Főoldal Kultúra West Side Story premier az Erkel színházban a BMW közreműködésével

West Side Story premier az Erkel színházban a BMW közreműködésével

Leonard Bernstein mára már klasszikusnak számító kompozíciója és Novák Péter új, az operai hangokat a táncszínház elemeivel ötvöző rendezése erős felütése lesz az Opera Shakespeare-évadjának.

west_side_story_premier_erkel_szinhaz_bmw_napimagazin

Bernstein pályafutása alatt éveken át volt a New York-i Filharmonikusok zenei vezetője, és dirigálta a világ számos nívós zenekarát, mindeközben olyan irodalmi alapanyagokból írt musicalt illetve operettet, mint a Candide vagy a Pán Péter, de kompozíciói között a színházi vagy balettzenén túl nagyzenekari és kórusműveket éppúgy találhatunk, mint misét, zongoradarabokat. A West Side Story népszerűségét és szakmai sikerét azonban egyik alkotásával sem sikerült megközelítenie. Alkotótársai – a szövegkönyvet jegyző Arthur Laurents, a dalszövegeket író, New York színházi negyedében ezzel debütáló Stephen Sondheim, valamint Jerome Robbins koreográfus-rendező – a klasszikus zene, drámairodalom és klasszikus tánc felől érkeztek a zenés színház világába. Nagy, közös álmuk volt egy tökéletes musical, amelyben a három művészi kifejezési forma, a zene, a tánc és a szöveg olyan csodálatos egységet alkot, amire addig még nem volt példa a Broadway színpadán.

Az 1957. szeptember 26-i premiert 734 előadásos széria követte, majd turnék, további amerikai és európai bemutatók, és a musical műfaj és a film történetében is ikonikos alkotássá vált 1961-es filmváltozat. Magyarországra, pontosabban Szegedre 1965-ben jutott el a West Side Story, egy nemzetközi társulat jóvoltából. 1969 szeptemberében mutatták be a produkciót a Fővárosi Operettszínházban (rendező: Vámos László, koreográfus: Bogár Richárd), ettől kezdve szerte az országban és határon túli magyar színházakban több mint húsz produkcióját listázza a Színházi adattár. Novák Péter rendezésében azonban Magyarországon most először mutatják be operaszínpadon a Bernstein-klasszikust. Az alkotó a bemutató előtt kiemelte: „… a Magyar Állami Operaház presztízse, bemutatói más megítélés alá esnek, de ilyen értelemben is hibátlan választás Bernstein műremeke, hiszen a szerző páratlanul ötvözte a hagyományokat a korszellemmel, mondhatni slágeres, populáris és klasszikus egyszerre…

Az alkotó számára korántsem idegen a darab. Koreografálta, sőt játszotta Bernardo szerepét. „Az általam képviselt nóvum, hogy egyszerre valósulhat meg a szerzői szándék – operai hangok keltik életre a főszerepeket –, ugyanakkor a cselekmény szociológiai háttere is – miszerint a „sztori” tinédzserekkel történik – maradéktalanul érvényre jut. A Magyar Nemzeti Balett szólistái táncos alteregói a megénekelt figuráknak, a bandák archetípusait az énekkar rátermett énekesei, és a Magyar Táncművészeti Egyetem végzős hallgatói alakítják.”

Izgalmas, de nem könnyű több dimenzióban létezni – mondja erről a Mariát alakító Miklósa Erika. „Van, hogy a balett-táncosok táncolnak, és mi csak a hangunkkal vagyunk jelen. Aztán jön az átmenet, majd kilépünk, és már nemcsak hangok vagyunk, hanem hús-vér figurák.” Az énekesnő többször találkozott már a szereppel, mégis fontosak számára Novák Péter meglátásai. „Egyénre szabott instrukciókat kapunk tőle. Napról napra alakítja, a személyiségünkre igazítja a karaktereket, hogy passzoljon hozzánk.” Mikósa Erika partnere Boncsér Gergely, a másik szereposztásban pedig Mariaként és Tonyként először lép színpadra együtt a Nánási HelgaLászló Boldizsár házaspár, először alakítva szerelmeseket az Erkel Színház színpadán.

Az előadás pedagógiai szándékkal is készül: szembesítése egy érzékeny, befolyásolható, gyakran veszélyeztetett korosztálynak a drámával, akik jellemzően már a vizuális információkat részesítik előnyben. A megváltozott befogadói szokásokhoz igazított szövegarány a lenyűgöző zenedramaturgiai eszközöket erősíti, fenntartja a végkifejlet katarzisának, a morális tanulság elmélyülésének lehetőségét, még a színes médiatartalmakon nevelkedett tinédzser közönség körében is.” – emelte ki koncepciójában Novák Péter.

Az elsöprő sikerű szeptember 11-i bemutatót követően öt előadás várja a nagyközönséget az Erkelben. Az eddigi jegyértékesítések alapján már most teltházas estékkel számolnak, és az ifjú korosztálynak szóló OperaKaland program jegyében a jövő közönségéhez is eljut a darab, a kultúra örökérvényű üzenetével.

„Az Opera világszínvonalú produkciói mellett, pontosan az az átfogó, minden korosztályra és stílusra kiterjedő, az edukációt is szem előtt tartó szemlélet az, ami a BMW Group számára is különos értéket jelent. A vállalat a kultúra és művészet elkötelezett támogatójaként számos programot működtet a világon, így a 2015 februárban bejelentett az Operával való stratégiai partnerségre különosen büszkék vagyunk“ – mondta el Oros Attila, a BMW Group Magyarország marketing vezetője, a West Side Story bemutatója kapcsán. A BMW Art&Culture (Művészet és Kultúra) programja az elmúlt negyven évben száznál is több kulturális partneri viszonyt épített ki és ápol világszerte, felkarolva különböző képzőművészeti területeket, világhírű produkciókat valamint intézményeket.