Aki egy kicsit is elhívatott az amerikai autógyártás irányába (mint például a Napimagazin.hu csapata), az jól tudja, milyen érzéseket tud kicsiholni akár az autodidakta szemlélőből is egy-egy tengerentúli megközelítés. Ugyanakkor egyértelmű, hogy az USA-vonal is jelentősen nyit Európa felé, ez leginkább e területen érződik. Persze meglehet, azért, mert ha a többi tömegtermék beáramlását nem vesszük figyelembe, leginkább ezen kategória képviselői relevánsak a nagyközönség számára.
Korábbi autótesztünkben már alaposan kiveséztük a Dodge Durango 3.6 literes V6 benzinesét, a párhuzam nem véletlen, hiszen a Jeep Grand Cherokee testvérmodelljéről beszélünk. Szerettük, kedveltük, szomorúan búcsúztunk tőle, az unalomig ismételt feelinget is hozta tökélyre csiszoltan, ám fokozott érdeklődéssel vártuk a Jeep Grand Cherokee érkezését szerkesztőségünkhöz. Kiváltképp tavaly már egy teljes napon át tartó túra keretein belül pellengérre állítottuk a Jeep paletta jelentős képviselőit, terepen is próbára tettük azokat – sőt, még stabilitástesztet is sikerült eszközölnünk. Utánajártunk, mennyire marad stabil a vaskos kocsiszekrény viszonylag nagyobb sebességgel történő, hirtelen irányváltoztatás esetén.
Összevetve tehát teljesen pozitív volt a várakozás, és megérte: a tesztre érkező Jeep Grand Cherokee bár nem klasszikusan V8 elrendezésű benzinmotorral szerelve érkezett, „mindössze” egy V6 CRD Multijet II tette ki a hajtáslánc origóját. Gázolajosan, kicsit európai mivolta ellenére is addiktívvá tesz rövid időn belül. Mindenféle elfogultság nélkül.
Régi az újban
2014-ben facelifttel frissítették a Jeep Grand Cherokee arculatát, ez legfőképp a front részleteiben merül ki; a klasszikus hűtőmaszk-rácsozat alatti hatalmas beömlőnyílást átrajzolták, hangsúlyos krómkeretet kapott, közepén jól kivehető nagylátószögű kamerával. A rácsozat mintája a jól bevált és egyben divatos méhkaptár-vonalat követi, a ködlámpafészkek alakzata megváltozott, a méretek hangyányit kisebbek lettek.
A fényszórók szinte eltörpülnek a hatalmas felületek közt, morcos tekintetet kölcsönöznek az autónak, s persze szigorúan LED nappali menetfénnyel vannak felvértezve. No és az elmaradhatatlan Jeep felirat a motorháztetőn? Igen, megvan, ugyanaz a betűtípus, ugyanaz a karakterisztika, mint annakelőtte. Mondjuk mint az első, 1993-as modellévben, vagy akkor, amikor a Grand Cherokee még csak Cherokee-ként létezett a köztudatban.
Minden megy a megszokottak szerint
Hála az égnek, a Chrysler nem nyúl(t) jelentősen a formatervhez, viszik tovább a már jól bevált SUV-formavilágot, ennek megfelelően az oldalnézet egyöntetűen hordozza azokat a jegyeket, amelyeket egy Jeep Grand Cherokee esetén kívülről fúj a szakavatott és kevésbé szakavatott is.
Kiszélesített, hangsúlyos sárvédőívek, markáns sziluettek, rajzolatok, arányaiban hosszúra nyújtott gépháztető, masszív, robosztus fellépést megerősítő oldalajtó-felületek, viszonylag vékonyra húzott oldalablakok, csapott far. Fénytörésekkel játszó oldalkialakítás jellemzi a karosszériát, a Grand Cherokee felirat természetesen jelen van középtájon, az ajtónyitó kilincsek, továbbá az üvegezések keretei mind krómozottak. Így a prémiumhatás is garantált, bár egy Jeep Grand Cherokee esetében ez elvárás lett mára, nem beszélve arról a szegmensről sem, amelyet az autó erősít. Ahhoz pedig, hogy az összhatás tényleg az elvártat hozza, a gyártó 20 colos (viszont ballonos) felniket applikált a jelenlegi Overland csomagos tesztautóra.
A Jeep Grand Cherokee fara inkább definiálható átlagosnak külső szempontjából, mintsem olyan eredetinek, mint mondjuk a frontrész – ennek ellenére nincs itt sem esztétikai probléma, nincs hiányérzet sem. Leginkább az európai normatívák által megálmodott formaterv az, ami érezteti hatását, termetes helyzetjelzőkkel, dupla krómkipufogóvégekkel, színre fényezett lökhárítókkal, fémhatású raktérperem megerősítéssel és egy Jeep-en kicsit furcsának ható „Diesel” felirattal.
Anyagminőség: jelesnek mondható. Ez már szinte teljesen európai
Hol vannak már az olcsó, célirányosan alkalmazott kopogós műanyagok, gyatra illesztések? A Jeep Grand Cherokee e téren is jelentősen felzárkózott az öreg kontinens többi, hasonszőrű képviselőjéhez, ugyanis az enteriőr abszolút prémium hatású, jól kiegészítve az autó külső, tekintélyt formáló megjelenését.
Bár az tesztmodellben alkalmazott vajbőr és hasonló árnyalatú kárpit kombó igencsak kényes, szennyeződésre hajlamos, viszont rendkívül mutatós és elegáns, a menetkomfort és hozzá társított jó közérzet szinte azonnal garantált, miután elfoglaltuk helyünket a tágas fotelekben. A kormánykerék kialakítása teljesen rendben van, ergonómiailag is perfekt, a méret kicsit talán vaskos a mai trendekhez viszonyítva. A keresztküllőkre helyezett alapvető menetfunkciók adjusztálásáért felelős gombok kézre esnek, csakúgy, mint a nyolcgangos automataváltó karja, vagy épp a profilváltó tárcsája a középkonzolra, egész pontosan a kardánalagút burkolatára helyezve.
Jól kivehető és olvasható információkkal látja el a sofőrt a központi műszeregység, ez hasonlóan a Dodge Durango-nál tapasztaltakhoz, digitális-analóg megoldással lett kialakítva. Ha pontosak akarunk lenni, akkor inkább úgy fogalmazunk, hogy egy az egyben ugyanaz a panel, ugyanazok a részletek (csak azt a fránya pillanatnyi üzemanyag-felhasználást mutató kijelzést tudnák már optimalizálni-fejleszteni úgy, hogy tizedest is mutasson).
Mindent a menetkomfortért…
8.4 col átmérőjű kapacitív érintésérzékeny kijelzővel operál az infotainment, ezt a Jeep-nél Uconnect rendszernek hívják. Innen irányítható minden funkció, beleértve a hanggal is vezérelhető klímát, a hangrendszert is, találhatunk minden fájlrendszerrel kompatibilis USB 2.0 aljzatot, SD kártyaolvasót is. A megjelenítő egyébként prémium 3D grafikával megspékelt navigációs rendszerrel is fel lett szerelve, mely viszonylag pontos, néhány újabb, nemrég kiépített útvonalat nem ismert (M0 elkerülő például), de ez egy frissítéssel egészen biztos, hogy áthidalható.
Mivel a Napimagazin.hu által tesztelt Jeep Grand Cherokee Overland felszereltséget kapta, a Harman Kardon által fémjelzett prémium audiórendszer is szériatartozék. A hangminőség ténylegesen kifinomult, hiszen 12 csatornás, 506 wattos erősítőt pakoltak alá, 9.1 pontos kiépítéssel (4 magas, 4 középmagas, 1 mélynyomó) büszkélkedhet.
Igencsak testreszabható a Jeep Grand Cherokee: a műszeregység digitális- és analóg hatásának együtteséről az integrált 7 colos TFT kijelző gondoskodik. Ha úgy gondoljuk, menet közben részletes információk jeleníthetők meg a navigáció, a menetteljesítmények adatairól egyebek mellett, mindezt úgy, hogy minden szem előtt legyen, s ne befolyásolja a vezetés élményét.
…és a biztonságért
Nem meglepő módon a Jeep Grand Cherokee is számos előremutató fejlett biztonsági technológiát tartalmaz a felhozatalból. Nézzünk ezek közül néhányat: a ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszer ütközés enyhítéssel külső radarszenzorokkal érzékeli, hogy az általunk vezetett jármű túlságosan gyorsan közelíti-e meg az előtte haladó járművet, s szükség esetén riasztja a sofőrt az ütközés elkerülése érdekében. Egyértelmű, hogy a frissen beszerzett Jeep Grand Cherokee modellünkkel súlyosabb vontatmányokat is szeretnénk mozgatni (mondjuk kisebb hajó, lószállító), ennek megfelelően az autó fel lett szerelve vontatvány-stabilizátorral is.
Bár nem próbáltuk, de gyakorlatilag a rendszer képes ellensúlyozni az úton átfújó keresztirányú szelek által okozott úttartási problémákat, mindezt az ESC szerves részeként. A borulásgátló (ERM) szintén az ESC része, potenciálisan veszélyesnek érzékelt helyzetekben lép közbe a rendszer, elkerülendő a borulásokat, melyek egy esetleges megbillenésből adódhatnak. Holttérfigyelővel is felszerelték a Jeep Grand Cherokee-t, menet közben az oldalról, vagy hátulról érkező járművekre figyelmeztet. Első- és hátsó parkolássegítő rendszer is megtalálható az autó extrái között – feljebb már említést is tettünk a mellső lökhárító alsó részébe integrált kameráról – ezek értelemszerűen az autó előtt, illetve mögött elhelyezkedő tereptárgyakra figyelmeztetnek, illetve bő információt adnak a környezetről.
Igazi utazóautó, viszont ha kell (kötelező), sziklát is mászhatunk akár
Kényelem tekintetében nincs hiány, ha elemezzük a Jeep Grand Cherokee Overland felszereltségű alternatíváját. A Nepál bézs elnevezésű Nappa bőrkárpitozás magáért beszél, kiváló minőségű, viszont jelentősen hajlamos a szennyeződésre. Főként a lábtörlők, egy sárosabb offroad túra után bizony aktuálissá válik rögtön a tisztításuk. Az első vezető- és utasoldali fűthető, hűthető és szellőztethető ülések fotel jellegűek, az ülőlapok és hátlapok is megfelelő szélességűek, hosszúságúak. Jelenleg már nem érezhető a korábbi, jó 20 évvel ezelőtt még honos trend, miszerint az ülőalkalmatosságok rugós matracra emlékeztető puhaságukkal hosszabb távú utaztatás esetén garantálták a krónikus derék- és hátfájást – a fejlesztőmérnökök eltalálták a Jeep Grand Cherokee esetében azt az arany középutat, melynek folyományaképp tényleges komfortról szól a fáma e téren is. A középre hajtható könyöktámasz hosszában állítható, két utasnak is elegendő helyet garantál.
Hátul hatalmas terek várják az utazókat, a lábtér hatalmas, a fejtér szintén kompromisszumoktól mentes. A hátsó ülőpadok tömése szintén jó átmenetet képez puha és kemény között, a tartásuk tökéletes, az ülőfelületek nagyobb kanyarok magasabb sebességgel való bevételekor csúszásra hajlamosak. Az autó optimális szélességének köszönhetően három átlagos testalkatú felnőtt utas gond nélkül elfér, korrekt vállterekkel, a jól pozicionált övvonal pedig garantálja a kellemes kitekintést utazás közben.
Mivel a Jeep Grand Cherokee hamisítatlan szabadidőautó, ezért nyilvánvalóan fontos a csomagtér méretezése. Itt sem spóroltak az amerikaiak, 782 literes befogadóképesség áll rendelkezésre alapból, lehajtott (40:60) ülésekkel 1554 literre növelhető a kapacitás. Mindezek mellé számos rekesz, fiók, csatlakozóaljzatok teszik teljessé az összhangot.
Erőssége a terep. Nézzük, miként is működik mindez
Nem csak szabadidőautó, hanem vérbeli terepjáró is egyben – a letűnt klasszikusok egy megmaradt képviselője. Bár a tesztautó nem terepgumikkal lett szerelve, mégis megmérettettük könnyebb terepen. Abból kiindulva, hogy a tavalyi menetpróba kapcsán szintén hasonló felszereltséggel még nagyon terepfokozatot és profilt sem kellett kapcsolnunk ahhoz, hogy átevickéljünk a süppedősen saras kijelölt pályán.
Selec-Terrain a Jeep Grand Cherokee járművezérlési rendszerének elnevezése. Tulajdonképpen ez egy profilválasztó, melyet egy központi helyen lévő tárcsával vezérelhetünk a középkonzolról; öt választható üzemmóddal. Mindez kifejezetten előnyös és egyben biztonságos is az autó vezetése szempontjából, ugyanis nem kevesebb, mint 12 járművezérlési rendszert koordinál egyszerre. Ha tehát homokos területen autózunk, elég Sand üzemmódba kapcsolni, és máris a legoptimálisabb módon közvetít a hajtáslánc a négy hajtott kerékre. Ha épp sáros környezetben támad kedvünk egy pár körre, jöhet a Mud fokozat, ha havas a terep, akkor értelemszerűen a Snow állás a nyerő. Amennyiben nehezebb, kemény terep következne, válasszuk a Rock beállítást, ez különösképp előnyös sziklás, köves felületeken. Egyébként Auto módozatban hagyva a rendszert szintén tökéletes a Jeep Grand Cherokee összes visszajelzése a terepkörülményekről, ilyen esetekben a rendszer automatikusan felismeri környezetét, és a külső infók feldolgozásával végzi a hajtás optimalizálását.
Tovább növeli a Jeep Grand Cherokee terepes hatékonyságát a manuálisan állítható hasmagasság is (Quadra-Lift), így akár 287 milliméteres összérték is elérhető. Parkolásnál célszerű a kasznit legalsó állásba engedni, ez a normál magasságból 40.6 millimétert vesz le, Aero-ba pedig akkor álljunk, amikor például autópályán, vagy sima, egyenletes műúton haladunk – itt kereken 15 milliméter mínuszt tapasztalhatunk az alaphoz képest. Könnyebb terepen alkalmazzuk az Off-road 1 pozíciót, 33 milliméterrel emelkedik így meg a karosszéria, illetve ha nagyon szélsőséges a helyzet, akkor Off-road 2-be kapcsolva 65 milliméterrel növekszik az autó hasmagassága.
Vessünk egy pillantást a Jeep Grand Cherokee terepszögeire és egyéb kapcsolódó adataira! 26.3 fokos a maximum Off-road 2 állásban (első spoilerrel) az első terepszög, 26.5 fok a hátsó, szintén Off-road 2-ben. A rámpaszög 18.8 fokos, nem meglepően ez is Off-road 2 állásban mért érték. A Jeep Grand Cherokee tetemes önsúllyal bír, 85 kilogramm híján 3 tonnát nyom az autó.
V6, gázolaj: közel 3 tonnásan is kedvező tulajdonságok
Közös nyomócsöves, közvetlen üzemanyagbefecskendezéses MultiJet II rendszerű, V6 elrendezésű 3 literes dízel erőforrás dolgozott a Jeep Grand Cherokee tesztelt példányában. A motor maximális teljesítménye 250 lóerő 4000-es percenkénti fordulatszámon, a csúcsnyomaték 570 Newtonméteren, mely már 2000-es percenkénti fordulatszámon rendelkezésre is áll. Az erőátvitelhez 8 sebességes, tisztán dolgozó automataváltó csatlakozik, mely pontosan, kifinomultan végzi a fel- és visszakapcsolásokat. A V6-os egység kulturáltan dolgozik, direktebb gázreakciókra hallatja hangját is; dízel mivolta ellenére bársonyos, ugyanakkor masszív, némi V-effekt érzékelhető is, magasabb fordulatszám-tartományokban, mely alatt a 4000 környéki beirányzást kell érteni. Az előcsalogatható több, mint félezres Newtonméter tartalék is magáért beszél, határozott gázadásra megugrik a közel 2 és fél tonnás kaszni, és egyenletesen épül fel a nyomatékgörbe.
A dinamikus stílusú vezetést a Jeep Grand Cherokee kategóriájától szokatlanul visszafogott üzemanyag-fogyasztással summázza: intenzív használat mellett (sok közepes és könnyebb terep, országút, autóút) mindössze 10.6 literes átlagot produkáltunk 100 kilométerre – 90 kilométer/óránál 5.9, 110 kilométer/óránál 6.6 literes értékek születtek, városi miliőben fél órás dugóval, sok alacsonyabb sebességtartományba való felgyorsításnál 10.4 liternél állt meg a kijelzés. Terepen nyilván az értékek a terhelés arányában változnak, alapjában véve felfelé. A hatótáv előzőek függvényében remek, ugyanis a tank kapacitása 93.5 literes.
Következzen a Jeep Grand Cherokee árazása: a belépő szintet a Laredo felszereltségű, 3 literes, V6-os 190 lóerős dízellel szerelt verzió jelenti, 14 600 000 forintos bruttó listaárral, míg a csúcsmodell jelen esetben is (Chrysler) a 6.4 literes V8-as HEMI SRT benzinessel felvértezett 468 lóerős erőgép – 25 800 000 forintos bruttó listaáron. Cikkünk főszereplője az erős középmezőnyt képviseli (legalábbis ár tekintetében összehasonlítva a többi modellel), a 3 literes V6 CRD Overland csomaggal 19 400 000 forintért (bruttó listaár) vihető haza. A Jeep Grand Cherokee mindezek mellett kapható 3.6 literes V6 Pentastar, illetve 5.7 V8 HEMI motorokkal is, úgyhogy igazán szélesnek jellemezhető a paletta. A Jeep minden modelljére 5 év, vagy 100 000 kilométer garanciát vállal.
2014 Jeep Grand Cherokee 3.0 V6 CRD specifikációk
Motor
Motortípus: V-elrendezésű, hathengeres, közös nyomócsöves Multijet II dízelmotor
Lökettérfogat: 2987 cm³
Maximális teljesítmény: 250 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 570 Nm @ 2000 ford./perc
Erőátvitel: összkerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4828 mm
Szélesség: 1943 mm
Magasság: 1802 mm
Tengelytáv: 2915 mm
Első gumik mérete: 265/50 R20
Hátsó gumik mérete: 265/50R20
Tömeg, üresen: 2403 kg
Össztömeg: 2975 kg
Csomagtartó mérete: 782 liter, 1554 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 93.5 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 202 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.2 másodperc (gyári), 8.6 másodperc (saját, mért eredmény)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 10.4 l/100 km
Országúti: 5.9 l/100 km
Vegyes: 8.9 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 9.3 l/100km
Országúti: 6.5 l/100km
Vegyes: 7.5 l/100km
CO2 kibocsátás: 198 g/km
Még több információ a Jeep magyarországi képviseletének honlapján olvasható.
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Gigabyte, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: Acer, Gigabyte, MSI