Egyre népszerűbb a „smart shopping” vagyis „tudatos vásárlás” koncepciója, ami sokak szerint nem más, mint a kiszemelt termékek becserkészése alacsony áron. Az amerikai St. Louis Egyetem kutatása alapján azonban ennél jóval összetettebb trenddel állunk szemben. Lássuk milyen egy smart shopper a kutatók szerint!
A tudás hatalom
A kutatás során több száz Missouri állambeli lakos vásárlási szokásait vizsgálták. A vizsgálat vezetői arra jutottak, hogy a smart shopper-ek elsősorban a tájékozottság szintjén térnek el az átlagos vásárlóktól. A tudatos vásárlók célja ugyanis az, hogy a lehető legkevesebb idő alatt a legtöbb kiszemelt terméket beszerezzék, természetesen mindezt a legjobb áron és minőségben. Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy tudják, mikor és hol indul leárazás, kuponos akció vagy vásárlási maraton. Mindemellett általában tisztában vannak azzal is, hogy a kiszemelt cipő, kabát, stb. mennyibe kerül eredeti áron, így az árréssel is tudnak kalkulálni.
Az információ nem a fán terem
A tudatos vásárlók másik nagy ismérve, hogy ismerik a számukra releváns kommunikációs csatornákat. Hogy ez mit is jelent magyar viszonylatra levetítve? Ha a tavaszi nyaralást külföldre tervezzük, akkor iratkozzunk fel a Wizzair vagy a Ryanair hírlevelére, és várjunk. Minden héten újabb úti célokat áraz le a két légitársaság, így bőven lesz mit választani a repertoárból. A hírlevél működik a ruházati cikkeknél is, de itt érdemes még egy szintet lépni a web2 világába, hiszen különböző applikációk segítségével nem csak a leárazásokról, hanem a konkrét ajánlatokról is azonnal értesülhetünk. A Premier Outlet telefonos applikációján például előre megnézhetjük, milyen ajánlatokkal készülnek az üzletek a következő időszakban. A Promod pedig híres a vásárlói kártya – hírlevél kombójáról, ami annyit takar, hogy e-mailen először a törzsvásárlókat értesítik ki, akik a boltokban a kártya segítségével további kedvezményekre jogosultak. Ez persze csak néhány példa, de egy biztos, itthon is számtalan lehetőség kínálkozik a smart shoppereknek.
A vásárlás élménye
A kutatás harmadik nagy területe arra irányult, hogy milyen pszichés jelenségek húzódnak meg a smart shopping mögött. A kutatók arra jutottak, hogy a tudatos vásárlók ugyan több energiát fektetnek bele a vásárlába – hiszen folyamatosan keresik a lehetőségeket, tájékozódnak, és megtervezik a vásárlást -, ugyanakkor nagyobb az ú.n. „pszichológiai jutalmuk” is. A megtervezett vásárlás jó eséllyel nagyobb sikerélménnyel jár a fogyasztó számára, hiszen tudja, hogy mit és hol keressen. Mindemellett energiát fordít a tervezésre, nem impulzusvásárló, így az adott termék megszerzése büszkeséggel tölti el; a befektetett energia megtérül. Érdekességként azt is kiemelték a vizsgálat vezetői, hogy ezen vásárlók nagy része nem egyedül keresgél, barátokkal, családtagokkal indul útnak. Programként fogja fel a vásárlást, ezért jobban is élvezi.