2007-ben mutatkozott be a Frankfurti Autószalonon a Dodge SUV-je, a Journey – a következő évben már el is kezdték az autó forgalmazását, alapvetően az USA-ban. Ennek eredményeképpen itt is aratott osztatlan sikert a kategória újabb képviselője; 2011-ben aztán meg is kapta a Journey a kötelező első ráncfelvarrást, és azóta is hasonló küllemmel, felszereltségekkel árusítják a tengerentúlon.
S hogy miért is kezdtük mindezzel a cikk címében is szereplő Fiat Freemont-hoz kapcsolódó autótesztünket? Rendkívül egyszerű: 2011-ben, amikor facelift-et foganatosították a Journey-n, a Fiat-Chrysler fúzió révén megkezdődhetett a modell európai forgalmazása – Fiat emblémával, Freemont típusjelzéssel. Tehát úgy képzeljük el a Freemont-ot, mint egy átlogózott Journey-t, Európa kifinomultabb igényeihez merőben alkalmazkodva.
Természetesen jelentős mértékben átszabták és újragondolták a Freemont esetében az egész koncepciót: számos, kisebb-nagyobb változtatást vezettek be a modellcsaládnál, továbbá a motorpalettát is frissítették. Kettő fajta Dodge-örökség részét képező benzinest (2.4 literes soros 170 lóerővel, 3.6 literes V6 280 lóerővel), illetve két gázolajos Fiat Multijet-et (2.0 liter, 140 és 170 lóerő) lelünk fel a portfólióban. Mi pedig most a 2 literes, 170 lóerős Multijet dízellel szerelt csúcsváltozatot mutatjuk be testközelből a Napimagazin olvasóinak.
Félreismerhetetlen stílusjegyek jellemzik
Le sem tagadhatná tehát amerikai mivoltát a Fiat Freemont. A szögletes és egyben markáns vonalvezetés – ha nem nézzük a Fiat márkára utaló konkrét jelzéseket – hamisítatlan, s egyben összetéveszthetetlen külsővel ruházza fel a 4888 milliméter hosszú, 1878 milliméter széles és 1745 milliméter magas SUV-t.
Az orr leghangsúlyosabb része a hűtőmaszk, mely nemes egyszerűségével és letisztultságával hívatott hóditani; a mellső fényszórópáros pedig tovább erősíti az egyenesre húzott ívekből és vonalvezetésből adódó jelleget. A lökhárító alján a hűtőmaszkkal szimmetrikus beömlőt találunk, itt került kiképzésre a rendszámtábla helye, a kartervédőt imitáló műanyag, ezüstös árnyalatú betét, továbbá bal és jobb oldalon lettek integrálva a ködfényszórók.
2890 milliméter tengelytávjának köszönhetően a Freemont első blikkre is hosszúnak hat, a 19 collos kerekek nem túlzóak, a kaszni méreteihez képest arányosak. A sárvédőívek hatalmas félkör rajzolata jól kiütközteti a belső kerékjárati ívek tényleges méretét, így rögvest látható, hogy az autó némileg alkalmas lehet kisebb-nagyobb (inkább kisebb) mértékű terepjárásra is.
Az oldalajtók termetesek, könnyen nyílnak (szinte derékszögben) és csukódnak, bár nem annyira kifinomult, európai jelleggel, ahogyan azt megszoktuk: ezzel együtt már itt sincs hiányérzet a minőség tekintetében. Az imént említett sárvédőívek határozzák meg a Freemont oldalnézetének karakterisztikáját, a küszöbbel párhuzamosan futtatva érkezik a tálalás, és folytatódik is a far részig kiterjesztve.
Ha azt hinnénk – oldalról szemlélődve – hogy Dodge Journey-vel van dolgunk, a far vizslatásakor máris megkapjuk direktben a hatalmas Freemont feliratot, így már óhatatlanul szembesülünk a hathatós olasz-amerikai együttműködés mikéntjének. A lámpatestek itt is hűen követik a design koncepcióját, tehát a markánsan levágott-lerövidített vonalképzés van középpontban, ugyanakkor a vonulatot megtörik a körkörös LED megoldások.
A szintén méretes hátsó, ötödik ajtó tágra nyitható, 5 üléssel 472 literes, jól pakolható és variálható csomagteret rejt. Kiemelten jól variálható egyébként a Freemont, ugyanis akár 1461 liter rakodóteret is nyerhetünk, ráadásul az első utasoldali ülést lapra is hajthatjuk.
Európai léptékekkel is amerikai, nincs kétség. Prémium szint, minden mennyiségben
Igényes beltéri anyagokból épül fel a Fiat Freemont Lounge csomagos, tesztünkben is szereplő változata. A Dodge Journey-ből átmigrált kormánykerék növeli a pozitív atmoszférát, fogása-tapintása remek, a küllőkbe integrált kezelőgombok hüvelykujjunkkal is könnyedén kapcsolhatók. Az ajtók kárpitozása puha, szintén bőr, míg a műszerfal-cockpit rész szintén, igaz, itt keményebb bőrhatással találkozhatunk. Az ülések jelentik az autó talán legnagyobb komfort pontját, ugyanis a tipikusan amerikai, kicsit ropogós bőrfotelek hosszabb távon is magas szintre járatva kényelmesek. A második üléssor egyharmad-kétharmad arányban hajtható előre,ezzel szintén növelve a variálhatóságot, amelyről az előző bekezdésben már említettünk is. Az ülőlapok elöl és hátul is eltaláltak, a hossz a háttámláknál is megfelelő, korrekt háttartást biztosítva az autóban utazóknak. A maximalizált kényelmet számos kiegészítő szolgálja, ilyen például a tetőből lehajtható DVD lejátszó LCD képernyője, mely az egyébként dugóelkerülő TMC szolgáltatást is tartalmazó Garmin navigációs rendszert felvonultató infotainment központi egységről vezérelhető. A hátsó, plusz két személyt befogadni képes üléssor a csomagtér padlójából nyitható, viszonylag könnyű ide a bejutás, viszont kompromisszumokat kell kötnünk utazásnál. Főként, hogy hét üléses profilnál már csak mindössze 136 liter férőhely áll rendelkezésére a csomagoknak.
A műszerek kiépítése és elhelyezkedése jó, könnyen megszokható a kezelőszervek használata. Akad persze néhány különleges megközelítés, mint például a kormányküllők hátsó részére integrált hangrendszer kezelő, hangerőállító gombsor – de mint ahogyan írtuk is pár sorral feljebb: könnyen megszokható, és elsajátítható a rendszer felépítése.
Ha SUV, nyilván család- és kiránduláscentrikus irány követendő. E szellemiségnek megfelelően a tároló- és rakodórészek, fiókok és kialakított mélyedések tárháza végtelen, akár a mély, öblös térképzsebek, vagy éppen a jobb első ülés ülőpadjának felhajtásával előhívható kicsiny rekesz mind a praktikumot szolgálják, illetve helyezik előtérbe.
Fiat örökség a motor. Elegendő a kétezer köbcentis hengerűrtartalom?
1956 köbcentiméteres, sornégyes, 16 szelepes Multijet turbótöltött dízelmotor dolgozott a tesztautóban, maximálisan 170 lóerőt mozgósítva 4000/perc fordulatszámon. Nyomatékszegénynek sem nevezhető az autó, ugyanis 350 Newtonméter forgatónyomaték csalogatható elő a hajtásláncból, mely 1750-től rendelkezésre is áll, egészen 2500-ig; optimális tartományban.
A 2 literes gázolajoshoz társított hatfokozatú automata lehetne kiegyensúlyozottabb, néhány szituációban kifejezetten visszahúzónak hatott a visszafogott reakcióidő, előzésnél, tehát intenzív gázadásnál a visszakapcsolások is „gondolkodósak”. Némileg javíthatunk ezen a jelenségen a váltó manuálisba kapcsolásával, itt nagyjából akadálymentesen válthatunk le és fel a megfelelő fordulatszámtartományok elérésekor.
Váltakozó 4×4 hajtással nő a biztonságérzetünk
Az AWD hajtás jól teljesített, alapjában véve csak az első kerekek hajtottak az esetek túlnyomó részében. Az automatika akkor szól bele a hajtásba, ha úgy érzékeli, csúszás- illetve tapadásveszély áll fenn: ilyenkor működésbe lép a hátsó tengely hajtása, s máris elmondhatjuk, hogy 4×4-ben haladunk. A nyomatékeloszlás automatikus, az egész összességének nyilvánvalóan sáros, esős, havas körülmények közt közlekedve lesz/van áldásos hatása. No meg persze kisebb offroad környezetbe tévedéskor, ami ugyebár nem elképzelhetetlen, ha kirándulni indulunk a hegyekbe például.
Meglepő módon – figyelembe véve a tekintélyes önsúlyt, az automataváltó és az AWD hajtás jelenlétét – a fogyasztás egyáltalán nem szökött az egekbe próbáink során. Városi araszolgatós, mellékutakra (földút is természetesen) letérős, kigyorsítgatós-megállós-indulós jelleggel kereken 9 liternél állt meg a fedélzeti számítógép kijelzőjén az érték. Országúton, 90 kilométer/órás tempónál egészen 5.1 literig le lehetett redukálni a pillanatnyi fogyasztás értékét, többszöri nullázás után itt 5.7 literes átlag jött ki, másfél óra egyszintű sebességgel történő autózás után. A terhelés közepesnek volt körülírható, 4 felnőtt, átlagos testalkatú utassal és hozzávetőlegesen 25 kilogrammnyi csomaggal róttuk a kilométereket.
Visszafogott terepes képességek. Feszes futóművel viszont stabilnak mondható
Futómű tekintetében feszességet kapunk, az elöl MacPherson, hátul Multilink megoldások főként rázósabb, zötykölődős terepen éreztetik a kemény arculatot. Országúton viszont a menetkomfort magas, az úthibák szinte mind egy szálig észrevehetetlenné simítódnak, a futóműzaj minimális, még 130 kilométer/órás autópályatempónál is. A kormányzás a kivitelből adódóan direkt, pontosan kezelhető és adagolható, erőteljesebb kanyarokban a kocsiszekrény dőlési szöge értelemszerűen magas a felépítésnek köszönhetően; ugyanakkor nem éreztük sem alul-, sem felülkormányozottságra való hajlamot.
Felszereltség, árazás, célréteg
Cikkünk főszereplője a Lounge kivitelnek köszönhetően szinte létező összes extrát tartalmazta, ezek közül most csak néhányat említenénk: 5+2 ülés, bőrkárpitozás, sötétített hátsó üvegek, keyless (kulcsnélküli) indítás, Garmin navigáció, 368 wattos Alpine hangrendszer, háromzónás automata klíma, tempomat, keréknyomás ellenőrző, tolatóradar, ülésfűrés, 19 colos színezett felnik, és – kapaszkodjanak meg – egy tölhető LED-es elemlámpa is, szélsőségesebb helyzetekre. Hát nem óriási?
A bemutatott modell listaára mindennel együtt 8 470 000 forint bruttó, ugyanakkor a Freemont 2.4 literes, 170 lóerős benzinessel, automataváltóval, 7 üléssel, számos további extrával most akciósan 5 790 000 forintot kóstál Fiat Top finanszírozás esetén. Tehát mindenképp gondolkodóba ejtheti a szegmensben autó után keresgélő vásárlót a Fiat Freemont beszerzése, ugyanis remek, nagyon kedvező ár-érték aránnyal rendelkezik jelenleg a piacon. Ráadásul egy cseppnyi Amerika is garázsba állítható, ha beszerezzük, s ugye azt sem szabad elfelejtenünk: a SUV kategória születése itt történt, jó pár évvel ezelőtt.
2013 Fiat Freemont 2.0 MultiJet AWD Longue specifikációk
Motor
Motortípus: Multijet turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1956 ccm
Maximális teljesítmény: 170 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték:350 Nm @ 1750-4500 ford./perc
Erőátvitel: váltakozó összkerékhajtás, 6 fokozatú automata váltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4888 mm
Szélesség: 1878 mm
Magasság: 1759 mm
Tengelytáv: 2890 mm
Gumik mérete elöl: 205/55 R16
Gumik mérete hátul: 205/55 R16
Tömeg, üresen: 2019 kilogramm
Terhelhetőség: 503 kilogramm
Csomagtartó mérete: 472 liter (öt üléssel), 136 liter (hét üléssel), bővíthető 1461 literig
Üzemanyagtartály mérete: 77 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 184 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.1 s (gyári), 11.6 s (mért)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 9.0 l/100 km
Országúti: 5.1 l/100 km
Vegyes: 7.0 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 9.6 l/100km
Országúti: 6.0 l/100km
Vegyes: 7.3 l/100km
CO2 kibocsátás: 194 g/100km
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Samsung 830 Series SSD Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió