Site icon Napimagazin

[TESZT] Opel Astra Sedan 1.7 CDTI ecoFLEX – sportos eleganciát hordozó összhatás

1991-es bemutatkozása után az F Astra kikövezett utat könyvelhetett el a siker irányába, ugyanis az Európában C szegmensbe sorolt, alapvetően családi autóként aposztrofált modell első szériája jelentős eladási mutatókkal büszkélkedhetett.

Nem beszélve a magyarországi népszerűségről, hiszen Szentgotthárd gyártásba való bevonásával még inkább inspiráló erővel bírt egy F Astra garázsba állítása. Ráadásul számottevő közbeszerzési tender győzteseként került ki a versenyből a típus, így nem meglepő, hogy az 1994-es ráncfelvarrás, és a 2002-es évig Classic utótaggal gyártott autóból ma is jelentős mennyiség fut a nemzetközi utakon. 1998-tól 2004-ig gyártották a G Astra-t, ez a típus a mai napig is kapható Classic II elnevezéssel (1998-as formájában), majd a H széria következett 2004-től, e szériának gyártását 2010-ben fejezték be. Majd megérkezett 2010-ben a J sorozat – ennek forgalmazása a mai napig is tart – s nem meglepő módon e megközelítés egyik jeles darabját mutatjuk be legújabb autótesztünkben. Egészen pontosan a lépcsőshátú, négyajtós Sedan 1.7 literes dízel erőforrással szerelt változatát.

Összhang eltalálva: előnyös tervezés

Valószínűsíthetően ismerős formavilágot lát minden, akár kevésbé szakavatott szemlélődő is, miként a szedán karosszéria megközelítéssel operáló Astra-t kezdi vizslatni. Nos, ez nem véletlen, hiszen a front szinte változtatás nélkül hordozza a sajátos Opel stílusjegyeket, konkrétan az Astra ismérveit: a lámpatestek vonalvezetése a már jól megszokott, néhol asszimetrikusba hajló íveket követi, az integrált LED menetfény csíkja szolidan hordozza a lökhárító formavilágát úgy, hogy közben kifejezetten harmonizál az alsó beömlő kicsit sportosra hangolt karakterisztikájával. A hűtőmaszk napjaink Opel palettájára jellemző kissé mosolygós jelleget képviseli, domináns króm berakásokkal; ez utóbbi előtérbe kerül a lökhárító egyes részein, illetve a mellső ködfényszórók kialakításánál is.

Le sem tagadhatná a rokoni szálakat házon belüli kis- és nagytestvéreivel az Astra Sedan, ugyanis az oldalvezetés nagyban emlékeztet az Insignia lépcsőshátú változatára, ugyanakkor hamar észrevehető a kisebb tengelytáv, tömzsibb kialakítás. A két tengely közti 2685 milliméteres távolság bőséges belső férőhelyre enged következetni, míg a 4658 milliméteres hossz mindössze 40 milliméterrel marad el a Sports Tourer (kombi) 4698 milliméteres adatától. A lámpák rajzolata erőteljesen jelen van az oldal összhatás teljességében, így még hozzáad egy keveset a markáns arculathoz, amely egyben elegáns és sportos is kétségkívül.

A tesztelt modell 17 collos kerekeket kapott, ezek inkább a lendületet hívatottak vizuális formába önteni – kellemes és szép a sok küllős felnik komplex összhatása. S mindezek mellé hozzájön a számos törésvonal, melyek a fénnyel játszanak, úgy, hogy a különböző fényviszonyokból adódóan már-már színjátszóba fordulnak az árnyalatok, ötvözve a csillogást. Rendkívül érdekes egyébként.

Érződnek az Opel stílusjegyek

A far formatervezés szempontjából nincs túlgondolva, a sablonos felirat elrendezések mellett a lámpabúrák is harmonizálnak a kicsit magasra húzott lökhárító ívekkel. A 460 liter űrtartalmú csomagtér ajtajának nyitását az Opel logóba integrált rejtett érintőgombbal végezhetjük, ez eleddig az Astra GTC kiváltsága volt (a közelmúltban bemutatott ADAM kapcsán már írtunk a témában), most itt is alkalmazásra került a kényelmes és praktikus megoldás, ráadásul az ajtónyitó gomb elhagyása látvány szempontjából is lényeges elem lehet.

Cosmo, tehát teljes felszereltséggel érkezett szerkesztőségünkhöz az Astra Sedan, ennek megfelelően az enteriőr mindennel fel volt szerelve, amire csak szüksége lehet a sofőrnek, illetve az utazóknak. A már jól megszokott vezetési kényelmet biztosító funkciók mellett ki kell emelnünk az elektronikus úton működtetett kéziféket, illetve a kapcsolható Start-Stop automatikát, mely utóbbi szerves része az alkalmazott ecoFLEX technológiának. E remek, alapvetően a károsanyagkibocsátásra, tehát a környezetvédelemre maximálisan koncentráló optimalizálás összefogja a motorvezérlés, a kedvező légellenállás, az ideális áttételi arányok és a hathatós gördülési ellenállásért kifejlesztett koncepciók összességét, arra törekedve, hogy a lehető leggazdaságosabb és legkörnyezetbarátabb autóvezetést produkálhassuk. S hogy ez valójában így működött-e gyakorlatban, hamarosan kiderül a hajtásláncot taglaló bekezdésünkben.

Minden, ami a vezetés és utazás elményéhez kellhet

Visszakanyarodva a beltérhez: minden alkalmazott anyag minőségi a felszereltségi osztálynak megfelelően, a belső kiképzések tetszetős, kettő színnel operáló borítást kaptak úgy, hogy a színkombinációk mindenhol jelen vannak. Műszerfalon, az ajtók kárpitján, üléseken – kétségtelenül feldobja a hangulatot és a kvalitás érzetét. A kormánykerék puha bőrbevonatot kapott, fogása kellemes, ergonomikus volt, míg a kezelőszervek mindegyike kézre esett, csakúgy, mint a hatsebességes manuális váltó karja is. A középkonzol fő kezelőegységén az ember szinte elveszik a gombok sokaságában, kisebb időráfordítással hamar elsajátítható a kezelés, akár vakon is, pár óra elteltével. Itt kapcsolhatjuk többek közt a menetstabilizátort, a Start-Stop automatikát, de innen nyithatjuk a csomagteret is akár. A navigációs panel is pontosan tette dolgát, néhány utcanév rákeresésnél hibádzott, a koordinációs helymeghatározással is akadtak gondok, de végül minden esetben magára talált a rendszer (talán egy frissítés megoldhatja a hibákat).

Fáradtságérzet nem jelentkezett hosszabb út megtétele kapcsán sem, az ülések felületei kellőképp puhák, ugyanakkor keményebb kiképzést kaptak az ülőlapok, míg a hátlapok masszívan tartják az utazók hátát; kanyarokban sincs különösebb félrehúzás. A hátsó ülések szintén kényelmesek, a hármas elosztás középső „képviselője” kifejezetten kemény, intenzívebb kanyarodásnál szimplán félrecsúszik róla az utas, nincs ellentartás. Kárpótol a kategórián belül hatalmas láb- és fejtér, a karosszéria C oszlophoz csatlakozó vonala ugyan csapott kicsit, de nem megy a belső komfort rovására. Az ajtók szélesre tárhatók elöl és hátul is, jelentősen leegyszerűsítve a ki- és beszállás procedúráját.

Vezethetőség szempontjából is kellemesek a tapasztalatok, a kilátás minden irányba kiváló, a szedán kiképzésnek köszönhető, viszonylag magasabbra emelt hátsó ablak határvonala sem szab semmiféle gátat tolatáskor. A futómű alaphangon keményre hangolt profilt rejt, ez combosabb kanyarok bevételénél előnyt jelent, például hegyi szerpentineken lavírozva, viszont az úthibákat már kevésbé nyeli el, s a lengéscsillapítás is olykor heves rázkódásokat idéz elő az utastérben, legfőképp a hátsó traktusban. A fékerő jól adagolható, az első-hátsó tárcsák eloszlás szerint is kifinomultan működnek, enyhe lábmozdulatokkal is produkálhatóak testes, határozott lassítások és megállások is.

Tényleg eco-e az ecoFLEX?

Jöjjön az ecoFLEX technológiát alkalmazó hajtáslánc középpontja, az 1.7 literes ECOTEC négyhengeres dízelének megvizsgálása! Az EURO5 emissziós normát teljesítő, 1686 köbcentiméter lökettérfogatú, 4000-es fordulaton 130 lóerőt leadó aggregát nyomatékcsúcsa kereken 300 Newtonméter, mely viszonylag alacsony, 2000-2500 RPM-en már rendelkezésre is áll. Számottevő különbséget nem észleltünk sem menetdinamikában, sem fogyasztásban, amikor bekapcsoltuk az ECO üzemmódot, a teljesítmény érezhetően megmaradt, nem volt tapasztalható csökkenés. Néhány esetben a Start-Stop automatika bizonytalankodni kezdett: motorfékes kigurulások után, úgy 10 kilométer/óra sebesség környékén a sebességváltó üres állásba kapcsolása után még mozgás közben kikapcsolt a motor, majd megállásnál hirtelen újraindult.

Fogyasztás tekintetében igen korrekt adatok születtek, ugyanis a gyárilag megállapított 3.4 liter/100 kilométer országúti értéket sikerült leredukálnunk 2 tizeddel (3.2 liter/100 kilométer), míg a városi 4.3 liter/100 kilométgeres értéket is tompítottuk egy kicsit (4.2 liter). Egyébként látható volt előre, hogy az 1.7-es CDTI motor madárétvágyú lesz, ugyanis hatodik fokozatban, országúti, 90 kilométer/órás tempóban 1400 körül forgott a főtengely, ami kimagaslóan jó érték. A motor egyébként csendes járású, 110 kilométer/óra felett megereszkedik a hangja, mellé futómű- és menetzaj csak minimálisan társult – ezek is nőttek persze a sebesség fokozásával. Garázsfeljáróra beállásnál is kicsit hangosan viselkedett a gázolajos, csakúgy, mint hidegen, alapjáratban, vagy az első 3-4 kilométer megtételéig, felváltásokkor.

Konklúzió árazással

Bebizonyosodott, hogy az ecoFLEX technológia definiálása nem állít valótlant: ténylegesen alacsony emissziós értékekkel és rendkívül költséghatékonyan autózhatunk segítségével – ideális motorválasztás lehet a legújabb J szériás Astra szedán alternatívájához. Az autó jeles képviselője a mára már divattá és presztízzsé lett lépcsőshátú-újraértelmezésnek, mely jövőbe mutató külső és belső kialakításának, divatos eleganciát tükröző orgánumának köszönheti népszerűségét. No meg jól kialakított árképzésének is: a tesztünkben szereplő Opel Astra SedanCosmo felszereltséggel 6 390 000 forintot kóstál, míg a harmatosabban felszerelt szintén Start-Stopos ecoFLEX változat 6 060 600 forintba kerül. A legolcsóbb szedán Astra a Selection felszereltséget hordozó, 1.4 literes, 100 lóerős benzines, 5 fokozatú manuális kéziváltóval, ebben az esetben 4 700 000 forintot kell a kasszánál hagynunk.

Opel Astra Sedan 1.7 CDTI Cosmo specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1686 ccm

Maximális teljesítmény: 130 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 300 Nm @ 2000-2500 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4658 mm

Szélesség: 1814 mm

Magasság: 1500 mm

Tengelytáv: 2685 mm

Gumik mérete elöl: 225/50 R17

Gumik mérete hátul: 225/50 R17

Tömeg, üresen: 1393 kg

Tömeg, teljes terheléssel: 1875 kg

Csomagtartó mérete: 460 liter, 1010 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 56 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 201 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.2 s (gyári), 11.8 (mért)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 4.2 l/100 km

Országúti: 3.2 l/100 km

Vegyes: 3.9 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 4.3 l/100km

Országúti: 3.4 l/100km

Vegyes: 4.0 l/100km

CO2 kibocsátás: 99 g/100km

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Samsung 830 Series SSD
Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió
Exit mobile version