Összkerékhajtás? Szeretjük, ismerjük jól az előnyeit. Igen, természetesen most a 4×4 megközelítésre asszociálhat mindenki, és valószínűleg egy terepes képességekkel felvértezett SUV ugrik be legtöbbünknek. De mi a helyzet, ha egy rollerről beszélünk? Egy összkerekes rollerről, konkrétan. Van ilyen, méghozzá a Futurer DualDrive személyében. Teszteltük.
Igaz, még tavaly, és akkor, amikor bőven kedvezőbb volt az időjárás. Nyáron, konkrétan, ám a Futurer DualDrive aktualitása még mindg megkérdőjelezhetetlen, főként, hogy nyakunkona a tavasz (végre), és sokan szeretnének alternatív közlekedési eszközökhöz folyamodni – főként a nagy- és kisvárosokban.
A Futurer DualDrive kimagaslóan praktikus eszköz, főként a maga kategóriájában. Az egész egységet össze lehet csukni, így mindössze 94.5 centiméteres hosszal kell számolnunk, így szinte nincsen olyan autó, amelynek a csomagtartójába ne férne bele kompromisszumoktól mentesen. Az Autóaddikt.hu-n a Futurer DualDrive-próba idején egy Lexus vendégeskedett nálunk teszten épp, a raktere bőségesen elegendő volt a roller szállításához.
Könnyedén menetkész állapotba helyezhető a Futurer DualDrive, persze némi rutin azért szükséges ahhoz, hogy nagyjából három mozdulattal szétnyissuk, kattanás, és máris szelhetjük a dombokat, hegyeket-völgyeket.
Nem túlzás, ténylegesen arra lett tervezve a Futurer DualDrive, hogy megmásszunk segítségével mindenféle kaptatókat, emelkedőket. Úgy, hogy meg sem érzi a hajtáslánc: a gyári adatok szerint 35 százalékos emelkedő meg sem kottyan neki, úgy, hogy maximum terhelés 125 kilogrammban van meghatározva. Mi elsőként a budapesti Istenhegyi utat irányoztuk be, azon a részen, ahol már jókora szögekkel megspékelt meredélyek találhatók. Tesztalanyunk 90 kilogramm feletti súlyával „lovagolta meg” a Futurer DualDrive-ot: mindenféle erőlködést, nyüglődést nélkülözve hasított a 2×2 hajtás, de úgy, hogy a környéken haladók (autósok, gyalogosok) egyaránt leesett állal konstatálták a jelenetet.
Nyilván kell rutin (ahogy írtuk is feljebb) a rollerezéshez, persze az szétnyitáson és összecsukáson kívül is. Nem mindegy, hogy milyen testpozíciót veszünk fel az indulásnál, masszívan ki kell támasztanunk magunkat, hogy felvegyük az elánt. Nagyon kell figyelnünk arra, hogy a szétnyitásnál a kormányt megfelelően rögzítsük, ellenkező esetben fennáll a felépítmény összecsuklásának veszélye, ami ugyebár nem túl kellemes, főként, ha épp robogunk valamerre önfeledten.
Márpedig robogni lehet a Futurer DualDrive-val: végsebességét 30 kilométer/órában határozta meg a gyártó, ezt tudtuk is hozni sík útszakaszon. Külön érdekesség, hogy emelkedőn felfelé sem fogyott ki a szufla a hajtásból, a markolatok alá helyezett gyorsító- és lassító kallantyúk kezelésével remekül lehet adagolni a gázt (azaz villanyt).
Figyelni kell arra, hogy a fékezés nem csak hagyományos módon kivitelezhető. Van manuális, jól megszokott „sarokkal rátaposok a hátsó kerék feletti sárvédőre” verzió is, ez lassít, de nem annyira hatékony, mint a szintén a markolat alá épített motorfék karja.
Mivel a Futurer DualDrive kerekei annak rendje s módja szerint aprók, óvatosan és körültekintően kell közlekednünk. Főként az úthibákra érzékeny, tehát mindig legyen a szemünk jó pár métterrel a látótávolságon belül. Egyébként a beépített, elöl és hátul is rugós felfüggesztésű lengéscsillapítás remek, kisebb göröngyöket szinte észrevétlenül maga alá gyűr a roller.
A Futurer DualDrive menetkész tömege 15.7 kilogramm, ami még pont a kompaktság határain belül van – hangsúlyozzuk: ebben a kategóriában. Itt a szállítás inkább autóval történik nagyobb távokon, de gond nélkül pakolható, és hordozható például tömegközkekedési eszközökön is.
Kettő darab, egyenként 6.5 Ah-s lítium-polimer akkumulátor táplálja a Futurer DualDrive hajtásláncát. Az egységek saját tervezésűek és gyártásúak, a töltési idő nincs kettő óra méréseink szerint.
Átlagos használattal egy töltéssel 30 kilométeres átlagot futottunk, úgy, hogy ténylegesen igénybevettük a Futurer DualDrive képességeit. Volt sok hegymenet, intenzív gyorsítás és folyamatos, 25 kilométer/órás haladás, szélben, szélcsendben egyaránt. Ez véleményünk szerint illusztris végeredmény, hiszen a rollert használó tesztalanyunk 93 kilogrammot nyomott – a gyári mérések pedig 75 kilogrammos terhelésre vonatkoznak, statikusabb körülmények közt.
Kettő darab, egyenként 500 Wattos brushless, azaz szénkefe nélküli elektromotor került beépítésre a kerékagyakba. A motorok teljes mértékben gondozásmentesek, amely szintén sejteti a Futurer DualDrive hosszú élettartamát, ráadásul a legmodernebb technológiát is hordozza a rendszer. Az elektromotorok az akkukhoz hasonlóan szintén teljesen saját tervezésűek és saját gyártásúak.
Hasonlóan a tisztán elektromos, illetve a hibrid hajtású autókhoz, a Futurer DualDrive is energiavisszatáplálós fékrendszerrel rendelkezik. Tehát ha fékezünk, plusz kilométereket lehet visszanyerni a hatótávhoz, ami szintén remek kiegészítője az összképnek.
Futurer DualDrive specifikációk
Váz anyaga: aluminium ötvözet
Akkumulátor: 2 db 6,5 Ah S Lithium Polimer, 33V (E-TWOW saját tervezés és gyártás)
Motor: 2 db 500W , DC Kefe nélküli kerékmotor az első és a hátsó kerékben (teljesen gondozásmentes, E-TWOW saját tervezés és gyártás)
Fogyasztás: 2 x 7,5 Wh/km
Egy töltéssel: 35 km (20km/h-val, 75kg-os terheléssel, 10km/h alatti szélben, nagyjából sík úton mérve)
Töltési idő: maximum 2 óra
Végsebesség: 30 km/h
Hegymászási képesség: 35%-os emelkedő
Méretek: 945x150x 330 mm (öszecsukva), 940x135x1160 mm (menetkész)
Kerekek: 200 mm szelep nélküli, teljesen gondozásmentes, légkamrás speciális tömörgumi
Lengéscsillapítás: elöl-hátul rugós felfüggesztés, lengéscsillapítás
Fék: energia visszanyerős fék elöl és hátul (KERS) valamint biztonsági vészfék hátul
Kijelző/vezérlő egység: akku töltöttség (%-ban), hőmérséklet kijelzés, napi km számláló, összes megtett km, elektromos kürt, LED lámpa (CPU vezérelt, az akku aktuális töltöttsége függvényében) , fényszenzor (ki/be kapcsolható az automatikus világítás igény szerint), sebességtartó automatika, tetszőleges sebességen tartja a rollert. Végsebesség határolás.
Menetkész tömeg: 15,7 kg
Terhelhetőség: 125 kg
Doboz tartalma: FUTURER DualDrive, intelligens töltő, magyar nyelvű használati leírás, jótállási jegy
Rendelhető tartozékok: Gyöngyvászon, kerekes hord táska, plusz töltők, telefon tartó, vállpánt
Garancia: 1 év általános beleértve az elektromos részeket, 1 év vagy 4000 km* az akkura, 2 év a motorra és 3 év a vázra
*amelyik előbb teljesül.
Bővebb információ: https://futurer.hu
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Duplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország Utómunka hardver: Acer, ASUS