Site icon Napimagazin

[TESZT] Peugeot 508 GT – elegancia és sportosság

Minden kétséget kizáróan a Peugeot jelenleg futó csúcsmodell-zászlóshajója kellőképp magára talált a felső-középkategória berkein belül az 508-as variánssal, hiszen minden olyan hiányosság, amely még a 407-es, illetve a 607-es elődökben fellelhető volt, itt kiküszöbölésre került.

No meg azért érződik az is, hogy a francia gyártó hajlandó volt némi kompromisszumot kötni az egyéb irányok, sokasodó igények végett – úgy, hogy nem ment a Peugeot kifinomult presztízsének rovására, sem a márka kvalitására. 2010-es bemutatkozása óta a modell életútja viszonylag egysíkú, bár történt néminemű ráncfelvarrás, optimalizálás az egyébként műszakilag és felépítésben is igen hasonló házon belüli Citroen C5 testvérmodellel egyetemben. Korábban már járt szerkesztőségünknél eme típus SW, azaz Station Wagon (kombi) változata, amellyel igencsak elégedettek voltunk, szinte nem volt olyan pontja az autónak, amellyel kapcsolatosan ellenérzések merülhettek volna fel bennünk. Most az 508-as szedán variánsa tette tiszteletét a Napimagazinnál, abból is rögtön a csúcsfelszereltségű GT megközelítés, 2.2 literes dupla turbós HDI erőforrással.

Kettő az egyben – elegánsan is lehet sportos

Megjelenés tekintetében kettő szó jut a szemlélődő – akár legyen dilettáns, nem autóimádó egyén – eszébe: elegancia és sportosság. A Peugeot designereinek sikerült olyan nagyszerű összhatást produkáló külsőt és belsőt alkotniuk, hogy alapvetően – ahogyan azt már említettük globálisan a korábbi 508 SW esetében is – nincs olyan részlet, amelyben fellelhető lenne hiányosság; amolyan 1 híján 100 lehetne a pontozás, ha operálnánk ilyesmivel.

Persze lehet, hogy elfogultak vagyunk, bár igyekszünk minden autótesztünk esetében realisztikusan, ész érvek szerint eljárni minden egyes autós jellemrajz kialakításánál, ráadásként pedig gondoljunk nyugodtan arra, hogy az oroszlános márka viszonylag sokáig egyéb mára már a prémiumkategória irányába kacsintgató delikvensek árnyékában volt kénytelen menetelni. Ennek egyértelműen vége, hiszen a mára már kicsit unalmassá lett korábbi hal-jelleg (harcsabajuszhoz hasonlítják sokan) eltűnt példának okáért a front részről, helyette inkább a hatalmas, mosolyba forduló száj-vonal a jellemző. Ugyanúgy a Peugeot kisebb versenyzőinél is megtalálható ez a jelleg, mint az erőteljesebb, magasabb kategóriát képviselő vonulatnál: 508-as tesztalanyunk is ilyesfajta megközelítést kapott.

Részletgazdag megoldások a külső megálmodásánál

Az orr tehát hatalmas beömlővel bír, ide került a rendszámtábla helyének kiképzése is, illetve a viszonylag ritka bordázat közt bújik meg az ezüst színű GT jelzés is, emlékeztetve arra, hogy itt bizony nem egy hagyományos értelemben vett 508-assal van dolgunk. A motorháztető ügyesen követi a hűtőmaszk vonalait, ide került a Peugeot embléma is; bal és jobb oldalon pedig némi szinteltéréssel terpeszkednek a lámpatestek, hangsúlyosan kiemelve az autó rangsorolását. A nappali LED menetfények mindkét oldalon az alsó lökháríató-szoknyába beépített ködlámpa modulokba lettek integrálva, ezzel még inkább emelve az eleganciát és a presztízst sugalló megjelenést. Az első szélvédő jókora üvegfelülete komfortos kilátást biztosít, láttunk már nagyobbat is hasonló szegmensben, viszont bőségesen elég ahhoz, hogy kényelmesen vezethessünk. Természetesen a krómozott díszcsíkok, berakások az egész kocsin jelen vannak, így kifejezetten harmonizál a hűtőmaszk kerete az oldalvezetést nagyban feldobó ablakok díszítésével. Itt erőteljesen ívelő vonalakat találunk, a hátsó ajtók ablakainak körülbelül háromnegyedes lekerekítése kicsit a kilátás rovására megy – viszont ez alapjaiban véve a szélesre sikeredett C oszlopnak róható fel hibaként. Az oldaltükrök krómozottak szintén, a kilincsek viszont a kaszni színét hordozzák, fogásuk kellemes, az ajtók könnyen nyithatóak.

19 collos, két színárnyalatú felnikkel büszkélkedhet az 508 GT, itt jön képbe legelőször a sportos karakterisztika, legalábbis ami a vizuális összhatást illeti. A 4792 milliméteres hosszúság egyértelműen már-már a felsőbb kategóriák paramétereit idézi, ugyanakkor a szélesség (1853 milliméter) elmarad néhány hasonszőrű modellétől; viszont utóbbi nem megy az utastér kényelmének rovására.

Érdekes esztétikai megoldásokat alkalmaztak a far megalkotásánál is, hiszen az egyik legérdekesebb részlete lehet (bár mindez megközelítés kérdése) az 508 négyajtós verziójának. Kissé ugyan az egyszerűségre hajazó, mégis feltűnést keltő és exhibicionista az összhatás, a kicsinek tűnő, mégis minden részletében egyedi hátsó lámpaburkolatok az ide tartozó sárvédőívig nyúlnak be, a osztott párhuzamossággal feldarabolva. A 473 literes csomagtartó ajtaja dominál tulajdonképp a hátsó traktusnál, közepén jókora oroszlán-logóval és márkafelirattal – az ajtó nyitható távirányítóval, illetve a jobb oldalon található 508-as felirat nullájával is. Kipufogóvégből kettőt is felvonultat az 508 GT, ezek is szigorúan krómozottak, viszont dinamikusabb gázadásoknál némák maradnak: hiába, ez „csak” egy optikai elem.

Minden, mi szemnek s szájnak ingere?

Ha Peugeot, s ráadásul ha 508, nem szabad átlagos, vagy inkább általános megoldásokra számítani az enteriőr kialakításánál. Az utastérbe beülve máris érezhető a minőségi bőrborítás jellegzetes illata, s tovább vizsgálódva pedig rögvest kitűnik: valóban adott a gyár a kvalitás teljes körű alkalmazására. A kormány fogása remek, a tesztautóban lévő valamivel több, mint 15 ezer kilométer ellenére sem volt érzékelhető kopás, fényesedés a felületén. Kormánykerékbe integrált hangrendszer irányítás és tempomat kontroll természetesen alapkellék, jól elérhetők a kezelőegységek gombjai, nem tereli el a figyelmet a vezetésről. A műszeregységek jól elrendezettek, a középpontban lévő fordulatszám- és sebességmérő számlapjai kevéssé döntöttek, így direkt napsütésben is kiválóan láthatók, olvashatók. A elektronikusan üzemelő kézifék manuális kioldója a kormánytól balkézre esik, használatára leparkolásnál és indulásnál egyáltalán nincsen szükség, az automatika tökéletesen kezeli a rendszert, a gázpedál finom lenyomására máris kiold. Kulcsnélküli indítást is kapunk, a START/STOP feliratú gomb rendhagyó módon a bal szélen helyezkedik el, ez megszokást igényel.

Információs képernyőnk is előcsalogatható mind a középkonzol navigációs LCD-jén, mind pedig a központi műszeregység kis kijelzőjén a szokásos adatok lehívásával (napi kilométer, megtett út, pillanatnyi fogyasztás, tankolásig hátralévő kilométer, és a többi). A középkonzol rendkívül szép, visszafogott elegancia itt is van töménytelenül – a felső rész a központi LCD kijelző panelját és két szellőztetőt hordoz, alatta kettő pohártartó, a vészvillogó és az ESP gombja, még lejjebb haladva pedig a hifi előlapja és a klíma konzolja található. A hatsebességes, bolygóműves mechanizmusú automata váltó karja könnyedén kezelhető és kézre is esik, a fokozatok aszimmetrikusan kapcsolgathatók, ez elsőre szokatlan lehet; viszont az autóvezető segítségére siet a kicsiny útmutató ábra, amely a váltó alatt került kialakításra. Itt máris újabb kettő kapcsolót találunk: bal oldalon a sportfokozat kapcsolója, a profil aktiválásával klasszisokkal megnő az érezhető menetteljesítmény, ezzel párhuzamosan persze a fogyasztás is. Jobb szélen egy hópelyhet szimbolizáló kapcsoló foglal helyet, ez különösképp előnyös menettulajdonságokkal ruházza fel az 508 GT-t csúszós, jeges útviszonyok esetén. A váltótól hátrafelé haladva találunk még egy nagyobb gombot, ezt tekergetve választhatunk a középkonzol navigációs LCD-jének menüpontjai, a csatlakoztatott USB pendrive mappái közt, illetve a GPS-t is kontrollálhatjuk segítségével. Ülésmasszázst is kapunk, igaz, a kiváltságos helyzetet csak a sofőr élvezheti, sajnos az első utasülésen utazó nem. Bluetooth telefonvezérlés, automata fényszóróállítás, illetve Peugeot Assistance gyorsgomb is helyet kapott a felhozatalban.

Kitűnhetett a felsorolásból, hogy a Peugeot 508 GT-t telepakolták minden földi jóval, hozzávetőlegesen kettő nap kell hozzá, hogy minden opcióját, azok kezelését elsajátítsa az újdonsült tulaj. S ez még nem minden, hiszen a számtalan kényelmi szempont figyelembe vétele mellett a tervezők fokozott hangsúlyt fektettek a menet közbeni- és az álló helyzeti biztonságra is: defektészlelő automatika, kanyartartó automatika, sávelhagyásra figyelmeztető automatika, parkolóautomatika (asszisztens), távolságtartó automatika, táblafelismerés, kerékőr, emelésre, mozgásra, hangra jelző riasztó – csak hogy néhányat említsünk a teljesség igénye nélkül.

Utazás, komfortosan

Most pedig vissza a beltér taglalásához: a sok-sok kényelmi, illetve biztonsági megoldás mellett fontos a tényleges kényelem, illetve a praktikum. Előbbi ötösre vizsgázott, hiszen az első fotelek ergonomikusak, hosszú ülő- és hátfelületekkel, puha, de mégis kemény arculatú kidolgozással. Az ülésfűtésnek és hűtésnek hála, egy évszakban sem válik kellemetlenné-kényelmetlenné az utazás, tesztútunk során kisebbfajta kánikulával kellett megbírkoznunk: az 508 GT klímája és a hozzá társított üléshűtés optimálisan adagolta a jó kedélyállapothoz szükséges összetevőket. A 2817 milliméteres tengelytáv nagy, de nem hatalmas lábteret eredményez, úgy, hogy maximumra hátratolt első ülés esetében is kényelmesen elfér a hátsó szekcióban utazó három átlagos testalkatú felnőtt. Az ülések itt keményebbek kicsit, az ülőfelületek is állandó szögűek, ám a megtett közel 400 kilométeres folyamatos utazás során senki sem panaszkodott a komfort vagy épp kényelem hiányára. Viszont sajnos a rakodórészek kialakítása valahogyan kimaradt a tervezésnél, mivel az első ülések háttámlájába integrált hálón, illetve a feljebb már említett kettős pohártartó rekeszeken kívül nem sok plusz lehetőség áll rendelkezésre, ha épp apró holminkat szeretnék rendszerezni az autóban. Ez persze nem bődületes hiány, a mély térképzsebek, és a csomagtér nagysága valamilyen szinten kárpótolhatja az utazókat.

Sportosra hangolt futóművel vértezték fel az 508 GT-t, így nem meglepő, hogy rosszabb úton már előfordul egy-két keményebb pattogás, mely főként a far esetében tűnt ki. Ez mindenképp feledteti a korább Peugeot 607-esben tapasztalt lágy, hullámzó rugózást, kicsit a 407 esetében már feledésbe is merült, de kétségkívül az 508-nál érezhető legjobban a váltás. No persze ne felejtsük el, hogy ez az autó a GT jelzéshez híven a sportosságot hívatott képviselni, viszont az 508 SW korábbi tesztünkben menetkomfort tekintetében jobban vizsgázott.

Majd’ félezer Newtonméter nyomaték

Négy hengeres soros, 2179 köbcentiméteres HDI dupla feltöltős dízelmotor adja a Peugeot 508 GT hajtásláncának középpontját. Az aggregát 204 lóerőt mozgósít 3500-as fordulaton, tekintélyes, 450 Newtonméteres nyomatékkal megspékelve, amely viszont már 2000-nél az autóvezető rendelkezésére áll. A hatsebességes hagyományos automata jól teszi a dolgát, némi reakciókéséssel reagál a hirtelen gázadásokra, a hosszú áttételezésnek köszönhetően azonban dinamikusan felépülő haladásnál csekély a fel- és visszaváltások száma.

Szinte nincs turbólyuk, alacsonyabb fordulatszám-tartományokban is érezhető a nyomatékos viselkedés, s a visszafogott étvágy főként városban ütközik ki, alulmúlva a gyári értéket (7.1 liter/100 kilométer). Az 508 GT méreteihez képest briliáns fogyasztást produkált, országúti, 90 kilométer/órás tempónál mindössze 4.2 litert, míg autópályatempónál kereken 6 litert fogyasztott. Nagyban optimalizálhatóak az autó menettulajdonságai a bármikor előhívható és aktiválható szekvenciális, kormányra épített váltóval, ha épp nem találjuk megfelelőnek azt a fordulatszámot, amelyet az automata az épp aktuális sebességhez társít.

Nincsenek kompromisszumok. És még egyedi is

A Peugeot 508 GT impozáns külső és belső megjelenésével, dinamikus menettulajdonságaival, és kategóriáján belüli olcsó fenntartási költségeivel lophatja be magát azok szívébe, akik a már-már prémiumkategóriához közelítő, egyel olcsóbb ársávban keresnek a felső-középből. Családi autónak, reprezentációs autónak és cégautónak is egyaránt ideális, de azoknak is ajánljuk, akik a mára egekig magasztalt márkák hasonszőrű kategóriájának képviselői helyett valamiféle minőségi újdonságra, vagy éppen egyediségre vágynak.

Peugeot 508 GT 2.2 HDI specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres dupla turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 2179 ccm

Maximális teljesítmény: 204 LE @ 3500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 450 Nm @ 2000 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú automataváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz:4792 mm

Szélesség: 1853 mm

Magasság: 1456 mm

Tengelytáv: 2817 mm

Gumik mérete elöl: 235/40 R19

Gumik mérete hátul: 235/40 R19

Tömeg, üresen: 1515 kg

Terhelhetőség, össztömeg: 2155 kg

Csomagtartó mérete: 473 liter

Üzemanyagtartály mérete: 72 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 234 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.2 s

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.1 l/100 km

Országúti: 4.2 l/100 km

Vegyes: 5.2 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 8.0 l/100km

Országúti: 4.4 l/100km

Vegyes: 5.7 l/100km

CO2 kibocsátás: 150 g/100km

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Samsung 830 Series SSD
Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió
Exit mobile version