Pár hónappal ezelőtt már volt szerencsénk hasábjainkon bemutatni a Citroën DS4 benzines, 200 lóerővel gazdálkodó kifejezetten sportos megközelítésű változatát – most pedig nagyító alá vesszük ugyanezt a modellt, két literes turbódízel változatban. Így hát a részletezés elmarad, azaz visszamenőlegesen a korábbi tesztre kattintva elérhető a lényeg, most leginkább vizsgáljuk azt, mennyiben nyújt többet-kevesebbet a dízel variáns. Nézzük máris a hajtásláncot!
Erőteljes karakterisztika: magas nyomaték, alacsony fogyasztás
Tudvalévő, hogy a Citroën-Peugeot fejlesztésú dízelek madárétvágyuk mellett igencsak dinamikusak és nyomatékban gazdag erőforrások, mindezek mellett igen halk járásúak és igazán korszerűek is egyben. Nos, a DS4 HDi-jére valóban nem lehet panaszunk, a 2 literes hengerűrtartalmat felvonultató aggregát 163 lóerőt mozgósít 3750-es fordulatszámon, tekintélyes 340 Newtonméteres nyomatékot életre keltve; utóbbi már kerek 2000-es fordulaton rendelkezésre áll. Gyorsításnál érezhető, hogy a szunnyadó nyomaték némileg az ülésbe préseli az utasokat, alacsony fordulaton, komolyabb erőfeszítések nélkül érkezik a lendület, mindenféle különösebb kirobbanó teljesítményérzetet nélkülözve, masszívan és feszesen.
A hatfokozatú manuális váltó áttételezése optimális, érezhetően profilhoz hangolt, a kar járása puha, a vezethetőség komfortját nagyban növeli. Az első három fokozat rövid, míg a negyedik tartománya már tágabb értelemszerűen, s az ötödik-hatodik pedig nagyszerűen hozza a 100 kilométer/óra feletti utazósebesség környezetét. A motor egyébként függetlenül a fordulattól – halk, alacsonyabb tartományokban sem erőlködik, így a felváltások történhetnek már akár 1200 környékén is.
Ha dinamikusan így nem is, viszont költséghatékonyan annál inkább autózgathatunk kedvünkre, ugyanis a teszthét alatti vegyes helyszínekkel megtűzdelt utazás (országút, autópálya, sok város) során átlagosan kereken 5 liter gázolajat égetett el a DS4 dízele, ami teljesen jó eredmény. Városi körülmények közt 5.6, míg országúton 4.1 literes fogyasztást konstatáltunk; autópályán 5.2 litert kért az autó, 120-130 kilométer/órás tempó mellett. A zajszint is kiváló, még az imént említett viszonylag magasabb tempónál sem kellett üvöltve társalogni az utastérben, ráadásul az első ablakok is háromegyed részben le voltak engedve időközönként. Zárt ablakoknál pedig végképp pozitív összképet kaptunk, az alapból feszesre hangolt futómű, illetve a gumik által keltett alapzaj volt csak érzékelhető.
Kényelem, kvalitás, megszokás
Az enteriőr a korábban bemutatott modelléhez képest nem sok eltérést mutatott, maximális felszereltséggel bocsátotta rendelkezésünkre az importőr, magas minőségben. Ismételten elnyerte tetszésünket a szélvédőnél kialakított sínben mozgatható napellenző páros, mellyel jelentősen megnövelhető az üvegfelület, így a panoráma-érzet, s maga a kilátási ráta is növekszik.
A hátsó ajtók fix, ragasztott üvegeivel sajnos most sem sikerült megbarátkoznunk, hátul utazó delikvenseink egyre csak az ablakemelő esetleges rejtett zugait keresték – mindhiába. Ez kicsit számunkra levont az autó pozitívumaiból (amelyekből van rengeteg, túlnyomórészt), mivel ha az utasok akár valamelyike is érzékeny a klímára, bizony egy melegebb nyári napon kizárólag az első ablakok mozgatásával oldható meg a menet közbeni szellőztetés.
Összegezvén a tapasztalatokat
Mindent összevetve: remek autót alkotott a Citroën a DS4 kapcsán, vagy inkább úgy fogalmazzunk: az egész DS-széria nagyszerű. A C modellsorozat alapjaira épülő, annak kicsit extravagánsabb megközelítésű forma- és design tervezete remekül elégíti ki azon vásárlók igényeit, akik némiképp a megszokottól eltérő, formabontó autót választanak, az aktuális trendeknek megfelelően. Ahogyan a DS4 THP200 benzinese a megrögzötten sportos lelkületűek választása lehet, racionálisabb érvek mellett voksolók mindenképpen a DS4 família véleményünk szerint jelenlegi legkiforrottabb HDi alternatíváját részesítik majd előnyben: egyszerre lehet trendi élményautó, s funkcionálhat jól pakolható városi-vidéki családi megoldás is.
Citroën DS4 2.0 HDi specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1997 ccm
Maximális teljesítmény: 163 LE @ 3750 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 340 Nm @ 2000 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális váltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz:4275 mm
Szélesség: 1810 mm
Magasság: 1526 mm
Tengelytáv: 2612 mm
Gumik mérete elöl: 225/45 R18
Gumik mérete hátul: 225/45 R18
Tömeg, üresen: 1300 kg
Terhelhetőség, össztömeg: 1880 kg
Csomagtartó mérete: 385 liter, 1021 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 60 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 212 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.6 s
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 5.6 l/100 km
Országúti: 4.1 l/100 km
Vegyes: 5.0 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 6.6 l/100km
Országúti: 4.3 l/100km
Vegyes: 5.2 l/100km
CO2 kibocsátás: 134 g/km
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 60D fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Samsung 830 Series SSD Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió