A Citroën alsó-középkategóriás megoldásaként jól ismert C4 tulajdonképpen mindenki számára közismert típus, hiszen napról-napra számos képviselőjével találkozhatunk úton-útfélen. A nyilvánvaló siker titka egyértelműen a kedvező feltételekkel kivitelezhető vásárlási koncepció, az optimális ár-érték arány és a hamisítatlan francia minőség és megvalósítás, amely a márkát jellemzi.
Szerkesztőségünknél a C4 legtakarékosabb variánsa, az 1.6-os gázolajos hajtásláncot kapott e-HDi jelzésű típus járt. A kis „e” betű az economy szót hívatott helyettesíteni, hiszen a koncepció alapvetően a visszafogott fogyasztásra s ezáltal az alacsony fenntartási költségekre helyezi a hangsúlyt. Nézzük meg részletesebben, valóban hozta-e az elvártakat a fókuszba helyezett Citroën C4-es!
Lehet déja vu, nem alaptalanul
Korábbi autótesztünkben bemutatásra került már a DS4 több verziója is, olvasóink nyilvánvalóan jól tudják, hogy az előbb említett modellcsalád a C4-gyel igen szoros párhuzamokat mutat fel, mind a karosszéria kiképzése, mind pedig az erőforrások megközelítése tekintetében. Persze a DS4 mindazon elemekkel operál és próbál csábítani, amelyek – mondhatni – egy hétköznapibbra gondolt és nem ritkán a praktikum jegyében született modell megközelítés révén nem kerülnek főként alapopciós kiegészítőkként az adott modellbe. Nos, közérthetően: míg a C4 kezdi az alapok megközelítését, a kihasználhatóság és a reális léptékek felvonultatását, addig a DS4 befejezi, és kiteljesíti azt. Ez nyilván nem jelenti azt, hogy bármelyik modell is hiányt szenvedne valamiben, vagy pótolhatatlan pluszt sorakoztatna fel – aki luxusra és exhibicionistába hajló luxusra vágyik, a DS szériában fog szemezgetni, aki pedig a gyakorlatiasság híve, marad a C4-nél.
Klasszikus formák, harmóniavilág és fiatalosra álmodott vonalvezetés jellemzik a C4 kaszniját, az orr rész máris felvonultat mindegyikből egy keveset: a lámpatestek aszimmetrikus megközelítése szolidan emeli ki a krómozott csíkozású, Citroën emblémát magába integráló hűtőmaszkot, míg a lökhárító alsó traktusába gondolt bal és jobb oldali ködfényszórók szintén ezüstös csíkberakást kaptak.
A hűtőmaszk egyébként folytatódik egészen a szpoiler alsó részéig, ez az elem hangsúlyosabb jóval, mint a DS4 esetében, viszont a rácsozás a valójában a szolidabb megjelenésre összpontosít. Az oldalvezetés hamisítatlanul hordozza a kompakt jelleget, jószerivel hagyományosnak is mondható részelemekkel; az ajtókba álmodott fénytörő vonalak rendkívüli jelleggel növelik az autó eleganciáját. A karosszéria paramétereihez tökéletesen eltalált, 16 collos mérettel bírnak a felnik, míg a hátsó ablakok erőteljesebb sötétítést kaptak. A far-rész is leginkább a visszafogott egyéniség jegyeit tükrözi, az alulra beépített krómcsík mindenképp kedvez az összképnek, míg a kissé elnyújtott lámpatestek és a kicsiny hátsó szárny lendületet kölcsönöz a C4-nek. Így hát semmiféle számottevő külső plusz nem lelhető fel egy „hagyományos” értelemben vett hasonszőrű Citroën-hez képest, a szakavatott szemlélő viszont feltérképezhet azonnal egy e-HDi emblámácskát a bal oldalon.
Lényegretörően az alacsony fenntartási költségekre fókuszál
Az e-HDi hajtáslánc origója a duplafunkciós, generátorba épített indítómotorban rejlik a Citroën C4 esetében is, melynek lényege, hogy minimális energiafelhasználással, szinte észrevétlenül indítja az erőforrást, egyfajta indítómotor-helyettesítőként. Ez a technológia kiemelten jó szolgálatot tesz a PSA által fejlesztett start-stop rendszer szerves közreműködőjeként, és valóban: tesztünk is igazolja, a fogyasztást ténylegesen minimalizálni lehet a rendszer közbeiktatásával.
A négyhengeres soros, közös nyomócsöves turbótöltött dízelmotor 1560 köbcentiméter hengerűrtaralommal bír, 3600-as fordulaton adja le maximális, 112 lóerős teljesítményét. A motor dinamizmusára sem lehet panasz, hiszen a visszafogott étvágy ellenére gyárilag 11.3, saját méréseink szerint 10.8 másodperc alatt gyorsítja 100 kilométer/órára az egyébként 1290 kilogramm önsúlyú kocsiszekrényt. 285 Newtonméteres nyomaték a plafon, ez kereken 2000-nél már rendelkezésre is áll, s a hatfokozatú manuális váltó fokozatai optimálisan közvetítik az erőátvitelt az első kerekekre. A mérsékelt fogyasztás szinten tartásához társulnak a hosszabb fokozatok, az egyes és a kettes viszonylag rövid, a köztes átmenetet a hármas, míg a kiterjesztett sebességtartományt az ötödik, illetve a hatodik képviselik. A futómű a szokottnál keményebb hangolású, kicsit pattogós, legfőképp a hátul utazók érezhetik a masszívra hangolt megoldásokat, viszont szélsőségesebb helyzetekben (például élesebb kanyarok, hirtelen fékezések) kulturált viselkedés volt tapasztalható. A fékhatás arányosan elosztott, intenzív lassításoknál nincs dülöngélés az utastérben – ebben természetesen a belső kialakítás is fokozott szerepet játszik.
Definiálható visszafogottnak, de a luxus-érzet jelen van
Az enteriőr árfekvésnek megfelelően magas minőségű anyagok felhasználásával készült. Kétféle kárpit borítja az üléseket, az ülőfelületek kiképzése ennek megfelelően összetett, az ülőlapok kellően hosszúak, míg a háttámlák is ergonomikus hatást biztosítanak. A műszerfal kialakítására sem lehet panasz, a puha és selymes tapintású borítás magasabb kategóriákra emlékeztet, a kormánykerék fogása is kellemes, kézre eső. A kezelőegységek elhelyezkedése könnyen megtanulható és megszokható, a műszerek háttérvilágítását állíthatjuk, többféle színvariáció áll rendelkezésünkre. A hátsó üléssor viszont nem kap direktben a klímából, ugyanis a légbeömlőket itt elhagyták, ez kicsit levon a felszereltséghez mért komfortérzetből – az első ülések térfeléből viszont megoldható a levegőztetés. 2608 milliméteres tengelytáv biztosítja a hátsó utasok lábterét, túl tág férőhelyre ne számítsunk, viszont átlagos testalkattal könnyedén legyűrhető pár száz kilométer egyhuzamban.
Kifinomult ízlésűek előnyben, főként, ha pénztárcabarát a beállítottság
Citroën C4 e-HDi: kötelező választás lehet, ha a mai felhozatalban előtérbe helyezzük az elegancia és kényelem kettősét, kompromisszumot kötve a viszonylag magas árazással, amely ezt a típust jellemzi; viszont mindenképpen elgondolkodtató, hogy az egyszeri költségek pluszát nagyban ellensúlyozza az aszkéta megközelítés, a teljesen minimálisra csökkentett fenntartás mikéntje. Kisebb családoknak, a takarékosságot, s nem utolsó sorban a francia minőséget kedvelők számára (utóbbiak számára kifejezetten) ajánlott alternatíva.
Citroën C4 1.6 e-HDi specifikációk
Motor
Motortípus: négyhengeres, közös nyomócsöves turbótöltött dízelmotor
Lökettérfogat: 1560 ccm
Maximális teljesítmény: 112 LE @ 3600 ford./perc
Maximális forgatónyomaték: 285 Nm @ 2000 ford./perc
Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatsebességes manuális váltó
Méretek, egyéb műszaki adatok
Hossz: 4329 mm
Szélesség: 1789 mm
Magasság: 1489 mm
Tengelytáv: 2608 mm
Első gumik mérete: 205/55 R16
Hátsó gumik mérete: 205/55 R16
Tömeg, üresen: 1290 kg
Terhelhetőség, össztömeg: 1825 kg
Csomagtartó mérete: 408 liter, 1183 literig bővíthető
Üzemanyagtartály mérete: 60 liter
Menetteljesítmények
Végsebesség: 190 km/h
Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.3 s (saját, mért eredmény: 10.8 s)
Fogyasztási adatok
Saját, mért eredmény (átlagos használattal)
Városi: 4.3 l/100 km
Országúti: 3.2 l/100 km
Vegyes: 3.9 l/100km
Gyárilag mért eredmények
Városi: 4.7 l/100km
Országúti: 3.8 l/100km
Vegyes: 4.2 l/100km
CO2 kibocsátás: 109 g/100km
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 600D fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Canon, Camera Kft. Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Samsung 830 Series SSD Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió