Divat, trend – e gyűjtőfogalmak beleégették magukat társadalmunkba, szinte minden területen, valamilyen formában találkozhatunk jelenlétükkel. Nem zavaró, nem tolakodó, de tényszerűen ott van környezetünkben a sugallat, néha alattomosan, néha nem teljesen egyértelműen.
Kétségkívül inspirálóan, s az sem baj, ha egyfajta haute coutuire érzetet csempésznek hétköznapjainkba a kreátorok. Ugye, hogy elviselhető? Teljes mértékben. Főként, ha az autóipar is fantáziát kezd látni a divatmárkákhoz szorosan kapcsolódó kooperációkban, úgy, hogy az egy-egy bizonyos célréteg számára eladható és egyben rendkívül jól emészthető is legyen. A recept kézenfekvő: végy két presztízsmárkát mind a divat, mind az autóvilágból, egyesítsd, és gyönyörködj a végeredményben. S persze nem árt, ha valamilyen (és nem is akármilyen) kapcsolódás fennáll a két brand közt.
Így hát borítékolható sikert sejthetett Milánó és Torinó, amikor felmerült a Gucci-Fiat fúzió lehetősége. Az 1881-es születésű Guccio Gucci által nemzetközileg elismertté tett olasz luxusmárka hideg vonalait, pasztellszíneit, néhol extravagánsba hajló megvalósításait kellett transzformálni egy kifejezetten exhibicionista formatervű, az évtizedek során kultikussá lett kisautó dizájnterveihez. Itáliában nyilvánvalóan nem okozhat mindez gondot: 2011-ben mutatták be a Fiat 500 Gucci verzióját, vele párhuzamosan a tesztben szereplő C kiegészítő jelzéssel felvértezett kabrió változatot is. Saint Tropez-től Firenzén, Milánón és Rómán át Berlinig folyamatos bemutatókon domborított a szó szoros értelmében vett divatmini, az első hónapokban is – nem meglepő módon – nagy számban érkeztek az előrendelések az egyébként limitált szériásnak induló gyártásra.
A Fiat 500C Gucci verziója azóta is gyártásban van, alacsony példányszámban; s nem titkoltan olyan célközönséget céloz, melynél előtérbe helyezett prioritást kap a különbözni akarás, formabontás, feltűnési vágy, mindezt igenis ízléses, elegáns korlátokon belül értelmezve. Legfrissebb autótesztünkben a Fiat ritkaságát mutatjuk be a Napimagazin.hu olvasóinak.
Ilyennek kell lennie két presztízsmárka fúziójának
Nem kezdünk részletes taglalásba a Fiat 500, illetve 500C kapcsán, hiszen mindkét modell képviseltette már magát autós tesztrovatunkban. Elég az hozzá, hogy a Fiat 500C by Gucci egész lényét a visszafogott elegancia jellemzi: az orr rész például a gyári alap díszítésen túl nem kapott plusz kiegészítőt, ugyanakkor a lökhárító vonalát két oldalt kiemelő díszlécek krómozottak, méghozzá matt bevonattal. A Fiat emblémát nem változtatták át a Gucci logó jól ismert egymásba olvadó kengyel párosát (itt köszön vissza Gucci nyeregkészítő múltja), viszont a limited edition-höz remekül passzoló 16-os felnik közepén már a világhírű Gucci-védjegy pompázik. A széles oldalajtók csíkjai végződésében 500C felirat emlékeztet arra, hogy a kultautó kabriójával van dolgunk, illetve a B oszlop ajtókeret részén egy zsinórírott Gucci felirat látható. Nem aggresszíven, nem tolakodóan, csak úgy ott van, pont úgy, ahogyan az még belefér. A tükrök ugyanazt az egyenkrómozást kapták, ami a kaszni többi részletét is jellemzi, a burkolat felső része tehát ezüstös, remek harmóniát teremtve környezetével, ráadásul a törésvonalak is nagyban illenek a karosszéria vonalvezetése által kiemelt összképbe.
Hangsúlyos Gucci felirat terpeszkedik a csöppnyi csomagtérajtó jobb alsó sarkában is, természetesen az 500C jelzés itt sem hiányozhat, a rendszámtábla világítás és ajtónyitó elemre került gravírozásra. A hamisítatlan, 500-asra jellemző hátsó lámpatestek szegélye krómozott, beleolvadva a kocsiszekrény színébe, párhuzamosan illeszkedve a lökhárító itt is fellelhető krómelemével – itt kiemeltebbnek hat, mint elöl. Ezüstben virít a bal oldali kipufogóvég, szigorúan lapított alakzatban, hiszen az ős 500-asok mind hasonló jelleggel rendelkeztek (igaz, ott nagyjából a negyede volt a méret).
Megadja az életérzést
Kabrió – vagy leginkább kabrió jellegű a Fiat 500C by Gucci. Az első szélvédő, illetve az oldalajtók, az A-tól a C oszlopig egy felületet képeznek a karosszériával, mindössze a tetőrész mozgatható. Ez lehet leginkább az, ami felhívja a figyelmet: a divatcégre jellemző kettő pasztellszínt, halványpirosat és zöldet vonultat fel az egyébként egyszerű rajzolat, párhuzamos csíkozás formájában. Az elektromosan működtethető szerkezet úgy 15 másodperc alatt hajt le, illetve zár vissza, a mechanizmus halk, szinte észre sem vehető a mozgatás, maximum a menetszélből érzékelhetik a benn ülők.
182 liter – ennyi alaphangon a csomagtér mérete. Mindenki döntse el maga, kevés-e vagy sok kategórián belül, mindenesetre az is biztosra vehető, hogy a Gucci verziós 500C-vel nem költözködni fog a célréteg. Egy közepes méretű bőrönd pontosan befér, tehát a repülőtérig ki is utazhat az a két fő, aki kényelmesen el tud terpeszkedni az autó enteriőrjében; de ha nagyon szükséges, bővíteni is lehet a rakodófelület, egészen pontosan 520 literig.
Pazar kivitel, de nem hivalkodó és sznob
Nem véletlenül hoztuk szóba az utaskabint, hiszen autósztjeink felépítése és tematikája szerint a külső taglalása után szinte minden esetben ez a rész következik. Mivel a Fiat 500C by Gucci hamisítatlan divat- és luxusjellegű autó, az attraktív megjelenés elengedhetetlen részkelléke a figyelemfelkeltő beltér.
A designerek megmaradtak a fix Gucci koncepciónál, tehát a kárpitozásra és magára a kialakításra is egyöntetűen a kettősség használata jellemző. Színekben tehát a piros-zöld kombináció dominál, mellé a sötét-világos árnyalatok is nagyban hozzáteszik részüket – az ülések közvetlen ülőfelülete fekete, középen csíkozással, míg a szélek fehérek. Utóbbi a szín- és anyagválasztásnak köszönhetően igencsak hajlamos a szennyeződésre, ki- és beszállásnál különösképp figyelnünk kell erre. Az ülőfelületek kényelmesek, megfelelően puhák, csakúgy, mint a háttámlák, amelyek stabilan és fixen tartják az utasok testét minden irányban. A több irányban állítható, városi módot is felvonultató kormánykerék a már jól megszokott, masszív fogású darab, a többi részelemhez hasonlóan örökölt az „alap” 500-ból, két színt kapott, a felső hatod rész fekete, a többi felület pedig fehér (szennyeződési faktor itt is magas).
A műszerfal főszereplője a termetes kilométeróra, kombinálva fordulatszámmérővel két párhuzamos síkban, igazán növelve az amúgy is mindent belengő retró feelinget, a középkonzol szellemisége szintén a régmúlt korokat hordozza letisztult egyszerűségével, és bohókás nyomógombjaival egyetemben. Az ötsebességes váltókar gombján szintén a kengyeles Gucci felirat adja az utasok, vagy épp a kívülről bekandikálók tudtára az autó megkülönböztetett szerepét, pontosan úgy, mint a küszöbökbe gravírozott minta és felirat.
Nyugodt karakterisztika közlekedéshez, de pontosan ez kell
Ha csodákra nem is, de mértékletes üzemanyagfogyasztásra és nyugodt, városi autózásra minden tekintetben képes a Fiat 500C Gucci-t mozgató 1248 köbcentiméter hengerűrtartalmú, 4000-es percenkénti fordulatszámon 75 lóerőt leadó Multijet dízelmotor. 145 Newtonméteres forgatónyomatékának (1500 RPM) és alig 1 tonnás száraz súlyának köszönhetően a gyorsítások dinamikusak is lehetnek, a hajtásláncba iktatott 5 sebességes manuális váltó áttételezése megfelelő, az alsó gyorsítófokozatok rövidek, az utazófokozatok pedig optimálisan kiterjesztettek. A váltó járása néhol bizonytalannak és lötyögősnek érezhető, a fel- és visszakapcsolás kisebb megszokás után akadozásmentesen is kivitelezhető. Kissé instabil Start-stop automatikájának is köszönhetően a fogyasztás kimagaslóan kedvező értékeket mutat, ugyanis városi, lehajtott tetős használat mellett mindösszesen 4.1 litert sikerült kipréselnünk az autóból a fedélzeti computer szerint, de tankolásnál sem konstatáltunk magasabb rátát. Országúton, 90 kilométer/óránál 3.3 liter/100 kilométerre jött ki az átlag, itt, és e felett a kiképzésnek köszönhetően már magas menetzajról kell beszámolnunk. A tetőszerkezet egyébként mindvégig stabil maradt, még autópályasebességnél is, igaz, az ablakok lehajtásával vákuumjelleg és púpozódás veszi kezdetét.
Vezethetőség szempontjából (is) kifogástalan a Fiat 500C by Gucci, a kormányzás városi módjával például gyerekjáték lehet a beparkolás szűkebb helyekre is; a kormánykerék szinte két ujjal is forgatható. Az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros felfüggesztés stabil futóművet jelent a típus, tehát a tesztben szereplő modell esetében is, szélsőségesebb kanyarbevételeknél kilengős, intenzív fékezéseknél pedig bólogatós kasznit kapunk.
Feltűnő, egyedi, és ízig-vérig itáliai
A 2007-ben újraálmodott Fiat 500 úttörőszerepet töltött be az autóipar divatmini kategóriájának megteremtésében, azóta napjainkig számtalan gyártó készít hasonló elképzelések és koncepciók alapján járművet. Továbbá a Fiat a variálhatóság jegyében fogant alapötletét, miszerint különféle kiegészítőkkel, részelemek alakításával száz százalékosan egyedivé tehető az autó – bőszen hordozza az 500, nem kevésbé, mint az 500C – még eggyel több érv arra, hogy voksunkat lehessük mellette.
Az 500C Gucci pedig egy etalonnak számító kezdeményezés, hiszen az amúgy is stílusteremtő és mára csúcsrajáratott koncepció egyedibbé gondolása egy magas presztízsű divatmárkával maga a tökély. Főként, ha kabriót szeretnénk magunkénak tudni, olyat, amely nem parkol minden harmadik utcasarkon. Akit pedig az effektíve magas ár sem tántorít vissza, mellé pedig megrögzött és hóbortos márkabarát, ne tétovázzon, és szerezzen be egyet!
2013 Fiat 500C by Gucci 1.3 MultiJet specifikációk
Motor
Motortípus: 4 hengeres dízelmotor
Lökettérfogat: 1248 ccm
Maximális teljesítmény: 75 LE @ 4000 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 145 Nm @ 1500 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, ötfokozatú manuális kéziváltóval
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hosszúság: 3546 mm
Szélesség: 1627 mm
Magasság: 1488 mm
Tengelytáv: 2300 mm
Gumik mérete elöl: 195/45 R16
Gumik mérete hátul: 195/45 R16
Tömeg, üresen: 993 kilogramm
Össztömeg: 1438 kilogramm
Csomagtartó mérete: 185 liter, 610 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 35 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 165 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.5 s (gyári), 13.0 s (mért)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 4.1 l/100 km
Országúti: 3.3 l/100 km
Vegyes: 4.0 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 5.3 l/100km
Országúti: 3.6 l/100km
Vegyes: 4.2 l/100km
CO2 kibocsátás: 110 g/km
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSI, Kingston Technology, Livekodok.com, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer, MSI