1974 májusában mutatták be Volkswagen Golf első generációs modelljét, mely az akkori léptékek szerint modern karosszéria formával, elsőkerékhajtással és nem utolsó sorban praktikus megközelítéseivel volt hívatott leváltani a VW Beetle, igazi „népautó” egyeduralmát.
Olyan járműkoncepcióra volt igény – még a tervezés korai, 70-es évek eleji fázisában – mely egy könnyedén használható, optimális ár-érték arányú termék formájában érkezik a végfelhasználókhoz. Természetesen borítékolható volt a siker és a népszerűség, olyannyira, hogy a debütálás után kettő évvel, 1976-ban máris érkezett a sportosra megvadított GTI változat is. A korai Golf I design közkedveltségét bizonyítja, hogy 2009-ig egy 1984-es ráncfellvarrás után kabrióként forgalmazták a típust, így nem meglepő módon a mai napig számtalan példánnyal találkozhatunk az utakon.
39 év alatt sok minden történt, konkrétan mindösszesen hét generációt élt meg máig a Golf – megfigyelhető, hogy az első két széria váltásánál közel 10-10 év telt el, majd a harmadik piacra dobásától stabilizálódni látszik az átlagosan öt éves modell jelenlét. Wolfsburg-ban jogosan lehetnek büszkék a világ második legjobban eladott típusára, ugyanis nemzetközi szinten is a legkeresettebb autók közt domborít a Golf, használt- és újautó piaci statisztikák szerint egyaránt.
Térjünk is vissza gyorsan az eredeti témánkhoz: jelen autótesztünk alanya ugyanis a hetedik generációs Golf egyik, a kezdeti kínálatban létező jelenlegi csúscsfelszereltséggel szerelt verziója. 1.4 literes, 140 lóerős TSI motorral, 7 fokozatú duplakuplungos DSG automataváltóval járt nálunk a hetes Golf, Highline felszereltséggel.
Nyomokban emlékeztet korai elődjére. Sokkal inkább az előző generációra?
MQB platform – ismerősen cseng, igaz? Korábban már több ízben is említést tettünk a Volkswagen konszern több modelljénél is alkalmazott megoldásról, melynek lényege, hogy több házon belüli típus ugyanarra a moduláris pdlólemezre épül. Nagyjából azonosak tehát a paraméterek (például tengelytáv) a Seat Leon-nal, Skoda Octavia-val, illetve az új Audi A3-mal.
Mindez persze a külső szemlélődés során nem igazán látszik, hiszen az egyedi, Golfos körítés természetesen jelen van ismét letagadhatatlanul. A korábbi Golf VI-hoz hasonlóan a minimalistába hajló formatervet meghagyták a tervezők, visszafogott küllem és szolid elegancia jellemzik leginkább az autót, némi sportos felhanggal megspékelve. A sportosság a Highline modellnél érthető is, hiszen a külső megjelenést nagyban megdobják többek közt a 17 colos kerekek illetve az enyhén ültetetett futómű. Az első lámpák vonalvezetése kissé morcos küllemet hordoz, lekerekített formák nélkülözésével a fő hangsúlyt a hűtőmaszk keskeny csíkja adja, közepén méretes Volkswagen logóval. Az alsó légbeömlők némileg megtörik a keményebb vonalakat, kellemes harmónia fedezhető fel a kétfelé osztott designban (vékonyabbra gondolt, jobb- és baloldali ködlámpákban végződő mosoly-jellegű, továbbá a szpoiler középtáján futó beömlők). Az 1799 milliméteres szélesség tökéletes arányt alkot az 5 centiméter híján másfél méteres magassággal (1452 milliméter), itt ismét érezhető az ültetett jelleg.
Az oldalvezetés szintén szimpla megközelítsék ihletésével készülhetett, hiszen a formaterv szerves részeként mindössze két törésvonalat alkalmaztak a mérnökök, az ajtók felső és alsó negyedein. Az első légbeömlők oldalra húzásának köszönhetően az összképet jelentősen meghatározza e plánból szemlélve, az imént említett sportos összhangot sugárzó kerekek leginkább dominánsak. Az oldaltükrök a kaszni méreteihez képest kicsik, ezáltal tökéletesen illeszkednek a Golf VII-arculatba, míg a hátsó lámpák C oszlop alatti betüremkedései is a masszív megjelenést erősítik.
Hátul az előző sorozatok modelljeihez képest elvékonyított lámpaburkolatokat látunk – gondoljunk csak vissza a Golf IV akkoriban igencsak formabontó design-jára! Az integrált, dupla L alakzatú LED sorok rendkívül illusztrissá teszik az autó karakterisztikáját, követve az egységes, 2013-as Volkswagen trendet; az elmaradhatatlan, csomagtérajtó nyitásáért is felelős középre helyezett embléma pedig hangsúlyosan terpeszkedik az egyébként – csak ismételni tudjuk magunkat – minimalista és letisztult felületen. A lökhárító két szélén lefelé ívelő, hátsó kerekekhez simuló nyúlványain mindkét oldalon található fényvisszaverő, szolid jelenléttel.
Az elegáns igényes is – ez már majdnem egy szinttel magasabb kategória
Visszafogott formatervezés jellemzi az enteriőrt, mégis a minőség azonnal érezhető: a Highline packet-nek köszönhetően szinte prémiumszintet kap a vásárló, ha a tesztautó felszereltségéhez hasonló konfigurációt rendel újdonsült Golfjához. A kormánykerék leheletvékony bőrbevonata kellemes a tenyérnek, a fogás tökéletes, a küllőkre szerelt kezelőegységek játszi könnyedséggel érhetők el, és kezelhetők vakon, rutinszerűen vezetés közben is.
A már jól megszokott elrendezésű központi műszerek optimális szögben döntöttek, a tág határok közt mozgó négy irányú kormánybeállítások ellenére is minden pozícióban jól láthatóak maradnak, direkt napsütésben is maradéktalanul leolvashatóak a kijelezett adatok. A központi konzol centrumát a továbbfejlesztett, nagyjából félmillió forintos felárral rendelhető 5 colos LCD érintésérzékeny kijelzővel szerelt infotainment rendszer jelenti, innen szinte az alap hangrendszer vezérlést és a navigációs rendszert félretéve az egész autót vezérelhetjük, funkciókat kapcsolhatunk ki és be, illetve figyelemmel kísérhetjük a működéssel kapcsolatos fontosabb, és kevésbé fontosabb információkat, okostelefonunkat szinkronizálhatjuk, és a többi – akár egy táblagépet használnánk. Számos, a sofőr dolgát megkönnyítő egyéb funkció került felsorakoztatásra még, többek közt az igen precíz sávelhagyásra figyelmeztető és a kormányzásba vész esetén visszafogottan belenyúló automatika, távolságtartó, megállásig fékező tempomat (csak DSG váltó esetén), lejtmenet asszisztens, fáradtságérzékelő automatika, XDS, ESP – a teljesség igénye nélkül. Az autó kifinomult parkolóasszisztenssel lett felvértezve (szintén rendelhető opcionálisan, ~200 ezer forint környékén), a kocsiszekrény szinte minden szegletére integrált szenzoroknak köszönhetően gyerekjáték lehet a parkolás. A segéd nem csak párhuzamosan, hanem merőlegesen is képes két autó közé bekormányozni az autót, tesztjeink azt mutatták, valóban pontos a rendszer működése. A megszokotthoz hasonlóan jelen esetben is csak a fékpedált, illetve a váltót kell kezelni – utóbbit a menetirány megválasztásához persze – a kormányzás automatikusan zajlik.
Az ülések komfortosak, hosszabb távolság megtétele után is fitten szállnak ki az utasok, az első, vízszintesen, illetve függőlegesen is állítható, memóriás hát- és ülőlapok egyaránt kényelmesek, annak ellenére, hogy a tesztmodell gyári sportülésekkel volt szerelve. Hátul két felnőtt fér el alapvetően kényelmesen, itt már jelentős fejtér-határokkal kell számolni: 960 milliméter a belmagasság. A 2637 milliméteres tengelytávból adódóan a lábtér átlagos, de legyünk őszinték: a Golf sosem tartozott a nagycsaládosok által előszeretettel választott autók körébe. Ennek megfelelően a csomagtér mérete is korlátozott, 380 literes, ami bár nem túl terjedelmes, mégis kategórián belül optimálisnak számít. A rakodótér peremének magassága kereken 700 milliméter, így a ki- és bepakolás könnyű, ráadásul az alap térfogat növelhető, több, mint 1 köbméterig a hátsó, osztott ülések előrehajtásával.
Erőteljes, masszív karakterisztika
Sokakban felmerülhet a kérdés: indokolt-e 140 lóerő jelenléte egy 1288 kilogrammos szériaautóhoz? Véleményünk szerint mindenképp, ugyanis a sportosra hangolt fellépés jelen esetben kizárólag a karosszéria külcsínén tükröződik leginkább, gyakorlatban a 140 lóerő @ 4500 RPM kicsivel kevesebbnek hat, mint amilyennek papíron látszik, azért persze a gyorsulás impresszív, ráadásul a manapság oly divatos rezonátor-megoldás is beépítésre került, úgyhogy a hang tekintetében nincs probléma, az más kérdés, hogy a többi közlekedő, vagy az utca embere ebből mit sem hall. Az 1390 köbcentiméteres, közvetlen befecskendezéses TSI turbótöltött benzinmotor maximális forgatónyomatéka 250 Newtonméter, ez már akár 1500-as fordulatszámnál rendelkezésre is áll. Az autó végsebességét 212 kilométer/órában maximalizálta a gyártó, míg 0-ról 100 kilométer/órára 8.4 másodperc gyári adat áll rendelkezésre. Gyakorlatban sajnos a végsebesség mikéntjét nem tudtuk feltérképezni, viszont 130 kilométer/órás autópályatempónál is mindössze 2650-as fordulatszámot mértünk, amely igen kedvező, főként, ha a fogyasztásra pillantunk: 6.0 liter átlagot mutatott a fedélzeti computer. Országúti, 90 kilométer/órás sebességnél az értékek ismételten kedvezően alakultak, így 4.2 liter átlag jött ki, amely alulmúlja a gyárilag megállapított 4.4-es értéket. Városban viszont bő másfél literes átlagfogyasztással teljesített túl a gyári 6.1 literes adaton, ugyanis 7.7 literre jött ki az átlagos üzemanyagfelhasználás 100 kilométerre kivetítve, dugókban araszolgatva.
Hihetetlenül pontos duplakuplungos, a fogyasztás optimális
A duplakuplungos DSG váltó korrektül teljesített a Golf VII-ben, a fel- és vissza váltások szinte észrevétlenül követték egymást, precízen alkalmazkodva a vezetés stílusához, környezetéhez. Gázadásra szinte azonnal érkezik a válasz, minimális (valóban minimális) gondolkodás után a rendszer felméri a szituációt, és vad gyorsításba kezd, megfelelő fokozatba váltással.
Szintén felárral rendelhető a cikkben szereplő modell sportfutóműve is, az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros megoldás igen jó menetstabilitást tesz lehetővé. A sebesség függvényében keményedő szervó közbeiktatásával kifinomult a kormányzás, szélsőségesebb helyzetekben is minimalizált a kocsiszekrény bedőlése, csekély sodródási ráta tapasztalható.
Konklúzióként…
Talán nem véletlen, hogy a Golf VII elnyerte az Év Autója 2013 elismerést, ugyanis az alsó-középkategóriában sok-sok tapasztalat, teszt és véleményezés alapján valóban reálisnak tűnik a rangsorolás. Az tény, hogy saját tesztünk kapcsán is messzemenően meg voltunk elégedve az autóval, hiszen visszafogott megjelenése, szimpla kezelhetősége, ezáltal vezethetősége sem hagyott kívánnivalót maga után, nem beszélve a (nem csak) Highline csomaggal érkező igényes anyag- és kidolgozás minőségről, számtalan opcióról és kényelmi kiegészítőről. Azt pedig mindenki döntse el maga, mennyire fog vastagon a képzeletbeli ceruza a valóságos árcédulán: a Volkswagen Golf VII Start csomagban, 1.2 literes, 85 lóerős TSI motorral, ötfokozatú manuális kéziváltóval 4 150 590 forintos bruttó listaáron vihető haza. A felszereltség jelenlegi csúcsát a tesztben szereplő Highline csomagos változat jelenti (plusz kiegészítőkkel), 9 506 180 forintos bruttó árral, míg az alapár jelen modell esetében 30 ezer forint híján 7 millió forint.
Volkswagen Golf VII 14. TSI DSG Highline specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött benzinmotor
Lökettérfogat: 1395 ccm
Maximális teljesítmény: 140 LE @ 4500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 250 Nm @ 1500-3500 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 7 sebességes duplakuplungos (DSG) automataváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4255 mm
Szélesség: 1799 mm
Magasság: 1452 mm
Tengelytáv: 2637 mm
Gumik mérete elöl: 205/55 R17
Gumik mérete hátul: 205/55 R17
Tömeg, üresen: 1213 kg
Csomagtartó mérete: 380 liter, 1270 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 52 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 212 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.4 s (gyári), 8.6 (mért)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.7 l/100 km
Országúti: 4.2 l/100 km
Vegyes: 6.2 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.9 l/100km
Országúti: 4.5 l/100km
Vegyes: 5.0 l/100km
CO2 kibocsátás: 116 g/100km
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Samsung 830 Series SSD Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió