Tény és való: erőteljesen rétegződni látszik az autópiac iránt támasztott igények felhozatala, egyre inkább kiütközőben a kontrasztosság. Főként, ha vásárlásról, megfelelő és egyben optimális érvek mellett kell letenni a voksot; ugyanis mára igen kiemelt irányt kapott az ár-érték, mellette a kihasználhatóság és praktikum arány.
A még mindig magas üzemanyagköltségek sem csalnak mosolyt a végfelhasználók ábrázatára, ez a kritérium legalább olyan fontossággal bír a célszegmensben, mint az, hogy relatíve olcsón juthassunk hőn áhított autónkhoz.
A Peugeot 301 a manapság igencsak divatos, áthidaló jellegű irányzatába tartozik: nem kisautó, nem nagyautó, nem családi, nem kompakt. Mégis minden olyan jegyet hordoz a kategória, amely az alapvetően vékonyabb pénztárcájú vásárlóközönséget hívatott vonzani. 1.6 literes HDi erőforrással járt nálunk az oroszlános márka nagy népszerűségnek örvendő négykerekűje.
Nemrégiben, pár nappal ezelőtt mutatta be a Peugeot új crossover-ét, a 2008-at. A sajtótájékoztatón kiderült, hogy a magyarországi Peugeot eladások 10%-át a 301-es modellek teszik ki, nyilván nem véletlenül. Ugyanis az induló kedvezményes ár 2 700 000 forint, ami – valljuk be – rendkívül versenyképes, főként, ha figyelembe vesszük az autó paramétereit!
Jól bevált forma, klasszikus elgondolások szerint
Konzervatív elgondolások alapján született, szedán formát hordoz a Peugeot 301, 4442 milliméter hosszával, 1748 milliméter szélességével és 1466 milliméter magasságával máris érezhető, hogy az autó mérete távolról sem a alsó, vagy kis kategória képviselője. A front követi a jelenlegi arculatot, tehát a némileg eltúlzottnak ható hatalmas légbeömlő dominál az összkép tekintetében, a hűtőmaszkot körkörös krómcsík emeli ki, a felső részen a márka feliratával, illetve a motorházfedélen enyhén süllyesztett logóval kiteljesedve. A fényszórók kialakítása vékonyka, osztott felépítésűek, remekül passzolnak a stílusos formatervhez. A lökhárító alsó részébe integrált ködlámpák vonalában folytatódik a némileg lendületes jelleg, beömlőcsík formájában, ami szintén jellegzetes karakterisztikát kölcsönöz az orrnak.
A Peugeot-jelleg felfedezhető az oldalról történő vizsgálódás esetén is, az erőteljes, alapvetően fénytöréssel játszó vonal az első sárvédőív folytatásaként egészen a C oszlop alatti részen ér véget, beleolvadva a far lámpatestjeinek műanyag nyúlványába. Az Allure, tehát a legmagasabb szintű felszereltségi csomag részét képező 16 colos könnyűfém keréktárcsák feltétlenül elegánsabbá teszik a megjelenést, az Energy Saver abroncsok pedig hozzájárulnak a fogyasztás alacsonyan tartásához.
Több, mint fél köbméter hasznos csomagtér. Az enteriőr pedig igényes
Jellegzetességből nem szenved hiányt a hátsó rész kialakítása sem: a hatalmas, 640 literes csomagtér ajtaja határozza meg a far látványvilágát túlnyomó részben, a formatervezett lámpabúrák enyhén felfelé ívelő vonalaival pedig hamisítatlanul tükrözik a Peugeot designvilágot. A csomagtérfedél egyébként nem nyitható kívülről, kizárólag a távirányító gombjával, illetve az utastérből hozható működésbe.
Némileg igaz lehet az elgondolás, miszerint a Peugeot 301 egyike azon low budget megközelítéseknek, amelyeknél a tartósan alacsony árképzés többek közt a felhasznált harmatosabb minőségű anyagok révén érhető el. Mindezek ellenére a 301 Allure verziója nagyban levetkőzte ezt az általánosítást, ugyanakkor valójában csak a legszükségesebb opciók színesítik a felhozatalt, járulnak hozzá a komfortérzethez. Tehát a kifejezetten ergonomikus, bőrborítású kormánykerékre (azaz mögé) integrálva megtalálunk néhány, mára már természetesnek ható alapfunkciót, mint például a telefon kihangosítását, vagy épp a hangrendszer irányítását elősegítő lehetőségeket.
Van vezető- és utasoldali légzsák, állítható magasságú kormányoszlop, ISOFIX, illetve néhány menetstabilizáláshoz nélkülözhetetlen funkció. Az ülések kényelmesek, jól formázottak, a vezetőállás ülőlapjai megfelelő szélességűek és hosszúságúak, csakúgy, mint a hátlapok – hasonló a helyzet az első utasülés esetében is, mindkettő két irányban állítható. A műszerfal anyagfelhasználása is igényes, a minimális tükröződésű kilométeróra és a fordulatszámmérő napellenzője puha, csakúgy, mint a cockpit szélvédő felé eső része. Az oldalablakok emelőinek gombja a középkonzol alján találhatóak, ez elsőre szokatlan lehet, ám aki már használt hasonló elrendezéssel-kiépítéssel bíró autót, bizonyára hamar megbarátkozik vele. Az ajtók könyöklőibe fényes műanyag betétet integráltak, ez a stíluselem fellelhető a kormánykerék alsó, egyenesebb részén (ez jelen esetben is a ki- és beszállást könnyíti gyakorlatban). A hangrendszer jó minőségű, néhány másodperces finomhangolás után életre is kelt szép szólamokkal, rezonanciát szinte alig tapasztaltunk; igaz, lehajtott ablakoknál a menetzaj nagy mértékben elnyomta a zenét, de főként a beszédet (rádió riport).
Hátul gigantikus helyet kapunk, az 1759 milliméteres utastérben olyannyira optimálisan lett kigondolva az elrendezés, hogy leeső állal tanakodtunk: vajon hogyan is lehet mindez egy ekkora autó esetében, mint a 301? 2652 milliméter tengelytáv – lehet máris következtetni a férőhelyre, nem kevésbé, ha elénk kerül az 1359 milliméteres hátsó fejmagasság. A szélesség is rendben van, az 1478 milliméteres nyomtáv már jelzi, hogy itt bizony 3 felnőtt gond nélkül elfér (átlagos termettel). Az ülések itt kemények, szinte sík felületeteket kapunk, főként a középről kihajtható könyöktámasz az, ami nem kényezteti az utazókat – így nem szerencsés középre kerülni. Viszont – mint tudjuk: ez a kategória a kompromisszumkötésekről szól, s egyáltalán nem szélsőséges a helyzet negatív értelemben, sőt.
Kettő benzines, egy dízel a felhozatalban: mi az utóbbit próbáltuk
A PSA konszern 1.6 literes HDi gázolajosát nem kell bemutatnunk olvasóinknak, hiszen számtalan modellben találkozhattunk már vele (itt, a Napimagazin hasábjain is). Azért nézzünk néhány adatot: a tesztben szereplő Peugeot 301-ben 1560 köbcentiméteres, 92 lóerős aggregát dolgozott, mely esetében a maximális teljesítmény kereken 4000-es percenkénti fordulatnál érkezett.
A 230 Newtonméternyi forgatónyomaték szinte repítette az alig 1 tonnás (1090 kilogramm) száraz súlyú kasznit, a gyári gyorsulást (11.2 másodperc) megdöntöttük hajszálpontosan 1 másodperccel, így 10.2-es értéket kaptunk. Tehát nyomatékból nem volt hiány a teszt során, igaz, részleges terheléssel sikerült csak próbára fognunk élesben (2 felnőtt személy plusz 20 kilogrammnyi csomag), így 11.6 másodperces érték született). Előzéseknél, hirtelen dinamikát igénylő beavatkozásoknál jó szolgálatot tesz a lendületes viselkedés, az ötsebességes manuális váltó áttételezései megfeleően rövidek gyorsításkor, viszont négyestől felfelé már inkább az utazósebesség kerül előtérbe szokás szerint. Mindezek tekintetében a fogyasztás rendkívül alacsonyan tartható, kettő utassal, városi autózással 4.2, országúti, fix 90 kilométer/órás tempónál 3.1, míg autópálya körülmények közt, 120-130 kilométer/órás mért sebességnél 6.7 litert kért a HDi motor. A menetzaj minden profilnál erőteljes, felhajtott ablakoknál 100 kiométer/óra felett erősödik fel, 130-nál már masszívan jelen van a futómű- és szélzaj. A felfüggesztések egyébként zseniálisan egyenlítik ki az úthibákat, elöl Pseudo-McPherson tekercsrugóval, hátul csatolt lengőkarok, szintén tekercsrugóval találhatók. A Peugeot 301 hasmagassága is tökéletes, így a magasabb járdaszegélyek, szinteltérések sem jelenthetnek gondot a hétköznapi városi közlekedésnél – a felnikre azért vigyázzunk, hiszen köztudottan igen sérülékenyek, gyenge pontot jelentenek.
Szinten tartott akciós árképzés – aki ilyet keres, megtalálhatja számításait vele
Mivel a Peugeot 301 árképzése remekbeszabott, ezért borítékolható a további siker, elképzelhető a cikkben említett 10% részesedés növekedése is.
Családoknak, cégeknek ideális társ lehet, hiszen férő- és rakodóhely kategóriájában elismerést érdemel, csakúgy, mint a megjelenés, küllem, kidolgozás, vagy épp – végül, de nem utolsósorban – az alacsonyan tartható üzemeltetési költségek. S ha mindezekhez hozzávesszük azt a nem elhanyagolandó tényt, hogy jelenleg a 301 Access felszereltséggel, 1.2 literes, 72 lóerős benzinmotorral 2 700 000 forintos kedvezményes áron hazavihető (a kedvezmény mértéke sem csekély, 430 000 forint), máris megéri elgondolkoznunk. A legvaskosabb árazású alternatívát a tesztben is szereplő Allure csomagos 1.6 literes, 92 lóerős HDi dízelmotoros variáns jelenti, ennél a modellnél kedvezményesen 4 090 000 forintot kell leszurkolnunk a pénztárnál. Itt viszont lehetőség van használtautó beszámításra is, így 3 880 000 forintra csökken az ár, viszont készpénzben kell rendeznünk az anyagiakat.
2013 Peugeot 301 1.6 HDi Allure specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres dízelmotor
Lökettérfogat: 1560 ccm
Maximális teljesítmény: 92 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték:230 Nm @ 1750 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 5 fokozatú manuális váltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4442 mm
Szélesség: 1748 mm
Magasság: 1466 mm
Tengelytáv: 2652 mm
Gumik mérete elöl: 195/55 R16
Gumik mérete hátul: 195/55 R16
Tömeg, üresen: 1090 kilogramm
Terhelhetőség: 458 kilogramm
Csomagtartó mérete: 640 liter
Üzemanyagtartály mérete: 50 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 180 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.2 s (gyári), 10.2 (mért)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 4.2 l/100 km
Országúti: 3.1 l/100 km
Vegyes: 4.2 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 4.9 l/100km
Országúti: 3.9 l/100km
Vegyes: 4.3 l/100km
CO2 kibocsátás: 112 g/100km
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Samsung 830 Series SSD Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió