Megosztja a magyarokat a szelfizés: közel kétharmaduk tartja átmeneti divathóbortnak, és ugyanennyien gondolják felesleges magamutogatásnak. Ennek ellenére a magyarok csaknem fele szokott szelfizni, igaz, egynegyedüket zavarba hozza, ha ezt más is látja – derül ki a Samsung Selfie Guide kampány keretében készült kutatásból[1]. A szelfi nem csak a legfiatalabbak körében hódít: az 50 és 75 év közöttiek negyede is szokta önmagát fotózni. A kutatásból az is kiderül, hogy a budapestiek magamutogatóbbak a vidékiekhez, a nők pedig a férfiakhoz képest. A 50-75 éves szelfizők egyötöde kimondottan Facebookra szánja a fotóit.
A Samsung Electronics megbízásából készült kutatás szerint magyarok közel fele (46%) szokott önfotót, azaz szelfit készíteni. Legnagyobb arányban a 18-29 évesek (63%) hódolnak a szelfizésnek, de még az 50 és 75 év közötti korosztályban is minden negyedik válaszadó szokott szelfit készíteni. A nők hajlamosabbak a szelfizésre, mint a férifak (51% vs. 40%), és nagyobb valószínűséggel csinál fotót magáról az, aki okostelefonnal rendelkezik (56%). A felmérés alapján fővárosiak körében népszerűbb ez a műfaj, mint vidéken (a budapestiek 51%-a készít szelfit, míg a községben élők csupán 39%-a). A Samsung Selfie Guide kampányban az is kiderült, hogy melyek a fővárosiak népszerű szelfi helyszínei: a legtöbben a Bazilika és a Deák tér környékéről osztják meg Instagrammon, és ezzel együtt a www.selfieguide.hu oldalon a fotóikat. A magyarok 33%-a csak alkalmanként nyúl a kameráért, hogy önmagáról fotót készítsen, legalább havonta a válaszadók 9%-a, hetente pedig 4%-a csinál szelfit. Utóbbi csoportban a 18-29 évesek felülreprezentáltak, akik közül minden tizedik heti rendszerességgel szelfizget.
A szelfizők többsége (70%) saját magának akar megörökíteni egy-egy jó élményt, de egyharmaduk számára az is fontos, hogy megossza azt barátival. Utóbbi főként a fiatalokra jellemző: a 18-29 éves korosztály 46%-át ez (is) motiválja a fotózásnál. Képeit a szelfizők közel egyötöde szánja a Facebookra, ami 18-39 évesekre ugyanúgy jellemző, mint a 50-75 éves korosztályra. Az Instagram viszont egyértelműen a legfiatalabbak körében népszerű, a 18-29 évesek 7%-a tölti fel ide képeit (míg az összes válaszadó körében 3% ez az arány). A képekkel minden nyolcadik szelfiző szeretné gondolatait, érzéseit kifejezni – utóbbi inkább jellemző a nőkre.
Vitathatatlan népszerűsége ellenére még a szelfizők többsége is csupán átmeneti divathóbortnak tartja a szelfizést, és közel felük véli felesleges magamutogatásnak. Még kritikusabbak azok, akik sosem készítenek önfotót: közel háromnegyedük ért egyet ezzel a két állítással. Alighanem a szelfizéssel kapcsolatos negatív vélekedések is szerepet játszanak abban, hogy a szelfizők egynegyedét hozza az zavarba, hogy nyilvános helyen mások is látják fotózás közben – ráadásul ez jobban zavarja azokat, akik gyakrabban nyúlnak a kamerához.
A szelfi készítés szinte teljes mértékben a mobiltelefonhoz kötődik: csupán a szelfizők 13%-a használja elsősorban a hagyományos kameráját, 84% főként a mobiljára támaszkodik – utóbbi csoportban közel azonos számban használják az előlapi, illetve a hátlapi kamerát. A szelfi készítésnél a legtöbb válaszadót (38%) az zavarja, hogy nem tudja beállítani a megfelelő kameraszöget, így fontos részletek lemaradnak a képekről – ez főként azokkal fordul elő, akik a telefon hátoldali kamerájával fotóznak. Sokak számára a szelfibot hiányzik ahhoz, hogy jó képet készítsenek (29%) és gyakori probléma az is, hogy nem tudják beállítani jól a kamerát (27%), vagy nem megfelelő az előlapi kamera felbontása (23%).
Nyilas Orsolya, Samsung Electronics Magyar Zrt. vállalati kommunikációs vezetője elmondta: „A mobil technológia gyors fejlődésével életünk részévé vált a szelfi: a magyarok csaknem fele gondolja azt, hogy ez egy mindennapos kommunikációs eszköz, köztük azok is, akik sosem készítenek magukról fotót. A legújabb technológiákkal már azok a problémák is kiküszöbölhetőek, amellyel még sok szelfiző szembesül, így akár a telefon előlapi kamerájával is profi fotó készíthető. Hogy a szelfizés átmeneti hóbort, vagy sem, azt majd az idő eldönti, de a Selfie Guide kampányunkkal is mindenkit arra akarunk buzdítani, hogy engedje szabadjára a benne rejlő fotóst: örökítse meg magát Budapest legszebb helyszínein, és ossza meg műveit a nagyközönséggel.”