Ugye, ismerősen cseng a háromgyémántos autómárka Space Star típusjelzése? Nem véletlen, hiszen 1998-tól egészen 2005-ig már létezett az új- és használtautópiacon (utóbbin a mai napig is) a házon belüli Carisma, illetve Volvo S40/V40 közös alvázára épített, alapvetően MPV kategóriába sorolható családi autó.
Idehaza a mai napig ritkaságnak számít, hozzávetőlegesen annyi régebbi Space Star jön szembe velünk az utakon, mint az újból; ez a jelenlegi, 2012 óta gyártott Space Star esetében egyértelműen annak köszönhető, hogy még mindig az ismerkedési fázisban tart a közvélemény tekintetében az egyébként globálisan sikeresen startolt kisautó bevezetése. A Mitsubishi Spacer Star felirat tehát tavaly óta domborít ismét a japán konszern modelljén, Thaiföldön gyártják, és ezen a néven kizárólag Európában forgalmazzák. Egyéként Mirage-ként találkozhatunk az autóval világszerte.
Legmagasabb, Intense felszereltséggel érkezett szerkesztőségünkhöz a Mitsubishi Space Star, 1.2 literes, háromhengeres szívómotorral. Már az első pillanatban látszott, hogy az autó küllemén rengeteget lehet javítani a különféle külső kiegészítő elemek alkalmazásával, azt pedig, hogy ez mennyire válik előnyére jelen modellnek, mindenki döntse el maga. Az tény, hogy már alapjaiban véve is a Space Star feltünő jelenségnek definiálható, hiszen a magasra gondolt első lámpatestek és a minimális nyílással bíró felső beömlő mind magukra vonják a figyelmet, csakúgy, mint a motorháztető kis vonaltörése a Mitsubishi logó felett. Persze van bőven hűtőmaszkból, a lökárító alsó részén, a rendszámtábla alatt teljesedik ki, vizuálisan főként, s a bal-jobb oldalra gondolt ködlámpák kellemesen zárják az összképet, természetesen a csúcsfelszereltségnek köszönhető krómkeretekkel együtt.
Divatozni illik: egyedi, formabontó is lehet, kirí a tömegből
Bár a kocsiszekrény hossza mindössze 3710 milliméter – ami ugyan kategóriáját tekintve egyáltalán nem marad el az átlagtól – mégis szembetűnő a tekintélyesnek érezhető, 2450 milliméteres tengelytáv. Ez nagy valószínűséggel köszönhető a kicsinek ható 15 colos kerekeknek is, hiszen az 1500 milliméteres magasság, s így az egész összhatás kissé egyterűssé teszi a Space Star-t, ugyanakkor megtartván a kisautós jelleget. Egyszóval: fura szerzet ez, de egyáltalán nem rossz értelemben véve, sőt, pirospont jár a Mitsubishi-nek, hiszen láthatóan bevetésre került szinte minden annak érdekében, hogy újszerűvel rukkoljanak elő a manapság igencsak telített és néha egyhangúnak érezhető piacon. No de vissza az oldalnézethez: az ajtók termetesek, szélesre tárhatóak, mindezek eredményeképp a ki- és beszállás különösebb kompromisszum nélkül lebonyolítható, az üvegfelületek optimálisak, a kilátás megfelelő mindegyik irányba. A tükrök jól méretezettek, pillanatok alatt testre szabhatóak a beállítások, a pontosan eltalált C oszlop pedig tolatásnál, parkolásnál sincs zavaróan a látótérben.
Mint ahogyan már említettük feljebb, a tesztautó számos optikai részelemet tartalmazott, így az oldalszoknyák, az első-hátsó spoilerezés, szolid hátsó szárny a sportosságot hívatottak kiemelni, ami persze nem kifejezett része az autó karakterisztikájának – s itt alapvetően a menettulajdonságokat kell érteni (később bővebben erről, a hajtáslánc taglalásánál). Jutott tehát bőven műanyag a farra is, az alap lökhárító itt is hosszabb lett 1-2 centiméterrel, továbbá az ötödik ajtó légterelője fehér színű LED csíkot kapott. A helyzetjelzők itt az első lámpákkal ellentétben kisebbek, arányaiban illetve méretükben is, de mindenképp követik a meghatározó és egyben jellemző rajzolatot.
Néhol egyedi részmegoldások, összességében minőségi beltér
Az enteriőr igényes kialakítást kapott, vegyesen gazdálkodva jó és kevésbé jó minőségű anyaghasználattal. A kormánykerék fogása jó, ergonómiailag rendben van, a két színt felvonultató műszerfal és cockpit feldobja a hangulatot. A műszeregység jól átlátható és lényegretörő, nincs túlbonyolítva az elrendezés, minden elérhető, kitűnően kezelhető. Szembetűnően bal oldara helyezték a kulcsnélküli indítás gombját, ilyen megoldást mostanában legutoljára a Porsche modelljeinél láttunk – megszokás kérdése, egy idő után kézre áll természetesen. A középkonzol alapkoncepciója is az egyszerűség jegyében fogant, a hangrendszer minősége átlagos, az USB port pedig a kesztyűtartóban bújik meg.
Szintén két színnel játszanak az ülések is, formázatlanok, ennek ellenére relatíve kényelmesek. Az első sor hátlapjai kicsit keskenyek ugyan, de tartanak, az ülőfelületek elegendő nagyságúak, hozzárendelt könyöktámasz nincsen. A hátsó ülésegyüttes ugyan három főre lett tervezve, mégis inkább két közepes testalkatú felnőttnek nyújt kényelmet, korlátozott fej- és lábtérrel. Utóbbi pedig lehetne tágasabb, hiszen a korábban már felemlegetett tengelytáv-faktor pont ezért felelős.
225 literes csomagtérrel rendelkezik a Mitsubishi Space Star, ennél van kisebb is a szegmensben, így ismét átlagosnak, vagy talán picivel átlag felettinek definiálhatunk. Jelentősen javíthatunk a kapacitáson, ha az 1/3-2/3 osztottságú hátsó üléssort teljes egészében elfektetjük, így máris 870 literre növekedik a rakodófelület.
Alig több, mint 800 kilogramm. Három henger is elég ebből kifolyólag
Esetenként bohókás hangú, 3 hengeres, 1193 köbcentiméteres erőforrás adja a hajtáslánc origóját a tesztautó kapcsán. A hengerenként négy szelepes motor teljesítménye 80 lóerő 6000-es percenkénti fordulatszámon, maximális, 106 Newtonméteres forgatónyomatéka 4000-nél csúcsosodik. Gyorsításoknál némi nyomatékszegénység volt tapasztalható, igaz, a lendület és dinamizmus azért jelen van, úgy 70-80 kilométer/óráig, utána komótos lassúsággal épül fel a nyomatékgörbe.
A könnyedén járó, ötfokozatú manuális kéziváltó áttételezése városi autónak megfelelően a rövidebb-hosszabb sémát követi, a gyorsító egyes, kettes rövid, a hármas közepes, míg a negyedik és ötödik kiterjesztett hatású, utolsó kettőnél már szinte semmi erőtartalék nem mozgósítható, így sűrűn kell visszaváltani alacsonyabb sebességfokozatokba. Fogyasztás tekintetében rendkívül jó eredmények születtek – itt elöljáróban megjegyzendő, hogy mindez a kis súlynak (820 kilogramm száraz tömeg) köszönhető többnyire. Országúton van elemében a Space Star, óvatos gázpedál kezeléssel, minimalizált visszaváltásos előzésekkel 3.5 literes átlagot mértünk, városi körülmények közt – amire tervezték is eredendően az autót – 5.2 literes átlag született. A városi fogyasztási átlag tehát már nem annyira barátságos, ezzel együtt nincs kivetnivaló, hiszen e vonalon is masszív átlagot futott a kis Mitsubishi. Autópályatempónál, azaz 130 kilométer/óránál a fogyasztás közel a duplája lesz az országútinak, 3450 percenkénti fordulatszámnál 6.9 litert rögzítettünk. Ráadásul a menet- és futóműzaj igen erősen volt jelen, főként a hátsó részen, így hosszabb távon már rugalmasabb elvárásokkal kell rendelkeznünk a Space Star-ral szemben.
Elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztéseket találunk az autóban, a kissé magas kasznit egyenes haladásnál, kisebb, ám hirtelen kormányzásoknál stabilan tartja, ám erőteljesebben bevett kanyaroknál jelentős dőlések tapasztalhatók, érezhető alulkormányozottsággal. Az úthibák kisimítása viszont meglepően jó, négy személlyel, rázósabb, kisebb kátyúkkal megtűzdelt útvonalakon is pár kilométer megtétele is kényelmesen zajlott. A kormányzás túl nagy erőkifejtést nem igényel, ez alaphangon városi manőverezéseknél, konkrétan parkolásoknál lehet áldásos, magasabb sebessénél viszont a könnyedség megmarad, viszont kevésbé informatív, inkább semleges; csekély visszajelzést kapunk.
Kiknek, és miért ajánlott
Városba való, hát használjuk is ki ott minden jó tulajdonságát – szólhatna a reklámszlogen, ha nyersen kellene megfogalmazni a Mitsubishi Space Star főbb ismérveit. S valóban: méreteiből, menettulajdonságaiból adódóan igazi urbánus, két személyre tervezve, bár a szélesre tárható és nagyméretű oldalajtóknak köszönhetően rövidebb távokra ajánlható négyes társaságoknak is. Aki pedig szereti a különlegességet, a kisautókat használók tömegéből perfekt módon kitűnhet ezzel a típussal.
A Mitsubishi Space Star kizárólag 3 hengeres motorokkal kerül forgalmazásba, 1, illetve 1.2 literes változatokban. A hajtásláncok kétfajta váltóval rendelhetők, 5 sebességes manuálissal, illetve fokozatmentes CVT-vel. Tesztelt modellünk 1.2 literes, 80 lóerős, 5 sebességes manuális váltóval, Intense felszereltséggel 3 490 000 forint bruttó listaáron kelleti magát a márka magyar importőrének információi szerint, a legolcsóbb alternatívát az Inform AS&G csomagos, 1 literes, 71 lóerős motorral, 5 sebességes manuális váltóval szerelt verzió jelenti, 2 990 000 forintos bruttó listaáron. Aki pedig automataváltós Space Star-t szeretne, a cikkünkben szereplő tesztautóhoz hasonló motorizáltsággal és felszereltséggel rendelkező fokozatmentes CVT váltós darabot pontosan 400 000 forinttal drágábban, 3 890 000 forintos bruttó listaáron szerezheti be.
2013 Mitsubishi Space Star 1.2 Intense specifikációk
Motor
Motortípus: 3 hengeres benzinmotor
Lökettérfogat: 1193 ccm
Maximális teljesítmény: 80 LE @ 6000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 106 Nm @ 4000 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, ötfokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hosszúság: 3710 mm
Szélesség: 1665 mm
Magasság: 1500 mm
Tengelytáv: 2450 mm
Gumik mérete elöl: 175/55 R15
Gumik mérete hátul: 175/55 R15
Tömeg, üresen: 820 kilogramm
Össztömeg: 1340 kilogramm
Csomagtartó mérete: 235 liter
Üzemanyagtartály mérete: 35 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 180 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.7 s (gyári), 11.8 s (mért)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 5.2 l/100 km
Országúti: 3.5 l/100 km
Vegyes: 4.3 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.3 l/100km
Országúti: 4.0 l/100km
Vegyes: 4.5 l/100km
CO2 kibocsátás: 104 g/km
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSI, Kingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, MSI