A KLM légitársaság kiemelten elkötelezett a fenntarthatóság mellett, és vállalja, hogy a következő tíz évben 75 000 tonna fenntartható üzemanyagot vásárol évente.
A KLM az első légitársaság a világon, ami ilyen mértékű elhatározásokat tesz a fenntartható repülésért. A projekt egyik partnere, a fenntartható repülőgép-üzemanyag gyártásában világelső SkyNRG vállalta, hogy létrehozza Európa első ilyen üzemanyagot gyártó üzemét a hollandiai Delfzijlben. A létesítmény fenntartható üzemanyagot, bio LPG-t és naftát állít majd elő főleg regionális hulladék felhasználásával.
A létesítmény várhatóan 2022-re készül el. Az üzemanyag-gyár létrehozása része a KLM fenntarthatósági terveinek, és a repülésipar „Smart and Sustainable” tervének is. Az LPG gáz értékesítésében világelső SHV Energy szintén beszáll a projektbe, és megvásárolja az üzem által termelt bio LPG gázt.
A fenntartható repülőgép-üzemanyag fejlesztése kiemelten fontos a repülésiparnak. Nemcsak csökkentheti az ágazat szén-dioxid kibocsátását, de növelheti annak hatékonyságát is. Azonban, a jelenleg működő üzemek nem termelnek elég fenntartható kerozint. A SkyNRG új létesítménye, a DSL-01 kifejezetten ilyen fenntartható üzemanyagot termel majd. 2022-től kezdve az új üzem évente 100 000 tonna fenntartható repülőgép-üzemanyagot, és 15 000 tonna bio LPG mellékterméket termel majd. Ezen üzemanyagok felhasználásával a repülésipar 270 000 tonnával kevesebb szén-dioxidot juttat majd a légkörbe évente. Ez kiváló lehetőség az iparágnak arra, hogy megfeleljen a szén-dioxid kibocsátás csökkentésére irányuló céljainak, és kielégítse a fenntartható repülőgép-üzemanyag iránti növekvő keresletet is.
85 százalékkal kevesebb szén-dioxid
Az üzemanyag alapját olyan melléktermékek és hulladék képezi majd, mint például a fáradt olaj, ami főleg a környező területek iparából érkezik. A létesítményt fenntartható hidrogén működteti majd, melyet víz- és szélenergia használatával állítanak elő. Ezen megoldások alkalmazásának köszönhetően a fenntartható repülőgép-üzemanyag 85 százalékkal kevesebb szén-dioxidot juttat majd a légkörbe, mint a fosszilis üzemanyag. A fenntartható kerozin használatával továbbá csökken a légkörbe jutó ultrafinom részecskék és kén-dioxid mennyisége is.
„Büszke vagyok arra, hogy a SkyNRG-vel és az SHV Energy-vel való együttműködésünk nyomán megindulhat Európában a fenntartható repülőgép-üzemanyag gyártás. A repülés megjelenése hatalmas hatással volt a világunkra, egy újabb módját hozta el annak, hogy az emberek közel kerüljenek egymáshoz. De ez a kiváltságos közlekedési forma együtt jár a bolygónkért való komoly felelősségvállalással is. A KLM ezt a felelősségét komolyan veszi, ezért is fektet be évek óta a fenntartható jövőbe. Azzal, hogy összefogtunk partnereinkkel, olyan létesítmény épülhet, ami komolyan meggyorsítja a fenntartható repülőgép-üzemanyag fejlesztését. 2022-től az üzem 100 000 tonna fenntartható üzemanyagot termel majd évente, amiből a KLM 75 000 tonnát vásárol majd. Így 200 000 tonnával csökkenthetjük éves szén-dioxid kibocsátásunkat, ami 1000 Amszterdam-Rio de Janeiro járat kibocsátásával egyenlő” – mondta Pieter Elbers, a KLM elnökvezérigazgatója.
„Büszkék vagyunk arra, hogy részt vehetünk ebben a projektben. Nekünk és partnereink számára is jelentős mérföldkő ez a kezdeményezés, amivel bővíthetjük a fenntartható repülőgép-üzemanyag piacát. Mi vagyunk az elsők, akik megteszik ezt a lépést, és reméljük, ez jó példa lesz az iparág többi szereplőinek is arra, hogyan kerülhetünk közelebb a fenntartható repülés víziójának megvalósításához” – mondta Maarten van Dijk, a SkyNRG ügyvezető igazgatója.
„Büszkék vagyunk a SkyNRG-vel és a KLM-mel közös innovációs együttműködésünkre. Ez a beruházás összhangban áll az SHV Energy stratégiájával, hogy növeljük a fenntartható forrásból származó energia mennyiségét. Fogyasztóink Európában számítanak az SHV Energy-ra, arra, hogy mi hatékonyan, fenntarthatóan és biztonságosan elégítjük ki az energiaigényüket. A bio LPG gáz technológia úttörőjeként öröm számunkra, hogy ez a projekt 15 000 tonnával növeli majd éves bio LPG gáz készletünket. Így 35 000 tonnával kevesebb szén-dioxid kerül majd a légkörbe” – tette hozzá Bram Gräber, az SHV Energy vezérigazgatója.