Második világháborús Moszkitó vadászrepülőt építenek újjá elkallódott és kis híján odaveszett tervek alapján szakértő amatőrök Nagy-Britanniában. A szerkezetből már csak Kanadában és Új-Zélandon van egy-egy repülni képes példány.
A mikrofilmeken lévő tervrajzokat a De Havilland egykori broughtoni székhelyén találta egy mérnök az év első felében, mielőtt megkezdődött az épület bontása. A több mint 20 ezer második világháborús tervrajzot és diagramot magában foglaló archívum tartalmazza a De Havilland Moszkitók tervrajzainak egyetlen teljes gyűjteményét, valamint azokét a változatokét is, amelyek gyártása sosem kezdődött meg.
A dokumentumokat a The People’s Mosquito nevű szervezetnek ajándékozták abban a reményben, hogy ezek alapján helyre tudnak állítani és fel tudnak küldeni a levegőbe egy sérült kétmotoros Moszkitót.
A The People’s Mosquito elnöke szerint a dokumentumok révén hozzájutottak a Moszkitójuk újjáépítéséhez szükséges létfontosságú műszaki részletekhez.
John Lilley méltatta a tervrajzokba belebotló mérnököt, aki szerinte felismerte, milyen történelmi jelentőségük van a dokumentumoknak és milyen hasznosak lehetnek. Az épületet lebontották, a benne lévő dolgok szemétre kerültek. „Belegondolni is rossz, hogy odaveszhettek volna” – mondta a tervekről John Lilley a The Daily Telegraph című lap szerint.
A szervezet a Moszkitó éjszakai vadászrepülőgép típusának egyik példányát akarja „feltámasztani”, amely a brit királyi légierő 23. repülőszázadának kötelékéhez tartozott és a háború után, 1949 februárjában zuhant le.
„Számos kihívást támaszt egy 70 éves repülőgép helyreállítása, ezek közé tartozik az építéséről, a felhasznált anyagokról, az illesztésekről és más részletekről szóló információk hiánya” – mondta Ross Sharp, a projekt mérnök vezetője, hozzátéve, hogy a gyárépületben talált tervrajzok révén közelebb kerültek céljukhoz és a „briliáns emberekhez is, akik kifejlesztették a világ első igazán sokoldalú harci repülőjét”.
A Moszkitót Sir Geoffrey de Havilland tervezte, és egyike volt a földkerekség leggyorsabb gépeinek, amikor 1941-ben szolgálatba lépett. Az értékes fémkészletekkel való takarékoskodás jegyében a gépet részben fából építették. Több mint hétezer darab készült belőle, és még Hermann Göring, a náci Németország légiereje, a Luftwaffe parancsnoka is megirigyelte.
A tervek olyannyira sokoldalúak voltak, hogy a Moszkitóból vadászbombázó, vadászrepülő, éjszakai vadászrepülő, felderítő repülő és bombázó is készült.
A soha el nem készült típusok most előkerült tervei között olyan változat is szerepel, amely torpedókat hordozott volna. Vélhetően a Tirpitz csatahajó ellen akarták bevetni.