A világ és vele a fogyasztók elvárásai rohamosan változnak… És hogyan tud mindezzel lépést tartani az autóipar? A Citroën például nem mindennapi alternatívát kínál a kompakt személyautók kedvelőinek: a Citroën C4 Cactus-t. Az alsó középkategóriában meglehetősen régóta ugyanazok a meglehetősen kötött sztereotípiák uralkodnak. Ebbe az „állóvízbe” érkezik most a Citroën C4 Cactus a maga meghökkentően egyedi formájával, a kellemeset a hasznossal barátkoztató megoldásaival. A cél egyértelmű: azt adja a gyártó az ügyfeleknek, amire valóan szükségük van.
A Citroën C4 Cactus új képlettel fejezi ki a modern autózás egyik legfontosabb tételét:
– még több dizájn
– még több kényelem- még több hasznos technológia- még több takarékos megoldás Az új képletet a Citroën sajátos gondolkodásmód mentén bontja kii:
Emeljük ki azt, amit az ügyfelek valóban fontosnak tartanak. A technológiai újítások és a karakteres dizájnelemek szolgálják a kényelmet, az egyszerű használatot és az alacsonyabb fenntartási költségek elérését.
> Az Airbump rendszerrel hasznos, esztétikus és igény szerint személyre szabható újdonságot kínál a Citroën, mely nemcsak az autó stílusát teszi karakteresebbé, de a karosszériát is védi.
> A felhasználóbarát, 100%-ban digitális vezérlőfelület tágasabb vezetőhelyet eredményezett, ahol a kezelőgombok a 7 colos érintőképernyő körül kaptak helyet.
> A nagyméretű első ülések kényelmes kanapéra emlékeztetnek.
> A tetőbe épített utasoldali légzsák (Airbag In Roof technológia) igazi világújdonság, mely nagyobb teret és több rakodóhelyet biztosít az elöl ülő utas számára.
> A hővédelemmel ellátott panoráma üvegtetőnek köszönhetően fényárban úszik az utastér – anélkül, hogy felmelegedne.
Szabaduljunk meg mindentől, ami felesleges – így költséget csökkentünk. Az optimalizált kialakítású padlólemezhez a legújabb generációs, hatékony motorok társulnak: a Citroën C4-nél 200 kg-mal könnyebb C4 Cactus a kiváló vezetési kényelmet alacsony üzemanyag-fogyasztással párosítja (a dízelváltozat CO2-kibocsátása csupán 82 g/km, fogyasztása 3,1 l/100 km, a benzines változat CO2-kibocsátása pedig kevesebb mint 100 g/km).
Dizájn
A még dizájnosabb megjelenés érdekében először is össze kellett békíteni az esztétikust a hasznossal, meg kellett találni a megfelelő méreteket, és a legmesszebbmenőkig szem előtt kellett tartani a hatékonyságot.
A Citroën C4 Cactus a legendás elődökhöz hasonlóan gyorsan bevési magát az emlékezetünkbe. Meghatározó stílusjegyei:
> a letisztult, sallangmentes felületek,
> a mindenfajta agresszivitástól mentes, töretlen vonalak,
> a lebegő hatást keltő háromszögablak és tető,
> a LED-es nappali fények és az Airbumpokba integrált fényszórók adta formabontó világítás,
> a szigorúan funkcionális dizájnelemek (az Airbumpok és a kerékjárati ívek a védelmet, a tetőrudak a szállítási lehetőségeket, a panoráma üvegtető a fényt hangsúlyozzák).
Airbump: világújdonság a Citroën-től
Ez a megoldás a dizájn lényegét testesíti meg azáltal, hogy egy stíluselemhez konkrét funkciót rendel. Az autó oldalába és lökhárítóiba épített Airbump elemek grafikusan is tagolják a Citroën C4 Cactus karosszériáját. Az Airbump betétekkel a személyre szabás lehetőségei is bővültek: a négyféle (fekete, szürke, bézs és csokoládé) színben rendelhető elemek a tízféle karosszériaszín és háromféle belső stílusvilág (Stone Grey szürke, Habana Inside barna és Purple Inside lila) mindegyikével variálhatók.
Az Airbump ezen felül tényleges védelmet nyújt a mindennapok apró megpróbáltatásaival szemben. A hőre lágyuló poliuretánból készült rugalmas felületben lévő levegőkapszulák csökkentik az ütközések erejét. Az Airbumpok nem igényelnek különleges karbantartást, ugyanakkor közvetlenül hozzájárulnak a karbantartási és javítási költségek csökkentéséhez.
Ez az egyszerre esztétikus és praktikus újdonság nyugodtabbá teszi a városi forgalomban való közlekedést.
A Citroën C4 Cactus optimális arányai is a stílust, a vezetési és utazási kényelmet szolgálják:
> 2,60 méteres tengelytávolság (ugyanannyi, mint a Citroën C4-é),
> kompakt méretek (hosszúság: 4,16 m, szélesség: 1,73 m),
> stílusos és ergonomikus profil 1/3 rész üveg-, 2/3 rész lemezfelülettel,
> aerodinamikai szempontból optimalizált, mindössze 1,48 méteres magasság,
> csökkentett túlnyúlások, a sarkokra került kerekekkel.
Kényelem
Az első lépés: minél nagyobb helyet kínálni a vezetőnek és utasainak. A levegősebb utastér ráadásul könnyedebb és barátságosabb hangulatot áraszt.
A vízszintesen tagolt, alacsony műszerfal nagyobb helyet hagy az első utas számára, de nem fosztja meg a könnyen hozzáférhető tágas rakodóhelyektől sem. Ezt egy 100%-ban digitális vezérlőegység alkalmazásával és a vezetőhely optimális kialakításával sikerült elérni:
> a műszerfal helyett a tetőbe építették be az utasoldali légzsákot (Airbag In Roof technológia);
> a kezelőgombok helyett 7 colos érintőképernyőn irányítható az autó minden funkciója (klíma, média, navigáció, beállítások, telefon, internetes szolgáltatások, vezetést segítő rendszerek);
> a hagyományos műszercsoport helyét digitális kijelző vette át;
> az ETG robotizált váltóval felszerelt változatoknál a hagyományos váltókar szerepét az „Easy Push” rendszer vette át. Az egyszerűsített rendszer a műszerfal alsó részén található fokozatválasztóból és a kormányon lévő kapcsolókarokból áll, melyek a sebességfokozatok manuális kapcsolását teszik lehetővé.
A nagyméretű első ülések is az új szellemben fogantak: a tervezők egyszerűen egy kényelmes kanapét építettek az autóba.
Térdmagasságban a Citroën C4-ével megegyező nagyságú lábtér áll a hátsó utasok rendelkezésére. Az ugyancsak azonos tengelytávnak köszönhetően a Citroën C4 Cactus kompaktabb méretei ellenére is (4,16 méter hosszú) ugyanakkora helyet kínál utasainak, mint a Citroën C4. Emellett a Citroën C4 Cactus csomagtere is kellően tágas: 358 literes.
A második lépés a kényelemérzet növelése érdekében: elegáns, de fesztelen hangulat kialakítása. Az utastérben sajátosan letisztult belső dizájn játszik kulcsszerepet, játékos utalásokkal az utazás témaköreire:
> az ajtókilincsek bőr behúzói, a műszerfali felső rakodóhely vasalásai és tűzései a patinás utazóládák elemeit idézik;
> háromféle színösszeállításban választhatók az ülés- és ajtókárpitok, valamint a műszerfal borítása (Stone Grey, Purple Inside és Habana Inside).
Hasznos technológiai megoldások
A Citroën C4 Cactus-on alkalmazott technológiák az autóvezetők tényleges igényeire épít: könnyen használhatók, mindenki számára elérhetők és interaktívak.
100%-ban digitális, 100%-ban érintőképernyős, 100%-ban felhasználóbarát vezérlőfelület
A szériában kínált, 7 érintőgombbal rendelkező 7 colos érintőkijelzőn keresztül a modern autóktól elvárt valamennyi funkció vezérelhető (az egyes berendezések változattól függően rendelhetők):
> automata légkondicionáló,
> média (rádió, audio streaming, hordozható készülékek csatlakoztatása, zenetárolás, saját fényképek megjelenítése),
> navigáció (madártávlati nézet, sebességkorlátozások megjelenítése, forgalmi viszonyok figyelése, a legkevesebb üzemanyag-fogyasztással járó útvonal kiválasztása),
> vezetést segítő rendszerek (tolatókamera képének megjelenítése, Park Assist, programozható sebességkorlátozó és -szabályozó),
> telefon (Bluetooth-kihangosító, névjegyzék és profilképek, konferenciahívások kezelése),
> online szolgáltatások (3G kapcsolaton keresztül elérhető Citroën Multicity Connect weboldal),
> beállítások (interaktív kezelési útmutatóval).
Európa néhány országában a Citroën C4 Cactus-ból a 7 colos érintőképernyőn keresztül – melyhez egy 3G modem csatlakoztatható – a Citroën Multicity Connect weboldal autós használatra kifejlesztett alkalmazásai is elérhetőek:
> az „Üzemanyag” alkalmazás elvezeti a legközelebbi és/vagy a legolcsóbb benzinkúthoz,
> hoteleket és éttermeket kereshet az „Arany Oldalak” és a „Trip Advisor” segítségével,
> az aktuális forgalmi helyzetről a „Michelin Trafic” tájékoztat,
> a veszélyzónákra a „Coyote” figyelmezteti.
Az alkalmazásokat teljes mértékben integrálták a gépjármű rendszerébe, így az a gépjármű adatainak (helyzet, sebesség, útvonal, üzemanyagszint stb.) figyelembevételével mindig az aktuális igényeknek megfelelő információkkal szolgál.
100%-ban hasznos vezetést segítő rendszerek
A nyugodt vezetés és a mindennapok megkönnyítése érdekében a Citroën C4 Cactus számos vezetést segítő rendszert kínál:
> A Park Assist segít parkolóhelyet keresni, majd automatikusan bekormányozza az autót a kiválasztott helyre. A vezetőnek csak a gáz- és a fékpedált kell kezelnie.
> A tolatókamera az érintőképernyőn jeleníti meg a parkolási manővereket.
> Az emelkedőn/lejtőn történő indítást segítő rendszer 2 másodpercig automatikusan lefékezve tartja az autót. A fékpedál felengedésekor a gépjármű a 3%-nál nagyobb emelkedőn is könnyen elindul anélkül, hogy visszagurulna
> A statikus kanyarvilágítás egy kiegészítő fénysávval megvilágítja a kanyar belső ívét, így növeli a láthatóságot és a biztonságot a kanyarokban és a kereszteződésekben.
> A Citroën eTouch helyzetbeméréssel egybekötött ingyenes sürgősségi és assistance segélyhívást tesz lehetővé (országtól függően). A kétféle szolgáltatás a beépített SIM-kártyának köszönhetően a hét minden napján, a nap 24 órájában elérhető. Műszaki hiba vagy baleset esetén segít pontosan meghatározni a gépjármű helyzetét, és gyors beavatkozást tesz lehetővé a mentőszolgálatok számára.
Technológiai újítások a nagyobb kényelem érdekében
Az utastér kényelmét növeli a kiemelkedő hővédelemmel ellátott nagyméretű panorámatető, mely szűri a napfényt, és kívül tartja a meleget. Az üvegtető egy 4-es kategóriájú napszemüveghez hasonló védelmet nyújt az UV-sugárzás ellen. Fény- és hővédő, valamint akusztikai tulajdonságainak köszönhetően nincs szükség árnyékolóra, ami súlycsökkenést (-6 kg) és jobb súlyeloszlást eredményez (az alacsonyabban elhelyezkedő súlypont miatt jobb lett az autó úttartása).
A vezetési kényelmet fokozza a „Magic Wash ” névre hallgató egyszerű és ötletes találmány, mellyel megszüntethető az a kellemetlen élmény, amikor is a szélvédő mosásakor néhány másodpercig szinte semmit sem látni a szélvédőn keresztül. A szélvédőmosó fúvókákat az ablaktörlő lapátok végébe építették be, onnan spriccelnek vékony vízsugarat. Így a szélvédőmosás során mindvégig tökéletesen kilátunk az autóból, a hagyományos rendszerekhez képest pedig feleannyi folyadékra van szükség.
Takarékos megoldások
Elérhető áron többet adni abból, ami igazán fontos az ügyfélnek… A Citroën pragmatikusan áll a kérdéshez. Az autós kiadásokba nemcsak az autó vételára, de a használattal kapcsolatos költségek is beletartoznak (üzemanyag-vásárlás, karbantartási költségek stb.), ezért a Citroën olyan megoldásokat keresett, amelyek ezen elemeket is integrálják és kiszámíthatóvá teszik.
Ügyféltámogatás a vásárlástól az újraértékesítésig
A mobilszolgáltatók ajánlatainak mintájára a Citroën C4 Cactus-t havi előfizetési díjas, illetve kilométerdíjas formában is megvásárolhatják az ügyfelek (országtól függően). A piacon egyedülálló ajánlat a szerződés időtartama alatt az üzemanyagon kívül valamennyi kiadást magában foglalja, így a finanszírozást, a biztosítást és a karbantartást is. Egy fix összegű havi díjért cserébe az ügyfél – anélkül, hogy túlköltekezéstől kellene tartania – kiválaszthatja az autója kiviteli szintjét (felszerelések, motor stb.), valamint azokat a szolgáltatásokat, amelyekre valóban szüksége van (szerződés típusa, „all inclusive” csomag vagy a megtett kilométerek alapján történő elszámolás stb.).
Az üzemanyag-fogyasztás csökkentése
Ha nem szeretnénk költséges technológiákat alkalmazni, a hatékonyságra való törekvés és a felesleges dolgok elhagyása kulcsszerepet kell, hogy játsszon a fogyasztás csökkentésében. A súlycsökkenés lehetőséget ad a legújabb generációs, kisebb hengerűrtartalmú motorok beépítésére, amivel a vezetési kényelem megőrzése mellett csökkenthető a fogyasztás.
A Citroën C4-hez képest 200 kg-mal, mindössze 965 kg-ra sikerült csökkenteni az autó tömegét. Ezt az eredményt a következőknek köszönhetően sikerült elérni:
> kompakt és könnyű padlólemez,
> legújabb generációs, kis hengerűrtartalmú motorok, melyek megfelelnek a leendő Euro6-os előírásoknak (Stop&Start rendszerrel felszerelt PureTech benzinmotorok és BlueHDi dízelmotorok),
> könnyű, de nagyon masszív anyagok, például a nagy szilárdságú könnyű acél vagy az alumínium, amelyből a motorháztető és lökhárító-merevítő készül,
> könnyített elemek: félig nyitható hátsó ablakok (-11 kg) és egyben dönthető hátsó üléspad (-6 kg).
A súlycsökkentésnek köszönhetően a benzines változat CO2-kibocsátása 100 g/km-nél is kevesebb, a dízelváltozaté pedig 82 g/km, ami mindössze 3,1 l/100 km fogyasztásnak felel meg.
A használati költségek jelentős csökkentése
Az üzemanyag-fogyasztás mellett a modell használati költségeinek összességét sikerült csökkenteni. A Citroën C4 Cactus fenntartási költsége a kompakt kategória többi képviselőjéhez képest közel 20%- kal alacsonyabb. A tömegoptimalizálásra fordított munkának köszönhetően jelentősen mérséklődött a kopóalkatrész-felhasználás. Az Airbump pedig a javítási költségek leszorításában játszik fontos szerepet.