Minden egy „X”-szel kezdődött. A betűvel, amely már az 1980-as évek közepén a BMW összkerékhajtással szerelt modelljét jelölte. A hátsó kerekek meghajtásából eredő különleges járműszimmetria tökéletes alapot biztosított az összkerékhajtás létrehozásához. Tizenöt esztendővel ezelőtt az „X” egy teljesen új járműkategória, s ezzel együtt a vérpezsdítő vezetési élmény szimbólumává vált.
A BMW X5 a világ első Sports Activity Vehicle modelljeként debütált, meghódítva nem csupán az épített utakat, de az off-road terepet is, amellyel új célcsoportokat vonzott a BMW-hez. A modellel a bajor autógyártó újfent bizonyította az innovatív és jövőbe mutató járműtanulmányokhoz való rendkívüli érzékét. 1999-ben a BMW X5 bevezetése lerakta a BMW X modellek páratlan, világméretű sikertörténetének alapkövét.
A Sports Activity Vehicle járműkategória megteremtője és úttörője az elmúlt tizenöt esztendőben a teljes BMW X modellcsalád fejlesztéseinek alapjául szolgált. A márka járműpalettáján jelenleg öt BMW X modell található, amelyeket a BMW M GmbH két nagyteljesítményű, összkerékhajtású csúcsmodellje, a BMW X5 M és a BMW X6 M egészít ki. A BMW X5 immáron harmadik generációjával folytatja a sikertörténetet, miközben a Sports Activity Coupe kategória megteremtője, a BMW X6 és a BMW X3 már a második generációjánál tart. Miközben a BMW X1 a kompakt szegmensben garantálja a sokoldalú vezetési élményt, addig a vadonatúj BMW X4 a prémium középkategóriában nyújtja az elsöprő dinamizmus és a sportos elegancia kombinációját. Ezen modellek mindegyike az első prémium jármű volt saját kategóriájában, a paletta pedig az elkövetkező években tovább bővül. A BMW X modellek töretlenül növekvő népszerűsége – amely jelentős mértékben hozzájárult ahhoz, hogy a BMW a világ egyik legsikeresebb autógyártójává váljon a prémium összkerékhajtású járművek piacán – a jövőben tovább folytatódik. A bajor gyártó eddig több mint 3,3 millió BMW X modellt értékesített világszerte. A BMW-nél regisztrált járműrendelések közül csaknem minden harmadik BMW X modellre érkezik.
Vérpezsdítő vezetési élmény – összkerékhajtással is
A BMW X5 a márkára jellemző egyedülálló vezetési élménnyel hatásos belépőként érkezett meg a piacra. A modellt mindenekelőtt a magas üléspozíció, illetve az úton és terepen is bizonyított kiváló kezelhetőség jellemezte. Ezt egészítette ki a kivételesen tágas, ötletes megoldásokkal tarkított, luxus felszereltségű utastér. A BMW X5 példátlan vezetési dinamikájának eredményeként már debütálásakor egyedülálló pozíciót vívott ki az off-road járművek szegmensében, a hagyományos off-road modellekkel ellentétben ugyanis a BMW X5 önhordó, biztonságos karosszériát és független felfüggesztést kapott. A négykerék-meghajtás 38 : 62 arányban osztotta el a nyomatékot az első és a hátsó tengely között. Köszönhetően az olyan, alapfelszereltségként kínált menetstabilizáló felszereléseknek, mint a DSC (dinamikus menetstabilizáló), az ADB-X (automata differenciál fék), valamint a HDC (lejtmenet-szabályzó), a BMW X5 nem csupán sportos teljesítménnyel volt felruházva, de képes volt az off-road terep támasztotta kihívásokkal is megbirkózni.
A BMW által kifejlesztett összkerékhajtás a kezdetektől fogva nem csupán optimalizálja a tapadást burkolatlan utakon és kedvezőtlen időjárási körülmények között, de tovább növeli a hajtási dinamizmust, minden kanyarvételkor. Minden egyes BMW modell, amelyet xDrive intelligens összkerékhajtással szerelnek – ellentétben más autógyártókkal, akik az összkerékhajtást túlnyomórészt az elsőkerék-hajtásból eredő tapadás-veszteség kompenzálására alkalmazzák –, a négykerék-meghajtás ellenére is fenntartja a hátsókerék-hajtásban rejlő jellegzetes vezethetőséget. Normál vezetési körülmények esetén így az intelligens rendszer oda továbbítja a nyomaték nagy részét, ahol arra a dinamikus vezetéshez optimális esetben szükség van: a hátsó tengelyre. Mindezek eredményeképpen a BMW jellegzetesen precíz kormányozhatósága összkerékhajtás esetén is gyakorlatilag hajtási befolyásoktól mentes marad. Nagyobb sebességű kanyarvételnél ráadásul a kormányreakció mértéke a hátsó kerekek felé továbbított nyomaték szerint optimalizálódik.
A példaértékű tapadás, a sportos dinamizmus és a fejedelmi kényelem innovatív kombinációjának köszönhetően már a legelső BMW X5 modellre is hatalmas kereslet mutatkozott, mindenekelőtt az Amerikai Egyesült Államokban, de Európában és a többi piacon is. 2005 közepén már a félmilliomodik BMW X5 gurult le a gyártószalagról. Az első Sports Activity Vehicle modellből összesen mintegy 620 000 darab készült a BMW dél-karolinai, spartanburgi gyárában, amely mára a BMW X modellek központi üzemévé vált. A jelenlegi BMW X modellek közül a BMW X5, a BMW X6, a BMW X3 és a BMW X4 is itt készül, illetve a BMW X5 M és a BMW X6 M modell is az Amerikai Egyesült Államokban „lát napvilágot”.
Bevált koncepció, új szegmens és BMW xDrive premier: a BMW X3
A Sports Activity Vehicle koncepció újabb járműkategóriákba való átültetésével 2004-ben a BMW újfent úttörővé vált. A BMW X5-höz képest kompaktabb méreteivel, valamint még agilisabb vezethetőségével a BMW X3 abszolút kivételnek bizonyult kategóriájában, amelyben éveken át egyedüli prémium modellként volt jelen. Mi több, a BMW X3 megkapta az állandó négykerék-meghajtás újabb verzióját, az intelligens BMW xDrive összkerékhajtást is. Rendkívül gyors reakcióidejének, elektronikusan vezérelt többtárcsás kuplungjának, valamint a DSC menetstabilizáló rendszerrel való összekapcsolásnak köszönhetően az új, intelligens rendszer, amely egyidejűleg a BMW X5-ben is bemutatkozott, verhetetlenül kedvező feltételeket biztosított a változó, igény szerinti erőátvitelhez.
A BMW X3 két egymást követő évben is elnyerte „Az év négykerék-meghajtású járműve”, illetve „Az év off-road járműve” díjakat az Auto Bild Allrad és az Off Road magazinok olvasói szavazásain.
A sikertörténet magabiztos folytatása: a BMW X5 második generációja
2006-ban, a BMW spartanburgi létesítményében megkezdődött a BMW X5 második generációjának gyártása. Megnövelt utasterével és még nagyobb kényelmével, luxus belső környezetével, még jobb hajtásrendszerével, valamint innovatív felfüggesztésével és vezetést támogató rendszereivel ismét kategória-etalon mércét állított fel. A BMW X5 második generációja egyúttal a bajor gyártó első modellje volt, amelyet opcionálisan hét üléssel is fel lehetett szerelni.
A modell 2007-ben és 2008-ban is elnyerte az Amerikai Egyesült Államokban működő és a járművek átfogó biztonságát vizsgáló intézet, az IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) „Top Safety Pick” díját a törésteszten nyújtott kiemelkedő viselkedésével. Mi több, a példaértékű értékállóság is a BMW X5 védjegyévé vált. Mindezek eredményeként az egyik legelismertebb németországi autós szakmagazin, az Auto Bild 2007-ben és 2008-ban is „Az év értékbajnokának” választotta a BMW X5 második generációját. A modellből világszerte csaknem 730 000 példány kelt el, amellyel a BMW X5 újfent képes volt felülmúlni kategóriateremtő elődje elképesztő sikerét.
Innovatív koncepció a még nagyobb vezetési élményért: a BMW X6, az első Sports Activity Coupe
Miután a BMW két járműkategóriában is sikeresen alkalmazta a Sports Activity Vehicle koncepciót, új kategóriában nyitott: 2008 tavaszán a BMW bemutatta a világ első Sports Activity Coupe modelljét. A BMW X6, amelyet a BMW bemutatkozása óta az X5 modellel együtt az egyesült államokbeli Spartanburgban gyárt, különlegesen intenzív módon hangsúlyozza a BMW X modellekre jellemző menetdinamikát.
Az első Sports Activity Coupe úttörő szerepet vállalt az innovatív BMW ActiveHybrid technológiában is. A 2009-ben bemutatott BMW ActiveHybrid X6 lenyűgöző erejét egy nyolchengeres benzinmotor és két elektromos motor állította elő, amelyet a BMW xDrive intelligens összkerékhajtási rendszere igény szerint mind a négy kerék felé továbbított. 357 kW-os / 485 lóerős rendszerteljesítményével a BMW ActiveHybrid X6 piaci debütálásakor a világ legerősebb, szériagyártásban készült hibridhajtású járműve volt.
Sőt, 2009-ben két figyelemre méltó modellel bővült a BMW M GmbH által készített nagyteljesítményű sportautók sora. A BMW X5 M és BMW X6 M modellek által nyújtott összetéveszthetetlen vezetési élmény alapját az M TwinPower Turbo technológiával szerelt, speciálisan a két nehézsúlyú atléta számára tervezett V8-as benzinmotor, a 408 kW-os / 555 lóerős csúcsteljesítmény és a dinamikus teljesítmény-szabályzással társított, M-specifikus xDrive intelligens összkerékhajtás adta.
A BMW X1: a sokoldalú vezetési élmény példaképe a prémium kompakt szegmensben
2009 óta a BMW X modellekre jellemző vérpezsdítő vezetési élmény már a kompakt szegmensben is átélhető. A BMW X1 sokoldalúsága, sportossága, nagyfokú agilitása és élvonalbeli funkcionalitása lehetővé tette, hogy a BMW újfent sikereket érjen el egy újabb szegmensben. A kompakt méretekkel megáldott BMW X1 a kategória előfutáraként egyhamar világsiker lett, több mint 300 000 eladott példánnyal mindössze két és fél éven belül. Eddig a BMW több mint 640 000 X1 modellt értékesített világszerte.
A szériafelszereltség részeként kínált öt teljes értékű ülésével és 40 : 20 : 40 arányban osztott, dönthető hátsó üléssorával a BMW X1 bőkezű és változatos utasteret kínál a márka ügyfeleinek. A BMW TwinPower Turbo technológiával szerelt legkorszerűbb erőforrások garantálják az agilitást és a hatékonyságot. Motorváltozattól függően a BMW X1 az intelligens xDrive összkerékhajtási rendszerrel is felszerelhető, ahogyan a nyolcsebességes Steptronic automataváltó is elérhető opcionálisan a modellhez, a kategóriában egyedülálló módon. A BMW X1 többször is igazolta nagyfokú biztonságát, többek között az Euro NCAP töréstesztjén, amelyen megszerezte a maximális öt csillagot. A modell kifejező stílusáért megkapta az úgynevezett „red dot” díjat, az Auto Bild Design Díját és az Auto Zeitung Design Díját is. Mindezeken felül a BMW X1 értékállóság szempontjából is az egyik legstabilabb modell a kategóriában, amit 2010-ben az Auto Bild is elismert, az „Értékbajnok” díj odaítélésével.
Folyamatos fejlődés: a BMW X3 következő generációja és újabb lendület a BMW X4 képében
A minden szempontból jelentős fejlődés elengedhetetlen volt ahhoz, hogy a BMW X3 2010-ben debütáló második kiadása megőrizze a márkára jellemző, összetéveszthetetlen vezetési élményt nyújtó karaktert. A középkategóriás SAV modell második generációja éppen ezért nem csupán még sportosabb és még hatékonyabb, de jelentősen tágasabb és kényelmesebb is lett, miközben funkcionalitása és innovatív felszereltségei is fejlődtek. Az új BMW X3 is megkapta az Euro NCAP törésteszt maximális, ötcsillagos minősítését, amellyel megvédte az elődmodell tervezés terén kapott számtalan elismerését, egyúttal bebiztosította renoméját a közvélemény-kutatásokban és az értékállósági listán is.
A BMW ezt követően új lendületet adott a sikertörténetnek a prémium középkategória első Sports Activity Coupe modelljével. A vadonatúj BMW X4 2014-ben debütált, egy autóban egyesítve a BMW X modellekre jellemző karaktert a márka sportosan elegáns kupé-sziluettjével. A BMW X4, amely utánozhatatlan módon olvasztja egybe a vezetési élményt, a kifinomultságot és a modern funkcionalitást, hatféle motorváltozattal rendelhető, az alapfelszereltség részeként xDrive intelligens összkerékhajtással párosítva.
Csúcsformában a kategória csúcsán: az új BMW X5 és az új BMW X6
Tizenöt évvel az első kiadás debütálását követően a BMW X5 immáron harmadik generációjával folytatja a Sports Activity Vehicle koncepció sikertörténetét. Az új modell ismét mércét állított fel a BMW által megteremtett szegmensben a vezetési élmény, a hatékonyság, az erőteljes és kifejező dizájn, a sokoldalúság, illetve a luxus felszereltség tekintetében. Az SAV modell legújabb generációja opcionálisan hét üléssel is elérhető.
A BMW X modellcsalád legújabb tagja a vadonatúj BMW X6. A Sports Activity Coupe második generációja felfokozott dizájnelemekkel, még sportosabb karakterrel, még elegánsabb, luxus utastérrel és innovatív felszereltségekkel érkezett meg a piacra.