Site icon Napimagazin

[TESZT] Citroën Berlingo Multispace 1.6 HDi XTR – keményebbre szabva

Kétség nincsen afelől, hogy a Citroën Berlingo leginkább haszonjárműnek megálmodott alternatívája alapvetően a kisáruszállítás terén rögződött a közönség és a végfelhasználói célréteg tudatába. Azonban a francia gyártó nem volt rest kifinomult ízléssel családi egyterűvé varázsolni a „puttonyost”: megjelenése óta jelentős darabszámot sikerült értékesíteni a méltán népszerű autóból.

Korábbi autótesztünkben már a Berlingo Multispace e-HDi verzióját sikeresen analizáltuk, a robotváltóval s mellé kiváló tematikájú start-stop rendszerrel felvértezett hajtáslánc remek kiegészítője volt a messzemenőkig tágas és kihasználhatóságból jeles enteriőrnek.

Családi egyterű, mely ha kell, könnyebb terepen is elboldogul

Most a Berlingo Multispace XTR-t, azaz  mindenféle extrémebb útviszonyoknak is ellenálló modellt mutatjuk be a Napimagazin Autóteszt rovatában, ugyanis folyamatosan fokozott igény mutatkozik a családi egyterűk kivesézésére. Nézzük tehát, hogyan teljesített az 1.6-os HDi erőforrással szerelt kishaszonjárműből előavanzsált egyterű!

Kisebb ráncfelvarrást eszközöltek a Citroën Berlingo-nál, s ez máris látszik az XTR modell esetében (mellette sok minden egyéb is). Bár a formavilág maradt a korábbi, mindenképp említést érdemel a robosztusabbra gondolt fazon, mely azon nyomban vissza is köszön a front rész kivitelezésében: a lámpatestek alatt futó, LED-es menetfény-csíkokat hordozó műanyag elem egységet alkot a lökhárító közepét képező gerinccel, ez a kaszni színétől eltérő, strapabíró jelleget kapott. A szoknya alsó szpoilere fémes hatásúra fújt, szintén műanyag részegység, sőt, ha bekémlelünk az autó alá, még kartervédőt is felfedezhetünk. Noha a Berlingo XTR nem fog sohasem vetekedni a hasonló, vagy épp magasabb kategóriás 4×4-es egyterűek terepes tulajdonságaival, mégis szembetűnő a kereken 10 milliméteres hasmagasság-emelés, mely kétségkívül felruházza az autót némi offroad-küllemmel pluszban. Ez inkább a sárvédőívek és a kerékívek találkozása közti rés kapcsán tűnik ki, ugyanakkor a tervezőmérnökök nem fukarkodtak a plusz műanyag berakásokkal sem (pár sorral feljebb már említést tettünk az optikai kiegészítők kisebb arzenáljáról az orr-résznél). Oldalcsíkokbol egy-egy található, ezek praktikusak, hiszen a rányitásos balesetek java része kikerülhető így, ezek harmonizálnak formavilágban ész színben is a lökhárítók fölé applikált kiegészítőkkel. Mint minden Berlingo Multispace esetében, itt is szériafelszereltség a dupla, kétoldali tolóajtó, továbbá az XTR is hátsó sötétített ablakokat rejt opcionálisan.

A Berlingo XTR 2728 milliméteres tengelytávja, 1862 milliméteres magassága és 1810 milliméteres szélessége hamisítatlan kockaformát eredményez, viszont szinte rivális nélküli belső térkínálatot prezentál a koncepció. A hátsó ajtó jelen tesztmodellnél is (általában minden Multispace Berlingo-nál) hatalmas, egy felületű, hatalmasra tárható, ugyanakkor például parkolóházban, betolatásos fal melletti megállásoknál bizony nehezen kezelhető. Korábbi Berlingo modelleknél tapasztalható, hogy a hasonszőrű ötödik ajtó megoldások gázrugói bizony vesztenek üdeségükből, s a kicsit megfáradt ajtótámaszok sok esetben eredményeznek kisebb baleseteket (fej beverése). Persze az ilyen jellegű kicsiny mínuszok pillanatok alatt ellensúlyozhatók gyors cserével, ráadásul hasonló jellegű amortizációs folyamatok szinte minden ötajtós, illetve kombi típusú karosszériánál előfordulnak az évek múlásával.

Praktikumból jelesre vizsgázott újra

Helykínálat terén szinte párját ritkítja kategóriájában a Citroën Berlingo, így az XTR variáns sem kivétel ezalól. Mivel az autó mindennapi használatra, nyúzásra lett tervezve, ezért nem meglepő, hogy a plüss hatású ülések felületei mind robosztus és strapabíró anyagból készültek, az ülőlapok szivacsos jellege kemény, ugyanakkor hosszabb távolságra is kényelmes utazást biztosítanak, kevés oldaltartással, hosszú háttámlákkal.

Az első két férőhely lehajtható könyöktámaszt is kapott középen, a hátsó három, egyébként egymástól teljesen független szerelésű fotel viszont nem hordozza ezt a pluszt. Itt is megvan a kényelem, az 1810 milliméteres szélességnek köszönhetően három felnőtt, átlagos testalkatú utas is mindenféle kényelmetlenséget nélkülözve elfér egymás mellett. A variálhatóság jegyében tervezték tehát a hátsó üléssor, az amúgy sem apró 547 literes csomagtér így akár 3 köbméteresre is növelhető.

A Berlingo belső kiképzése számos rekeszt, tartót, fiókot és polcot rejt, ezáltal még inkább csúcsra járatva a praktikumot és az optimalizálhatóságot, elsősorban hosszabb, több személlyel tervezett utazásokhoz.

Gazdag funkcionalitás jellemzi egyebek közt

Az XTR felszereltség egyik fő ismérve az öt profilt tartalmazó funkciógomb, amely egyébként pontosan a korábbi Berlingo e-HDi robotváltójának helyén került kialakításra. Itt megválaszthatjuk az épp aktuális útviszonyoknak megfelelő arculatot, kiiktathatjuk és visszakapcsolhatjuk az ESP-t, többek közt csúszós, havas, jeges úton és göröngyös földutakon is optimalizáltan vezethetünk. Vezetési élmény szempontjából a Berlingo szokás szerint teherautós érzetet ad a sofőrnek, úgy tűnik, mintha sokkal magasabban ülnénk, mint valójában. A kormány fogása kellemes, s bár a vajbőr mellőzve van, mégsem érezzük úgy, hogy bántaná a tenyerünket haladás közben. A műszerfal jól áttekinthető, a kijelzők kellőképp elkülönítettek, jól olvashatók. Jó minőségű hangrendszer kezelőpanele a középkonzolon, azzal együtt, hogy nem prémium minőségű a hangzás, kellő ekvalízerezéssel gyönyörűen elkülöníthető mélyek és magasak hozhatók ki a hatutas audiorendszerből, amely USB aljzattal nem, viszont analóg audióval és CD lejátszással rendelkezik.

Ötsebességes váltóval szerelt Berlingo járt szerkesztőségünknél, alapvetően ez az egyetlen olyan gyenge pontja volt az autónak, amellyel nem voltunk túlzottan kibékülve. No nem az áttételezéssel, vagy a hajtáslánc bármelyik részletével adódott bajunk, hanem a kissé lötyögős, ezáltal rendkívül bizonytalan kapcsolású váltókarral, mely némi megszokás után ugyan egész fixen volt kapcsolható a fokozatok közt. Ugyanakkor már-már rutinszerűen kapcsoltunk volna a hatodik fokozatba, ilyenkor halk kerregés jelezte, bizony ott már a hátramenet lenne – hiányoltuk azt is, hogy az utolsó előremeneti sebességfokozat nincs radikálisabban elkülönítve a hátramenetitől.

…és az a takarékos, legendás hajtáslánc

Citroën Berlingo XTR-ünk egy soros elrendezésű, HDi-rendszerű, négyhengeres turbódízel motort kapott, mely 1560 köbcentiméter lökettérfogattal, 92 lóerővel 4000-es fordulatszámon, illetve 230 Newtonméter forgatónyomatékkal (1750 RPM)bírt. Az átlagos dinamikával megspékelt gázolajos erőforrás gázreakcióra viszonylag gyorsan reagált, az ötfokozatú váltó áttételezése rendkívül gazdaságos, költséghatékony üzemeltetést tett lehetővé a tesztnapok alatt.

Városi körülmények közt kereken 6, míg országúti környezetben 4.2 literrel autóztunk 100 kilométert, autópályán 130 kilométeres tempónál 5.9-re kúszott fel a pillanatnyi liter/100 kilométer érték. Utóbbi tesztkörnyezetben már erőteljes motor- illetve menetzaj volt tapasztalható, főként a hátsó ülésen helyet foglaló utasok által; köszönhetően az alap profilú kisteherautós jellegnek. Futómű tekintetében jók voltak tapasztalataink, némi hátsó tengelyi pattogást leszámítva a rendszer korrektül nyelte el az úthibákat, földúton pedig a kívánalmaknak megfelelően teljesített.

Még mindig: ezt is családoknak!

Elsősorban azoknak ajánljuk a Citroën Berlingo Multispace 1.6 HDi-t, akik mindennapos munkavégzésük mellett egy variálható, nagy férőhelyes családi autót szeretnének . Olyan autót, mely bár szegmensének jeles képviselője, mégis hordoz magában olyan apróbb hiányosságokat, amik leginkább kishaszonjármű mivoltának köszönhetőek – mégis áthidalható, és szerethető. Ráadásként pedig gondoljunk arra, hogy akár szélsőségesebb szituációkban is helyt áll az autó: könnyebb terepek, földutak, akár kisebb patakátkelők egész biztosan meg sem kottyannak majd neki!

Citroën Berlingo 1.6 HDi XTR specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1560 ccm

Maximális teljesítmény: 92 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 230 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, ötfokozatú manuális váltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4380 mm

Szélesség: 1810 mm

Magasság: 1862 mm

Tengelytáv: 2728 mm

Első gumik mérete: 205/65 R15

Hátsó gumik mérete: 205/65 R15

Tömeg, üresen: 1410 kg

Terhelhetőség, össztömeg: 2020 kg

Csomagtartó mérete: 547 liter, 3000 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 60 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 161 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 14.3 másodperc

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.0 l/100 km

Országúti: 4.2 l/100 km

Vegyes: 5.2 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.2 l/100km

Országúti: 4.8 l/100km

Vegyes: 5.3 l/100km

CO2 kibocsátás: 139 g/100km

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Samsung, Kingston Technology, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer Aspire 5755G notebook, Samsung 830 Series SSD
Utómunka technika: Samsung UE40C6510 full HD LED televízió
Exit mobile version