Főoldal Autó, motor Autóteszt Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid – optimális környezettudatosság egy szedántól

[TESZT] Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid – optimális környezettudatosság egy szedántól

kia_optima_20_cvvt_hybrid_001Néha elcsépeltnek tűnik, néha közhelyszerű: tény, hogy huszonegyedik századunk egyik tagadhatatlan és egyben elkerülhetetlen témája a környezet védelme, annak megóvása a különféle károsnak definiálható behatásoktól.

 

Mit tehetünk mi, a földkerekség lakói? No, és itt jöhet a sokak számára már unalomig ismételt frázis, miszerint figyeljünk oda arra, mivel, hogy, és milyen mértékben szennyezzük bolygónkat. Természetesen a gyárak, üzemek, s nem utolsó sorban a hagyományos jellegű, üzemanyaghajtású autók emisszió csökkentésével lehet brillírozni, jobb, és kevésbé jobb eredmények felmutatásával; viszont az tény, hogy minden esetben – jelen témánkhoz kapcsolódóan az autóipar irányából – üdvözölendő kezdeményezés, ha környezettudatosan valósul meg egy termék legyártása.

A dél-koreai illetőségű Kia például hihetetlen sebességgel tör előre az autóiparban, szép, nagy szeletet kikanyarítva magának a szegmensben, különböző kategóriákban. Gondoljunk csak a legfrissebb Kia c’eed piacra dobása következtében gerjesztett visszhangra: sikerült már-már utolérnie a márkának a korábban egyeduralkodónak tartott japán színvonalat. Ráadásul a gyártó minden területen növelni kívánja jelenlétét, így nem meglepő, hogy a hibridautók piaca felé is kacsintgat – eddig úgy tűnik, sikerrel, és optimálisan vett starttal.

Optima evolúció

Nem ismeretlen a Kia palettáján az Optima, hiszen 2000-től folyamatos a modell jelenléte a nemzetközi piacon. Persze akkor még a korábbi érákat idéző dél-koreai formavilág és az alacsonyabb műszaki kvalitás volt jellemző az a középkategóriás autóra. 2005-ben érkezett a második generáció, itt már érezhető volt a Kia-féle globális változtatás, mind külsőleg, mind pedig belsőleg is. Aztán 2011-ben dobta a cég az újratervezés szellemiségében megvalósult harmadik szériás Optima-t, amely K5 néven fut a odaát, Dél-Koreában és Kínában egyaránt. A teljesen megújult koncepció 2010-ben mutatkozott be a New York-i Autószalonon, a Hyundai Sonata testvérmodelljeként. Külön érdekesség, hogy a tervezésben a magyar gyökerekkel bíró Kovács Miklós is jelentős részt vállalt, ami az autó megjelenését további jótékony tulajdonságokkal ruházza fel. S ami a leglényegesebb, témába vágóan: a „hármas” Optima-ból készül hibridhajtású változat is: pontosan egy ilyen megközelítést mutatunk most be olvasóinknak autótesztünkben.

Nagyjából másfél éve van piacon az Optima Hybrid, elsőként – érthető okokból – az USA-t célozta be a Kia, viszonylag jó eladási mutatókkal büszkélkedhetnek itt. Az európai eladások is ívelnek felfelé, természetesen visszafogottabban, mint a hagyományos hajtáslánccal felvértezett típusok esetén, de ez így is van rendjén, hiszen a becélzott vásárlóréteg szkepticizmusa folyamatosan jelen van; itt folyamatos apadás tapasztalható és várható, hiszen egyre többen választanak zöld autót háztartásukhoz.

A magyarországi ízlési igényeket messzemenően kielégíti a megújult Kia Optima formaterve: merész vonalvezetések, a kor igényeinek megfelelő ívek, formák jellemzik a külcsínt. Az orr rész a mostanában megszokott Kia-s irányt követi, a markáns, rendkívül sokszögű rajzolatú hűtőmaszk hangsúlyos krómcsíkot kapott, ezáltal meghatározó jellegű. A fényszórók tokozása tökéletesen illeszkedik a profilhoz, szélességre megegyezik a beömlővel, kissé felfelé húzva tér át a sárvédőelemek egyharmadáig. A ködlámpapáros fölé biggyesztett nappali menetfény LED sor tökéletesen passzol az arculathoz, a lökhárító alsó részén csekély levegőztető fut végig, növelve az autó marcona és egyben sportos tekintetét.

Már oldalról is látszik, kellemes paraméterekkel bíró autóval van dolgunk

Speciális, a legjobb légellenállási érték biztosítása révén kifejlesztett 17 colos felnik kerültek az autóra, egyedi mintázattal – ez ismét egy olyan részelem, ami nagyban növeli a termék egyediségét. A 4845 milliméter karosszéria hossz alátámasztja a középosztályba való bekategorizálást, a 2795 milliméteres tengelytáv pedig főúri kényelemre enged következtetni az enteriőrt illetően. Az A oszlop alatti légbeömlő megdobja az összhatást, csakúgy, mint a küszöbök kihangsúlyozása, szoknya szerű megvalósítása, ezek – egybeolvadva az első és hátsó spoilerezettséggel – szintén sportossá teszik a megjelenést. A kilincsek krómberakást kaptak, pontosan úgy, ahogyan az oldalablakok ívei is, az enyhén szélesre sikeredett C oszlop a far rész küllemén javít, viszont nehezíti a tolatást a korlátozott kilátás miatt.

Hátulról vehető ki a legjobban a sárvédőívek kihagsúlyozása, illetve az oldalajtók törésvonalainak jelenléte is. A far főszereplői ez esetben is a méretesre alakított helyzetjelző páros lámpatestei, merészre húzott formatervvel, az első traktus stílusvilágát követő felhúzott rajzzal, természetesen LED sor beépítésével. A csomagtérfedél parányi légterelőt kapott, funkcióját és szerepkörét tekintve nem díszítőelemről van szó, bár kellemes a látványnak mindenképpen. A hatalmas, alul elnyújtott diffúzorszerű kiképzéssel bíró lökhárító egy, jobb oldalra helyezett krómozott kipufogóvéget kapott (véleményünk szerint elbírt volna egy bal oldalit is), ez szintén javít a minőségérzeten.

Kényelem és komfort, színvonalas enteriőr

Minden kétséget kizáróan az utasfülke nívósra sikerült, a felhasznált anyagok alapvetően jó minőségűek. Az eltalált méretű, több irányban állítható kormánykerék tapintása-fogása kellemes, kézre esik, szinte bármelyik állásában jól értelmezhető és láthatóak a központi műszerek. A műszerfal egyébként tükröződésmentesnek mondható, de ez kell is, hiszen a jelentős mennyiségű információ, ami az autóról, illetve a hajtásláncról érkezik, mind szem előtt kell, hogy legyen. Mindez a két fő műszer (kombinált vízhőmérséklet-akkumulátor töltöttség-ECO Guide, illetve sebességmérő-üzemanyagszint visszajelző számlapja közé került beékelésre, a fordulatszámmérő félkör alakú megoldásával egyetemben. Utóbbi megszokást igényel, hiszen a klasszikusnak számító pozícióból átkerült középre, párhuzamosan az automata CVVT váltó fokozatának visszajelzőjével. Döntött középkonzolt kapunk a Kia Optima-ban, kissé a vezetőállás felé fordítva, ez szintén remek, hiszen a középre helyezett érintőképernyős Infinity audio- és navigációs infotainment rendszer ezáltal könnyedén elérhető, jól látható. A cockpit bőrrel bevont, körben varrott, ez szintén emeli a kvalitás érzetét, ugyanakkor számos helyen kopogós műanyagokkal is találkozhatunk. A hatfokozatú CVVT váltó karja a könyöklő közbeiktatásával is kézre esik, a kézifék amolyan amerikaisan a bal lábnál helyezkedik el, kezelése pontos, nincs bizonytalankodás.

Komfort tekintetében szintén rendben van minden, az ülő- és hátlapok megfelelő hosszúságúak és szélességűek, a bőrkárpitozás tartósnak és robosztusnak tűnt. Az első ülések rendben tartják az utazók hátát, oldaldőléskor is fognak, a felületek csúszóssága miatt azonban érzékelhető némi felhang. A fejtér elöl elfogadható, 185 centiméteres testmagasság környékén viszont kezdődnek a kompromisszumok, közel 200 centiméternél viszont az ülés legalsó szintre állítása épphogy megoldja a gondokat. A hátsó traktus három személyes üléssorának hátlapjai lehetnének nagyobb szögben döntöttek, ugyanakkor a kiképzés jó átmenet a keményebb és a puhább megvalósítás közt. 1830 milliméteres a szélesség, amely ténylegesen ajtótól ajtóig 1470 milliméter – így három utazó számára is elfogadható a hely. Ehhez számítsuk hozzá a fix 910 milliméteres belmagasságot, tehát itt szellősebb az állandó fejtér, mint elöl (alsó hangon 870, míg felsőn 930 milliméter).

Kisebb csomagtér az akkumulátorok miatt

Sajnos a csomagtér alap 505 literes befogadóképességéből az akkumulátorok leveszik részüket, így jelen esetben a hasznos pakolható felület 381 liter mindössze. Kategórián belül ez nyilván kevés, viszont kicsinek nem mondható. Viszont van kicsiny, süllyesztett rekesz is a hátsó, nem osztható ülések mögött. Pakolni könnyű az új Kia Optima-ba, a csomagtérajtó öblös, magasra nyitható, csomagtérperem akad, de nem befolyásol negatívan.

Jól teljesítő full hibrid hajtáslánc. Városban ideális fogyasztás

Full hibrid hajtásláncot kapott a harmadik szériás Kia Optima Hybrid: a négyhengeres, soros elrendezésű, 2 literes benzinmotor 150 lóerő leadására képes, míg a hozzá társított villanymotor kereken 40 lóerőt teljesít. Így kapjunk 190 összlóerőt, ami 6000-es percenkénti fordulatszámon érkezik, a nyomatékcsúcsot (340 Newtonméter) pedig dízeles jelleggel, már 1400 RPM-en teljesíti. Indulás után – a full hibrid hajtásnak megfelelően – a villanymotor kezd dolgozni a külső környezeti tényezők figyelembevételével, s nagyjából 30-40 kilométer/órás sebességig tisztán elektromosan autózhatunk. Ha a villanymotor akkumulátorának töltöttségi szintje alacsony, egyértelműen változik a hajtás viselkedése, de ügyes városi vezetéssel számos esetben kiiktathatjuk a benzinmotort.

Az akkumulátor töltése a fékezésből és megállásból visszanyert, valamint a magasabb sebességgel haladásnál a benzinmotor által visszatáplált energia felhasználásával történik, erről nagyszerűen tájékoztat a feljebb már megemlített ECO Guide kijelző a műszerfalon. A villanymotor önmagában véve is nyomatékosnak mondható, indulás után azonnal magára talál s gyorsítja az 1648 kilogramm össztömegű kasznit. Összesen 9.6 másodperc kellett a 0-ról 100-ra sprinthez, természetesen a négyhengeres benzines közrejátszásával, ez két tizeddel rosszabb, mint a gyári, 9.4 másodperces eredmény. Országúti, 90 kilométer/órás átlagsebességnél, 2000-es percenkénti fordulatszámnál az utastér csendes volt, a fogyasztás itt 4.1 literre jött ki, ez szegmensében tekintve nagyon jó érték, itt a gyárihoz képest közel 1.5 literrel sikerült kevesebbet mérnünk. Más kérdés persze, hogy hasonló kategóriában domborító, más gyártók hibrid hajtást nélkülöző egyedei szintén produkálhatnak hasonló értéket – legalábbis országúton. Ugyanis az Optima Hybrid egyértelműen városban érzi jól magát, hiszen ebben a „műfajban” mindössze 4.8 liter/100 kilométer lett a computer által felvázolt fogyasztási ráta (0.9 literrel jobb a gyári értéknél). Tehát a kicsit magasnak tűnő – hangsúlyozzuk: hibridként, középkategóriában – országúti fogyasztást kompenzálja az araszolgatós, dugóban ücsörgős felhasználás. 130 kilométer/óránál a főtengely 2800-at forog, a fogyasztás így 6.9 liter/100 kilométerre nőtt, viszont az hajtásláncba iktatott akkumulátor 20 perc után maximális töltöttségi szinttel rendelkezett. A sebességfokozatok adagolásáért egy CVVT rendszerű, 6 sebességes automataváltó felel, jó áttételezéssel, kellő hosszakkal. Itt tökéletesen látható és érezhető: a Kia Optima Hybrid elsősorban városi, és utazásra kifejlesztett autó, a negyedik, ötödik és hatodik nyújtottsága mind erről árulkodik (a gyorsítófokozatok is megfelelően kiautózhatóak, főként, ha figyelembe vesszük a villanymotor jelenlétét).

Stabil menet közben, mellé csendesnek is mondható

Direkt kormányzás jellemzi a Kia Optima Hybrid irányíthatóságát, információgazdagabb profilt biztosítva, mint a c’eed esetében. Az elöl MacPherson, hátul többlengőkaros felfüggesztés korrekt menetstabilitást biztosít, a futómű csendes, gumizaj minimálisan, menetszélből adódó zaj pedig csak 100 kilométer/óra felett érzékelhető.

Írhatnánk, hogy kellemes meglepetés a Kia Optima Hybrid. Pedig nem az, hiszen néhány éve már tradíció szinte, hogy a dél-koreai autógyártó ontja a kornak megfelelő, minőségi termékeket, így ez a modell is hozza a magasabb szintű elvárásokat is. Hozzátéve, hogy a formaterv, körítés enyhe deja vu-t ébreszt az újságíróban és az utca emberében is egyaránt, „valahol már láttam ezt, mire is hasonlít?” és egyéb szimiláris felhangokkal. No és persze az ár lehet még, ami gondolkodóba ejthet, hiszen az egyetlen, ám full felszereltséggel bíró alternatíva 9 119 000 forintot jelent. LX felszereltséggel, 2 literes 165 lóerős benzinmotorral, manuális váltóval az indulóár 6 599 000 forint, 1.7 literes CRDi motorral, 136 lóerővel, szintén manuális váltóval, LX csomagban a vételár 7 099 000 forint. Teljes, friss árlista, további részletek IDE kattintva érhetőek el.

Mindenkinek, aki zöldben gondolkodik

Tehát, a konklúzió: aki elkötelezetten vallja, és egyben érzi, hogy tennie kell a folyamatos környezetrombolásért azzal, hogy egy zöld szemléletben fogant, különlegességnek számító autóra ruház be, annak ideális választás lehet a 2013-as Kia Optima Hybrid. Megjelenésével, tágas belterével, masszívan pozitív értékű városi üzemanyagfelhasználásával egészen biztos, hogy sokáig hű partnere lehet tulajdonosának. Sokáig, hiszen – mint ahogyan minden Kia autótesztünkben meg is említjük – a 7 év garancia önmagáért beszél.

2013 Kia Optima 2.0 CVVT Hybrid specifikációk

Motor

Motortípus: 4 hengeres benzinmotor + villanymotor kombináció

Lökettérfogat: 1999 ccm

Maximális teljesítmény: 190 LE (150 LE + 40 LE) @ 6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 340 Nm @ 1400 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú automata kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hosszúság: 4845 mm

Szélesség: 1830 mm

Magasság: 1455 mm

Tengelytáv: 2795 mm

Gumik mérete elöl: 215/55 R17

Gumik mérete hátul: 215/55 R17

Tömeg, üresen: 1648 kilogramm

Össztömeg: 2050 kilogramm

Csomagtartó mérete: 381 liter

Üzemanyagtartály mérete: 65 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 192 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.4 s (gyári), 9.6 s (mért)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 4.8 l/100 km

Országúti: 4.1  l/100 km

Vegyes: 5.4 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.7 l/100km

Országúti: 5.3 l/100km

Vegyes: 5.4 l/100km

CO2 kibocsátás: 125 g/km

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSIKingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, MSI