Nagyon fontos, hogy egy autó fényszórója igazán szép legyen. Alapvetően persze az a dolga, hogy éjszaka is lássunk a fénye mellett; csakhogy a fényszóró-tervezés nagyot lépett előre, így ma már minden eddiginél formásabb és stílusosabb fényszórókat alkothatunk.
Mindezt a tudománynak köszönhetjük – egészen pontosan a precíz LED-technológiának. A LED-ek teszik lehetővé, hogy a dizájnerek olyan formájú fényszórókat tervezhessenek, amelyek a hagyományos, izzós megoldásokkal még megvalósíthatatlanok voltak. A családi autók mindig is visszafogottnak tűntek. Ám a még idén megjelenő új Ford Mondeo a kategória “egyik legdögösebb autója” lesz – amiben nagy szerepet kaptak az új modell fényszórói.
“Amikor megformáltuk az új Mondeót, mindenképpen ki akartuk hangsúlyozni a fényszórók karcsúságát – ezt pedig a LED-technológia tette lehetővé számunkra.” – magyarázza Chris Hamilton, a Ford vezető formatervezője. “Egy hagyományos halogén reflektorral ez képtelenség lett volna.”
A LED-ek annyira aprók, hogy a tervezők sokkal szabadabban helyezhetik el őket, mint az eddig használatos izzókat, s így olyan világítótesteket alakíthatnak ki, amelyek nem csupán funkcionálisak – ezáltal pedig radikálisan átalakíthatják az autók külső megjelenését. A keskeny fényszórók révén lekerekíthetők a karosszéria kiszögellései, vagyis az autók áramvonalasabbá válhatnak. Az orr-rész profilja mélyebbre húzható, ami sportosabb benyomást kelt.
“A keskeny fényszórók révén a járművek kiállása határozottabb és agresszívebb lehet.” – avat be Paul Wraith, a Ford formatervezési managere. “Az új technológia révén autóink tekintélyt parancsoló és céltudatos benyomást keltenek.”
A kis átmérőjű diódák különleges mintázatokban, egyedi vezérléssel építhetők be, ami különleges, lenyűgöző világítási effektek kialakítását teszi lehetővé; jó példa erre az irányjelzők adott sorrendben felvillanó, narancssárga fénysora. Ráadásul a diódák sokkal kevesebb hőt termelnek, mint a korábbi lámpák, ezért a fényszórók vetítőlencséi és egyéb alkatrészei műanyagból is készülhetnek, vagyis könnyebben hozzáalakíthatók a dizájnerek elképzeléseihez.
“A fényszórók kicsit olyanok, mint a jéghegyek: amit kívülről látunk belőlük, az valójában jóval kisebb, mint az egész szerkezet.” – teszi hozzá Chris Hamilton. “A LED-es egységek sokkal kevesebb helyet foglalnak, így a formatervezők nagyobb szabadságot élvezhetnek.”
Ráadásul a jövőben még több lehetőség kínálkozik. A technológia fejlődésével a tervezők több színt – sőt színárnyalatokat is – alkothatnak majd, így a dizájn még izgalmasabbá válhat. A fényszórók előtt fényes jövő áll. A vadonatúj Ford Mondeo a Ford első európai modellje, amelynek fényszórója teljes egészében LED-technológiával működik.