Ha más nem is, a szalagcímben szereplő jelzők azonnal felsejlenek mindenkiben, ha egy Maserati tűnik fel a nagyvárosi, vagy épp országúti forgatagban – kiváltképp, ha egy, az olasz gyártó különlegesen adagolt, arányaiban remekül elosztott luxuslimuzin-sportautó karakterisztikájú Quattroporte modelljéről van szó. Majdnem Ferrari, hiszen több kötődése is van a márkának Maranello-hoz, a sportautólegenda 1947-es alapítású fellegvárához.
Quattroporte: négyajtós. Nemes egyszerűséggel ennyi, bár tudjuk régóta, hogy az olaszok nem szokták túlbonyolítani autóik típusmegjelöléseit, gondoljunk csak a Fiat-ra (Linea – vonal, Punto – pont, és a többi). No persze itt vajmi kevés az áthallás, a bolognai székhelyű, 1914-ben alapított gyár kifejezetten ügyelt arra mindig is, hogy termékei a magas szintű exkluzivitást, sportosságot és luxust sugallják folyamatos piaci jelenlétükkel. Igaz, voltak kisebb-nagyobb hullámvölgyek a kronológiában, ám a szigonyos márka folyamatosan tör előre, s ad arra is, hogy a manapság oly divatos innováció fogalmának is megfeleljen.
Egy kevés kronológia
A Maserati Quattroporte története 1963-ban kezdődött. A gyártó felismerte azt a tényt, hogy igenis van kereslet az olyan járművekre, amelyek egy minden (akkori) luxussal felszerelt autó érzetét adják, sportos habitussal megspékelve. Már itt, ebben az esetben is 256 lóerős V8-as 4.1 literes motorokról, 5 sebességes manuális váltókról, és 230 kilométer/órás végsebességekről beszélünk!
Szinte hihetetlen, de mára már a hatodik generációját tapossa a Quattroporte, az idei, 2013-as modellév főszereplőjét már bemutattuk korábban egy Maserati menetpróba alkalmával készített írásunkban. Most pedig – a Maserati Wallis-nak köszönhetően – tesztre fogtuk a jelenlegi típuskínálat legerősebb, 530 lóerős Quattroporte GTS-ét, megvizsgáltuk szerény, alapvetően országúti és városi körülmények közt az autó teljesítményét, komfortját, és pedzegettük: valóban helytáll-e az a presztízs és pátosz, ami körbelengi a brand-et.
A jelen: Quattroporte hatodik széria, 2013
5262 milliméter hosszával, 1948 milliméter szélességével valódi limuzun, felsőkategóriás csúcsmodell, az 1481 milliméteres magasság viszont szembetűnően kevés, így a Quattroporte GTS leginkább sportautós profilt mutat a külvilágnak. Furcsa elegy ez, mivel szemből vizsgálódva a front kialakítása teljes mértékben konzervatív irányt mutat, ugyanakkor a jellegzetes, hatalmasra rajzolt hűtőmaszk, illetve az azt körülölelő beömlők sokasága viszont azonnal felhívja a figyelmet arra, hogy ott bizony nem egy-kétszáz lóerő lapul a motorházfedél alatt. No de 530? Brutális érték ez, persze van ennél több, az irrealitás határait pedzegetve, de az más kategória. Ne menjünk ismételten a dolgok elébe, igaz, már másodszor sikerült elkalandoznunk – maradjunk a cikkely fő témájánál, a külsőnél. Folytassuk tehát a mellső lámpatestekkel: némileg aszimmetrikus vonulattal emelik ki a sárvédő részek elejének karakterisztikáját, a kaszni méreteihez képest kicsiknek mondhatók, ám rendkívül dinamikus vonalvezetést kap tőlük a megjelnés.
Az oldalforma követi a klasszikus szedán profilt, az első és a hátsó tengely leginkább a karosszéria két végére lettek elhelyezve, ezzel is kihangsúlyozva a nagy, 3171 milliméteres tengelytávot. A tesztelt modell 20 colos felnijei szinte eltörpülnek a hatalmas, egyébként kereken 1900 kilogrammos önsúlyú kaszni méretei mellett, a keréktárcsák kifejezetten egyedi, a Maserati-ra jellemző mintázatot kapták. Számos díszítőelem – szigorúan krómozott megközelítésben – színesíti a Quattroporte GTS oldalfelületeit, az első sárvédő A oszlop alatti része például apró, de elegáns három részre osztott beömlőnyílásokat kapott, de az elmaradhatatlan C oszlopra gondolt Maserati logó is szerves részét képezi az autónak.
Far tekintetében a jellegzetes részelemek megmaradtak, bár véleményünk szerint az orr kifejezőbbre sikerült. Van itt is persze miből csemegézni, hiszen az ejtett vonalú csomagtér ajtó íve, a vékonyra kanyarított helyzetjelzők, és nem utolsósorban a dupla páros kipufogóvégek mind-mind a hamisítatlan életérzést hívatottak növelni. Ne feledkezzünk el a kiemelt Maserati feliratról sem, klasszikusan a maga félreismerhetetlen karaktereivel pompázik a lámpatestek felett, alatta szolid krómcsík berakással.
Csúcsminőségű anyaghasználat jellemzi az utasteret
Egy szóval jellemezhető az enteriőr: pazar. Vagy inkább mégsem, rakjuk még hozzá a luxust, a prémiumot, a kifinomultat, és… Sorolhatnánk napestig. Tény, hogy kategóriához méltó belső kialakítást kapunk a Quattroporte GTS esetében, több fajta bőr kombinációja váltakozik, a cockpit varrott felületeinek sötét színe tökéletesen harmonizál a műszerfal középtáján futó lakkhatású faberakással, illetve az ülések vajszínű megjelenésével. A központi műszeregység tökéletesen látható át, a krómdíszítésekre itt is kényesen ügyeltek a tervezők: a jobb oldali sebességmérő, illetve a bal oldalon helyt kapott fordulatszámmérő is megkapta az ilyenkor elengedhetetlen tálalást, de hasonló motívumokkal találkozhatunk a középkonzol csúcsára helyezett analóg óra esetében is. A kormánykerék átmérője megfelelő, nem eltúlzott, a fogás maradéktalanul kellemes, a fémből készült bal- és jobboldali váltófülek kézre (vagy inkább ujjra) esnek. A szokásos funkciók itt is elérhetők a kormány küllőiről, ezek kiosztása is ergonomikus, könnyen elsajátítható a kezelés. Középen egy 8.2 colos érintőképernyős infotainment szolgálja ki az igényeket, az autó viselkedése több pontban befolyásolható innen is, továbbá a megszokott feladatok, például a Bowers & Wilkins márkájú csúcskategóriás, 15 utas, 1280 Wattos audiorendszer kezelése is innen történik.
Nem jelent gondot, ha sportosra hangoljuk a vezetési élményt
Kényelem tekintetében nincs hiány, ahogyan az a nagykönyvben meg van írva. Az első fotelek sportüléseket megszégyenítően tartanak minden irányból, közben kimagaslóan kényelmesek, egyszerre lágyak és masszívak. A felületek nem csúszósak (hátul sem), a deréktámasz kifinomult skálán állítható, az ülésbeállítás variációi szinte határtalanok. Az ergonómiailag szintén hibátlan hátsó traktus két személyre van kihegyezve, középen lehajtható vaskos könyöklővel, de nyilvánvaló, hogy a paraméterekből adódóan játszi könnyedséggel elfér itt három átlagos termetű felnőtt is. Kupés kialakítása ellenére a fejtér optimális marad, a 3 méter feletti tengelytávnak köszönhetően pedig a lábtérrel sem adódnak különösebb gondok.
Nem tudni, egy ilyen kategóriás autó esetében kinek mennyire fontos a csomagok elhelyezhetősége, de ha épp kirándulni támad kedve a tulajdonosnak, nem okozhat gondot a poggyászok, egyéb kisebb-nagyobb holmik elhelyezése.
Ugyanis a Maserati Quattroporte GTS csomagtere 530 literes, könnyedén pakolható és hozzáférhető, ezen érték növelhető is lehet a 60:40 arányban osztott hátsó ülések előrehajtásával. Bár vajmi kevés eshetőséget látunk arra, hogy a büszke Quattroporte tulaj még az utastér hátsó üléseit is szállítmányozásra vesse be, bár, ki tudja.
Némi downsizinggal is nyers erő. Teljesítménynövekedés az elődéhez képest
Nézzük a Maserati Quattroporte GTS szívét-lelkét, a hőn áhított és izgatottan várt hajtáslánc origóját, a motort! Az ötödik szériához, tehát a korábbi Quattroporte 4.2 literes, 400 lovas V8-asához képest tapasztalható némi downsizing, de ez a teljesítményben nem érződik, sőt: V8-as, 90 fokos elrendezésű felépítés jellemzi az 530 lóerős, 3799 köbcentiméteres dupla turbrófeltöltést kapott aggregátot.
Maximális teljesítménye igazán pörgős, 6500-as percenkénti fordulatszámon érkezik, míg a nyomatékcsúcs 650 Newtonméter, átmeneti túltöltéssel 710 Newtonméter. A közel 2 tonnás önsúly ellenére igen dinamikusan mozgatja a kocsiszekrényt a 3.8-as duplaturbós, a 8 sebességes ZF automata kapcsolásai pedig minden esetben eltalálták a megfelelő pontokat. V8 hangzás akad bőven, még alaphangon is; itt tényleg beszélhetünk alaphangról, hiszen az egész profil gyökereiben alakítható át a Sport gomb lenyomásával. Ekkor mutatja meg igaz arculatát a Quattroporte GTS, ugyanis a váltások direktebbek lesznek, a kormányzás megkeményedik, a motor élénkebb gázreakciókat produkál, a kipufogórendszer pedig életre kel hangorkán tekintetben. A Sport mód aktiválásával két plusz szelepet nyit meg a rendszer a leömlőknél, így a kipufugógázok áramlása telítettebb lesz, ezáltal növekszik a hangerő, s persze a teljesítmény is.
Rekorder, kevés az ellenfél kategóriájában
Nem véltetlenül aposztrofálták a Maserati Quattroporte GTS-t a világ egyik leggyorsabb luxuslimuzinjának, ugyanis papír szerinti végsebessége 307 kilométer/óra, 0-100 kilométer/órára történő gyorsulása 4.7 másodperc. Sajnos a végsebességet, vagy az ahhoz közelítő értéket nem sikerült még csak nyomokban sem megközelítenünk, viszont a 0-100 sprintet „lefutottuk”, impozáns eredményekkel. Alapfokozaton, teljesen alapbeállításoknál az érték 5.7 másodperc lett, Sport fokozatban automatával 4.8 másodperc, míg manuálisan 4.6 másodpercet regisztráltunk.
Tévedés azt hinni, hogy egy ilyen, erőre és teljesítményre hangolt autó a hétköznapi normatívákon jelentősen túlmutató fogyasztási értékekkel rendelkezik. 17.4 literes városi átlaga (papír szerint) nyilván nem a megszokott érték, de ha figyelembe vesszük, hogy sportos hangnemben, Sport állásban, dinamikus gyorsulásokkal és fékezésekkel, állandóan váltakozó sebességgel manuálisan sűrűn fel- és visszakapcsolva az átlagérték 15.8 liter/100 kilométerre jött ki, akkor valójában kijelenthető, hogy kategóriájához mérten kifejezetten takarékosan bánik az üzemanyaggal a Quattroporte GTS. Mivel bővebb behatással nem tudtunk foglalkozni az autó országúti, vagy épp autópályás viselkedésével kapcsolatban, ezekre vonatkozóan nincsen adatunk, de egyértelműen látszik, hogy nyugodt, 90 kilométer/órás haladással egészen biztosan hozható a gyárilag megállapított 8.5 liter/100 kilométeres átlagfogyasztás.
Masszív menetstabiltás, körülményektől függetlenül
Igen jól brillírozott az autó futóműve is, az elöl kettős keresztlengőkaros, hátul ötlengőkaros multilink rendszerek mindkét esetben állíthatóak, normál és sport fokozatok állnak rendelkezésre. Normálban is tetszetős az úttartás, nem beszélve a Sport gomb lenyomása után azonnal érezhető keményedő aspektusból, tökéletesen kivitelezhető, minimális dőlést jelentő szélsőséges kanyarbevételekkel, a menetstabilitást 85-90 százalékban megtartó útfekvéssel, minimális felülkormányozottsággal.
A stabilitás egyetlen hátulütője pontosan itt látszik meg leginkább: ez pedig a hátsókerékhajtás jelenléte, mely az egyébként zseniális tapadási rátából jelentősen visszavesz. Az önzáró differenciálmű hab a tortán, a csúszkálások, fals kitérők e jelenlét miatt csökkenthetők minimálisra, persze közbeavatkoznak a menetstabilizáló és biztonsági rendszerek.
Összegzés és árképzés
Az ex-Pininfarina designer, Lorenzo Ramaciotti által tervezett Maserati Quattroporte GTS tehát igazi, olasz temperamentumú sportlimuzin, magas luxus felszereltséggel. Hiányosságok? Nem nagyon akad ilyen, ha elvonatkoztatunk például a kategóriában megszokott elektromos csomagtérajtó nyitástól, vagy épp a ajtószervóktól, továbbá néhány, már alacsonyabbra osztályzott modell esetében is megtalálható menetbiztonsági rendszerek hiányától. De ez épp így tökéletes, hiszen egy nyers, Ferrari alapokat hordozó autóegzotikum igenis legyen betörhetetlen, ám mégis kezes, nyers, de mégis kifinomult. A Maserati Quattroporte pontosan ilyen, a vásárlóközönség célirányosan fogja választani, kompromisszumok megkötése nélkül.
Tesztautónk tehát a legmagasabb felszereltségű GTS verzió volt, hátsókerékhajtással, a legerősebb motorizáltsággal. Az alapár 57 099 886 forint, melyből most jelentős kedvezményeket kínál a hazai importőr, így az árcédula 44 990 000 forintot tartalmaz.
2013 Maserati Quattroporte GTS specifikációk
Motor
Motortípus: V elrendezésű (90 fokos) 8 hengeres duplaturbós közvetlen befecskendezéses benzinmotor
Lökettérfogat: 3799 ccm
Maximális teljesítmény: 530 LE @ 6500 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 710 Nm @ 2000 ford./perc
Erőátvitel: hátsókerékhajtás (sperr), nyolcsebességes ZF automataváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 5262 mm
Szélesség: 1948 mm
Magasság: 1481 mm
Tengelytáv: 3171 mm
Első gumik mérete: 215/40 R20
Hátsó gumik mérete: 215/40 R20
Tömeg, üresen: 1900 kg
Csomagtartó mérete: 530 liter, bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 80 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 307 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra:4.7 s (saját, mért eredmény: 4.6 s)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 15.8 l/100 km
Országúti: 8.2 l/100 km
Vegyes: 14.7 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 17.4 l/100km
Országúti: 8.5 l/100km
Vegyes:11.8 l/100km
CO2 kibocsátás: 274 g/km
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSI, Kingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, MSI