Megfelelni az elvárásoknak: nem egyszerű feladat. Főként úgy, ha az elvárások több irányt képviselnek – mind műszaki, mind praktikum, mind hétköznapi divatirányzat szinten. Persze nem baj, ha az autóipar sosem látott rétegződésének megfelelően támasztja a vásárlóközönség igényeit, s ezt a tényt sietve felismerik a gyártók.
Sőt, ellenkezőleg! Innováció mindenek felett, kell tudni haladni a korral és a folyamatosan növekvő igényeknek eleget kell tenni. Ki tudja, melyik kezdeményezés hoz majd nem várt érdeklődést, s nem utolsó sorban combos profitot.
Nos, a General Motors-nál elérkezettnek látták az időt, hogy valami újat vessenek be a köztudatba, felkavarva az állóvizet, persze úgy, hogy a nóvum valamiféle korábban már jól bevált, megismert irányzatot kövessen. Így hát masszívan előkészített projektként debütált a tavalyi, 2012-es Genfi Autószalonon az Opel új üdvöskéje, a kávészem-forma ihlette Mokka, amely a kompakt szabadidőautó szegmenst hívatott képviselni, valahol az alsó-középkategória szintjén, mégis kisautós elemeket hordozva, az Antara alá pozicionálva magát. A GM vezetősége rögvest globális modell bevezetésével óhajtott élni, ezért a Mokka-val (Vauxhall Mokka is) párhuzamosan dobták piacra az Európában, így természetesen Magyarországon is kapható Chevrolet Trax modellt, továbbá a kizárólag USA-ban forgalmazott Buick Encore-t.
Olyan, mint a nagyok
Nem véletlenül említettük feljebb a kisautós jelleget, hiszen a Mokka első ránézésre sokkal inkább sejtet valami egészen (tényleges) kompakt jelleget, mintsem belevaló SUV-t. Pedig tévedés azt gondolni, hogy limitált a férő- és rakodótér az autóban – de ezekről bővebben majd később. Elég az hozzá, hogy a frontrész hűen hordozza a jelenlegi Opel kliséket, a jelleg félreismerhetetlen. Hangsúlyos hűtőmaszk, felső harmadán krómberakással és blitz logóval, a lefelé ívelő vonalvezetést hordozó osztott belsős lámpatestek alsó sarkaikban beömlőt utánzó berakásaikkal, továbbá a lökhárító alsó megerősített részén futó műanyag elemek matt ezüst csíkkal és beágyazott ködlámpákkal: igazán terepes a hangulat, pedig a Mokka távol áll az offroad kategóriától, maximum enyhe terepeken lehet boldogulni vele (a hivatalos leírás szerint). A hasmagasság ugyan optimális, viszont az orr kissé alacsonyra lett gondolva, főként a spoiler kapott tekintélyes nyújtást függőleges irányba.
18 colos felnikkel ténylegesen impozáns látvány a Mokka így, Cosmo felszereltséggel. Kell is a vizuális plusz, hiszen az arányosra tervezett kaszniméretek sokkal inkább kiemelhetők így, az egész autón körbefutó műanyag csíkok kavicsfelverődés és egyéb szélsőséges használat során előforduló behatások ellen védenek, mellé kifejezetten javítják az összképet. Az autó építése viszonylag magasnak mondható, 1658 milliméter, hasonlóan a „nagy” (legalábbis Európában annak számító) SUV kategóriához, viszont a 4278 milliméteres hossz végett tűnnek nagyobbnak az arányok. Az oldalajtók ablakok alatti rajzolata felfelé húz, csakúgy, mint az alsó felületre gondolt törésvonalak.
Elöl és hátul is megvan a harmónia
Hátulról ismét visszaköszönhet egy kevéske Antara deja vu, a lámpabúrák formája igen hasonlít, a szélső ívek beleolvadnak a C oszlopok által lezárt részekbe, több helyen kitűnően játszva a fénytörésekkel. Itt racionálisabb elvek alapján döntöttek a tervezőmérnökök, hiszen a lökhárító szabad szemmel láthatóan is magasabbra került, mint elöl, ezáltal gördülékenyebbé téve a terepes viselkedést, vagy legalább annak illúzióját. A matt műanyag borítás két hátsó ködlámpát is rejt, továbbá középen egy szélesre húzott berakást, így harmonizálva az orr szerkezeti felépítésével.
Le sem tagadhatná, hogy Opel
Mással össze nem téveszthető Opel karakterisztika fogadja az utasokat az enteriőrben, ugyanis a tradicionális részegységek egytől egyig felsorakoztatásra kerültek. A kormánykerék mérete és fogása kitűnő, felszereltséghez mérten tartalmazza az alapvető, innen irányítható és kezelhető funkcióegyüttest. A központi műszeregység összefogott, átlátható, direkt fényben viszont némi tükröződés tapasztalható, de ez kiküszöbölhető lehet. A néha bizonytalan navigáció, illetve az infotainment kijelzője a cockpitba került integrálásba, alatta található a jellemző gombrengeteg, melyek első ránézésre a bonyolultság érzetét kelthetik az emberben, pedig hosszabb-rövidebb magolással ténylegesen megszokható és elsajátítható használatuk.
Számos extrát tartalmazott az Opel Mokka tesztautó, bár a Cosmo felszereltségbe sem fér bele minden, ez egyértelmű. Gyakorlatban hasznosnak tartottuk például a táblafelismerőt illetve a ráfutásos ütközésre figyelmeztető asszisztenst, a lejtmenet segédet, továbbá a menetstabilizátort; ugyanakkor a nappali LED menetfény, tolatóradar (első-hátsó), guminyomás visszajelző, esőszenzor, a néha ugyan bizonytalankodó start-stop automatika mind hasznos kiegészítői a hétköznapi közlekedésnek.
Az ülések átlagos kényelemmel bírtak, elöl kellemes kemény-puha átmenetet kaptak az ülőlapok, a háttámlák korrektül tartottak, a remek testreszabhatóságnak köszönhetően hosszabb távon is fáradtságmentes utazási komfortot kaptunk. Hátul két személyre szabott a férőhely, a 2555 milliméteres tengelytáv ellenére a lábtér megfelelő volt még háromnegyed arányban hátratolt első üléseknél is. A kidolgozás minőségi, a kialakítás és illesztések szintén.
Egynégyes turbós benzines, néha magasabb, néha alacsonyabb fogyasztással
Ideális választás vajon az 1.4-es turbós benzines egy mini crossoverhez? Jelen esetben nincs kivetnivalónk, hiszen az 1364 köbcentiméteres aggregát 140 lóerő leadására képes 4900-as percenkénti fordulatszámon, a kereken 200 Newtonméteres nyomatékcsúcs pedig már 1850-nél meg is érkezik. Tehát lendületes, dinamikus, minimálisan érezhető turbólyukkal (1600-tól), az 1350 kilogramm üres tömegű kocsiszekrény gyári adatok szerint 9.8 másodperc alatt gyorsítható 100 kilométer/órás sebességre. Mi ennél hangyányival többet, 10.4 másodpercet mértünk, de még így sincs ok panaszra természetesen.
ECO módban használva a fogyasztás valóban nem szökött az egekbe, városi araszolgatós, hozzávetőlegesen háromnegyed órás (Astoria-Keleti pályaudvar) útviszonyok közt a computer 7.5 liter/100 kilométer értéket állapított meg, többszöri nullázással. Országúton, 90 kilométer/óránál az érték javult nyilvánvalóan, itt 2300 körüli fordulatszámnál 4.9 és 5.2 liter/100 kilométer jött ki, intenzívebb használatra váltásnál (előzések) 1-1 tizeddel növekedett az átlag. Autópályán, 120 és 130 kilométer/órás tempók váltakozásával 3000-es átlagfordulatszámmal az üzemanyagfelhasználás 6.9 és 7.2 liter/100 kilométer közt mozgott, ez is átlagosnak tekinthető.
Kezelhetőség, viselkedés. Jó vezetni?
Vezethetőség tekintetében is jól vizsgázott az Opel Mokka, a magasabb építésnek és a kellemes méretű szélvédőnek köszönhetően tökéletes a kilátás. Tolatásnál viszont a vaskos C oszlop nehezítheti ténykedésünket, bár lelkes segítőtársként van jelen a tolatókamera rendszer, amely pontos és részletes képet ad a történésekről.
Az összkerékhajtás hasznos kiegészítője napi biztonságunknak, hiszen alapvetően jelen esetben nem a terepes képességeké, hanem sokkal inkább a menetstabilitásé a hangsúly. Esős, havas, tehát csúszós útviszonyok közt hamar magára talál a hajtáslánc, csakúgy, mint poros, homokos földutakon, vízmosásokon, vagy egyéb olyan környezetben, ahol már nem elegendő a szimpla kétkerekes megoldás. Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés kanyarokban, vagy épp intenzívebb megállásoknál is masszívan tartja az autót, rosszabb utakon enyhe pattogás és rázás tapasztalható, de többnyire kisimítja az úthibákat.
Aki idegenkedik a klasszikus értelemben vett SUV-crossover vonaltól, am mégis szeretne hasonló berkekben mozogni, válasszon a mini SUV kategóriából. S miért ne választana Mokka-t? Minden egyben megtalálható benne, ami egy kisebb, ám mégis tágas és sok praktikummal felszerelt autótól elvárható. Kompromisszumot is kell kötni, persze, amely alapvetően az ár tekintetében tükröződik, de tény, hogy manapság a divatnak felára van. S a Mokka e szegmens minőségi képviselője – ahol próbál domborítani, és sikerül is neki.
Árképzés az Opel Mokka esetében
Végül pedig vessünk egy gyors pillantást az árazásra! Az induló, 1.6 literes, 115 lóerős benzinmotorral szerelt, 5 sebességes manuális váltós verziót Selection csomagban 4 730 000 forintos javasolt bruttó fogyasztói áron érhető el, míg a legvaskosabb, 7 050 000 forintos bruttó árcédulát az 1.7-es CDTI gázolajos, 130 lóerős, 6 fokozatú kéziváltós Mokka kapta. Tesztünk alanya 6 380 000 forint bruttó ajánlott fogyasztói áron vásárolható meg, ehhez még hozzájönnek a Cosmo felszereltségen túli extrák felárai, így valamivel több, mint bruttó 7 millió forint a végösszeg. Részletes árlista IDE kattintva érhető el.
2013 Opel Mokka 1.4 Turbo AWD Cosmo specifikációk
Motor
Motortípus: 4 hengeres benzinmotor, turbóval
Lökettérfogat: 1364 ccm
Maximális teljesítmény: 140 LE @ 4900 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 200 Nm @ 1850 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hosszúság: 4278 mm
Szélesség: 1777 mm
Magasság: 1658 mm
Tengelytáv: 2555 mm
Gumik mérete elöl: 215/55 R18
Gumik mérete hátul: 215/55 R18
Tömeg, üresen: 1350 kilogramm
Össztömeg: 1820 kilogramm
Csomagtartó mérete: 356 liter, 1372 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 53 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 195 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.8 s (gyári), 10.4 s (mért)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 7.5 l/100 km
Országúti: 5.0 l/100 km
Vegyes: 6.1 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 8.0 l/100km
Országúti: 5.5 l/100km
Vegyes: 6.4 l/100km
CO2 kibocsátás: 149 g/km
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSI, Kingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, MSI