Főoldal Szabadidő LEGO 42039 LEGO Technic 24 órás versenyautó – amikor a részletesség lenyűgöz

[TESZT] 42039 LEGO Technic 24 órás versenyautó – amikor a részletesség lenyűgöz

A LEGO Technic ágazata – amióta csak az eszünket tudjuk – élethű mechanizmus lemodellezéseiről, kiváló részletgazdagságáról volt híres. Persze a modern kor igényeinek folyamatosan egyre inkább meg kell felelni, ennek köszönhetően egy-egy LEGO Technic modell kifinomultsága mára már olyan szinteket pedzeget, amelyekre anno gyermekkorunkban nem is gondoltunk volna.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-028

Fentiek hű példája a 42039-es lajstromszámot kapott LEGO Technic 24 órás versenyautó modellje, mely a kultikus és klasszikus Le Mans-ban megrendezendő versenyek speciális autóinak sémáját követi. Ez alapvetően a megjelenésre utal, tehát a rendkívül lapos, elnyújtott kaszniforma, szinte a sarokpontokra helyezett tengelyekkel, áramvonalas, F1-et idéző megközelítésekkel operáló formavilág remekbeszabottan került megvalósításra a LEGO Technic 24 órás versenyautó esetében.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-024

Mivel médiacsoportunk egyik meghatározó online felülete az Autóaddikt.hu, kiemelt hangsúlyt fektetünk az autóipar újdonságaira, tesztek formájában mutatjuk be a legrelevánsabb képviselőket kategóriától függetlenül hétről hétre. Ezért is örültünk, amikor kiderült, hogy a technikai részletességekben nem szűkölködő 42039-es LEGO Technic 24 órás versenyautó lesz soron következő, legfrissebb LEGO tesztünk alanya. Kiváltképp nagy volt az öröm pluszban, hiszen a korábban bemutatott 10242 LEGO Creator Expert MINI Cooper révén kiemelt érdeklődés mutatkozott, s folyamatosan érkeznek a megkeresések szerkesztőségünkhöz: mikorra várható a folytatás?

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-001

A LEGO Technic 24 órás versenyautó vaskos, súlyra is tekintélyes dobozban érkezett, s mint ahogyan megszokhattuk már, illusztris képanyaggal lett ellátva a csomagolás. Egyfajta kedvcsináló is ez nyilván, nem titkoltan, hiszen sok múlik azon, hogy szárnyaló fantáziánk hogyan jelez vissza vásárlás előtt. Eltérően a korábbi kiszerelésektől, a LEGO Technic 24 órás versenyautó esetében sincsenek rekeszelések, szortírozott elemek, legalábbis séma szerint rendezve, mindössze külön-külön tasakokba kerültek a kockák, kisebb és nagyobb részegységek, egyebek. Nehezíti a helyzetet, hogy jelen esetben  ne is álmodjunk arról, hogy bármiféle sorszámozást kapjunk a tasakolás esetében, mely segítené munkánkat.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-003

Így tehát a legegyszerűbb, ha a LEGO Technic 24 órás versenyautó kirakása előtt egy viszonylag nagy, sima felületre kiszórjuk mind az 1219 darabnyi alkatrészt és összetevőt, valamilyen szinten azért elrendezve a későbbi kavarodás elkerülése végett. Alapvetően a felniket, a hozzájuk tartozó gumiabroncsokat, a zöld színű karosszéria-elemeket, valamint a külön csomagolt matricákat is nyugodt szívvel félretehetjük későbbre, ezek egészen biztosan csak a munkálatok elvégzésének úgy háromnegyedénél fognak előkerülni, szépen, fokozatosan.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-002

Értelemszerűen a LEGO Technic 24 órás versenyautó esetében is több fázisra bontható az összeszerelés folyamata. Elsőként az alváz, valamint a futómű főbb részleteivel kell megbirkóznunk, konkrétan a hátsó felfüggesztés hídja, lengéscsillapítása, külön rugóstagokkal kerül összerakásra. Már itt, az első pillanatokban is érződik az a hihetetlen mérnöki precizitás, amellyel ki lett alakítva a LEGO Technic 24 órás versenyautó alapterve, ugyanis minden túlzás nélkül állítható, hogy a részletgazdagság, valamint az eredeti megoldásokhoz történő összehasonlítás elsőrendűre sikerült. A legutolsó gömbcsukló, lengőkar, tárcsa megszólalásig hasonlít az „igazi” szisztémához, szédületes, ahogy a LEGO arra is ügyelt, hogy egyedi építőelemeik a legjobban hozzák az elvárások szerinti szintet.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-004

Nem kell túlzottan expertnek lennünk egyébként ahhoz, hogy szépen, komótosan haladva felépüljön a LEGO Technic 24 órás versenyautó. Miután helyére tettük a hátsó felfüggesztést, féltengelyekkel, a hozzá tartozó differenciálművel és kardángely-kezdeménnyel (klasszikus hátsókerék-hajtásról van szó), elkezdhetjük felépíteni a V elrendezésű, nyolchengeres motor egységet is. Itt ismét lehengerlőek a részletek, ugyanis magát a főtengelyt több külön apró összetevőből kell megépíteni, de a dugattyúk, illetve a hajtókarok is külön darabkákból állnak össze.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-005

Mindez kapcsolódik a hátsó felfüggesztéshez, azaz magához a differenciálműhöz, és máris elkészült a hajtáslánc egyik legfontosabb része. A differenciálmű egyénként szintén tud úgy működni, mint a valóságban: ha az egyik hátsó kerék blokkolva van, úgy a másik tud különálló, független mozgást.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-006

Nos, ha eddig a pontig eljutunk, hihetjük, hogy a nehezén túlestünk, vagyis ennél magasabb szintű rálátást nem nagyon fog igényelni az összeszerelés. Ez persze tévedés, lesz még bőven kihívás a folyamat során.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-007

Mindezek után folytatólagosan kezdjük kiépíteni az utaskabin körvonalait, valamint az itt húzódó (alapvetően alvázra applikált) tengelyek, megerősítő keresztrudazatok kerülnek beszerelésre. Különösen fontos része a LEGO Technic 24 órás versenyautó teljes funkcionalitásának, hiszen – bár nem árulunk el előre semmiféle titkot – az egész modell funkcióinak későbbi működése mechanikus megvalósításokkal zajlik, de erről majd lejjebb.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-013

Elvégeztük tehát az alapvető simításokat, folytassuk a kaszni elejének megépítésével, amely tulajdonképp a mellső légterelő spoiler felerősítése. Miután ezzel is végeztünk, jöhet a bonyolult első MacPherson rendszert imitáló felfüggesztés kialakítása. Természetesen itt is minden úgy kerül kialakításra, ahogyan az a nagykönyvben meg van írva: lengőkarok, féltengelyek, fogasléces kormánymű, egymástól különválasztott jobb- és baloldali teleszkópos futómű. Talán ezek a legmegkapóbb pillanatok a LEGO Technic 24 órás versenyautó összeillesztésében, hiszen – nem győzzük elégszer hangsúlyozni – ámulatba ejtő a részlethűség.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-011

Miután helyére került a rudazat, és a gömbcsuklók is passzolnak, behelyezhetjük az alváz kereszttartóira az egész komplett első futóművet, több ponton rögzítjük, így a hátsó hídhoz hasonlóan itt is minden fix és stabil. A kormánymű működését – csakúgy, kint a rugózást például – tesztelhetjük a rudazat jobbra-balra mozgatásval.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-009

Jöhet a középső mechanizmus kidolgozása. Itt dől el végeredményben a LEGO Technic 24 órás versenyautó összes részegysége – szárnyas felfelé nyíló ajtók, motortértető – mozgatása. Ennek megfelelően beépítünk egy multifunkciós, háromállású kapcsolót módválasztó tárcsával, mely segítségével váltogathatunk a profilok közt, s a túloldalra helyezett kis fogaskerékkel mozgathatjuk az épp beállított részelemet.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-008

Előkészületeink megtétele után folytatólagosan alakítjuk ki a LEGO Technic 24 órás versenyautó oldalvezetését, valamint a fogaskerékház tengelyeinek védelmét, lezárását. Először a menetirány szerinti bal oldalon kezdünk, majd folyamatosan haladunk előre, számtalan kiegészítő megerősítéssel, valamint a módváltó karja is itt kerül véglegesítésre.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-010

Eljött az első matricázás ideje! Itt is igényel a ténykedés némi kézügyességet, ugyanis egyáltalán nem mindegy, hogy az egyébként apró felület(ek)re hogyan kerülnek fel a jelzések, szimbólumok. Itt is eltöltünk majd néhány percet, majd a bűvös 6-os számozással felvértezett oldalelem kap is hamar egy fehér színű lemezkét, ami fel- és lehajtható: ez takarja a bal oldal fogaskerekeit, tengelyeit, valamint a módválasztó kapcsolókart is.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-012

Matricázzuk tovább az oldalvezetést, megérkezik a két tengely közti oldalfelület első részeleme is, minden a helyén, jöhet a kormánykerék és a középkonzol. Sajnálatunkra itt nem nagyon remekel a koncepció, ugyanis a LEGO Technic 24 órás versenyautó első kerekei ugyan kormányozhatóak, de nem a beépített kormánykeréken keresztül.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-034

Nyilván ez már komoly kihívások elé állította a tervezőket, valamint a később opcionálisan beszerelhető motoros hajtások kialakításánál problémát okozhatott volna. Mindegy is, esztétikailag rendben tehát a beltér talán leghangsúlyosabb része az ülés mellett, ami ugyebár később kerül majd a képbe.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-015

Folytatjuk a munkálatokat, megfordítjuk a modell eddig elkészült formáját, a jobb oldal kitoldásaival, fogaskerekeinek és maradék tengelyeinek elhelyezésével. Matricák is jönnek ismét szép számmal, tulajdonképpen megcsináljuk a korábban már befejezett oldalrészek tükörképét, illetve rögzítésre kerül a későbbi hátsó motorháztető nyitó idomnak a mozgatásért felelős kockája.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-016

Ha elkészültünk a fentiekkel, jöhet is az előbb már emlegetett szárnyasajtó mechanika kialakítása. Itt nagyon kell ügyelnünk arra, hogy a módválasztó kapcsoló a megfelelő pozícióba legyen állítva, ugyanis ténylegesen milliméterre pontosan kell a szerkezetnek úgy állnia, hogy a hiányzó átkötő darabkák a helyükre kerülhessenek, s aztán megfelelően tudják működtetni a kívánt felületet.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-017

Nem fejezzük be rögtön az ajtókat, folytatjuk inkább az A oszlopok összeapplikálásával. Könnyít a helyzeten, hogy számos előre gyártott részelemet találunk a LEGO Technic 24 órás versenyautó dobozában, ami csak és kizárólag arra a helyre illeszthető be, ahová ténylegesen szól a rendeltetésük; ilyen ez az első szélvédőkeret pontoknál is. Utána jöhet a Recaro ülést modellező, ötletesen kigondolt kiegészítő, ez máris bepattintható a padlólemez kereszttartóiba.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-018

Mehet az oldalajtók befejezése. Matricák, berakások, az átkötők helyére illesztése: máris megvan a mechanikusan működtethető rendszer, aminél elsőre gyönyörűen klappolt minden, pedig őszintén szólva féltünk attól, hogy bonthatunk majd egy keveset a már készre gondolt egységen.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-019

Kell, hogy meglegyen a LEGO Technic 24 órás versenyautó orr-fazonja is, úgyhogy ide is szükségeltetik némi plusz építőelem. Ezt úgy oldjuk meg, hogy a tengelyekhez hasonló, ám sokkal rugalmasabb, hajlítható darabokból építjük fel a szélvédővonal alsó, félkör alakú ívét, úgy, hogy az elhajlított rudat átbújtatjuk a megfelelő tartórészeken, és mindkét végét rögzítjük.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-020

Dupla első lámpatestjeink lesznek, ráadásul olyanok, amelyeket később egy megfelelő upgrade alkalmával akár LED-es alapú világítótestekkel is kiegészíthetünk. A lámpafészkek egyenként kerülnek szólóban kialakításra, majd helyezhetők is rá az alváz légterelő szárnyának végződéseire, majd ide applikáljuk a kisebb és nagyobb burákat.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-030

A bal első sárvédőelem helyére rakása után következhet a jobb oldali lámpatest-procedúra, aztán értelemszerűen sárvédőzünk – mindkettő utóbbira kerülnek ismét dekorációk, ügyelve arra, hogy más ábrákat kell használnunk mindkét esetben. Csomagtartó fedelünk is lesz, úgyhogy ezt is gondoljuk gyorsan a helyére – egyébként ide kerühet majd a többszörösen említett villanymotor opció is, amelyet külön lehet megvásárolni a készlethez.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-032

Már igencsak a vége felé közeledünk, ennek folyományaként nézzük a motortérfedél kialakításának menetét. Mivel ez a részegység is mechanikusan mozgatható, ezért a már korábban beépített kampó jellegű elemhez kapcsoljuk a külön összerakott modult, figyelve arra, hogy a módválasztót a megfelelő pozícióba kapcsoljuk át, hogy minden mozgatóegység rendben működtesse a fel- és lehajtási procedúrát.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-026

Nagyjából meg is vagyunk a nagy részével, már ami az összeszerelési folyamatsort illeti, hátra van még egynehány kiegészítő részlet eldolgozása, mint például az oldaltükrök felhelyezése, vagy épp a felnik belső peremének felmatricázása, illetve a gumiabroncsok használatba vétele.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-027

Remek és nagy szavatosságú darab lett a LEGO Technic 24 órás versenyautó, kicsinek és nagynak egyaránt ajánlható. Bár mi leginkább felnőtt szemmel vizsgáltuk a terméket, ki kell jelentenünk, hogy szinte hibátlan remekművel ismerkedhetünk a rendkívül szórakoztató kirakási folyamat alatt, majd utána is hosszasan örömünket leljük a modellben. Ami lenyűgöző, az a hihetetlen részletesség és precizitás – a LEGO Technic 24 órás versenyautó egyfajta belépő techdemo a LEGO Technic világába, amely rámutat, hol jár 2015 derekán a cég innováció terén.

42039-lego-technic-24-oras-versenyauto-teszt-napimagazin-025

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, ASUS, Gigabyte