Főoldal Autó, motor Autóteszt Peugeot RCZ 1.6 THP 200 – kifinomult sportosság, megkapó külsővel párosítva

[TESZT] Peugeot RCZ 1.6 THP 200 – kifinomult sportosság, megkapó külsővel párosítva

Koncepcióként indult, mára a második generációját tapossa: a Peugeot RCZ esetében minden bizonnyal úgy gondolták a márka, illetve annak tevékenysége után érdeklődők, hogy a még 2007-ben, a Frankfurti Autószalonon bemutatkozott 308 RCZ prototípus (egy évvel később a „szimpla” RCZ) csak skiccek révén fog létezni.

peugeot_rcz_1_6_thp_200_001

Nagyot tévedtek, ugyanis a PSA végül amellett döntött, hogy az RCZ érett a sorozatgyártásra, ráadásul az egyre erősödő nyomásnak is kénytelen-kelletlen engedni kellett. Mígnem aztán 2010 áprilisában megkezdődött a némileg formabontóba hajló részletekkel operáló sportautó forgalmazása, olyannyira sikeresen, hogy alig másfél évre rá, 2011 júniusában már a 30 ezredik RCZ hagyta el a gyártósorokat; 2013 februárjára ez az érték 50 ezerre növekedett.

Kétségkívüli a siker tehát, no meg az sem elhanyagolandó tény, hogy a Peugeot RCZ a világ közel 80 országában megvásárolható, tehát az állandó, mindenkori jelenlét is garancia lehet arra, hogy a sportos, egyéni megközelítéseket kereső vásárlók e modell mellett tegyék le voksukat. Idehaza is populáris az RCZ, most vizsgáljuk meg közelebbről, kívülről és belülről egyaránt!

Valami egészen egyedit kapunk. Sportosat, formabontót.

Nincs apelláta: a Peugeot RCZ 2013-as, ráncfelvarrott modelljét körbelengi a sportosság. Amolyan visszafogott, elegáns módon – nincsenek felesleges szárnyak, beömlők, szélsőségesbe hajló futómű ültetések, csakis annyi, amennyit a kategória könnyedén elbír. A korábbi RCZ szériától eltérően a hűtőmaszk kiképzése átalakult, a motorházfedélen helyet foglaló hangsúlyos oroszlános embléma veszített hangsúlyosságából, csakúgy, mint az anno óriási, mosolyt formáló hűtőmaszk is.

Tehát az orr rész kialakítása némileg visszafogottabb lett, ami nem jelent különösebb hátrányt, s persze alkalmazkodni kell a jelenlegi típuspaletta arculatához is. Mindezzel együtt az új RCZ is összetéveszthetetlenül egyedi, hiszen karakterisztikus jellegét alapvetően az 1445 milliméteres szélesség (mely érték egyébként egyáltalán nem tűnik túlzónak) és mindössze 1362 milliméteres magasság adja, igen lapos hatású vizualitást kölcsönözve az autónak. Az orr átrajzolásával tehát kettéosztott beömlőket kapunk, a fordított trapézalakzat alá vékony csík került, utóbbi hordozza a korábbi mosolygós jelleget.

Zagato-ihlette tetőkiképzés

Valószínűleg az RCZ egyik, ha nem a legkülönlegesebb része a tető, mely dupla buborék formáját leginkább a Zagato-irány inspirálhatta. Elég az hozzá, hogy tetőív sablonosan gömbölyded, félkörívet ír le; a felület pedig a benn ülő utasok által elfoglalt hely arányeloszlásának megfelelően osztott, s domborított egyben. Rendkívül impresszív látvány, nem beszélve arról, hogy a hátsó szélvédő is követi a lágy törésvonalakat, így egészen különleges látványt nyújtva, már-már extrémbe hajlóan. A far egyébként szintén hordozza az összes olyan, a 2013-as Peugeot modellévre jellemző formát és jellegzetességet, amelyek végett összetéveszthetetlenné válik a modell, a szolidan jobb oldalon megbúvó RCZ felirat, illetve a diffúzor panelbe, a bal alsó sarokba ékelt duplacsövű króm kipufogóvég is sokat sejtet.

Lehet némi deja vu, vagy utóérzet – nevezhetjük a kettő bármelyikének – amikor az RCZ-t oldalról vesszük szemügyre: az elmúlt pár évek hobbi sportautógyártásának trendje tükröződik a vonalvezetéseken, a hosszan elnyújtott karosszéria dizájn még lapítottabb megjelenést kölcsönöz, mindehhez hozzájön a 2612 milliméteres tengelytáv, illetve a 19 colos keréktárcsák nyújtotta összhatás, hogy teljes legyen a kép. A motorházfedél kiképzése is a klasszikus GT korszak képviselőire hajaz, oldalai részét képezik az első sárvédőíveknek, így felnyitáskor egy-egy szeletet kanyarít magának e részekből.

Az oldalablakok szinte parányinak tűnnek, a vaskos, hajlított A oszlop pedig tényleges egységet alkot úgy, hogy fel sem tűnik például az ajtók üvegezésénél szembeötlő keret, vagy maga a B oszlop hiánya. A hátsó sárvédőalagútak megfelelően masszívak, szélesek, kell is, hiszen a korrektül hangolt futómű fedéséhez mindenképp szükségeltetik a megfelelő optikai megvalósítás. Komolytalankodva akár azt is állíthatnánk, hogy a Peugeot RCZ hátulja nyugodtan lehetne akár az eleje is, hiszen magas fokon szimmetrikus és összehangolt minden egyes részlet.

Hamisítatlan sport- és komfortérzet

Sportautós komfort fogadja az RCZ utasait, miután elfoglalták helyeiket az enteriőrben. Konkrétan két ülőhellyel számoljunk, legalábbis olyannal, amelyek szinte száz százalékban kielégítik az elvárásokat. Nyilván hajlandóak vagyunk kompromisszumokat kötni egy ezen szegmenst képviselő autó révén, tehát természetszerű és egyben nyilvánvaló is, ha mélyebbre kell hajolnunk például egy beszállásánál, vagy játszanunk kell hajlékonyságunkkal egy parkolás után, vagy egy hátsó ülésekbe való bejutásnál.

A Peugeot RCZ hivatalosan 2+2 személyes, ami tehát gyakorlatban inkább kettő, mint négy. Ez teljesen helyénvaló, hiszen alapvetően olyanok választanak e kategóriából, akik második, vagy harmadik autójukként szívesen használnak olyat, amelyet elsődlegesen vett értelemben élményautózásra terveztek. Ez az autó pontosan ilyen, ennek megfelelően alkalmazkodik az irányelvekhez az utaskabin is: hibátlanul ergonomikus fogású, alul egyenesített ívvel bíró kormánykerék, multifunkciós gombokat mellőzve, lyukacsos hatású, fémborítású pedálsor és lábtámasz, kagyló formájú, ám a hétköznapi értelemben vett közlekedéshez is remekül passzoló, oldal- és hosszirányban is kiválóan tartó minőségi bőrkárpitozású ülések, rövid váltókar, hármas egységű, szigorúan kerek légbeömlők, egyszerűen átlátható középkonzol, fémes jelleget hordozó könyöktámasz az ajtóbelsőkön. Ugyanakkor a francia tervezők kínosan ügyeltek arra, hogy az Allure felszereltség, illetve annak opcionális kiegészítői rendjén a helyükön legyenek, így például visszaköszönő kivitelezés szerint helyezték el a cockpit szélvédőhöz közel eső szekciójába az automatikusan felnyíló és csukódó infotainment rendszer LCD-jét is.

Szinte az egész autó szellemiségét meghatározza a visszafogottság, ez kifejezetten érződik az enteriőrben – a komfortos luxus néha ellentmondásokkal játszó elegye keveredik a sportos aspektussal, tökéletesen adagolva. Tehát a Peugeot RCZ tulajdonképp olyan, mintha egy merőben új, kettős stílust teremtett volna, megfelelve ezzel széles skálán mozgó elvárásoknak: pontosan ez az, ami sokoldalúságát nyújtja, még a legkényesebb ízléssel és elképzelésekkel megáldott (leendő) végfelhasználók számára.

Érdekes egyébként, hogy a dinamizmusra hangolt profil – melynek például hozzátartozója a feljebb már említett, két személyes hátsó traktus – tartogat még formabontó részelemeket mindig. A csomagtér meglepően tágas, inkább hosszirányban, mint mélységében, alaphangon 321, míg kibővítve 639 literes kapacitást garantál. Nagyon jó érték ez, ha figyelembe vesszük: a Peugeot RCZ bizonyára nem szállítmányozásra kihegyezett, ám mégis jó tudni, hogy segít megvalósítani visszafogottabb elképzeléseinket, már ami az utazást, felpakolva csomagokkal-ideáinkat jelenti.

200 lóerejével, karakterisztikájával bátran szállhat versenybe a szegmens képviselőivel

Pár héttel ezelőtt mutattuk be a Peugeot 208 GTI-t, melyben tulajdonképpen szinte ugyanaz a motor dolgozott, mint a jelenlegi tesztünk főszereplőjénél. A kereken 200 lóerő (maximális teljesítmény 5500-as percenkénti fordulaton érkezik, a 208 GTI-nél ez 6000-es percenkénti fordulatszám) elegendő bőven az 1492 kilogrammos karosszéria lendületes mozgatásához, 6.36 kilogramm/lóerő arányával átlagosnak tekinthető a hasonszőrű versenytársakkal összehasonlítva. A hajtáslánc részét képező hatsebességes manuális kéziváltó fokozatainak hangolása jól eltalált, a rudazat mozgatása némi erőt igényel, hajlamos a pontatlanságra, de kisebb gyakorlattal hamar megszokható a kezelése. Egyértelmű, hogy a második fokozat kapcsolása után testesedik az erőátvitel, 2000-es percenkénti fordulatszám körül járva kezd dolgozni a turbótöltés, a nyomatékgörbe itt kezd érezhetően felfelé ívelni; igaz, gyári adatok szerint már 1750-nél jelentkezik a szunnyadó 275 Newtonméter. Visszaváltásoknál minimális a reakcióidő, persze nyilván ügyelni kell arra, hogy a megfelelő fordulatszámtartományba érkezzünk – ajánlatos 2000 környékén maradni, a skála kiterjesztett, jól kiautózható mindegyik sebességfokozat, tág tartományban.

Ha úgy akarjuk, dinamikus, ha úgy akarjuk, kezes hétköznapi

Kettőssége az üzemanyagfogyasztás optimális mikéntje kapcsán is szembetűnő, hiszen ha meg tudjuk állni, hogy szabvány utcai autóként kezeljük, meghálálja maximálisan. Óvatos gázadagolásokkal, visszafogottan városi körülmények közt sem ugrik a 100 kilométerre lebontott fogyasztási átlag 8 liter fölé (7.6 liter/100 kilométer), országúti, 90 kilométer/órás tempónál pedig egyenesen túl is teljesíti önmaga normáit a maga 4.9 liter/100 kilométeres értékével.

Kellemes, igaz? Úgy, hogy a gyárilag megállapított adatok 8.8, illetve 5.6 liter 100 kilométerre. S ne feledjük: sportautóról van szó a Peugeot RCZ esetében. Autópályán viszont már torkosabbnak bizonyult a motor: itt bizony akár 10 literes átlag is mérhető volt (10.3), a pörgős viselkedés még 130 kilométer/órás tempónál is megmaradt, hatodik fokozatban – 3450 percenkénti fordulatszámon.

Stabilitás, jól hangolt kanyarvételezési tulajdonságok jellemzik a 2013-as Peugeot RCZ futóművét. Az ültetett, elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés szinte az aszfalthoz szegezi az autót, hirtelen kormánymozdulatokra sem érkezik szélsőséges reakció. Éles ívű kanyarokba nagyobb tempóval érkezve minimális fékerő kifejtés mellett elegendő a visszaváltás-motorfék kombináció, a futómű perfektül tart, magasabb fordulatra gyorsítással, combos gázadásokkal elérhetőek az alulkormányozottság csekély jelei, ilyenkor finoman tolja az orrát az RCZ, mely pár fokos kormánymozdulatokkal rögvest ellensúlyozható is. Az elöl 340, hátul 239 milliméteres tárcsafékek fékerőeloszlása kiegyensúlyozott, pontosan adagolható és minimális kellemetlen kihatás érzékelhető az utasokra.

Bárkinek, aki szereti, ha kirí a sorból. Persze szigorúan jó értelemben véve

Exhibicionista küllemével, sportos habitusával a Peugeot RCZ közkedveltsége érthető. Fiatalos karaktere, s mindezek mellé igen barátságos árcédulája egyértelmű választássá teszi korosztálytól függetlenül – a lényeg mindössze annyi, hogy a leendő, büszke tulaj ismerje a hamisítatlan életérzést, mely elengedhetetlenül szükségeltetik egy ilyen kategóriájú autóhoz. Vagy épp az sem elképzelhetetlen, hogy konkrétan a Peugeot RCZ kapcsán ismeri majd meg az idevágó emóciókat.

A 10 millió forintos értékhatárt egyik felszereltségű RCZ modell sem lépi át: a belépő szint 8 370 000 forinttól érhető el, ezért az összegért 1.6 THP 156 lóerős benzinessel szerelt, 6 sebességes manuális kéziváltós verziót kapunk. Ehhez a motorhoz társíthatunk automataváltót is, így a felár kereken 400 ezer forint lesz. Tesztünk alanya egy lépcsőfokkal feljebb helyezkedik el, 1.6 literes THP 200 lóerős motorral, 6 fokozatú manuális váltóval egyetemben, itt 9 370 000 forintot kell leszurkolnunk a pénztárnál. S akik igazi ínyencségre vágynak, választhatják az RCZ-t gázolajos 2 literes HDi erőforrással is, 163 lóerővel, hatfokozatú manuális kéziváltóval. A listaár ebben az esetben 9 170 000 forintot jelent.

2013 Peugeot RCZ 1.6 THP 200 specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 1598 cm³

Maximális teljesítmény: 200 LE @ 5500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 275 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4287 mm

Szélesség: 1445 mm

Magasság: 1362 mm

Tengelytáv: 2612 mm

Első gumik mérete: 235/40 R19

Hátsó gumik mérete: 235/40 R19

Tömeg, üresen: 1272 kg

Megengedett össztömeg: 1726 kg

Csomagtartó mérete: 321 liter, 639 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 55 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 235 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.1 s (gyári), 7.6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.6 l/100 km

Országúti: 4.9 l/100 km

Vegyes: .6.1 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 8.8 l/100km

Országúti: 5.6 l/100km

Vegyes: 6.7 l/100km

CO2 kibocsátás: 155 g/km

Bővebb információ az Opel hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSIKingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, MSI