Site icon Napimagazin

[TESZT] Suzuki Swift Sport – ötajtósan a praktikum és a lendület jegyében

Lassan pontosan egy éve annak, hogy bemutattuk autóteszt rovatunkban az akkor jelentősebb ráncfelvarráson átesett Suzuki Swift modellcsalád Sport verzióját, alapos kivesézésnek alávetve. Akkoriban még az alapvető külső és belső változtatások vitték a hangsúlyt a kompakt népautó kapcsán. 1.6 literes, 136 lóerős szívómotorja pedig párosítva a viszonylag alacsony száraz súllyal, plusz szerethető árképzése mindenek előtt jelentette az elérhető sportosságot és lendületet.

Pár hónappal ezelőtt felreppent a hír, miszerint – alapvetően vásárlói behatásra – szakítva az eddigi tradíciókkal érkezik az ötajtós Swift Sport. Akkor még nem volt teljesen biztosra vehető, hogy idehaza is forgalmazzák majd a mindenképpen különlegességnek számító megközelítésű hot hatchet, aztán végül mégis eljött mindennek a maga ideje; két frissítést is hozva a Suzuki palettájára Swift-téren: a faceliftes 4×4-est, illetve tesztalanyunk személyében a Sport verziót 5 ajtóval, ráncfelvarrás nélkül.

Mennyiben változott a háromajtóshoz képest?

Persze tévedés azt hinni, hogy a régi-új ötajtós fürgeség nélkülöz mindennemű újítást: rendhagyó módon a farral kezdjük a vizsgálatot, ugyanis itt található az egyik számottevő változás. A hátsó lámpatest kiképzéséhez nem nyúltak a mérnökök, viszont a féklámpa LED-es megoldást kapott, mely által rendkívül impozáns látványban lehet része a mögöttünk autózóknak. Ráadásul az is garantált, hogy a „hagyományos” Swift jelleg az alsó szoknyában kialakított dupla kipufogós diffúzor mellett az imént említett LED kiegészítéssel egyetemben igen figyelemfelkeltő – egyszóval: jót tett a külcsínnek.

Maradt egyébként a korábbi, 1695 milliméteres szélesség, csakúgy, mint a három- illetve ötajtós kocsiszekrényre jellemző 3890 milliméteres hossz, illetve 2430 milliméteres tengelytáv is. A magasság 1510 milliméter – így felsorakoztattuk tehát az összes méretre vonatkozó paramétert; ugyanakkor az 1.2 literes VVT motorral szerelt 4×4 változat például az emelt futóműnek köszönhetően 1535 milliméter magas.

17 colos kerekek. Öt ajtó mellett is ugyanolyan jól mutatnak

Oldalról semmiféle számottevő változás nem tapasztalható, az ötödik ajtóra applikált légterelő szériatartozéka a három ajtós Swift Sport-nak, itt is rendkívül jól mutat. Az első, illetve a hátsó, gyerekzárral is felszerelt oldalajtók az alapmodellekéhez hasonlóan kategóriáján belül szélesre tárhatók, a hátsó ki- és beszállás is némi kompromisszummal ugyan, de kivitelezhető akadálymentesen. A 17 colos felnik nem túlzóak, nem is kicsik, a méretarányokhoz képest tökéletesen passzolnak, feldobják a vizuális hatást úgy, hogy nincs a külső szemlélőnek egyáltalán hiányérzete.

A frontrész pontosan egyezik a korábbi, három ajtós sportos Swift modellével, tehát a ködlámpák dinamizmust sugalló beágyazást kaptak, a kettéválasztott hűtőmaszk beömlője hangsúlyos rácsozata jól kiemeli az autó karakterisztikáját. A projektoros első fényszórópáros kissé sötétített, mégis jól elkülöníthetően látszódnak a lámpatestek, melyek természetesen xenon alapokra épülnek, a nappali menetfény pedig mindenkor feldobja az összhatást és persze az autó sportosra kiélezett mivoltát.

Újítás a beltérben: felfelé automata ablakemelő a vezető oldalán

A beltér igényes anyagfelhasználásról ad tanúbizonyságot, néhol jellegzetesen japán autós kopogós műanyagok és lágy, alapvetően bőr alapú bevonatok kidolgozása váltogatja egymást. Rögvest meg is említjük a konkrét változtatást a háromajtós Swift Sport-hoz képest: az első ablakoknál, egészen pontosan a vezető oldalán automata lett az ablakemelő felfelé. Az első ülések, konkrétan a vezetőállás pozicionálása nagyon eltalált, az ötajtós kaszninak köszönhetően javult a kilátás mindegyik irányba, legfőképp a tolatásoknál lett könnyebb dolga a sofőrnek a vékonyabb C oszlopnak, s a több üvegfelületnek köszönhetően. A kormány fogása masszív, kezelhetősége jellegzetesen lágy, nincs nyoma a keményebb erőkifejtések igényének, az ülések kialakításuk mellett hordozzák a jellegzetes „Sport” feliratot is, ezáltal összetéveszthetetlenül felismerhető a különbség. Jó, nyilván nem várhatunk Recaro minőséget, ugyanakkor a teljesítményhez mérten bőségesen elegendőnek tűnik az oldalról és hosszirányban is jól tartó első üléspáros, míg a hátsó, immáron 60:40 arányban dönthető hármas két átlagos, vagy annál visszafogottabb testalkattal bíró felnőttet képes hosszabb távon kényelmes körülmények közt szállítani. A fejtér itt – az elődéhez hasonlóan – kicsi, a háromajtós Swift Sport-hoz képest hangyányival nagyobbnak tűnik, a hasonló tengelytáv ellenére a lábtér is szellősebbnek hat.

Pontosan úgy, ahogyan egy sima, jól megszokott alap ötajtós Swift-nél is megszokhattuk. Az alapfelszereltség szerves részét képezi a hét légzsák, a tempomat és az ESP mellett a kulcsnélküli indítás, az USB aljzat, a bluetoothos telefonkihangosító, a hátsó tolatóradar, az automata klíma, és az ülésfűtés is.

Ismerős az 1.6 literes, 136 lóerős szívó benzines – a teljesítmény elegendő jelen esetben is

Az 1.6 literes négyhengeres szívómotor 136 lóerőt teljesít 6900-as percenkénti fordulatszámon, illetve 160 Newtonméteres forgatónyomatékot mozgósít 4400-nál. Pontosan úgy, mint a háromajtós modell esetében – itt is hatgangos manuális kéziváltót iktattak a hajtásláncba, a sportos jellegnek megfelelő áttételezéssel, 195 kilométer/órás végsebességgel. Az arculat ugyan lelkesen dinamikus (8.4 másodperc/100 kilométer/óra saját méréseink alapján), mégis könnyedén szinten tartható a takarékos, amolyan suzukis autózás is a Swift Sport-tal: 90 kilométer/óránál 4.1, 130 kilométer/óránál 6.9, míg városi közlekedésnél 5.4 liter benzint kért a gépezet 100 kilométerre átlagolva. Lendületesebb tempót diktálva az országúti érték kereken 1 literrel (5.1 liter/100 kilométer), autópályán 1.2 literrel (8.1 liter/100 kilométer), városban pedig 0.7 literrel (6.1 liter/100 kilométer) növekedett, mely értékek teljesen elfogadhatóak véleményünk szerint.

A felfüggesztés is ugyanaz, mint a háromajtós verzió esetében, elöl MacPherson, hátul torziórudas megoldást találunk. A sportosra hangolt jelleg megvan, merészebb kanyarvételezésnél tartja az út vonalvezetését, a sebességgel párhuzamosan növekvő illetve csökkenő alulkormányozottsággal. A keskeny oldalú gumiknak és a felfüggesztés hangolásának köszönhetően az úthibák kiegyenlítése el is felejthető, óvatos vezetéssel kiküszöbölhetőek az esetleges kátyúkból adódó kellemetlenségek is.

Leheletnyivel kerül csak többe az ötajtós

Felmerül a kérdés: jó döntés volt-e a Suzuki részéről ötajtós Swift Sport-ot is csatasorba állítani? Mindenképp, hiszen a praktikum és egyediség mellett tovább sikerült bővíteni a tradicionális és talán az egyik legjobban ismert, s (nem csak) Magyarországon kiemelten népszerű modell portfólióját. Az árképzés pedig igen barátságosra sikeredett: a jelenlegi háromajtós Suzuki Swift Sport bruttó listaára regisztrációs adóval együtt 4 890 000 forint, míg a tesztben szereplő ötajtós modell kereken 100 ezer forinttal kerül többe, így 4 990 000 forint bruttó listaáron (regadóval) vihető el a szalonokból. A metál- és gyöngyház fényezés felára 95 000 forint, így a tesztalany Boost elnevezésű kék árnyalatáért pontosan ennyit kell pluszban fizetni a pénztárnál.

2013 Suzuki Swift Sport (5 ajtós) specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres szívó benzinmotor

Lökettérfogat: 1586 ccm

Maximális teljesítmény: 136 LE @ 6900 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 160 Nm @ 4400 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatsebességes manuális váltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 3890 mm

Szélesség: 1695 mm

Magasság: 1510 mm

Tengelytáv: 2430 mm

Első gumik mérete: 195/45 R17

Hátsó gumik mérete: 195/45 R17

Tömeg, üresen: 1045 kg

Terhelhetőség, össztömeg: 1480 kg

Csomagtartó mérete: 211 liter

Üzemanyagtartály mérete: 42 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 195 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.7 s (saját, mért eredmény: 8.4 s)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.4 l/100 km

Országúti: 4.1 l/100 km

Vegyes: 5.5 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 8.4 l/100km

Országúti: 5.2 l/100km

Vegyes: 6.4 l/100km

CO2 kibocsátás: 147 g/km

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSIKingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, MSI
Exit mobile version