Még 2017-ben került hozzánk egy Mali Cobra típusú mountain bike, melyet folyamatosan használtunk, szigorúan casual jelleggel. Ezzel nagyjából 7 év leforgása alatt összeszedett jó néhány sérülést, meghibásodást, vagy épp használatból eredő természetes amortizációt. A teljes rendbehozatalt a Mózes Műhelye elnevezésű kerékpárszervizre bíztuk, ahol egyébként kerékpárok és alkatrészek is kaphatók, széles választékban.
Vannak olyan tárgyak, amelyekhez valami miatt ragaszkodunk, és inkább több ízben újraélesztjük azokat, ahelyett, hogy új vásárlásán gondolkodnánk. Az ilyen jellegű példákat esetünkben leginkább a mostanra már youngtimer korúvá lett autók testesítik meg, elég csak egy pillantást vetni Autóadikt autós szakportálunkon futó 1997-es Mercedes-Benz S420 W140 orojektünkre.
Hasonlóképp nehezen engedjük, engedtük el fentebb említett Mali Cobra MTB kérdését is, ugyanis válaszút elé álltunk néhány hónappal ezelőtt, amikor is egy figyelmetlen autós a garázsfeljárónk előtt beletolatott az oldalra letámasztott kerékpárnak. Akkor olyan sérüléseket szenvedett szerencsétlen pára, hogy azon voltunk: nincs mese, lehet, vastelep lesz a vége.
Mígnem aztán hosszabb keresgélést megelőzően rábukkantunk Mózes Műhelyére egy budai bringaszervizre, amely az első pár pillanat böngészés, olvasgatás után máris elnyerte szimpátiánkat. Alapvetően a honlapjuk felépítése, amelynek tartalma máris szakértelmet és elhívatottságot sugárzott. Egyeztettünk is velük, majd nem sokkal utána be is vittük a kerékpárt a szervizükbe.
Mint ahogyan az sejthető volt, a Mali Cobra több sebből vérzett. Persze olyannyira, hogy használhatatlan volt konkrétan, hiszen az ominózus autós tolatgatás megtette hatását, úgy, hogy a hátsó abroncsot eleve cserélni kellett, mivel centírózásra alkalmatlan volt. Félő volt továbbá, hogy a váz is deformálódhatott, de aztán kiderült, hogy az menthető és tovább használható eleme a kerékpárnak.
Ugyanakkor sok más hibát is feltárt a Mózes Műhelye kerékpárüzlet és szerviz, amelyek többségében amortizáció végett voltak jelen. Például a lánc pár milliméteres megnyúlása elég volt ahhoz, hogy csereérett legyen, vagy akár a teljes hajtómű, vagy a kopott fogaskoszorú is.
Persze nyilván egy komplett hátsó abroncsot is kellett szerezni ahhoz, hogy egyáltalán járóképes legyen a Mali Cobra, így hátra egy DT Swiss 533 D 27.5″ 32h került, a hozzá leginkább megfelelő, szintén DT Swiss márkájú, rozsdamentes küllőkkel. Az első megmaradt gyári mivoltában (itt is kellett azért egy masszív centírozás). Mindkét kerékre új abroncsok is kerültek, hiszen a közel 3000 kilométer futásteljesítmény már jócskán meglátszott a futófelületeken. Így hát felkerült 2 darab Jack Rabbit II Pro EPS folding CST defekttűrő külső, a belsők pedig Continental 47/62-584 MTB 27,5 A40 darabok lettek. Így a kerekeket kompletten ki is lehetett pipálni.
Mint ahogyan említettük, a lánc cseréjére is szükség volt a megnyúlás miatt. A műhely szerint itt a legjobb választásunk a Shimano CNHG40 116 szemes lánca, úgyhogy ez lett a nyertes e téren. S hogy teljes legyen a kép, a hajtómű is Shimano lett, méghozzá egy robosztus TY 175MM-42X34X24F modell tekintetében. Miután a lánckeréksor is elhasználódott a 8 év során, ezért cseréltettük, szintén márka hűen egy ezüst színű 8 fogaskerekes 11-32F CSHG418-ra.
Bár a fékbetétek cserélve lettek tavaly elöl és hátul, a tárcsákat ildomos volt újragondolni. A legegyszerűbb megoldásnak az bizonyult, hogy választottunk előre és hátra is 1-1 vadonatúj BBB Cycling BBB Cycling BBS-112 PowerStop alkatrészt, így a megállások, esetleges intenzív instant fékezések is biztonsággal tudhatók le a jövőben. S ha már BBB Cycling, akkor essen szó a markolatokról is: ide szintén ennek a brandnek a BHG-28 FoamGrip terméke került, fekete színben. Igen, a markolatok is megfáradtak, mozogtak, elforogtak – tavaly előtt egy eléggé masszív bukás okozott némi deformációt és amortizációt, ám mindezidáig nem cseréltük.
Miután átvettük az elkészített, szinte teljes egészében megújult mountain bike-ot, rögvest látszott, hogy a cserélt alkatrészek klasszisokkal magasabb nívót képviselnek, mint amelyekkel gyári kiszerelésben érkezett anno. Úgyhogy nagy valószínűséggel a jelen kialakítás és felszereltség hosszabb élettartamot fog jelenteni a Mali Cobra számára. S hogy megérte-e a felújítás? Mindenképp, ha kicsit elfogultan tekintünk a több éve nyüstölt, hozzánk nőtt kerékpárra. Egyébként környezettudatosság tekintetében sem olyan rossz elgondolás a felújítás választása új vásárlása helyett, nem igaz?
Úgy döntöttünk, hogy hamarosan visszatérünk Mózes Műhelyébe, és a számos, bemutatni érdemes potenciált kiaknázzuk hasábjainkon, újabb kapcsolódó cikkekkel jelentkezünk.