Egy, a Ford által támogatott felmérés szerint minden negyedik fiatal készített már selfie-t vezetés közben, és a megkérdezettek fele mást is fotózott menet közben: a hétezer 18-24 éves európai okostelefon-tulajdonos körében elvégzett felmérésből az is kiderült, hogy minden negyedik fiatal posztol új anyagokat, vagy ellenőrzi üzeneteit a közösségi oldalakon, miközben autót vezet. A Ford most az ingyenes vezetéstechnikai program, a Ford Driving Skills for Life keretében hívja fel a figyelmet a vezetés közben történő telefonhasználat veszélyeire. Szinte minden megkérdezett tisztában van a veszélyekkel, a kockázattal a fiatal férfiak törődnek a legkevésbé. A brit autósok a leginkább hajlamosak egy selfie készítésére vezetés közben, míg szinte minden román autós fotózott már menet közben, a német vezetők harmada pedig a volán mögött is használja a közösségi oldalakat.
A világbajnok német focicsapattól kezdve Barack Obamán át a pápáig szinte mindenki hódol a selfie hihetetlenül népszerű divatjának, amikor az emberek okostelefonjukkal készítenek magukról egy fotót. Most azonban egy, a Ford által támogatott felmérés azt is kimutatta, hogy minden negyedik európai fiatal készített már selfie-t vezetés közben – holott ez nagy mértékben eltereli az ember figyelmét –, és a megkérdezettek fele azt is elismerte, hogy menet közben más dolgokat is lefotózott már okostelefonjával.* A hétezer 18-24 éves európai okostelefon-tulajdonos körében elvégzett felmérésből az is kiderült, hogy minden negyedik fiatal posztol új anyagokat, vagy ellenőrzi üzeneteit a közösségi oldalakon, miközben autót vezet; ennek kockázatával a fiatal férfiak törődnek a legkevésbé. Ugyanakkor szinte minden megkérdezett tisztában volt azzal, hogy ezek veszélyes dolgok. A fiatalkori elhalálozások leggyakoribb oka az autóbaleset, ezért a Ford tavaly útjára indította Európában a neves díjakat elnyert Ford Driving Skills for Life programot, aminek keretében már több mint ötezer 18 és 24 év közötti fiatal vett részt gyakorlati képzésen, és ugyancsak több ezren követték figyelemmel az online tréningek anyagait is. A vállalat most kibővíti e képzések témakörét, hogy felhívja a figyelmet arra, milyen veszélyes vezetés közben a selfie-zés, az okostelefonos alkalmazások használata és a közösségi oldalak követése.
“Rengeteg fiatal életének szerves része, hogy okostelefonjával selfie-ket készít – csakhogy ez egy autó volánja mögött ülve kifejezetten rossz ötlet.” – mutat rá Jim Gragam, a Ford Driving Skills for Life managere. “Nyugtalanító jelenség, hogy rengetegen ismerik el: gyakran fotóznak telefonjukkal autózás közben – ezért vezetéstechnikai programunkban mindenképpen fel kell hívnunk a figyelmet ennek veszélyeire.”
Ebben az évben számos súlyos vagy halálos kimenetelű sérüléssel járó autóbalesetet okozott már, hogy a tragédia előtti pillanatokban a vezető éppen selfie-t készített. A közösségi oldalakon egyre gyakrabban bukkannak fel vezetés közben lőtt selfie-k, sőt külön hashtagek is léteznek már erre, ilyen például a #drivingselfie. A felmérés szerint a brit autósok a leginkább hajlamosak egy selfie készítésére vezetés közben (33 százalék), utánuk a németek következnek a sorban (28 százalék), majd a franciák (28 százalék), a románok (27 százalék), az olaszok (26 százalék), a spanyolok (18 százalék) és a belgák (17 százalék).
A német autóvezetők a volán mögött is sűrűn ellenőrzik a közösségi alkalmazásokat és honlapokat (35 százalék), akárcsak a britek (32 százalék), a belgák (26 százalék), a románok (25 százalék), a franciák (23 százalék), az olaszok (21 százalék) és a spanyolok (8 százalék).
Szinte minden román autós fotózott már menet közben (97 százalék), de a németek (55 százalék), a britek (43 százalék), a belgák (41 százalék), a franciák (41 százalék), az olaszok (40 százalék) és a spanyolok (32 százalék) is sűrűn élnek ezzel a lehetőséggel.
A Ford számításai szerint egy selfie elkészítése átlagosan 14 másodpercre tereli el az autós figyelmét a vezetésről, a közösségi oldalak ellenőrzése pedig mintegy 20 másodpercbe telik – ami elég ahhoz, hogy egy 100 km/órás sebességgel haladó autó öt futballpályányi távolságon száguldjon végig. Észak-Amerikában a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelet (NHTSA) felmérései azt mutatják, hogy négy másodpercre tereli el az autós figyelmét a forgalomról, amikor a visszapillantó tükörben megigazítja a frizuráját, míg egy kézben tartott mobiltelefonról hét másodperc kell egy hívás indításához.**
“Egy selfie elkészítése azonnal veszélyhelyzetet teremt az autós, az utasok, a gyalogosok és a többi közlekedő számára.” – magyarázza el Giordano Biserni, az olasz Közlekedésrendészet Támogató Szövetség elnöke. “A biztonságos autózás alapja, hogy a forgalomra figyelünk, és minden pillanatban uraljuk az autót – éppen ezért szervezetünk örömmel támogatja a Ford Driving Skills for Life program azon törekvését, hogy felhívják a figyelmet e veszélyforrásra.”
A Ford Driving Skills for Life 10 évvel ezelőtt indult útjára az USA-ban, és eddig több mint 100.000 fiatal autóst részesített gyakorlati képzésben. Az európai kontinensen már Belgiumban, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Romániában és az Egyesült Királyságban is működik a program. A képzésben hamarosan megjelenik egy új elem, amikor a zárt tesztpályán haladó autóban a képzett oktató arra kéri az autóst, hogy készítsen egy selfie-t, miközben lassan manőverez a járművel. Emellett a program szerves része még a szakszerű oktatás a veszélyhelyzetek korai felismerésére, a helyes tempó megválasztására és a követési távolság tartására.
“A tanulók eleinte nem nagyon izgatják magukat, ám amikor meglátják, hogy selfie-zés közben mennyi bóját lapítottak ki, igencsak elgondolkodnak.” – meséli Graham. “Kijózanító érzés azzal szembesülni, milyen következményekkel jár egy selfie készítése vezetés közben, ezért nagyon fontos, hogy ezt az üzenetet a lehető leghatékonyabban elültessük a fiatal autósok tudatában.”
A Ford egy korábbi, tavaly elvégzett felmérése azt mutatta, hogy a legtöbb autós átlépte már a sebességkorlátozásokat; a megkérdezettek fele evett vagy ivott már a volán mögött; 40 százalékuk pedig telefonált már vezetés közben.***
* Ford felmérés 2014.06.03. és 2014.06.27. között. Minta: 7.003, 18-24 éves, okostelefon-tulajdonos autóvezető az Egyesült Királyságból, Franciaországból, Németországból, Spanyolországból, Olaszországból, Romániából és Belgiumból.
** 2006 US 100Car Naturalistic Study (NHTSA)
*** Ford felmérés 2013.05.12. és 2013.05.28. között. Minta: 4.325 szülő, aki 17-24 éves gyermekével együtt vezet, és 5,160 17-24 éves fiatal autós az Egyesült Királyságból, Franciaországból, Németországból, Spanyolországból és Olaszországból.