Site icon Napimagazin

[TESZT] Toyota Yaris Van 1.4 D-4D Eco AC – apró áruszállító, öblös raktérrel

Sokan állnak nehéz döntés előtt, amikor is frissen alakított cégük profiljának megfelelő kisáruszállítót keresnek. Tény ugyanis, hogy nem egyszerű a választás mikéntje, hiszen a piac választéka olyannyira telített, hogy bizonyára hosszas fejvakargatást okoz a ténylegesen optimális, és egyben teljes körűen kihasználható célirányos autó beszerzése.

Talán nem is gondolnánk, hogy egy, a Toyota modellcsaládjának alsókategóriás szegmenséből érkező Yaris mennyire praktikusan alakítható át kishaszonjárművé. Persze nem házilag, saját kezűleg; bár az is egyértelmű, hogy a méltán népszerű japán kisautó is kellőképp formálható, szabható testre – de ez megint más téma, egyszer majd ebbe is belemegyünk részletesebben. Mivel jelenlegi teszt publikációnk főszereplője a Yaris Van, ezért nézzük is az ide, illetve rá vonatkozó részleteket.

Mintha egy hagyományos értelemben vett Yaris-t látnánk

Kompakt megközelítés, letisztult formavilág – talán ez a két legfőbb és egyben legszembetűnőbb jelzőpáros, melyekkel illethető a Toyota kisárúszállítója, a Yaris Van. A külső dizájn, alapvetően az orr részletek egyezik a hagyományos értelemben vett Yaris-éval, tehát a lámpatestek és a hűtőmaszk csíkjának rajzolata konkrétan ugyanaz mindkét esetben, a ködlámpafészkek gyári kialakításának köszönhetően jelen esetben kettő légbeömlőt imitáló részeket rejtenek; a rendszámtáblahely alatt fordított trapéz alakzatú légbeömlő húzódik – ezáltal talán még sportos, de még inkább fiatalos benyomást kelt az autó.

Mivel a Toyota Yaris Van kizárólag háromajtós kasznikivitellel vásárolható meg, ezért nem meglepő, hogy a teszten nálunk járt modell is e vonalat követte – nem is lenne indokolt a hátsó, harmadik és negyedik oldalajtó jelenléte, mivel a pakolhatóság – így, egyetlen harmadik ajtón át is tökéletesre hangolt (erről majd lejjebb érkeznek az észrevételek).

Három ajtóval, hátsó oldalablakokkal

Az oldalforma és elgondolások szintén hasonlóak a személyszállításra hangolt Yaris-éhoz, meghatározó jelleggel vannak jelen az oldalajtók, a kilincsek mattak, csakúgy, mint az oldaltükrök. Az ajtók szélesre tárhatók, a hosszuk talán kisebb kényelmetlenséget okozhat, ha szűkös helyre próbálunk parkolni – a ki- és beszállásnál, esetleg pakolásnál figyelnünk kell a ténylegesen rendelkezésre álló helyre. Az oldalablakok megfelelően nagyok, ezáltal a vezetés élménye koncentráltan növekszik, külön jópont, hogy a hátsó rész – jelen esetben a raktér – ablak kiképzéseit meghagyták, így jelentősen javul a kilátás. Tudjuk, ez mekkora hátrányt tud okozni olyan karosszéria tervezésű kisárúszállítóknál, mely esetekben kizárólag a vezetőfülke ablakozott csak.

Szintén jellegzetes Toyota-arculatot hordoz a far megvalósítása, a kissé oldalvonalakban befelé görbülő lámpabúrák jó megjelenést biztosítanak e téren is, a harmadik ajtó üvegezése nagyjából lefedi az 50 százalékos felületet, így a kilátás hátrafelé is remekbeszabott. A lökhárító elöl, és itt is színrefújt, ez emeli a prémiumérzetet kategóriáján belül, az alsó traktus sarkainál egy-egy fényvisszaverő prizma lett elhelyezve, szintén követve a formaiságot és küllem koncepciót.

Két utasa számára teljesen optimális menetkomfort

Kellemesen alakítható, tágas utaskabin várja a vezetőt és társát, az optimális ülő- és hátfelülettel rendelkező ülések oldaltartása megfelelő, a kárpitozás strapabírónak tűnt. Mindkét ülés állítható magasságában és hosszában. A jól eltalált méretezésű és ergonómiájú kormánykerék alsó kialakítása megkönnyíti a ki- és beszállást, fogása megfelelt az elvárásoknak, ugyanakkor a tapintás kissé érdes. A háromküllős kormánykerék bal oldalára került egy kisebb multifunkciós gombsor, itt a beépített, egyébként teljesen jól teljesítő hifi hangerőszabályozóját, illetve a kijelző módozatállítóját találhatjuk. A központi műszeregység a sebességmérő analóg számlapjához alkalmazkodva épül fel, kicsiny LCD panelen követhetjük figyelemmel az üzemanyagszint pillanatnyi állását, továbbá a kilométerszámlálókat, illetve a pontos időről is innen tájékozódhatunk. Az információs rész megfelelően árnyékolt, az ellenző jól teljesít, direkt napfényben is jól leolvashatóak maradnak az értékek.

Utastéri elrendezés szempontjából sincs hátrányos helyzetben a Toyota Yaris Van, tulajdonképpen minden a legkiválóbb módon esik kézre, kezdve az ötsebességes manuális kéziváltó karjától egészen a bajuszkapcsolókig; a hangrendszer elérése, a kesztyűtartó kinyitása és visszahajtás mind nyújtózkodás nélkül kivitelezhető.

Közel 1 köbméter és fél tonna

Jöjjön talán a legfontosabb rész: a pakolhatóság! Mint minden kishaszonjármű, a Toyota Yaris Van fő erőssége is ebben rejlik – nem alaptalanul. A 3885 milliméter hosszú, 1695 milliméter széles és 1510 milliméter magas kisárúszállító közel 1 köbméter rakomány mozgatására képes, konkrétan 960 literes térfogattal bír a raktér. Itt a szélesség 1270 milliméter, a hossz 1320 milliméter, a magasság pedig 940 milliméter – már az adatok is sejtetik a nagyszerű kialakítást. A rakodóperemek alacsonyak, nagyjából a lökhárító felső illesztővonalában kezdődik, és mindkét irányba kisebb emelkedéssel halad, egészen a tetőívekig. A rakodónyílás az imént felsorakoztatott méreteknek megfelelően nagy, tágas, a körkörös gumicsík nem csak szigetelési feladatokat lát el, a pakolás közben felmerülő esetleges kisebb sérülések ellen is kiváló védelmet nyújt. A csomagtér egyébként számos, bővítésre alkalmas aljzatot, kampót, akasztót tartalmaz, a burkolat itt csúszásgátlós, nagy tapadású gumiszőnyeg, mely ténylegesen gátolja a behelyezett tárgyak indokolatlan mozgását. Ne feledjük, ha kevesebb darabból álló rakományt szállítunk, az alapszabály itt is igaz: megfelelő rögzítés nélkül hajlamos minden önálló életre kelni, legfőképp erőteljesen kivitelezett kanyarodásoknál!

A vezetőfülke masszív ráccsal lett leválasztva a Yaris Van-ben, ez praktikus megoldás szintén, hiszen a raktérrel így állandó maradhat a kapcsolat menet közben is, illetve az optimális kitekintést is biztosítja.

Közel fél tonnával, konkrétan 425 kilogrammal terhelhető meg a Toyota kisárúszállítója, a Yaris Van. Ez viszont kizárólag az 1.4-es dízellel szerelt verzióra vonatkozik, az 1.3 literes benzines 420, míg az 1 literes benzines 390 kilogrammnyi rakományt képes befogadni.

Ötletes megoldás továbbá az utaskabin ülései, illetve a rakodófelület között előhívható plusz tér, ide 40 kilogrammnyi kisebb dobozokat, egyebeket pakolhatunk be, alapvetően olyan dolgokat, melyek szállításához nem indokolt igénybe venni a nagyobb felületeket.

Erős és nyomatékos. Mégis megtartja takarékosságát

Ahogyan említettük feljebb, a Toyota Yaris Van háromféle motorizáltsággal férhető hozzá a kereskedésekben. A Napimagazin.hu-nál a legerőteljesebb, mondhatni csúcsmodell járt, 1.4 liter lökettérfogatú, 8 szelepes SOHC vezérlésű 90 lóerős dízelmotorral. A motor maximáis teljesítménye 3800-as percenkénti fordulatszámon érkezik, a forgatónyomaték csúcsa, mely 205 Newtonmétert jelent, már 1800-nál megérkezik, és kiautózható egészen 2200-ig. A gyári adatok ezt mutatták, viszont gyakorlatban már 1700-as percenkénti fordulaton tapasztalható volt az erőtartalékok ébredése, igaz, az autó nem volt terhelve kifejezetten; 2 személlyel végeztük a méréseket. Meglepő módon a Yaris Van vezetése ténylegesen egybehangzó volt egy hasonszőrű személyautóéval, a motor csendesen dolgozott a háttérben, s a csomagtér irányából sem érkeztek felesleges zajok, zavaró zörejek. A hajtásláncba ékelt hatfokozatú manuális váltó áttételezése már-már teherautós érzetet kelthet a használóban, legalábbis az első, második fokozatokban – ezek rövidek, akár harmadikból is el lehet indulni a Yaris Van-nel, óvatosabb csúsztatással. A negyedik és ötödik fokozatok használatakor is megfelelő erőmaradékot konstatáltunk, visszaváltás ténylegesen csak akkor volt szükséges, ha gyors beavatkozásra volt szükség, például rövid idő alatt lebonyolítandó előzésnél.

Valamivel több, mint 4 literes átlagfogyasztást ígért a tesztautó matricázása – utánajártunk, mennyi az alapja. Nos, mindenképp hiteles a kiírás, sőt, sikerült alul is múlnunk az átlagot, egészen pontosan 1 tizeddel, vegyes üzemmódban tehát 4.1 liter/100 kilométeres átlagfogyasztást rögzítettünk. A tesztek idején vegyes terheléssel utaztunk, a legjellemzőbb a két utas-variáció volt, azonban alkalomadtán sikerült hozzávetőlegesen 2 mázsával megterhelnünk a Yaris Van-t (kisebb betonkockák, alátéttel). Elég az hozzá, hogy országúti környezetben 3.6 literrel, városban 4.6 literrel sikerült autóznunk, ami igencsak illusztris eredmény.

Idehaza valószínűsíthetően az 1.4 literes dízelmotorral szerelt verzió lesz a legkelendőbb

Kiknek ajánljuk tehát a Toyota kisáruszállítóját, a Yaris Van-t? Mindenkinek, akik kis- és középvállakozással rendelkeznek, akár flottás megoldásként is tökéletesre hangolt választás lehet, főként a gázolajos kivitel. Nyilván mérvadó az is, hogy a naponta leszállított áru mennyisége meghaladja-e a Yaris Van kapacitását, de az tény, hogy pakolhatósága és praktikuma képes megoldani számos olyan hétköznapi problémát, mellyel szembesülhet a célfelhasználó. Alacsony üzemeltetési költségei miatt ideális napi városi ügyintézéshez is, manőverezhetősége és vezetési komfortja miatt pedig a legszélsőségesebb helyzetekben is megállja a helyét.

A bemutatott Toyota Yaris Van modell jelenleg egy felszereltségben érhető el: az Eco AC csomag tartalmaz többek közt manuális légkondícionálót, CD-S hangrendszert USB és AUX aljazatokkal, elektromos ablakemelőket, távirányítós központizárat, első és oldallégzsákokat, fűtött külső tükröket, teljes értékű pótkereket. Az 1.4 literes dízel erőforrással szerelt, 6 sebességes manuális kéziváltós Yaris Van bruttó listaára 4 057 650 forint (nettó 3 195 000), az 1.33 literes Dual VVT-i motoros, hatsebességes kéziváltós változat bruttó 3 511 000 forint (nettó 2 765 000) listaáron, míg a belépő szintű 1.0 literes VVT-i aggregáttal ellátott modellért 3 295 650 forintot (bruttó) kell a pénztárban hagynunk – ez nettó 2 595 000 forintos listaárat jelent.

2013 Toyota Yaris Van 1.4 D-4D Eco AC specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres dízelmotor

Lökettérfogat: 1364 cm³

Maximális teljesítmény: 90 LE @ 3800 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 205 Nm @ 1800-2200 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 3885 mm

Szélesség: 1695 mm

Magasság: 1510 mm

Tengelytáv: 2510 mm

Első gumik mérete: 185/60 R15

Hátsó gumik mérete: 185/60 R15

Tömeg, üresen: 1100 kg

Megengedett össztömeg: 1525 kg

Csomagtartó mérete: 960 liter

Üzemanyagtartály mérete: 42 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 175 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 10.8 s (gyári), 11.7 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 4.6 l/100 km

Országúti: 3.6 l/100 km

Vegyes: .4.1 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 4.8 l/100km

Országúti: 3.9 l/100km

Vegyes: 4.2 l/100km

CO2 kibocsátás: 111 g/km

Bővebb információ a Toyota hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSIKingston Technology, EpsonLivekodok.com, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, MSI
Exit mobile version