Főoldal Autó, motor Bemutatók, menetpróbák Magyarországon a faceliftes, megújult Toyota Yaris

Magyarországon a faceliftes, megújult Toyota Yaris

15 évvel ezelőtt, 1999-ben debütált az első szériás Toyota Yaris, ma pedig bemutatkozott a hazai újságíróknak is a kívül s belül megújult kisautó. Kétségtelen, hogy a gyökereinél keresendő elődéhez képest jelentősen javult a beltér minősége, a külső markánsabb lett, a motorpaletta is bővült, fejlődött; s természetesen jelen van a hibrid hajtáslánccal választható alternatíva is.

toyota_yaris_2014_01

Ahogy Krajcsovits Sándor, a Toyota Hungary PR és termékkomunikációs szakembere elmondta, az új, Toyota Yaris facelift tervezése és kialakítása és újragondolása esetében kiemelten fontos volt a végfelhasználók visszajelzése, tapasztalata a korábbi modellek révén. Mindezek mellé hozzácsapták még pluszban a márkakereskedők visszajelzéseit (nemzetközi szinten persze), majd innentől kezdve a célok tisztán meghatározhatóvá váltak 2014-ben. Mindehhez nem kevesebb, mint 85 millió eurós fejlesztést fogatosított a gyártó, 576 ezer munkaórával és több, mint 1000 darab új alkatrész bevetésével. Az újratervezett kisautó formaterve pedig szorgos dél-franciaországi kezek munkáját dícséri, úgynevezett keen look stílus-szellemiséggel.
Ahogy elnéztük, az új, 2014-es Toyota Yaris arculata jelentős mértékben megváltozott, igaz, követi a legutóbbi széria tradícióit formavilág terén.

toyota_yaris_2014_03

A külső dinamikusabb, erőteljesebb és markánsabb lett, a front résznél például előszeretettel alkalmazták az Aygo-nál már megismert „bajuszos” jelleget, konkrétan a hűtőmaszk osztott felületeinek egybefolyását, háromszög alakzattal. Mellé a far hangsúlyosabb diffúzor-elemmel lett megspékelve, így már-már az is kijelenthető, hogy a Toyota Yaris legújabb megközelítése rendkívül sportos koncepciót hordoz, egyértelművé téve, hogy a fiatalabb korcsoportot kívánják becélozni. Viszont a korábbiakétól eltérően a jelenlegi Toyota Yaris 1.0 VVT-i (69 LE), 1.33 dualVVT-i (99 LE), illetve 1.4 D-4D (90 LE) motorokkal szerelt verziói – külsőre – teljesen megegyeznek a full hybriddel (100 LE), így mindössze az orr rész Toyota logója körüli kékes árnyalat, továbbá a célzott feliratozás mutatja az autók esetében a különbségekre utaló jeleket.

toyota_yaris_2014_02 toyota_yaris_2014_05 toyota_yaris_2014_06

Az új, faceliftes Toyota Yaris műszerfala is megújult, legalábbis, ami a központi egységet illeti: a harmadik generáció modellciklusának első feléhez tartozó képviselőknél három részre osztódott az analóg felület, itt kettős a kialakítás; ezáltal sokkal átláthatóbb, letisztultabb lett az összhatás. Az infotainment panelje elrendezés szerint igen hasonló a korábbiéval, az LCD kijelző mérete nőtt, illetve USB aljzaton keresztül történik a zenék, médianyagok lejátszása.
Ahogyan már feljebb felsoroltuk, összesen két benzinessel, egy dízellel és egy hibriddel rendelhető az új Toyota Auris. Az 1 literes VVT-i Mild Atkinson ciklusú, 95 gramm CO2-t bocsát ki kilométerenként, miközben a teljesítményre sem lehet panasz (69 LE). Egyébként mind a négy hajtáslánc rendkívül környezetbarát s ebből kifolyólag takarékos is, a károsanyag-kibocsátási értékek mind 100 gramm alatt maradnak, kivétel ez alól az 1.33 literes dualVVTi, itt az érték alig 1 tizeddel haladja csak meg a bűvös határt – itt 109 gramm ugyanis a CO2-kibocsátás. Az 1 literes VVT-i aggregátot teljesen átalakították, 37 százalékos maximális termikus hatásfokkal rendelkezik, csekély, 4.1 liter/100 kilométer üzemanyag-felhasználással – legalábbis, ahogyan a gyártó ígéri.

krajcsovits_sandor_toyota_yaris_2014 toyota_yaris_2014_07

Még egy keveset menjünk bele a műszaki részletekbe: fő cél volt a pumpálási és termikus veszteségek csökkentése az új Toyota Yaris esetében alkalmazott 1 literes VVT-i motor esetében, ennek folyományaként (is) alkalmazták előszeretettel a kis terheléses Atkinson ciklust, továbbá a nagyméretű, hűtött EGR-t. Mindezekkel egyetemben talán még a legfontosabb hangsúly a kis surlódáson van, DLC (Diamond Like Carbon) nagykeménységű bevonatokkal lettek ellátva a szelepemelők, de módosították a dugattyúszoknyákat is, valamint csökkentették a vezérműlánc surlódását is.

A full hybrid hajtással rendelkező Toyota Yaris modelleknél szintén alkalmazták az előző bekezdésben foglaltak nagy részét, valamint növelték a fékenergia visszatöltést, s a hibrid vezérlést újraprogramozták.
Fontos a biztonság, így az új Toyota Yaris tervezésekor egyértelmű volt, hogy a karosszériát meg kell erősíteni. A kialakítás 20 százalékkal merevebb konstrukciót jelent, növelt lemezvastagsággal, több ponthegesztéssel, módosított formával. A felfüggesztésnél csökkentettek a feszességen, a lengéscsillapítókúj szeleptechnológiát és rugóelemet kaptak, a hátsó híd torziós rúdja növelt feszességgel bír.
Az új, 2014-es, most bemutatott Toyota Yaris hangszigetelése is fejlődött, az elmondottak alapján két kategóriával feljebb, az Awensis-nél lelhető fel hasonló technológia alkalmazása. Zajszigetelőként funkcionál a műszerfal, a tűzfal, a középkonzol és a padlólemez is.

A sajtótájékoztatón azt is megtudtuk, hogy a Magyarországon értékesített Toyota Yaris modellek 18 százaléka hybrid, ami nagyszerű irány véleményünk szerint: érezhetően kezdenek a hazai vásárlók is környezettudatosabban, előrelátóbban és felelősségteljesebben gondolkodni.

Az új felszereltségeket is felmutató Toyota Yaris 2 790 000 forintos vételárról indul, ezért 1 literes, 69 lóerős VVT-i motor, 5 fokozatú váltó és Live felszereltség érhető el.

kovacs_andras_peter_knoll_gabi_puskas_peti_toyota_yaris

Mivel az új Toyota Yaris alapvetően – ahogyan feljebb is kitértünk már rá – a fiatalabb generációt próbálja becélozni, ezért előtérbe kerül az autó kapcsán az önfeledt szórakozásra indíttató tálalás. Nemes egyszerűséggel: az új Toyota Yaris dalra fakaszt, mivel annyira szimpla, ugyanakkor színes, hogy nem lehet másként a kormány mögött ténykedni, mint hogy dúdolgassunk. A központi kampányfilmek fő középpontjában is ez áll, rendkívül szellemes audiovizuális megoldásokkal – s hogy mindez magyar vonatkozásban is jól működjön, a Toyota magyarországi importőre felkért kettő előadóművészt, Knoll Gabi és Puskás Peti személyében – nem meglepően énekeseket – hogy valljanak arról, ténylegesen ennyire örömteli és dalos kedvcsináló-e az új Toyota Yaris. Egyöntetűen kiderült hogy igen, a prezentáció után le is vetítettek egy kisfilmet, melyben láthattuk azt a néhány tesztnapot, s annak körítését, melyet Peti és Gabi vezényelt le szó szerint a Yaris-ban.

S végül nézzük személyes tapasztalatainkat az új Toyota Yaris kapcsán: mivel a rendelkezésre álló idő és modellkapacitás is szűkös volt, főként az érdeklődők tekintetében, ezért mindössze hozzávetőlegesen 10 perc állt rendelkezésünkre, hogy kipróbálhassunk egy 1 literes VVT-i motoros, illetve egy full hybrid hajtással felszerelt példányt az óbudai keskeny lankákon. A beltér mintha tágasabb lett volna a korábbi kialakításokhoz képest, az anyagminőség ténylegesen javult. Az első és hátsó ülések is hozzák a szegmensen belül elvárt komfort szintjét, a vezethetőség optimális. Az 1 literes VVT-i továbbra is pörgős, kisebb gázadásokra is harciasan reagál, sportos aspektussal építi fel a nyomatékgörbét. A full hybrid verziónál viszonylag hosszú intervallumon mozgatható a károsanyagkibocsátás nélküli, tiszta elektromos üzem, érezhetőek az erőtartalékok, a benzines profilra történő átváltás zökkenésmentesen zajlik, mindössze a motorhang árulkodik arról, hogy „hagyományossá” alakult közben az üzemmód.

toyota_yaris_2014_04

Hamarosan átfogó teszt keretein belül nyilván behatóbban vesézzük majd ki a Toyota Yaris 2014-es, újragondolt változatát. Addig is elég legyen annyi: aki klasszikus értelemben vett kisautót keres, úgy, hogy kicsit elvonatkoztat a tényleges kisautó fogalmától (mert kifejezetten tágas és nagy szegmensén belül az autó), az jó helyen jár. Ha pedig a hangulat a tetőfokára vág, nem szabad restnek lenni, és kötelező jelleggel fel kell tekerni a hangerőt. Akár a kampányvideóban elhangzott dalok közül válogatva (például a Reel to Real I like to move it-ja perfekt választás), akár Puskás Peti (The Biebers) vagy Knoll Gabi repertoárjából csemegézve.

Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Gigabyte, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: Acer, Gigabyte, MSI