Valószínűsíthetően olvasóink szája is mosolyra szalad a szalagcím láttán: a torpedó szó mind hangzásra, mind pedig jelentésre is valamiért viccesnek hat elsőre, talán másodikra is; valami masszív horderejű, erőteljes sebességre asszociáló képlet sejlik fel bennünk. S mennyire illik mindez a Csepel országúti kerékpárjára, a Torpedo-ra!
Tulajdonképp bátran elmondható és kijelenthető, hogy kategóriájában (ár-érték arányában is) páratlan, kiváltképp, ha sík, aszfalton való felhasználást irányozunk be, úgy, hogy fő szempont egy dinamikus tartományú sebesség megtartása haladás közben. Egyszóval: Csepel Torpedo-val az (ország)útakra!
Önmagában véve a kialakítás is magáért beszél, hiszen a retro-jelleg borítékolható, kiváltképp az első használatba vételi nap végén bele is futottunk az idősebb generáció (60+) egyik jeles képviselőjébe, aki a Torpedo-t meglátván heves történetmesélésekbe kezdett a 70-es évek letűnt nosztalgiájával fűszerezve. A lényeg, hogy az úriembernek is Csepel márkájú, pár sebességes versenybringája volt, ódákat zengett az akkori életeseményeiről, melyekhez – szinte mindegyikhez – szorosan kapcsolható volt a kerékpárja. Örült annak, hogy a Csepel, mint brand egyáltalán létezik még, s külön öröm volt számára, hogy még 2014-ben is lehet találkozni a régi kor szellemét idéző produktumokkal a szegmensből.
Nos, ennek mi is örülünk, főként, hogy a HiTen acél alapanyagú váz valóban régi időket idéz; az első háromszög felső- és alsó vázcsője finoman fogja közre a fejcsövet, ívelve, kellemes egységet alkotva a az 1 1/8” szintén HiTen villával, mely utóbbi teljesen egyenes, nincs hajlítás a végpontoknál. Mivel női vázas volt a tesztelésre bocsátott kerékpár, ezért a felső vázcső értelemszerűen szinte párhuzamos az alsóval, dizájn szempontjából talán mutatósabb is ez a vázkivitel, teljes egészében felidézi a korábbi kialakításokat. A hátsó háromszög sincs túlbonyolítva, hármas egységet alkotnak a csövek, teleszkóp sem elöl, sem hátul nem található értelemszerűen.
A kormány egy Csepel 1337 típusú darab, ez robosztusnak tűnt, viszont lehetett volna némileg szélesebb is. Persze női felhasználásnál (átlagos testalkat és vállszélesség) nem láttuk hátrányát, de előfordulhat, hogy kevés lehet bizonyos esetekben. Például kellemetlenséget okozhat akkor, ha sebességmérőt, csengőt, lámpát vagy egyebet szeretnék applikálni az egységre. Az alkalmazott markolatok Csepel Bongo márkájúak voltak, a markolat jellege kicsit keménynek, érdesnek tűnt, pár kilométer megtétele után azonban megszokhatóvá vált. 25.4 milliméteres Csepel Goto kormányszárat kapott a Torpedo, illetve Neco 1 1/8” A-head kormánycsapágy került beszerelésre. Az egész kormánymű kezelhetősége remeknek hatott, hirtelen mozdulatra talán még hirtelenebb a kormányreakció, így vigyázni kell a spontán berántásokkal. A fém Saccon fékkarok ergonomikus kivitelt kaptak, jól kézre esőek és kezelhetőek voltak, nagyjából 100 kilométerenként kellett állítani a feszességen; a féktestek szintén a Saccon termékei közül voltak, itt a fékpofákon szinte semmi kopást nem tapasztaltunk a hozzávetőlegesen 200 kilométernyi tesztelés során.
Jól ismert Puhos nyereggel szerelve érkezett a Csepel Torpedo, pontosan olyannal, mellyel a korábbi Csepel Royal Frisco tesztünkről is számot adtunk. Jelen esetben is némi dőlésszög állítás után remekül funkcionált a nyereg, nem tört, hosszabb táv után sem lehetett érezni különösebb negatívumokat.
A kerékpár hajtását egy Csepel Teta 53/39T hajtókarral végezhetjük, a pedálok fémből készültek, ellenállónak tűntek, a prizmák ugyan elmozdulásra hajlamosak, ám nem veszítettük el azokat menet közben egyszer sem. A hajtókar KMC lánccal kapcsolódik a 7 fokozatú Shimano fogaskoszorúhoz, ide egy Shimano A050 értelemszerűen 7 gangos hátsó váltó továbbítja az információt. Az első váltó szintén Shimano A050, 2 sebességfokozatos, így összesen 14 sebességfokozat áll rendelkezésre.
Kifejezetten divatosak a 28 colos, 36 küllős, 14 milliméter belső szélességű 622×14-es Csepel Ringo felnik, ugyanis az alapszín fehér, míg a küllők feketék. Így a látvány összhatása teljes, a szintén fehér színű üléssel és a vázon alkalmazott fehér részletekkel (Csepel márkajelzés, logó) perfekt a harmónia, a tesztkerékpár barna alapárnyalatával is jól összefért mindez. Nem elhanyagolandó ez, hiszen ha női kerékpárról van szó, szinte az elsődleges igények közt leledzik a megfelelő megjelenés, összhatás mivolta.
A gumiköpenyek a már jól bevált Kenda-tól származtak, az első és hátsó agyak egyaránt Joytech márkájúak voltak.
Mivel a Csepel Torpedo súlya kedvező (10.8 kilogramm), rendkívül jól manőverezhető, hajtható kerékpárról beszélhetünk, mely minden különösebb erőkifejtés nélkül – a megfelelő áttételezés megtalálásával – akár több tíz kilométeren keresztül is hajtható, megállás és különösebb fáradtságérzet nélkül. Hirtelen kanyarvételezéseknél ügyelni kell arra itt is, hogy a fékerőt megfelelően adagoljuk, ellenkező esetben nem kívánt farolás, bicsaklás lehet a végeredmény, vagy akár esés is, melyek egyike sem kellemes ugyebár. A vékony, 23 milliméter vastagságú gumiköpenyek tapadása a mintázat szinte teljes hiánya ellenére is jó tapadást biztosítanak, száraz, tiszta útfelületen kellően stabilan tartják a kerékpárt, a kialakítás végett még a legkisebb úthibát is próbáljuk elkerülni. Igaz, a 28-as kerekek jelenléte némileg enyhíthet a jelenségen, viszont még könnyedebb földutas terepre sem ajánlható a használat értelemszerűen – ilyen esetekben célszerű leszállni, és tolni, vagy inkább vállra kapni a Torpedo-t, ha kicsattanó erőben vagyunk.
A Csepel Torpedo tehát kitűnő belépő szintű országúti kerékpár, mely kellemes irányíthatósága és kihasználhatósága végett városi környezetben is tökéletesen használható. Arra vigyázzunk mindenképp, hogy tartsuk be a sebességtúllépésre vonatkozó szabályokat, ugyanis a Torpedo-val igen könnyű áthidalni a 30-as, 40-es, vagy akár az 50-es korlátozásokat is!
Bővebb információ: http://www.csepelroyal.hu, http://www.csepelbike.com
2014 Csepel Torpedo specifikációk
Váz típusa: Országúti
Váz anyaga: HiTen acélötvözet
Rendelkezésre álló színek: fekete, narancssárga, piros, barna, fehér, lila
Villa típusa: 1 1/8” HiTen acélötvözet, merev
Kormány típusa: Csepel 1337
Markolat típusa: Csepel Bongo
Kormányszár típusa: Csepel Goto 25.4 mm
Kormánycsapágy típusa: Neco 1 1/8” A-Head
Nyereg típusa: Csepel Puhos
Nyeregcső típusa: Csepel Alu 25.4 mm x 300 mm
Hajtókar típusa: Csepel Teta 53/39T
Lánc típusa: KMC
Fogaskoszorú típusa: Shimano 7-speed 12-21
Első sebességváltó típusa: Shimano A050 2-speed
Hátsó sebességváltó típusa: Shimano A050 7-speed
Sebességfokozatok száma: 2×7
Felni mérete, típusa: 28” Csepel Ringo
Első kerékagy típusa: Joytech, QR
Hátsó kerékagy típusa: Joytech, QR
Gumiköpeny típusa: Kenda
Féktest típusa: Saccon patkófék
Fékkarok típusa: Saccon
A kerékpár súlya: 10.8 kilogramm
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSI, Kingston Technology, Epson, Livekodok.com, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: Acer, MSI