Főoldal Autó, motor Autóteszt Subaru XV 1.6i – a hagyományidéző crossover

[TESZT] Subaru XV 1.6i – a hagyományidéző crossover

Presztízs mindig volt, s mindig is lesz a Subaru háza táján, főként, ha egy olyan mára már kultikussá lett modellről esik szó, mint például az Impreza. Volt WRX STI kivitelben is, valószínűleg sokak számára maga az autó nyers mivoltának megtestesítője – gondoljuk csak vissza a rallyban eltöltött évekre-jelenlétre, illetve a mai napig tartó folyamatos menetelésre a modellcsalád révén.

subaru_xv_1_6i_001

Az 1993-ban először bemutatkozott Imprezát több generáció lefolyása alatt mára csúcsra járatták, igaz, a legutolsó, soron következő jelen ötödik generációnál néminemű teljesítménycsökkentést kellett eszközölni. Viszont a legendás és egyben hagyományos boxermotor megmaradt, csakúgy, mint az alapkoncepció is.

Áthidaló megoldás: legyen benne egy kis Impreza is

S hogyan jön ide az Impreza, mikor a címben az XV-típusjelzés olvasható? Nagyon egyszerű a válasz: az Impreza modellkínálatában mindig is szerepelt kombi variáns, gondolva a 4×4 hajtással és az imént már említett boxeres erőforrással kacérkodó nagyobb családosok igényeire; ám a felhozatalban mindeddig nem szerepelt áthitadoló megoldás (mondjuk az Imreza, vagy Legacy és az Outback közt).

Így hát a japán Gunma-ban üzemelő konszern tervezőmérnökei gondoltak egyet, s megalkották az Impreza alapjaira építkező XV elnevezésű crossovert: túl azon, hogy kifejezetten kötelező manapság minden magára valamit is adó autógyártónak ilyen jelleggel bíró modellt is produkálnia, a vásárlóközönség részéről is mutatkoztak igények a fejlesztésre, továbblépésre. Így született tehát meg az alapkoncepció, mely aztán 2011-ben, a Shanghai Motor Show-n debütált, természetesen sikerrel.

A Subaru XV tehát az Impreza jelenlegi magasított, enyhébb terepre tervezett kombijaként is megjelölhető, hordozván mindazokat a tulajdonságokat, amelyeket már korábban megszokhattunk és élvezhettünk is alapvetően a testvérmodell Impreza esetén. Próbára is fogtuk az XV 1.6-os boxeresét, megvizsgáltuk, hozza-e az elvárásokat, s azt is, mennyiben emlékeztet a legendás testvérmodell-ősre.

Nem minden az, aminek látszik

Felépítés tekintetéből máris bajban van az ember vizsgálódás közben, mivel a kaszni nem nagyobb egyáltalán egy hagyományos értelemben vett kombi paramétereinél, viszont mégis jóval nagyobbnak tűnik. Nagyobbnak, szélesebbnek. Persze rögtön meg is magyarázható ezen kis „érzéki csalódás”, ugyanis a jelentősen megemelt hasmagasság elsőként a kerekeknél, illetve a kevlár hatású műanyag burkolattal eláttott sárvédőíveknél ütközik ki leginkább.

Szélesség tekintetében sok vizuális pluszt ad a tekintélyt parancsoló krómozott és egyben osztott hűtőmaszk, illetve az első lökhárító alján futó műanyag, szintén kevláros betét. A front lámpák – beleértve a ködlámpákat is – viszonylag kis méretűek, a projektoros belső kiképzés sportosra sikerült, s szintén sokat dobnak az autó jellegén. A motorháztetőn nincs jellegzetes légbeömlő, ezáltal a formák itt konzervatívabbak, letisztultak. Az oldalvezetés hagyományos, két-két ajtó, nagyjából egyforma szélességel, hozzávetőlegesen negyed-háromnegyed arányú üvegfelületekkel, a C oszlop előtti minimális kisablakkal, jó kiláthatósággal egyben. Imént már szót ejtettünk a sárvédőívekről, ezek a karosszéria méreteihez képest hatalmasak, a 17 collos, két színben virító felnik nagyobbnak tűnnek, s mindenestre kiemelik az XV crossover-mivoltát.

Hátulról sem változik a benyomás, ugyanis az itteni lökhárítókba integrált jobb és bal oldali betét túl azon, hogy magában hordozza a ködlámpákat, ugyanúgy mutatja: minden bizonnyal a Subaru XV-je derekasan helyt állhat terepviszonyok közt is. A lámpatestek szintén arányaiban kicsik, de nem zavaróan, jelen vannak érzékelhetően, s a design összképébe is a maga rendje és módja szerint beleillik. A csomagtérajtó nagy, nem véletlenül: az alapból 380 literes rakodótér 1280 literesre bővíthető, mellette megannyi rekesz, zseb, pakolórész is található az enteriőrben – nem csak a csomagtérben; pontosan úgy, ahogy egy ideális szabadidőautónál elvárja az ember.

Célratörő beltér, a lényeg a részletekben rejlik

Japános puritanizmus jellemzi az XV belterét, ami persze sok esetben nem jelent mínuszt, hiszen a gyakorlati végfelhasználás kapja a fő hangsúlyt egy autónál ugyebár. Azért nem lenne baj, ha a szigetországi ízlés- és kivitelezés világát picit nyakonöntenék végre némileg egy kevéske európai sallanggal – jó, lehet, akkor elveszítenék varázsukat a japán autóipar remekei, legalábbis számunkra. Tehát a beltér kivitelezése igényes, nem mellesleg kemény műanyagok felsorakoztatása mellett azért található némi lágyság is, utóbbi a cockpit kidolgozására jellemző, míg a kardánbox, illetve a hang- és klímarendszer középkonzolja harmatnyit zörgős, nyikorgós. Az ülések – jelen véleményezett autó felszereltségéből adódóan – szövetkárpitozást vonultattak fel, a szövet anyaga strapabírónak és egyben erősnek tűnt, amely szintén alapfeltétele egy később feltételezhetően magasabb végfelhasználói igénybevételnek kitett autónál.

A kormány tapintása kellemes, könnyen fogható, a funkciógombok rövid rutinszerzés után azonnal kezelésbe vehetők, míg az ötsebességes manuális váltó karja is kézre esik, járása kicsit a 10-15 évvel ezelőtti hasonló kategóriájú autókéra hajaz véleményünk szerint. A műszerek elrendezése ideális, bal oldalon a fordulatszám, míg jobb oldalon a sebesség mérőjével. Állandó összkerékhajtást kapott az XV, tehát ezt variálni nem lehet, a magasított futómű rendben teszi a dolgát: minimális pattogások, az úthibák körülbelül 80%-ának kulturált elnyelése jellemzi, ugyanakkor kanyarban eléggé jelentős dőlések tapasztalhatók – ugye, ott van az emelt hasmagasság, no meg a karosszéria sem túl lapos (1570 milliméter). Enyhébb földutas terepen próbáltuk az XV-t, kisebb-nagyobb bukkanókat, gödröcskéket, köveket, sőt, még patakot is bevállalt annak rendje és módja szerint, nulla erőlködéssel, komfortosnak is nevezhető rugózással.

Hajtáslánc és a menettulajdonságok elegye

Gyárilag 1460 kilogrammot nyom a Subaru XV, ekkora önsúlyhoz és kiképzéshez minden bizonnyal kevés a 114 lóerő, melyet a kereken 1600 köbcentiméteres boxermotor ad le, pörgős, 5600-as fordulatszámon. A nyomatékgörbe is lehetne combosabb, 150 Newtonméter, viszont alacsonyabb fordulaton, már 4000-nél rendelkezésre áll.

Az ötgangos manuális áttételezése átlagos, az első fokozatot érdemes elfelejteni úgy 1500 környékén, s a másodikra, harmadikra hagyatkozni például intenzívebb gyorsítás esetén. A negyedik váltóállásban az erőátvitel közepesen kiterjesztett, pont annyira rövid, amennyire rövidnek kell lennie, viszont az ötödik ténylegesen hosszú, optimális utazósebességhez társított fordulatszámot ad. Nem mondanánk, hogy nem kelne el egy hatodik sebességfokozat, az amúgy egyébként nem túlzottan égbekiáltó fogyasztási adatokat nagy valószínűséggel lehetne még lejjebb is csökkenteni. Városban az autó 8.2 litert kért, míg országúton beérte 5.7 literrel 90 kilométer/órás átlagnál, 2700 RPM-mel. Autópályán, 130 kilométer/órás tempónál kereken 1 literrel növekedett a fogyasztás az országútihoz képest, ekkor 3600-at forgott a főtengely percenként.

Volt már ilyen, csak kevésbé huszonegyedik századi

Mindenképp azok az alapvetően kiruccanni szerető családosokfogják előnyben részesíteni a Subaru XV-t, akiket vonz az egzotikum – gondolunk itt a legendás boxeres Subaru-érzésre elsősorban – s azok is, akik az autózási élményüket szeretnék nyakon önteni némi nosztalgiázással. Persze a merengésnek nem árt, ha van Subaru-s alapja is, hiszen nagyszerű párhuzamokat lehet vonni a pár évvel ezelőtti alternatívákkal, úgy, hogy az némi kompromisszumkészséggel nem megy semmiképp a jelenlegi, huszonegyedik századi elvárások rovására.

Subaru XV 1.6i specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres benzines boxermotor

Lökettérfogat: 1600 ccm

Maximális teljesítmény: 114 LE @ 5600 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 150 Nm @ 4000 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális váltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz:4450 mm

Szélesség: 1780 mm

Magasság: 1570 mm

Tengelytáv: 2635 mm

Gumik mérete elöl: 225/55 R17

Gumik mérete hátul: 225/55 R17

Tömeg, üresen: 1460 kg

Terhelhetőség, össztömeg: 1940 kg

Csomagtartó mérete: 380 liter, 1270 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 60 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 179 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 13.1 s

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 8.2 l/100 km

Országúti: 5.7 l/100 km

Vegyes: 6.7 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 8.0 l/100km

Országúti: 5.8 l/100km

Vegyes: 6.5 l/100km

CO2 kibocsátás: 134 g/km

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 600D fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Samsung 830 Series SSD
Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió