Site icon Napimagazin

[TESZT] Ford Fiesta 1.0 GTDi EcoBoost Titanium X – felsőbb határokat pedzegetve

Hogy mennyire helyénvaló a címbe ágyazott konklúzió, kiderül a teszt végigolvasása közben – az mindenesetre bizonyos, hogy nem véletlenül fogalmaztunk így. Korábban már több ízben taglaltuk a Ford Fiesta különböző típusai által felvetett kérdéseket, próbáltuk megválaszolni azokat, alaposan kivesézve a megújult, alapos faceliften átesett kisautót.

Legutóbb például a legerősebb variációt, az ST-t vettük górcső alá.

Most pedig megérkezett szerkesztőségünkhöz a sokak által várt, kíváncsi tekintetek ötvözte Fiesta, a többszörös Év motorja díjjal kitüntetett 1 literes erőforrással felszerelve, Titanium csomagban. Más nem is kellhet a maximumhoz a szegmensben – gondoltuk rögtön, és máris a húrok közé csaptunk.

Megújult külsővel. A belső is tartogat meglepetéseket

Van, akiknek tetszik, van akinek kevésbé a 2013-as Focus ráncfelvarrás, nekünk kifejezett kedvencünkké vált a némileg Aston Martin-beütésű orr rész kialakítása (tűkön ülve várjuk az USA-ban már jó ideje létező és Fusion típusjelzéssel ellátott európai Mondeo érkezését hasonló vizuális megközelítésekben). A tesztelésre bocsátott tesztautó lényeges eleme egyértelműen a tökéletes Candy Blue szín jelenléte volt, persze ez is ízlés kérdése nyilván – elég az hozzá, hogy a front hatalmas, osztott és króm díszítést kapott légbeömlője tökéletes harmóniát alkotott környezetével. Kissé elhúzott vonalú lámpatestjeivel sportos az összhang, a lökhárító alsó két szegletébe gondolt ködlámpák, és azok előkészítése is mind prémiumérzetet keltenek a szemlélődőben.

Kisautós mivoltát egyből levetkőzi a Fiesta, amint oldalról kezdjük vizslatni a részleteket: a 3970 milliméteres hossz már-már kacsintgat felsőbb kategória felé, ugyanakkor a magasság (1467 milliméter) visszafogottan húzza vissza az összképet a hagyományokhoz. A 17 col átmérőjű keréktárcsák egyértelműen ismét a dinamizmust emelik ki, legalábbis az optimális látvány szempontjából, ami ugyebár nem elhanyagolandó egy ilyen jellegű/felszereltségű autó esetében.

Ötajtós kasznit kapott a Fiesta, látjhatjuk, hogy az oldalvezetés ismételten hajaz az egyedi megközelítéseket felsorakoztató módszerek bevetésére, ugyanis a kettő, párhuzamosan futó törésvonal exhibicionista célzattal van jelen; a felső részletek jellegét az elnagyolt kilincsek, az A oszlopnál megbúvó kicsi háromszögalakzatok mindkét oldalon, illetve a C oszlop minimális mérete mind hozzájárul a küllem pozitív megítéléséhez. A sárvédőívek is öblösek, kicsit ültetett jelleget kölcsönöz a Fiesta-nak, nagy valószínűséggel ezt felnik mérete is erősíti.

A hátsó, ötödik ajtón termetes légterelő egészíti ki a koncepciót, a hátsó lámpabúrák kialakítása pedig egyező a facelift előttivel, mind kialakításban, mind design-ban is. A hátsó lökhárító jobb és bal oldalára egyaránt kerültek prizmák, a diffúzorra emlékeztető műanyag berakás pedig kellemes díszítőelem, s a parkolássegítő érzékelőinek egy részét is hordozza.

Minőségi értékek jellemzik az enteriőrt, mind kialakítás, mind anyaghasználat terén

Felsőbb határokat pedzegetve – először: az utastér anyaghasználata, kidolgozottsága, és minősége valójában azt az érzetet kelti, hogy a Fiesta Titanium X felszereltséggel már-már egy kategóriával feljebb jár, mint ahová rangsorolva lett. Minimálisra redukálták a kopogós és kemény műanyagok felhasználását, a kormánykerék fogása kellően vastag, komfortos, a műszeregységek részelemei tökéletesen helyezkednek el a kormánnyal egy vonalban, illetve a cockpit középkonzolán is, az ötsebességes manuális váltó karja kézre esik, még a könyöktámasz megfelelő kihúzása esetén is. Az ülések félbőr kárpitozása is tökéletes választás, ugyanis az utasok megkímélhetik magukat a télen lassabban felmelegedő ülésfűtés mizériájától (a tesztmodellben az ülésfűtés nagyjából 20 másodperc alatt elérte a kívánt hőfokot, tehát igen gyorsan lépett műköüdésbe), ráadásként kevésbé igényel napi jellegű tiszítást és odafigyelést, mint a teljes bőrrel futtatott székek. A vezetőállás megfelelő, jól pozicionálható, a kilátás remekbeszabott, ahogyan előre, úgy oldalra és hátra is – utóbbinál nagy jelentősége van a vékonyra szabott C oszlopoknak, melyekről már feljebb tettünk említést.

Utazni jó, akár 4+1 személlyel is

2489 milliméter tengelytávval egyszerű lehet a hátsó utazás – erre enged következtetni ezen érték, és valójában ez gyakorlatban is így van, részben. A láb- és térdtér valóban kellemes, kényelmes utazási érzetet azonban mégis kettő átlagos méretű felnőtt kaphat hosszabb távon, 1722 milliméteres szélességgel gazdálkodva, ami ténylegesen 1280 millimétert jelent hátul.

A fejtér is elegendő lehet az előzőekben vázolt tapasztalatok figyelembe vételével, a belmagasság 10 centiméter híján 1 méter. Az ülőlapok elegendő hosszt garantálnak, a hátlapok szélessége megfelelő, az első és hátsó ülések masszívan tartanak, kicsit sportosra hangolt keménységgel.

Kétszeres Év Motorja győztes: hozza az elvárásokat?

Miként alakított a többszörösen Év Motorjának kikiáltott aggregát? 999 köbcentiméter lökettérfogatú, 3 hengeres benzinmotort kell értenünk a nemes elismeréseket bezsebelt erőforrás tekintetében, mely 125 lóerő leadására képes 6000-es percenkénti fordulatszámon. Nyomatékcsúcsa kereken 200 Newtonméterben határozható meg, ez a turbótöltésnek köszönhetően már alacsony, 1500-as fordulaton is rendelkezésre áll. 1122 kilogrammos száraz súlya végett a 100-as sprint saját méréseink alapján 9 másodperc körül teljesíthető (9.2 másodperc), nem érezhető a nyomatékvesztés gyorsításoknál, a motor karakterisztikája leginkább a négyhengeresekéhez hasonlítható – ha nem vesszük figyelembe a jellegzetes motorhangot, ami figyelmeztet a valóságra. Városi profilban igazán elemében van a Fiesta 1 literes EcoBoost motorral szerelt változata, az egyes, kettes és hármas fokozatok kapcsolása a rövid áttételezésnek köszönhetően gyorsan kapcsolható, a már alacsony fordulatszámon is nyomatékos erőátvitel lendületesen hozza ki szélsőségesebb helyzetekből is az autót. Országúti tempónál már érezhető a hatodik fokozat hiánya, ám a hosszúra gondolt ötödik sebesség áttételezésének köszönhetően leredukált motorzaj és fordulatszám mellett autózhatunk. Autópályán a viselkedés némileg változik, negatív irányba: az 1 literes erőforrás érezhetően gyengül a növekvő tapadási- és légellenállással szemben, 3000 körüli percenkénti fordulatszámmal már zajosnak is mondható, nem beszélve a menetszél által gerjesztett hanghatásokról.

Felsőbb határokat pedzegetve, másodszor: a Fiesta 1 literes motorral szerelt változata főként városi – fogyasztás tekintetében is súrolja a magasabb kategóriák határvonalát, ugyanis városban a fedélzeti computer számításai szerint 73 kilométeres táv megtétele alatt, többszöri nullázással 7 liter alá nem nagyon akart menni az érték, konkrétan 7.2 litert regisztráltunk összesítve. 90 kilométer/óránál jelentősen javult a helyzet, 3.8 és 4.6 liter/100 kilométer között váltakozott a pillanatnyilag kijelzett érték. 130 kilométer/óránál szintén megugrott a képzeletbeli mutató, útviszonyoktól függően 6.6-8.8 literrel zártuk a tesztet. Valószínűsíthetően a hajtásláncba iktatott Start-Stop rendszer optimalizált az üzemanyagfelhasználás mikéntjén, a megtett kilométerek alatt folyamatosan bekapcsolt állapotban tartottuk.

Tetszetősek az arányok, bár kicsit csúcsra járatva

Mindent egybevetve: tökéletes minőséggel, külsővel és újszerű megközelítésű motorral domborít az 1 literes Ford Fiesta. S itt jön harmadszorra a felsőbb határokat pedzegető gondolatsor: a tesztben szereplő modell Titanium X felszereltséggel 4 885 000 forintos listaáron kelleti magát, míg a legdrágább, ugyanilyen csomagos Fiesta 70 ezer forint híján 5 millióba kerül, tehát 4 930 000 forintért vihető haza; ugyebár ez már egy másik kategória árfekvése lehet. Igaz, az alsó-közép, vagy akár a közép szegmensben nem nagyon kapnánk ennyi pénzért ilyen felszereltségű versenyzőt, viszont nagyobb-terjedelmesebb variánst mindenképp. Úgyhogy mindenki döntse el maga, eszközölhető-e a beruházás, kiváltképp, hogy a legolcsóbb Fiesta 3 355 000 forintért már beszerezhető, 1.25 literes, 82 lóerős motorral, 5 sebességes manuális váltóval, Ambiente felszereltséggel.

2013 Ford Fiesta 1.0 GTDi Ecoboost Titanium X specifikációk

Motor

Motortípus: háromhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 999 ccm

Maximális teljesítmény: 125 LE @ 6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 200 Nm @ 1500 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, ötsebességes manuális kéziváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 3970 mm

Szélesség: 1722 mm

Magasság: 1467 mm

Tengelytáv: 2489 mm

Első gumik mérete: 205/40 R17

Hátsó gumik mérete: 205/40 R17

Tömeg, üresen: 1122 kg

Össztömeg: 1575 kg

Csomagtartó mérete: 276 liter, bővíthető 974 literig

Üzemanyagtartály mérete: 42 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 196 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra:9.4 s (saját, mért eredmény: 9.2 s)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.2 l/100 km

Országúti: 4.0 l/100 km

Vegyes: 5.5 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.3 l/100km

Országúti: 3.7 l/100km

Vegyes: 4.3 l/100km

CO2 kibocsátás: 99 g/km

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSIKingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, MSI
Exit mobile version