Főoldal Autó, motor Autóteszt Ford Galaxy 2.2 TDCi Titanium – ez kell a családnak?

[TESZT] Ford Galaxy 2.2 TDCi Titanium – ez kell a családnak?

Bár nem rangsorolható a kifejezett újdonságok közé a jelenleg aktuális importőri forgalmazásban leledző Ford Galaxy, mégsem mehetünk el a pillanatnyilag legmagasabb szinten felszerelt Titanium modelltől. Olvasóink egészen biztosan emlékeznek rá, hogy portálunk hasábjain már nem egy ízben találkozhattak a Ford egyterű családi megoldásaival a C-Max, S-Max, s természetesen a Galaxy tekintetében is. Legutóbb egy Ghia felszereltségűt mutattunk be, még tavaly -, s mivel ez viszonylag rég volt, most jöjjön tehát a régi-új családcentrikus Ford 7 személyessé alakítható megoldása.

ford_galaxy_22_tdci_titanium_009

Ugyanaz a méret, ugyanaz a forma

Némi kevésbé számottevő ráncfelvarráson esett át 2010-es megújulása óta a Galaxy, ezek a kisebb frissítések alapvetően a kasznit érintik (lámpatestek belső kialakítása, első ködfényszórók újragondolása). Már kívülről szemlélve is egyértelmű, hogy a Galaxy méreteiből adódóan némileg többet mutat, mint bármelyik hagyományos egyterű, közel 5 méteres hosszával (4819 milliméter) joggal gondolhatunk arra, hogy bőséges helykínálattal találkozhatunk az enteriőrben. Mindehhez hozzájön a tekintélyes magasság (1764 milliméter), mely már-már pedzegeti a kisbuszok paramétereit, s arra enged következtetni, hogy a helykihasználás magas fokon van jelen. A formavilág egyébként visszanyúl a korábbi, első generációs, 1995-ben megjelent Galaxy megközelítéseihez, ami egyáltalán nem jelent mínuszt, hiszen a klasszikus értelmezésű MPV szegmens mindig is ezen elemekkel operált.

Hatalmas oldalajtók és ablakok, az A oszlop és az első utasoldali ajtók közé a panoráma-érzetet fokozó háromszögek integrálása növeli a belső térérzetet, s a B oszlop mögötti kettéosztott Titanium-opciós sötétített üvegfelületek is bőséges kilátást biztosítanak az utasoknak. Csakúgy, mint a hátsó traktus, ami alaphangon a csomagtér már, viszont játszi könnyedséggel alakítható ki kettő ülés úgy, hogy a tényleges rakodótérből viszonylag keveset vesz el gyakorlatban. A frontrész meghatározó részleteit az újragondolt fényszórók adják, a Titanium krómmal futtatott hűtőmaszkja mindenképp említést érdemel, míg a far jellegében nem sokban különbözik az alacsonyabb felszereltséggel bíró modellekénél. Persze ha alapos vizsgálatot végzünk, észrevehetjük a dupla kipufogóvégeket, melyek nem túl hivalkodóan mutatják magukat a hátsó lökhárítószoknya alá rejtve, mely részegység matt műanyagokat hordoz az esetleges használat közbeni sérülések csökkentése képpen. Exkluzív külső megjelenés tehát: a 17-es, Titanium felszereltséghez választható könnyűfém felnik az elegancia jegyében remekül illenek a design-hoz, a krómcsíkkal futtatott kilincsek és a szolidan megbúvó oldalirányú díszcsíkok nem hivalkodóak, nem keltenek feltűnést, mégis remek megjelenést biztosítanak.

Enteriőr: minden, mi szemnek s szájnak ingere

No persze egy családi autó fő erénye nem a luxus, ugyanakkor nyilván nem jelent problémát, ha minden földi jóval van felszerelve második domináns életterünk – ejtsünk néhány szót a beltérről, hiszen kényes és leginkább fókuszált pontja ez minden MPV kategóriát képviselő résztvevőnek, így a Galaxy-nak is egyértelműen. A szélesre tárható ajtók mögött folytatódik az az elegancia és nem mellesleg magas szintű praktikum, amit elvárhat a felhasználó, a plüss hatású ülőfelülettel rendelkező sportos megközelítésű fűthető és hűthető bőrfotelek komfortja maximális, programozható állásokkal szinte 100 százalékban testre szabhatóak. A puha tapintású kormány a már jól megszokott, alapvetően korábbi Ford modellvonalat képviseli (Focus, Fiesta és C-Max már az új megközelítést hordozza), a hamarosan érkező típusfrissítés már nyilvánvalóan más megközelítésbe helyezi mindezt – nem ellenkeznénk akkor sem, ha maradna a „klasszikus” kiképzés, hiszen ezt szoktuk meg több év távlatában.

A műszerfal optimálisan átlátható, direkt napsütésben némi tükröződés tapasztalható, a kezelőegységek szokás szerint maradéktalanul kézre esnek. A hatsebességes DuraShift automata váltó karja és szinte két ujjal kezelhető, a két első ülés közt helyet kapott többrekeszes könyöktámasz nagyszerű segítőtárs lehet utazás közben. Az információs LCD képernyője nagy, a rendszer menüje egyesíti a klíma, hifi és a navigáció kezelését, érintőképernyős és kívülről vezérelhető egyaránt. Kézifékkart ne is keressünk, a rendszer elektromos úton fejti ki hatását a kerekekre, indulásnál automatikusan kiold, kicsit lassú reakcióidővel. Szintén e felszereltség tartalmazza az automatikusan sötétedő tükröket, ez az egyik gyakorlatban leginkább hasznos kényelmi funkció: remekül helyt áll éjszakai, hátulról távolsági fénnyel érkező delikvens esetén is.

A külső tükrök egyébként automatikusan csukódnak zárásnál, mely hasonlóan az indításhoz kulcsnélküli, s a Ford-oknál már jól ismert precizitással működik. A tesztautó rendelkezett sebességtartó automatikával is, mely állítható sebességlimit funkciót is tartalmazott, továbbá hasznosnak és precíznek ítéltük az aktív parkolási rendszert is: a színes, jó minőségű képet produkáló rendszám alá beépített kamera torzulás és eltolás nélkül továbbította a középkonzol kijelzőjére a képet.

Kényelem előtérbe helyezve: mellé variálható is nagyban

A hátsó, alapból beépített és rendelkezésre álló üléssor 3 különálló fotelt tartalmaz, ezek mindegyike egymástól függetlenül állítható, és síkba hajtható. Ez azt jelenti, hogy szinte a padlólemezbe tudjuk süllyeszteni az üléseket, így viszonylag egyenletes felületet kapunk – így akár kétszemélyessé is alakíthatjuk a Galaxy-t. Hasonló a helyzet a leghátsó, plusz két üléssel, ezek alapbeállításban süllyesztettek, nagyjából három mozdulattal vízszintbe állíthatók és máris bevethetők. A középső sor szélső ülései ilyen esetekben előrehajthatók illetve tolhatók, így a hatodik és hetedik fotel esetében is könnyű a ki- és beszállás. Míg a vezetőülés mögötti sorban gigantikus a lábtér, addig a hátsó plusz kettőnél már kevés ilyen terünk lesz, ez nem jelenti azt ugyanakkor, hogy csak gyerekeknek, vagy kisebb növésű felnőtteknek ideális a férőhely. S amit már feljebb is megemlítettünk: a hátsó két plusz ülés használata nem csökkenti drasztikusan a rakodófelület térfogatát, átlagos mennyiségű csomaggal ragyogóan útra kelhet a család apraja-nagyja.

Sok tárolórekesz mellé rengeteg plusz kiegészítő

Csak a Titanium rendelkezik az egyik legnagyszerűbb Galaxy-opcióval: ez az osztott panorámatető középső részére integrált nem kevesebb, mint négy darab lenyíló tárolórekesz. Ezen fiókok mindegyike hatalmas belsővel bír, s bár keményebb műanyagból kerültek kiképzésre, mégsem csörög-zörög bennük a behelyezett kisebb holmi, köszönhetően a párnás belső burkolatnak. Mindezek mellett számtalan rekesz, zseb található az autóban, ezek túlnyomó része az utastérben, míg nem egy lehetőség a csomagtérben található.

Rengeteg plusz opció létezik arra, hogy a Ford Galaxy-t a gyári luxus mellett egyéb irányú plusz elképzeléseink szerint felvértezzük, és igazi csúcsrajáratott buszlimuzint építsünk belőle: az alapból jelenlévő Sony 8 csatornás hangrendszere mellé választhatunk Individual szórakoztató rendszert, mely fejtámlákba építhető 7coll képátmérőjű megjelenítőket, távirányítókat és vezetéknélküli fejhallgatókat tartalmaz. Az RCA bemeneteknek köszönhetően lehetőség nyílik például külső bluray lejátszó, vagy akár játékkonzol csatlakoztatására is. A tárolókapacitást növelhetjük a tetőre erősíthető Thule tetődoboz családdal, melyek több méretben állnak a Galaxy tulajok rendelkezésére. Kifogyhatatlan lehetőségek, nemdebár?

Hajtáslánc, menetstabilitás és fogyasztási mutatók

Nagy mértékben számít az erőátvitel is egy családi autó választásánál. Jelen írásunk alanyát egy 2179 köbcentiméteres, kereken 200 lóerős (@3500 RPM) Duratorq TDCi aggregát hajtotta, mely 420 Newtonmétert mozgósít már viszonylag alacsony, 1750-es fordulatszámon. A hajtásláncba 6 sebességes Durashift automata került beépítésre: a váltó tette a dolgát, kis reakciókésésekkel, érezhető gondolkodásokkal, s ezen sajnos a manuális mód sem segített sokat.

Ezzel együtt saját méréseink alapján 8.8 másodperc elég volt az 1841 kilogramm önsúlyú autónbak a 100-as sprintig, ez az érték nyilván optimalizálható mondjuk egy hatgangos manuális váltóval szerelt verzió esetén. A futómű érezhetően lágy hangolást kapott, a hatodik és hetedik ülésen utazók erőteljesebben érezték az úthibákat, mint a középső soron, vagy épp az elöl ülők; kanyarokban kis dőlésszögeket érzékeltünk, egyértelmű alulkormányozottság volt tapasztalható élesebb fordulókban, nagyobb sebességnél. A fogyasztás méretnek, hajtásláncnak és kategóriának megfelelően alakult, városi használattal 10.1, országúti környezetben 5.7, autópályán 7.1 literes átlagot konstatáltunk, hét személlyel, némi csomag felvonultatásával.

Ez kell a családnak?

A kérdést már feltettük a címben is, és most sietve megválaszoljuk: igen, feltétlenül. Többgyerekes családmodell előnyben, hiszen a Galaxy méreteit kissé elnagyolva pontosan rájuk szabták, olyan famíliákra, ahol sok gyerek, netán nagyszülő, esetleg kutya, és számtalan jó értelemben vett kacat a velejárója mindennapos utazásaiknak. Persze el kell mindenképp gondolkozni azon, hogy a jelenleg 11 235 000 forintba kerülő, 2.2-es dízellel felszerelet csúcsmodell mellett akad számtalan pénztárcabarátabb alternatíva is, amely nagyban megkönnyítheti a választást.

Ford Galaxy 2.2 TDCi specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres Duratorq dízelmotor

Lökettérfogat: 2179 ccm

Maximális teljesítmény: 200 LE @ 3500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 420 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatsebességes automata váltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4819 mm

Szélesség: 1884 mm

Magasság: 1764 mm

Tengelytáv: 2850 mm

Első gumik mérete: 225/50 R17

Hátsó gumik mérete: 225/50 R17

Tömeg, üresen: 1841 kg

Terhelhetőség, össztömeg: 2505 kg

Csomagtartó mérete: 390 liter, 1910 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 70 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 210 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.1 s (saját, mért eredmény: 8.8 s)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 10.1 l/100 km

Országúti: 5.7 l/100 km

Vegyes: 7.9 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 9.4 l/100km

Országúti: 5.8 l/100km

Vegyes: 7.1 l/100km

CO2 kibocsátás: 189 g/100km

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Samsung 830 Series SSD
Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió