A Peugeot 2009 óta vezető pozíciót tölt be a crossoverek piacán. A Quartz tanulmányban, mellyel a márka megújítja a szegmensről alkotott vízióját, a szabadidő autók új nemzedékének felfokozott kifejezése a márka „legütősebb” modelljeinek világával egyesül. A sportos stílusjegyek kívül-belül egyedi módon jelennek meg, a látványos formatervben ugyanúgy, mint az olyan innovatív anyagokban, mint a bazalt, a numerikus szövéssel előállított textil, vagy az antikolt bőr.
A Peugeot Quartz i-Cockpitját tökéletesen a vezető igényeinek megfelelően alakították ki, hogy uralni tudja a Peugeot Sport által kifejlesztett hajtáslánc 500 lóerős teljesítményét és az elektronikus vezérlésű futómű dinamikus viselkedését.
„Az Exalt és a Quartz tanulmányokkal a márka a felsőkategóriás autókról alkotott vízióját mutatja be. A márka exkluzív tanulmányokat álmodott meg a felsőkategória igényes ügyfeleinek, elbűvölő formatervvel, innovatív anyagokkal, nem mindennapi vezetési élménnyel.” – mondja Maxime Picat, a Peugeot ügyvezető igazgatója.
„A Peugeot stílus erőssége abban rejlik, hogy akár szedánhoz, akár crossoverhez alkalmazzuk, mindkét változatot ellenállhatatlanul vonzóvá teszi” – állítja Gilles Vidal, a Peugeot formatervezési igazgatója.
A szupersportos crossover
A Peugeot Quartz stílusa egyértelműen sportos, robusztus és erőteljes. Művészien kidolgozott formatervében a szabadidő autó karosszériája a szedán utasterével egyesül.
A futómű nem mindennapi képességeit sejtetik a 2,06 m széles orr-rész és a 305 mm-es gumiabroncsok. A különböző világítási funkciók LED modulokra épülnek. A lencsementes fényszórókat egy fényvezető hangsúlyozza, amely a karosszéria két oldalán kiemelkedve kettészeli a légáramlatot. Az oroszlán embléma a hűtőrács közepén helyezkedik el, amelyet a szemlélő látószögétől függően változó pepita minta élénkít.
A tanulmány oldalnézetét a nyújtott vonalak teszik dinamikussá. A Continental gumiabroncsokkal felszerelt, 23 colos alumínium felnik a nagyvonalúan lekerekített kerékjáratokban terpeszkednek. A túlnyúlások rendkívül kicsik, hogy az autó 4,50 méteres hosszúságát maximálisan élvezhessék az utasok. A motor azonban a szerepéhez méretezett helyet kapott a légbeömlőkkel hangsúlyozott, hosszú motorházfedél alatt. Az elektromosan behúzható fellépőt is magába foglaló oldalsó rész stílusát a textilipar ihlette. A redők feszesen rásimulnak a karosszéria szerkezetére, ugyanakkor kiemelik a kerékjárati íveket.
Mintha egyetlen darabból állna az utastér felső része, amelybe « belefaragták » a különböző funkciókat. A polikarbonát ablakok fém ívekkel kapcsolódnak a karosszériához. Precíz, osztott kialakításuknak köszönhetően megfogják a fényt, ugyanakkor esztétikai szerepük is van: hozzájárulnak a tanulmány kristályszerkezetet idéző megjelenéséhez.
A hátsó sárvédőkig futó üvegtető vonalából kibontakozó két spoiler fokozza az autó áramvonalasságát. Annak az éles vágásnak a vonalában helyezkednek el, amely meghúzza a határt a tanulmány két árnyalata között: az első rész kvarcszürke árnyalata a hátsó sárvédőktől matt feketébe vált át, amit az itt-ott felfénylő vörös szín még jobban kiemel.
A Quartz hatékonyságát hangsúlyozza az egyes elemek és funkciók precíz kidolgozása. A 23 colos felnik küllőit például addig finomították, amit még az anyag erőssége elbír. A keréktárcsákat kompozit légterelő lapok borítják, amelyek esztétikai szerepük mellett a jobb légáramlást és a fékek hűtését is szolgálják.
A Peugeot Quartz egyetlen tömböt formáz, melynek alsó részéből egy szabadidő autót, felső részéből pedig egy szedánt « faragtak ki ». Minden elemet úgy terveztek meg, hogy a forma tükrözze a rendeltetésüket. A Quartz egyszerre lélegzetelállító és hatékony a szoborszerűen kialakított karosszériának és a high-tech anyagoknak köszönhetően” – mutat rá Matthias Hossann, a Peugeot Quartz formatervezésének felelőse.
Hatékony és high-tech anyagokkal megépített utastér
Egy új gyártási eljárás következtében elhagyható lett a B oszlop, ami lehetővé tette az ollószerűen felfelé nyíló ajtók kialakítását. A Quartz EMP2 padlólemezéhez a legújabb ragasztási eljárással rögzített, kompozit panelekből álló karosszériát illesztettek. Ez a megoldás nemcsak súlycsökkenést, hanem rendkívül merev struktúrát is eredményezett, aminek köszönhetően el lehet hagyni a hagyományosan a szerkezet megerősítését szolgáló középső oszlopot.
Az automatikusan behúzódó és kiemelkedő fellépő megkönnyíti a beszállást az utastérbe, ahol érzékeinket hatalmukba kerítik az autóban eddig nem látott, természetes vagy újrahasznosításból származó anyagok.
„A Quartz külsejének és utasterének megjelenése kontrasztos. Elegáns és kifinomult utastere melegséget áraszt. Ennek ellenére a karaktere határozottan sportos, amit a vezető és a vezetés köré épített i-Cockpit is hangsúlyoz” – összegez Sébastien Floutier, a Peugeot Quartz színeinek és anyagainak tervezője.
A Quartz szimbóluma az erőt és a könnyedséget egyesítő bazaltkő, amely többek között a középkonzolon látható. A bazalt vulkanikus kőzet, a kiömlő láva hirtelen lehűlésekor keletkezik. Tulajdonságai a világon mindenütt egyformák, ami megkönnyíti az adott célország szerinti beszerzését. A tanulmányban a bazaltot meghagyták nyers formájában, hogy még szembetűnőbb legyen a többi korszerű anyag között.
A Quartz világelső a digitális szövéssel előállított textil alkalmazásában. Ez a korszerű eljárás komplex és nagyméretű darabok létrehozását teszi lehetővé, amelyek a gépből kikerülve azonnal felhasználhatók. Mivel nincs vágás, anyagfelesleg sem keletkezik. A textilt műanyagok, például műanyag palackok újrahasznosításából származó műszálból szövik. Ez az eljárás azért is előnyös, mert meglehetősen vastag, és ezért puha darabok előállítására alkalmas, ami feleslegessé teszi habréteg alkalmazását.
Az autózás történetének legszebb korszakai előtt tiszteleg a tanulmány belterébe invitált bőr. A sportos hangulat megteremtéséhez hozzájárul a műszerfal, az oszlopok és a tető fekete bőr borítása, míg a testfelülettel érintkező területeket, az üléslapokat és a támlákat régi bútorokra és ruhákra emlékeztető antikolt barna bőr borítja.
Az összképet a kompozit tömbből marással előállított ajtókeretek teszik teljessé, a gép által hagyott barázdákat vörös árnyalattal töltötték ki. Az így keletkezett vonalak mintázata mozgalmas hatást kelt, amit még tovább fokoz a folyamatosan változó megjelenése.
A pilótára tervezett i-Cockpit
Mind a négy utas kagylóülésben foglalhat helyet, ami remek üléspozíciót nyújt. Az ülések szerkezete látható maradt, mindegyikhez négypontos biztonsági öv tartozik. Fokozza az utasok kényelmét a látható szerkezetű üléslapok és támlák homokszínű, lebegő bőr borítása.
A Peugeot i-Cockpitot úgy tervezték meg, hogy a vezető erőfeszítés nélkül uralhassa az autó kimagasló teljesítményeit. A versenyautók világából kölcsönözték a kisméretű kormánykereket és a rajta kialakított kapcsolókat, aminek köszönhetően a vezető kis mozdulatokkal kezelheti az irányjelzőket, a különböző üzemmódokat, vagy válthat sebességfokozatot. A vetített kijelzőt egy nagyméretű, konfigurálható csempe rendszer alkotja, a közepén található, 45 fokos szögben döntött polikarbonát sávon jelenik meg az információk egy része.
A kicsi kormány és a vetített kijelző két oldalán a vezető irányába kiugró műszerfalon könnyen elérhetjük a billenőkapcsolókat. Amikor a vezető megnyomja az egyik kapcsolót, a hozzá tartozó optikai szálon végigfut az információ.
Sportos mechanika
A Quartz plasztikus formatervéhez kivételes motor jár. A tanulmány full hibrid plug-in hajtáslánca, amely egy belső égésű motorból és két villanymotorból áll, 500 lóerős csúcsteljesítményre képes.
A nem mindennapi erőt sejtető, magasan domborodó motorháztető alatt a Peugeot Sport által kifejlesztett 1.6 literes THP 270 motort találjuk. A hatfokozatú automata sebességváltóval összekapcsolt, négyhengeres benzines motor csúcsnyomatéka 330 Nm, fajlagos teljesítménye közel 170LE/l, ami világszinten is egyike a legjobbaknak. Ez kiegészül az első tengely közvetlen hajtásáért felelős, 85 kW-os villanymotorral, amely a fékezési szakaszokban újratölti a 400 V akkumulátort, és fokozatváltáskor segíti a szívómotort. Ugyanígy, a hátsó tengelybe beépített, szintén 85 kW-os villanymotor egyszerre felelős a hajtásért és az akkumulátor feltöltéséért. A kerekek közötti fékerőt speciális ESP osztja el, ami fokozza az autó stabilitását és részt vesz az akkumulátor feltöltésének optimális kezelésében.
Háromféle üzemmód közül választhat a vezető. ZEV, vagyis nulla kibocsátású módban a jármű az újratöltődő akkumulátornak köszönhetően akár 50 kilométert is képes megtenni kizárólag elektromos hajtással. Országúti (Route) üzemmódba kapcsolva a szívómotor és az első elektromos motor együtt dolgozik, ami kiváló országúti teljesítményt biztosít, és lehetővé teszi az akkumulátor maximális feltöltését a lassítási szakaszokban. A Race üzemmód a három motor összekapcsolásával hozza ki a maximumot az alvázból és a részlegesen önzáró differenciálművekkel ellátott futóműből. Ez a felépítés lehetővé teszi, hogy a rendszer az egyes kerekek tapadását figyelembe véve ossza el a nyomatékot a négy kerék között.
A motorban rejlő képességek maximális kiaknázását szolgálja a speciális Mc Pherson első, és az elektromos motort is magába foglaló, többlengőkaros hátsó futómű. A légrugós felfüggesztés 300 és 350 mm között automatikusan változtatja a hasmagasságot. Ezt a funkciót egy optikai rendszer vezérli, amely a navigációs rendszerrel egybekötött kamerák segítségével figyeli az útburkolat változásait.
A Quartzban minden együtt van a páratlan vezetési élményhez: a kimagasló teljesítmények és az ösztönösségre épülő, rendkívül precíz vezethetőség. Ezzel a tanulmánnyal a Peugeot új dimenzióba helyezi a felsőkategóriás sportautó fogalmát.