2006-ban debütált a Párizsi Autószalonon a Suzuki négy évvel korábban meghirdetett Európai Reneszánsz programjának kisautó-koncepciójaként a Splash – nem titkolt szándékkal – konkrétan egy fiatalos lendületű, kedvező árfekvésű autóra beruházni vágyóknak a célcsoportját irányozta be.
Ugyanis az elődnek tekinthető, akkoriban nagy népszerűségnek örvendő Wagon R+ egyfajta továbbfejlesztett és mondernizált változataként kúszott be a Swift alvázára épített autó a köztudatba: 2008-ban el is kezdődött a gyártás.
Mígnem 2012-ben úgy érezte a márka, szükség mutatkozhat egy kisebb-nagyobb (inkább kisebb) ráncfelvarrásra, és máris beindult a forgalmazás. A Splash-t egyébként Esztergomban gyártják szintén, ráadásul 2009-ban elnyerte a Magyar Termék Nagydíjat. S bár némileg kisebb érdeklődés mutatkozik iránta a húzómárka Swift-tel szemben, így is kecsegtető adatokat láthatunk, ha az eladásokat kezdjük elemezni.
Köszöntsük a régi-új ismerőst
Egyértelmű, hogy a külső nem hozott sok pluszt és újdonságot a korábbi, első szériás Splash-hez képest: a lámpatestek ugyanazok maradtak, csakúgy, mint a hatalmas, egész orr fizimiskájkát meghatározó hűtőmaszk – a ráncfelvarrás eredményeképp a rácsozat mintája újra lett gondolva minimálisan. A legszembetűnőbb változást a ködfényszórók kialakításának megváltozása jelenti, nagyobb és kevésbé szögletes vonalakkal operáló lett a korábbi elgondolásokhoz képest.
Oldalról szemlélődve érzékelhető az új modell javára írt 60 milliméteres hossz, amely alapvetően a lökhárítók újratervezésének köszönhető. A gömbölydedbe hajló ívelés, vonalvezetés megmaradt, a külső tényleg „spalsh” érzetet hordoz, a 15-ös alumínium felnik dobnak az összképen, bár a rendelhető opció alapján választható felhozatal ezen képviselője ugyanaz, mint a korábbi modellnél is.
Érzéki csalódást kelthet a hátsó lökhárítóba integrált, jobb és baloldali, beömlőket imitáló díszítés, melyeket meglátva egyik barátunk meg is jegyezte, hogy milyen mutatós a dupla kipufogó a Splash-en (igaz, félhomály volt a mélygarázsban, amikor vizslatta az autót). Tény, hogy feldobja az összképet, gyakorlatban túl sok értelme nincs, viszont jelentősen különbözik a korábbi, minimalistába hajló látványtervtől. A hátsó lámpabúrák, illetve az ötödik ajtó felosztása szintén maradt a régiben, jól bevált külsejével.
Utastér: szinte minden egyezik az elődével
Korábban, úgy kettő éve bemutatott első generációs Suzuki Splash tesztünkben szereplő delikvensünkéhez hasonlítva jelen tesztalanyunkéhoz az enteriőrt megállapítható, hogy szinte minden alkotóelemét tekintve megegyezik a kettő, tehát itt igazándiból semmiféle változtatást nem vezetett be a gyártó. A műanyagok szegmenséhez mérten kemények, ugyanakkor tartósnak és egyben jó minőségűnek tűnnek, a kormány fogása szintén kemény, de kézre eső, a szervó puha, és lágy is marad sebességtől függetlenül – itt elviselhető lenne egy kicsit több határozottság. A sebességmérő óriási, minden üléshelyzetből látható, míg a fordulatszámmérő már jól megszokottan felkerült a szélvédő elé, majdnem szemmagasságba, egyedi stílust kölcsönözve. Az ülések kényelmesek, az ülő- és hátlapok szintén kategóriához képest hangoltak, kissé kemény a felületük, de nem zavarbaejtően. A vezető és utasai viszonylag magasan ülnek, ez sokat dob a vezethetőségen és a kilátáson: nincsenek zavaró B és C oszlopok, a panoráma teljes értékű, így a manőverezés pillekönnyű.
Ehhez mindenképp hozzájárul a fordulékonyság, a 9.4 méteres fordulókör kellemes, városi parkolós közlekedésnél előnyös. Az elöl MacPherson, hátul torziórudas felfüggesztés is az előző modellből örökölt megoldás, a kanyartartás az 1590 milliméteres magassághoz képest elfogadható, 50 kilométer/óránál már érezhető az intenzív bedőlés erőteljesebb kanyarbevételeknél. Mivel városi autóról van szó, nem elhanyagolható a pakolhatóság, illetve a csomagtér mérete sem: nos, a korábbi modelléhez hasonlóan az alap befogadóképesség 178 liter, amely a hátsó ülések háttámlájának variálásával 1050 literre tornázható fel. Két személlyel számolva ez optimális érték, viszont ha a hátsó üléseket is elfoglalják az utasok, úgy már bosszantóan csekély lehet az alapérték.
Csábereje (nem csak) a motorban rejlik?
Természetesen felfedezhető újítás is az újgenerációs Splash vizsgálata során, ez pedig nem más, mint a jelenlegi Swift-szériába is beépítésre kerülő 1242 köbcentiméteres benzines erőforrás. A hengerűrtartalom nem változott a korábbiakhoz képest, viszont a teljesítmény 8 lóerővel (jelenlegi: 94 LE) emelkedett. A motor pörgősebb is lett, a maximális teljesítmény 6000-es fordulatszámon érkezik, míg az előzőnél ez a számadat 5500 volt. Ennek következtében a maximális forgatónyomaték is növekedett, 114 Newtonméter/4400-ról 118 Newtonméter/4800-ra változott.
A fogyasztás egymagában korrekt vonalat követ, ugyanakkor nőtt az elődéhez képest; az újratervezett 2012-es Splash tesztautó városban 7.1 litert, országúton 90 kilométer/órás tempónál 4.5 litert égetett el az üzemanyagból, s ez felülmúlja a 2010-es tesztalany városi 6.9-es, országúti 4.2-es átlagait. A motor reakcióideje is optimalizálódott, hirtelen gázadásokra dinamikusabb válaszokat kapunk, megtorpanás nélkül irányozódik át az erőátvitel az első kerekekre. Érdekes egyébként, hogy sportosabbra hangolt vezetési stílus mellett szinte semmivel sem nő az átlagfogyasztás, az értékek maximum 1-2 tizeddel kúsznak feljebb. A motor- és menetzaj intenzíven érkezik autópályatempónál, viszont országúton, nyugodt körülmények közt szinte észrevétlen a haladás, igaz, a hátsó traktusban folyamatosan tapasztaltunk kisebb háttérzajt, ez a csomagtér szigetelésének köszönhető.
Vegyem, ne vegyem
Stílszerűen a Suzuki Splash-e nem durran, hanem nagyot csobban, persze csak akkor, ha ténylegesen kiérdemli az elismerő szavakat. Összességében jól sikerült autóról szól a fáma, olyan produktumról, amelyet ezelőtt akár 5 évvel már szerethettünk – hiszen az alapkoncepció úgy 70%-ban ugyanaz, mint annakelőtte. Mindenképp jót tett a motorfrissítés, az átlagfogyasztásban jelentkező fél literes pluszt feledteti az aggregát rugalmassága, illetve az autó kezelhetősége is. Ha pedig fentiek tekintetében még mindig nehézkes lenne a döntés például vásárlás esetén, akkor elég az hozzá, hogy a tesztben bemutatott modell alapfelszereltséggel, 1 literes motorral, klímával (GC csomag) hazavihető már 2 203 000 forintért.
2012 Suzuki Splash 1.2 GS specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres benzinmotor
Lökettérfogat: 1242 ccm
Maximális teljesítmény: 94 LE @ 6000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 118 Nm @ 4800 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 5 fokozatú manuális kéziváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 3775 mm
Szélesség: 1680 mm
Magasság: 1590 mm
Tengelytáv: 2360 mm
Első gumik mérete: 185/65 R15
Hátsó gumik mérete: 185/65 R15
Tömeg, üresen: 965 kg
Tömeg, maximális terheléssel: 1485 kg
Csomagtér mérete: 178 liter, 1050 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 45 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség:175 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.0 másodperc
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.1 l/100 km
Országúti: 4.5 l/100 km
Vegyes: 5.6 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.1 l/100km
Országúti: 4.5 l/100km
Vegyes: 5.1 l/100km
CO2 kibocsátás: 118 g/100km
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Acer S275HL LED IPS monitor, Samsung 830 Series SSD Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió