Site icon Napimagazin

[TESZT] Peugeot 208 GTI 1.6 THP 200 – a legenda folytatódik?

1984-ben, 30 évvel ezelőtt debütált a Peugeot kompakt sportkoncepciója, a 205 GTI, mely az egy évvel korábban bemutatkozó alaptípus dinamizmusra kihegyezett változatát volt hívatott képviselni. Akkoriban már nagyban tombolt a mára hot hatch jelzővel illetett kategória, igaz, inkább a gran turismo (GT) megközelítések jellemezték a szegmens korabeli léptékekkel mért tekintélyes szeletét.

Elég az hozzá, hogy az alapvetően Gerard Welter munkáját dícsérő, ám a Pininfarina stúdió védjegyét is viselő (utóbbi csak a kabrió verziónál) 205 kifejezetten népszerű kisautónak bizonyult, s egészen 1999-ig tartott 15 éves modellciklusa – kisebb és nagyobb frissítésekkel. A 205 GTI modell először 1.6 literes (XU5J) 105 lóerős szívómotorral, majd később a megnövelt hengerűrtartalmú, leginkább elterjedt 1.9 literes, 126 lovas erőforrás (XU9JA) következett. Kétségtelen, hogy a kor meghatározó modellje volt kategóriűjában, viszonylag nagy teljesítményének és csökkentett önsúlyának köszönhetően kiváló menettulajdonságokkal bírt, olyanokkal, melyek a mai napig megállják a helyüket. Később természetesen az autósport is felfigyelt a 205 GTI képességeire, B csoportos, turbótöltött, 16 szelepes középmotoros rallyautóként (205 T16), 200 lóerő körüli csúcsteljesítménnyel domborított. Számos WRC diadal köthető a Peugeot 205 GTI nevéhez, az 1984-es és 1986-os szezonok révén találkozhatunk illusztris eredményekkel.

Vajon sikerül-e a 15 éven át tartó népszerűséget felülmúlnia a jelenlegi oroszlános márka GTI modelljével? Minden bizonnyal, ha kellő figyelmet és törődést eszközölnek megfelelő berkekben a ferdehátú kompakttal kapcsolatosan – alapvetően jók az esélyek, a körítés-tálalás jól eltalált. Nézzük, gyakorlatban hogy teljesít a 2013-as Peugeot 208 GTI!

Kivehető párhuzam régi és új között

Amennyire formabontónak és egyedinek számított pár évtizeddel ezelőtt a 205 GTI megjelenése a korabeli Peugeot modellpalettán, a jelenlegi állás szerint a 208 GTI nem vonultat fel kifejezetten számottevő és rendhagyó változtatásokat – legalábbis ami a külsőt illeti. Tévedés azt állítani, hogy a formaterv nélkülözi a sportos ihletésű részleteket, megoldásokat és kialakításokat, hiszen a némileg átrajzolt orr krómkerettel díszített hűtőmaszkot és ködlámpapárost vonultat fel; a hangsúlyos, mosolyt formázó sziluett tagolt rácsozása szintén lendületet sugároz. A rendszámtábla itt is a beömlő alsó szekciójába került, továbbá széthúzottabb, nyújtott méhkaptár mintázatú csíkot a spoiler alsó traktusában is láthatunk. A mellső fényszórók vonalvezetése aszimmetrikus, az alsó élek határozottak, míg a nagyjából 45 fokos szöget bezáró felső vonalak egysége is megtörik a motorháztető egységébe nyúló kitüremkedéssel.

Hasonlóan az RCZ design megoldásaihoz, a tetőív közepe itt is kissé süllyesztett, csakúgy, mint az alapmodellek esetében, ugyanakkor a szélvédő feletti áthidalás matt ezüst berakással hívja fel magára a figyelmet. 17 colos felnijeivel valóban sportos lesz az összhatás, egy átlagosan 1 collal jelent nagyobb átmérőt egy „hagyományosabb” felszereltségű 208-assal összehasonlítva. Az oldal kialakítása a 208 alapelképzeléseinek megfelelően intuitív, köszönhetően a számos, fényhatásokkal és árnyalatokkal játszó törésvonalnak, merészre gondolt ötleteknek, azok kivitelezésének. Alapvetően a krómozott részkialakítások határozzák meg a 208 GTI arculatát, az A oszloptól B oszlopig futó díszcsík szemléletes GTI feliratban végződik, ráadásként az oldaltükrök is megkapták a maguk háromnegyedes ezüstös jellegét.

Mindössze a diffúzor-kipufogó páros és a szolid tetőszárny különbözteti meg a Peugeot sportos kisautóját az alap verzióktól – no és persze a csomagtérajtó jobb szegletében megbúvó GTI jelzés. A méretek nem lettek elnagyoltak, belevaló minikompakt született ismét: 1739 milliméter szélességgel, 1460 milliméter magassággal, 3962 milliméteres hosszúsággal. A paraméterek pontosan megegyeznek a hasonló kialakítású háromajtós alapmodellével, az érdekesség az, hogy a GTI esetében a kocsiszekrény magassága is ugyanaz, tehát nem történt gyári futóműültetés.

Kifinomult komfort jellemzi

Mivel a 208-as széria csúcsmodelljének definiálható a GTI variáns, ezért nem meglepő, hogy az Allure csomagos enteriőr felvonultat mindent, ami szemnek s szájnak ingere. Jelen van például a 208-as és 2008-as sorozatokból már jól ismert bőrborítású multifunkciós kormánykerék, a ki- és beszállást könnyebbé tévő alsó, egyensített körívvel mely tartalmazza a GTI bilétát is; de találkozhatunk sportosra hangolt fém felületet kapott pedálsorral, fémes hatású sebességváltógombbal, az autó színével egyező beltér díszítésekkel, fényes összhatást nyújtó minőségi műanyagokkal is a teljesség igénye nélkül. A központi műszeregység láthatóságát befolyásolja a kormánykerék állíthatósága, ám az első ülések megfelelő pozicionálásával és a kormányoszlop jól hangolt beállításával kiküszöbölhető mindez. A hatsebességes manuális kéziváltó karja kézre esik, a középkonzol infotainment rendszere pedig rendkívül jól kezelhető, könnyen értelmezhető és kezelhető, akár menet közben is.

Sportosak, de nem szélsőségesen – leginkább így jellemezhető az első üléspáros. A bőrbevonat strapabírónak tűnik, ráncolódásra nem mutat hajlamot még hosszabb út megtétele után sem. Az ülőlapok az átlagosnál nagyobb termettel megáldott sofőr és utasa számára rövidnek és keskenynek tűnhetnek, utóbbi leginkább a kagylóülés fazon meglétének tudható be. A háttámlák megfelelően kemények, oldaltartásuk jó – mindkét felület korrekt tapadást biztosít. Összességében nem szabad tág helykínálattal számolni, viszont az is egyértelmű, hogy e kategóriában minden kétséget kizáróan a Peugeot 208 GTI-je kiválóan teljesít e téren is. Hátul már jócskán kezdődnek a kompromisszumok, az ülőlapok rövidek, a hálapok megfelelő hosszt kaptak, két átlagos, vagy inkább annál visszafogottabb méretű utas fér el itt. A lábtér a csökkentett ülőfelületeknek, az első ülések kialakításának, s nem utolsósorban a 2538 milliméteres tengelytávnak köszönhetően kellemes, míg a fejtér korlátozott.

Pakolható, de nem ez az erőssége. Nem is erről szól

285 literes rakfelülettel számoljunk, ha a Peugeot 208 GTI megvásárlása mellett döntünk. A csomagtér egyébként jól pakolható, ajtaja magasra nyitható, s magas peremek sem gátolják a pakolást – igaz, a pakkok mennyisége erősen redukált. Javíthatunk jelentősen a helyzeten, ha a 60:40 arányban osztott hátsó üléssort előredöntjük, így 1 köbméter fölé is mehetünk, konkértan 1076 literesre hízik a kapacitás. Ne felejtsük el, hogy a 208 GTI nem családi autó, alapjaiban két személy kényelmes és egyben sportos utaztatására lett kiélezve.

Régi ismerősként köszöntsük a PSA 200 lóerős 1.6 literes benzinesét

Kereken 200 lóerőt teljesít a Peugeot 208 GTI orrába szerelt soros, közvetlen befecskendezéses, turbóval lélegeztetett négyhengeres egység – a csúcsteljesítmény 6000-es percenkénti fordulatszámon érkezik, tehát magasabb tartományokban kell autóznunk a kiteljesedés érdekében. Az optimálisan adagolt turbónyomás révén viszonylag alacsony RPM-en, 1700-nál már elérhető lehet a nyomatékgörbe csúcsa, ez 275 Newtonmétert jelent, mely érték – figyelembe véve a kaszni 1190 kilogrammos száraz tömegét – kiváló érték.

Mivel a 208 GTI-be a mérnökök nem terveztek részleges, vagy teljesen önzáró differenciálművet, ezért a hajtás direktben érkezik az első kerekekre, így heves, meggondolatlan gázpedálkezelés esetén a sofőr felkészülhet arra, hogy a menetautomatikák (ABS, ESR) bekapcsolása ellenére sem fog kezesbárányként viselkedni az autó, ha elszabadulnak a lóerők. A hajtásláncba iktatott hatsebességes váltó áttételezése egyértelműen rövidebb lett, mint az utcai használatra tervezett társaké, 1-es fokozatban 3.55:1, 2-esben 1.92:1, 3-asban 1.32:1, 4-es fokozatban 1.03:1, 5-ösben 0.82:1, míg 6-os állásban mindössze 0.68:1. A nyomatékgörbe egyenletesen épül fel, turbólyuk szinte minimálisan csak visszaváltások utáni, a még optimális fordulatszámtartomány alá esve érezhető, de ténylegesen elegendő tartalékok mozgósíthatóak ilyen esetekben is, viszonylag gyors reakcióidőkkel. Gyorsulás tekintetében a gyárilag megállapított, 6.8 másodperces 0-100 kilométer/órás sprintidőt sikerült redukálnunk pár tizeddel, 6.6 másodperces érték született, száraz, egyenletes aszfaltfelületen mérve. Külön érdemes kiemelni azt is, hogy a Peugeot 208 GTI remekül kiautózható minden szituációban: ha nyugodt tempóra, és visszafogott fogyasztásra vágyunk, nem akadály, hiszen 75-90 kilométer/órás átlagsebességnél, (1800-2150 percenkénti fordulatszám, 5-ik, illetve 6-ik sebességfokozat) néhány lendületesebb előzéssel országúti környezetben mindössze 4.3 liter/100 kilométeres értéket rögzítettünk. Autópályatempónál, 130 kilométer/óránál, fix 3000-es percenkénti fordulatszámnál a fogyasztás ugyan megugrik a nyugodtabb tempóhoz képest, de nem túloz, hiszen a computer számításai alapján sem ment 7 liter fölé az átlag – 6.8 literes értéket kaptunk. Városi közlekedéssel, sok indulás-lassítás-megállás kombinációval pedig 8.2 liter jött ki, hiába, a 208 GTI lételeme az aszfaltcsík, nem a tétova araszolgatás.

Stabilitás, útfekvés, vezethetőség

Mint írtuk is feljebb, a futómű komolyabb átalakítást nem kapott, legalábbis ami a karosszéria magasságát illeti. Természetesen keményebbre hangolt rugóstagok, megerősített lengőkarok és stabilizátorok alkalmazásra kerültek, az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros megoldások korrekt menetstabilitást biztosítanak a sportos mini számára. A súlyeloszlás végett az autó orrnehéz viselkedést mutat, ez leginkább erőteljesebb kanyarvételezéseknél érezhető, közepes alulkormányozottságot kapunk, melyet bizonyos határokig jól kezel a felfüggesztés.

A legenda körülövezi a mai napig az elődöt. Lesz ráadás?

Vajon sikerül-e folytatnia a tradíciókat a 208 GTI-nek? Egészen biztosan, hiszen minden megalapozott a folytatólagos elismeréshez – sőt, már idén, 2013-ban Sébastien Loeb be is bizonyította az autó rátermettségét, nemzetközi szinteken: a francia pilóta a 208-as T16 verziójával kimagaslóan teljesített a Pikes Peak megmérettetésen, alig 8 perc alatt sikerült letudnia a valamivel több, mint 20 kilométeres szakaszt, 145 kilométer/órás átlagsebességgel. Úgyhogy drukkolunk, csak így tovább!

A Peugeot 208 GTI jelenleg 6 millió forint alatti vételáron szerezhető be a márkakereskedésekben, ami kifejezetten kedvező ajánlat, főként, ha összehasonlítást teszünk a szegmensben szereplő többi lehetőséggel. Mindenképp ajánljuk az autót márkafanatikusoknak, olyanoknak, akik újraélesztenék a hamisítatlan Peugeot GTI életérzését, nosztalgiázva, kicsi 205-ös felhangokkal. No és persze azok is bátran kezdjék fontolgatni a lehetőségeket, akik számára a dinamizmus, sebesség legalább olyannyira fontos, mint a hétköznapi autózás letisztult jellege.

2013 Peugeot 208 GT 1.6 THP specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 1598 cm³

Maximális teljesítmény: 200 LE @ 6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 275 Nm @ 1700 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 3962 mm

Szélesség: 1739 mm

Magasság: 1460 mm

Tengelytáv: 2538 mm

Első gumik mérete: 205/45 R17

Hátsó gumik mérete: 205/45 R17

Tömeg, üresen: 1190 kg

Megengedett össztömeg: 1650 kg

Csomagtartó mérete: 285 liter, bővíthető 1076 literig

Üzemanyagtartály mérete: 50 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 230 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.8 s (gyári), 6.6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 8.2 l/100 km

Országúti: 4.3 l/100 km

Vegyes: 5.4 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 8.2 l/100km

Országúti: 4.7 l/100km

Vegyes: 5.9 l/100km

CO2 kibocsátás: 139 g/km

Bővebb információ a Peugeot hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSIKingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, MSI
Exit mobile version