Site icon Napimagazin

[TESZT] Nissan Micra 1.2 Tekna – átalakulás, néhol visszafogottabban

Még tavaly, az ősz közeledtével fogtuk menetpróbára az akkor Magyarországon bemutatkozó Nissan Micra-t és Note-ot (utóbbiról is hamarosan születik teszt) – már akkor tudtuk, igencsak számottevő a megújulás a legújabb generációs, alapvetően a gyengébbik nem képviselői által preferált kisautó kapcsán. Vagy mégsem?

Írásunk megpróbálja kideríteni, vajon mennyiben tesz újat az asztalra a japán gyártó több évtizede töretlen népszerűségnek örvendő koncepciója, mely mára kultikussá lett típus első képviselői 1982 óta dobogtatják a szíveket. A Micra azóta negyedik generációját tapossa, s bár a korábbi, eggyel előtti formaterv sem volt képes sokak szerint azt a pátoszt hozni, amelyet a sorban harmadik széria alanyai képviseltek, mégis hatalmas az érdeklődés. Korábban is, most is. Jöjjenek tehát a részletek.

Változtatások szép számmal…

Egyöntetűen átszabott és újragondolt orr-rész határozza meg az új, 2013-ban debütált Nissan Micra küllemét, s elmondható rögvest az is, hogy az autó külcsínjén tulajdonképpen itt végezték e legmeghatározóbb változtatásokat.

A hűtőmaszkok beömlőinek elrendezése megtartotta a négyes széria profilját, tehát osztott maradt, a felső rész rácsozatára került a jelenlegi Nissan-arculatot jelentő V-alakot formázó krómberakás, közepére a Nissan logóval, míg az alsó sziluett szinte változtatás nélkül került kialakításra, újszerű, nyúltott méhkaptár-mintázattal, a prémiumos jelleget hangsúlyozó alsó krómkeret berakással. Átalakításra kerültek a ködlámpafészkek is, nagyobb hangsúlyt helyeztek e részelemre; kettős beágyazással sikerült a megvalósítás, a középtáji rész szintén ezüstös bevonatot kapott. Természetesen az front lámpatestjei is megújultak, projektoros külsővel, leegyszerűsített vonalvezetéssel alkotják meg a stílust.

Mivel alapvetően faceliftről van szó, nem hangzik meglepőnek, hogy az előző modellszériához képest a paraméterek keveset változtak. Az autó 3825 milliméteres hossza már szinte ki is növi a „kisautó” beskatulyázást, a 2450 milliméteres tengelytáv arra enged következtetni, hogy kategóriáját meghazudtoló utastérrel rendelkezik a megújult Micra. A legszembetűnőbb változás a front lámpáinak benyúlása az első sárvédőidomokhoz, illetve a cikkben rengeteget hangsúlyozott díszcsíkok itt is visszaköszönnek: az oldalajtók alsó szegélye kapta ezt a díszítési formát. S ha már lúd, legyen kövér: a Tekna, azaz a legmagasabb felszereltséghez tartozó krómos oldaltükrök, illetve ajtókilincs burkolatok is mind a minőségi változtatásokat sugallják.

…de persze örökölt részletek is feltűnnek jószerivel

Elmaradhatatlan az ötödik ajtó légterelője is, ez újfent oldalról a legfeltűnőbb, némi sportos jelleg becsempészése érzékelhető ezáltal, melyet kiemelt mértékben erősítenek a parányi (vagy inkább átlagos méretű) ám a karosszéria méretarányaihoz képest pontosan illő 15 colos könnyűfém keréktárcsák.

A far nagy részben hasonlatos a ráncfelvarrás előtti állapottal, alapvetően a lökhárítót és a helyzetjelzők buráit szabták át a tervezőmérnökök: előbbinél új, fénytöréssel játszó vonalak kerültek az összképbe, illetve kialakítottak egy vadonatúj ködlámpahelyet is, középen, a rendszámtáblának kiképzett hely alatt, utóbbinál pedig a kiosztás és a rajzolat változott meg: sokkal egységesebb lett a hatás. A hátsó, ötödik ajtóelem maradt a régi megközelítések szerint, üvegfelület, vonalvezetés, kilincs és minden egyéb tekintetében.

Prémium jelleg: az enteriőr is kapott belőle

Átalakult nyomokban a belső tér, a brosúra és saját benyomásaink szerint is tágasabb, szellősebb, ugyanakkor kényelmesebb lett összességét tekintve. A kormámykerék kialakítása és háromküllős stílusa ugyanaz maradt, a kezelőgombok felosztása ugyanaz, csakúgy, mint az összesen négy darab szellőzőnyílás esetében (kettő bal- és jobb oldalon, kettő a középkonzol felső részén).

Itt máris belefutunk egy újításba, ugyanis az információs panel fölé újragondolt kivitelezéssel építették be a két levegőztetőt, a korábbi köralakzatot téglalapra cserélték, a két szélső formája viszont megmaradt a hagyományok szerint. A tesztelt Micra felszereltségéből, illetve plusz kiegészítő opcióinak köszönhetően érintőképernyős infotainment rendszert kapott, a tárcsa jellegű panel gombra pontosan megegyezik a korábbi kiosztással (innen érhető el a klíma, a befúvás erősségét szabályozó kapocsolópáros, az első és hátsó szélvédő fűtését beállító gombok, a keringetés szabályozója többek közt). A panel küllemét tekintve szintén emel a kvalitásérzeten, lakkfekete fényezésével vonzza a tekintetet, igen kellemes látvány és kiegészítője a harmóniának, mely jellemző az egész utaskabin hangulatára. Főként, hogy az új Nissan Micra beltere bizonyos értelemben testre- és személyre szabható, hiszen számos kiegészítő elem (például a váltókar kávájának, vagy a levegőkeringetés beömlőinek szegélye) több színben, stílusban is rendelhető. Az anyagminőség is érezhetően javult, bár akad számos kopogós jellegű műanyag felület, mégis több figyelmet fektettek a minőségi összeszerelésre és arányokra, mint annakelőtte. Az első ülések ülő- és hátlapjai megfelelő paraméterekkel rendelkeznek, a velúrhatású kárpitbevonat tartósnak és csúszásmentesnek tűnt. Nagyobb termetű sofőr már kényelmetlenül érezheti magát hosszabb távokon, a láb- és térdtér korlátozott az autó bekategorizálásából adódóan, de alapjaiban véve nem bántóan kirívó.

A hátsó ülőpadok keményebbek, mint sofőr és utasának székei, a láb férőhelye meglepően nagy (2450 milliméter tengelytávolság), külön a térdnek kiképzett hely nem áll rendelkezésre az első ülések háttámláján, viszont megfelelő ívben hajlítottak, így nem okoz gondot – terjedelmesebb és időigényes utakon sem – a hátul helyet foglaló két személy utaztatása. A 2013-as Nissan Micra öt felnőttel már kevésbé boldogul, igaz, egy kategóriával előbbre mutatóan kicsit összezsúfolva bár, de elférnek hárman a hátsó szekcióban, viszont érezhetően gátakat szab a komfortnak az 1665 milliméteres szélességgel. A fejtér optimális, igaz, egyenes testtartással utazva már az átlagos magassággal bíró delikvens haja súrolhatja a tetőlemez kárpitját, célszerű tehát kissé előrecsúszva utazni a nemes cél érdekében.

Alaphangon a csomagtér – egy Nissan Micra-hoz megfelelően korlátozott rakodófelülettel bír, mindössze 265 literrel kell számolnunk, felhajtott hátsó, 60:40 arányban dönthető üléssorral. Viszont nagy mértékben kiaknázható az autó praktikussága e téren, ha előreengedjük a háttámlákat, így akár 1 köbméter fölé is mehetünk (1132 liter).

Számos innovatív megoldással lett felvértezve a legújabb Micra

Az újragondolt, 2013-as ráncfelvarrott negyedik szériás Nissan Micra egyik fő erénye az innováció, a tartalmi megújulás, az olyan, jelenkor által megkövetelt technológiákból és vezetésbiztonsági segédrendszerekből számos alternatívát felvonultat, amelyek ténylegesen nélkülözhetetlenek a biztonságos autózás érdekében. Kezdjük az újragondolt, feljebb már részben bemutatott középkonzol érintőképernyőjével, mely 5.8 colos, és a legújabb Nissan Connect navigációs rendszert rejti.

Nem véletlen a „Connect” elnevezés, hiszen a mobileszközökkel történő összehangolás is pillanatok műve, próbáink alapján tökéletesen felismerte az Android, iOS rendszereket: tehát a legnépszerűbb, és egyben legelterjedtebb operációs rendszerrel felvértezett okostelefonok, tabletek együttműködő kiegészítője lehet a fedélzeti eszköz. Mindezek mellett stabil USB támogatásának köszönhetően mind a FAT32, mind pedig az NTFS fájlrendszerrel boldogul, így akár pendrive-ról, akár multimédiás lejátszóról zökkenőmentes és gyors lehet az adatátvitel. A parkolóhely-mérő rendszer közel 100%-os pontossággal méri fel az adott parkolóhely méretét, illetve tájékoztatja a sofőrt arról, mekkora hely áll rendelkezésre. A folyamathoz segítséget nyújt a hátsó parkolóradar, igaz, a holtterek tényleges méretére, az útban lévő akadályok, tárgyak távolságára 0.5-1 métert rászámol.

Nem kevesebb, mint hat légzsák felel a biztonságért, nem beszélve a kevdező Euro NCAP eredményekről emellett. Számos közlekedést megkönnyítő, balesetek esélyét leredukáló kiegészítő asszisztens, segéd áll rendelkezésre, mint például az ABS (kanyarban történő, blokkolás határait súroló fékezésnél is sikerül úton tartania az autót), a kilencedik generációs Bosch alapú ESP rendszer pedig mind a négy keréken külön-külön szabályozza a fékerő eloszlását, miközben hatékonyan és ténylegesen csökkenti a motor által leadott forgatónyomatékot. Hathatós kiegészítője az előbb említetteknek a TCS (kipörgésgátló), mely a maximálisan elérhető tapadás érdekében szintén beleszól a féknyomást felügyelő rendszer munkájába, illetve csökkent a nyomatékból, ha éppen olyan szituáció adódna, amikor szükséges a közbeavatkozás.

Elegendő erőtartalékkal rendelkezik a háromhengeres aggregát. A futómű is kifinomultabb visszajelzéseket közvetít

Tesztalanyunk 3 hengeres, soros, 1198 köbcentiméter lökettérfogatú motorral volt szerelve, melynek maximális teljesítménye 80 lóerőben csúcsosodott, mindezt pörgős, 6000-es percenkénti fordulatszámnál. A nyomatékcsúcs 110 Newtonméter, ez az 1001 kilogrammos száraz súlyhoz elegendőnek is bizonyult (2 személlyel). A motor páratlan hengerkiosztásának köszönhetően az alapjárat nem kifejezetten egyenletes, mérsékelt rezonanciát érezhető, a gázadások minimális késéssel keltik életre az egyébként pörgős egységet. Saját méréseink szerint az új Nissan Micra a 100 kilométer/órás sprintet 14.1 másodperc alatt futotta meg, ennél jobb eredmény aligha szükséges egy ilyen arculatú autónál. Az ötsebességes manuális kéziváltó fokozatai jól, bár kissé keményen és darabosan kapcsolhatók, az áttételezés megfelelő, a viszonylag széles fordulatszámtartománynak köszönhetően optimálisan kihasználható a motorban elraktározott erőtartalék, mely 20-25%-os emelkedőn sem fogy el teljesen, igaz, bősz visszaváltogatások szükségesek. Országúti, nyugodt, folyamatos tempóval 4 és 5 liter közötti átlagot rögzítettünk (4.6 liter/100 kilométer), egyenletesebb útszakaszokon megközelítette az alsó értékhatárt (4.0 liter). Városi közegben sem szállt el a Micra fogyasztása, 6.8 liter/100 kilométeres átlaggal zártunk, négy személlyel, sok elindulással és megállással, 25 perc autózás után.

A 2013-as Nissan Micra úttartása és menetstabilitása – ha a felfüggesztést nézzük – keményre hangolt, az úthibákat többnyire kulturáltan, de leginkább pattogósan kezelő futóművének köszönhetően jó, kanyarokban hajlamos a dőlésre, ez nagyban betudható 1520 milliméteres magasságának is. Az összes menetstabilizátor és asszisztens bekapcsolásának ellenére érezhető az autó alulkormányozottsága kanyarvételezésnél, itt szerepet játszhatott még a téli gumik keménységéből adódó mérsékelt tapadás; tesztünk ezirányú részét teljesen száraz útfelületen, derült, napsütéses időben végeztük el.

Konklúziót levonva

Kinőtte gyermekbetegségeit a Nissan Micra – így, a negyedik generáció ciklusidejének második fázisában már egy igazán kiforrott, mai céltechnológiák jelentős hányadát tartalmazó városi miniről beszélhetünk. Egy olyan autóról, mely elsősorban a hölgyek szívét hívatott megdobogtatni, mindennek ellenére bátran javasolható férjeknek is, ha nem is állandó használatra – bár miért is ne? Megfelelő habitusával, uniszex megjelenésével nincs meg a beskatulyázás, illetve a sztereotip nézetek alkalmazásának veszélye.

Cikkünkben szereplő tesztautónk a Tekna felszereltséget kapta, 82 lóerős, háromhengeres aggregáttal, 5 gangos manuális kéziváltóval. Mindez jelenleg – január 1-i árképzéssel – 3 859 000 forintos áron vásárolható meg, a belépő szint hasonló műszaki paramétereket és Visia felszereltséget jelent, potom 2 699 000 forintért. 4 769 000 forintért állítható garázsba a csúcsmodell, 98 lóerős, 1.2 literes motorral (DIG-S), fokozatmentes automata CVT váltóval. A Visia és Acenta felszereltségekhez opcionálisan választható több csomag is, ezek mindegyike a szériafelszereltség részeit képezik a Tekna felszereltségnél.

2013 Nissan Micra 1.2 Tekna specifikációk

Motor

Motortípus: háromhengeres benzinmotor

Lökettérfogat: 1198 cm³

Maximális teljesítmény: 82 LE @ 6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 110 Nm @ 4000 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 5 fokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 3825 mm

Szélesség: 1665 mm

Magasság: 1520 mm

Tengelytáv: 2450 mm

Első gumik mérete: 165/70 R14

Hátsó gumik mérete: 165/70 R14

Tömeg, üresen: 1425 kg

Megengedett össztömeg: 1820 kg

Csomagtartó mérete: 265 liter, 1132 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 41 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 170 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra:13.7 s (gyári), 14.1 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.8 l/100 km

Országúti: 4.3 l/100 km

Vegyes: .5.1 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.1 l/100km

Országúti: 4.3 l/100km

Vegyes: 5.0 l/100km

CO2 kibocsátás: 115 g/km

Bővebb információ a Nissan hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSIKingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, MSI
Exit mobile version