Szinte hihetetlen, de máris a második generációját tapossa a Kia márka alapjait újrateremtő és egyben a brand üdvöskéjének titulált c’eed modell. Ugyanakkor mégsem annyira hihetetlen, hiszen a hat évig némi ráncfelvarrás és motorkorszerűsítés mellett különösebb változások nem jellemezték a népszerű modell életútját, így hát a 2006-os debütálás után időszerűvé vált a teljes megújulás, melynek először hangot az idei Genfi Autószalonon adtak.
Az előzetes várakozások már akkor be is teljesedtek szinte száz százalékban a nemzetközi szaksajtó részéről – nézzük tehát, mennyiben sikerült újragondolni az autót kívül és belül egyaránt.
Ötajtós, és rendkívül attraktív. Változott? Sokat!
Szerkesztőségünknél a c’eed 1.4-es CRDi motorral szerelt ötajtós variánsa járt, mely az első pillanatban lenyűgözően hatott a külső szemlélődés után. Annak ellenére, hogy az előd paramétereivel nagyban megegyező a kivitelezés minden részlete, mégis sikerült a tervezőknek egy merőben újszerű, igazán huszonegyedik századi irányvonalat alkotni, ezzel megfelelve az igencsak magasra járatott követelményeknek és elvárásoknak.
A tigrisorrként is ismert, Peter Schreyer által tervezett hűtőmaszk például követi a korábbi jellegzetes vonalvezetést, a különbség annyi többek közt, hogy a Kia logó ezúttal krómcsíkkal körbekeretezett sportos hangvételű rácsozás fölé került, a motorháztető vonala alá. A ködlámpák szintén krómba burkolóznak, a lökhárító kecses törésvonalait tökéletes megközelítésben követik, némi párhuzammal. A front lámpatestek LED menetfényt is kaptak, ezek hosszanti kiterjedése majdnem az egész lámpa alsó ívén végigfutnak, az irányjelzők kezdetének határánál ér csak véget a fényorgia.
Az autó oldalról is megtartja elegánsba hajló sportos design-ját, ugyanis – bár nincsenek szoknyák, szélesítések és egyebek – a törésvonalak itt is domináns szerepet töltenek be, szín- és fénytörést eredményezve, ami egyértelműen fiatalos lendületet, no meg dinamizmust sugall. Az ajtók kilincsei kézre esnek, természetesen színre fújtak (felszereltségi rátától függően persze), csakúgy, mint az oldalsó irányjelzőkkel integrált tükrök – ezeknél háromnegyedes osztásban találkozhatunk a karosszéria színvilágával és a lakkfekete megközelítéssel. Az oldalablakok felülete nagynak tűnik, főként az első traktusban, a hátsók is megfelelő kilátást biztosítanak. A C oszlop elé kigondolt kicsiny állított trapéz alakzatú üveg tökéletesen elegendő a tolatás perfekt kivitelezéséhez, minimálisra csökkentve a felmerülő holtterek által okozott kellemetlenségeket.
Hiányzik a szivárvány-szerű megközelítés, de így inkább XXI. századi
A far jellegzetes Kia-elemeket nem hordoz – gondoljunk csak a korábbi modell szivárvány-szerű, LED hatású helyzetjelző felosztására! Ezzel együtt nem lett jellegtelen a megközelítés, a mérnökök és a kivitelezők valószínűsíthetően az íveltebb elgondolásokra mentek rá, illetve arra, hogy közlekedésbiztonsági szempontokat is figyelembe véve ne legyen a végeredményben semmiféle hiányosság vagy hátráltató tényező.
A csomagtérajtó ablaka harmada nagyjából a hátsó szekciónak, ezáltal megfelelően nagy a kilátáshoz, a vonalvezetés itt visszafogottabb, sportos mivoltát viszont megőrzi a LED-es pótféklámpával felvértezett tetőspoiler. Hasonlóan az orrhoz, itt is találunk ködlámpákat, kicsit talán hasonló kialakítással, mint elöl, viszont itt már hiányzik a krómberakás. Van viszont kipufogóvégünk, amely hordozza az imént hiányolt stílusjegyet, s markáns arculatot kölcsönöz a lökhárítónak.
Újragondolták a belsőt is, és milyen jól tették
Erőteljesen látható egyébként, hogy a Kia fő vásárlóközönségének az európai lakosságot célozta be – mindez kézzelfoghatóan felsejlik a 2012-es c’eed modell formaterve kapcsán is. Ezen érzet fokozódik, amint az autó enteriőrjébe huppanunk, és végigvizslatjuk a műszereket, középkonzolt, a cockpitet. A kormány kivitelezése hasonlít az első szériáéhoz, a fogás kellemes, lágy, a vezérelhető keménységű szervónak köszönhetően pedig tág határokon belül állítható a vezetési-kormányzási komfort. Az audioegység főbb kezelőgombjai kézre, vagy még inkább ujjra esnek, csakúgy, mint a tempomat, vagy akár kihangosító irányítóegységei.
A műszerek elrendezése optimális, a nagy, sötétben is jól látható hármas közép egység tág szemmagasság-tartományban áll rendelkezésre. Középkonzol tekintében is rendezett az összkép, csapott beömlőnyílások alatt apró LCD kijelző szolgáltatja az általános információkat, alapvetően a hangrendszer és a klíma működéséről informáló adatokkal. Ülésfűtés is rendelkezésre áll, máris három fokozattal, ami nagyszerű szolgálatot tesz a hűvösebb és kevésbé hűvösebb napokon – használtuk menet közben, jól teljesített. Rendelkezésre áll még továbbá egy 3.5 milliméteres AUX IN, illetve egy USB 2.0 aljzat is, utóbbi csak FAT32 fájlrendszerre formázott pendrive-ot kezel maradéktalanul. A hatgangos váltó karja szintém kézreesik, a bőrborítású gomb fogásra puha fogású, mellé könnyed járású.
Az ülések ülőlapjai megfelelő kigondolásúak, csakúgy, mint a háttámlák, az állíthatóság nagyban megfelel az igényeknek, a modell felszereltségéhez tartozó két színmintát hordozó szövetkárpit pedig strapabírónak és gyűrődésmentesnek tűnt. 2650 milliméteres tengelytáv – kategóriáján belül és a maximális belső térkihasználtságnak köszönhetően tehát nem meglepő, hogy a hátul utazók bőséges lábtérrel gazdálkodhatnak, úgy is, ha az első üléseket szinte teljesen hátratoljuk. A kocsiszekrény 1470 milliméteres magassága átlagos, így a fejtér is az a hátsó részen, átlagos, 165-180 centiméter magasságú felnőttek gondtalanul utazhatnak itt, akár hárman is. Ezek az ülőalkalmatosságok is kényelmesnek bizonyultak, igaz, hagyományosan keményebb kiképzéssel, mint amilyennel az első két fotel esetében találkozhatunk. 380 literes csomagtér áll rendelkezésünkre, ez játszi könnyedséggel 1318 literessé varázsolható, illetve a variálási lehetőségeket növeli a 2/3-os osztott hátsó üléssor.
Ha dízel, legyen gazdaságos, dinamikus: nincs ez másként jelen esetünknél is
Négyhengeres, soros, 1396CRDi gázolajos aggregát dolgozott a tesztmodellben, 90 lóerő/4000 RPM teljesítménnyel, 220 Newtonméteres nyomatékkal, mely 1500-2750-nél, tág tartományban áll rendelkezésre.
A motor rugalmassága rendkívül jónak bizonyult, minimális turbólyuk érezhető 1700 környékén, de hamar magára talál a c’eed, és jól adagolva építi fel a nyomaték érkezését. A végsebességet 170 kilométer/órában határozta meg a gyártó, mi 130 kilométer/órás maximumnál limitáltuk a sebességet, autópályán: így 6.2 literes, míg országúti, 90 kilométer/órás tempónál 3.7 literes, illetve városi használattal 5.7 literes fogyasztási átlagok születtek. A hajtáslánchoz társított hatsebességes manuális váltó sebességeinek áttételezése jó, ahogyan már feljebb is említettük, dinamikus közlekedés a végeredmény, mért 12.7 másodperces gyorsulással, ami némileg pozitívabb eredmény, mint a gyárilag mért 13.9-es érték.
No és akkor ki a hunyó?
Mindenképp az, aki figyelem nélkül elmegy a 2012-es Kia c’eed mellett. Vagy az, akinek semleges a véleménye az autó kapcsán. Persze nyilvánvaló, hogy puding próbája az evés alapon meg kell tapasztalni testközelből vásárlás előtt egy autót, így a tesztben szereplő újdonságot is – mindenesetre kijelenthető: az újragondolt, jövőre hetedik életévébe lépő c’eed modell levetkőzte mindazon gyermekbetegségeit, amelyek egyfajta mumusként jelen voltak mindeddig a háttérben, alig észrevehetően. Mindehhez jöjjön egy szinte száz százalékban történt megújulás, mind design, mind motorválaszték és erőforrás-optimalizálás terén – a vélhető siker receptje így már garantált. S ne feledkezzünk meg az importőr által nyújtott hét éves garanciáról sem!
Kia c’eed 1.4 CRDi VGT specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1396 ccm
Maximális teljesítmény: 90 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 220 Nm @ 1500-2750 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális váltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4310 mm
Szélesség: 1780 mm
Magasság: 1470 mm
Tengelytáv: 2650 mm
Első gumik mérete: 205/55 R16
Hátsó gumik mérete: 205/55 R16
Tömeg, üresen: 1375 kg
Terhelhetőség, össztömeg: 1920 kg
Csomagtartó mérete: 380 liter, 1318 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 53 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 170 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 13.5 másodperc (gyári), 12.7 másodperc (mért)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 5.7 l/100 km
Országúti: 3.7 l/100 km
Vegyes: 4.0 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.9 l/100km
Országúti: 3.9 l/100km
Vegyes: 4.1 l/100km
CO2 kibocsátás: 109 g/100km
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Samsung 830 Series SSD Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió