Főoldal A világ Belföld Ikonikus Ikarus 30-as került a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteményébe

Ikonikus Ikarus 30-as került a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteményébe

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum újabb különleges darabbal gazdagodott: a legendás Ikarus 30-as típusú busz egyik példánya immár a múzeum gyűjteményének részét képezi. Schneller Domonkos főigazgató az eseményt ünnepélyes pillanatként jellemezte, hiszen az Ikarus a magyar járműgyártás egyik legikonikusabb gyártója, és a múzeum számára kiemelten fontos, hogy megőrizze a hazai közlekedési örökség legfontosabb emlékeit.

Az Ikarus 30-as típusból összesen 3175 darab készült, azonban mára csupán négy maradt fenn Magyarországon, ezek közül mindössze kettő mozgásképes. A sajtótájékoztatón bemutatott busz az egyik ilyen különlegesség, míg a másik a Volánbusz tulajdonában áll.

A főigazgató kiemelte, hogy 2010-ig a múzeum Ikarus flottája mindössze egyetlen buszból állt, amit elfogadhatatlannak tartott. Mivel a múzeum egyik feladata a műszaki és közlekedési örökség megóvása, céljuk, hogy az Ikarus összes jelentős típusát megőrizzék egy-egy példánnyal. Példaként említette az Ikarus 180-as típust, amelyből egykor több mint kétszáz közlekedett Budapesten, de a múzeum gyűjteményében még nem található meg.

Fotó: MTI/Illyés Tibor

Az elmúlt években jelentős fejlődés történt: a gyűjteménybe vételi folyamat felgyorsult, és a sajtótájékoztatón bemutatott Ikarus 30-as már a huszadik autóbusz a múzeum flottájában. A húsz buszból több kiállítható állapotban van, néhány pedig akár a forgalomban is közlekedhet. Ugyanakkor a buszok még komoly felújításra szorulnak, amely több tízmillió forintos beruházást igényel.

Schneller Domonkos kritikát fogalmazott meg a Magyarországon működő autógyárakkal és gépgyártó cégekkel kapcsolatban is, akik nem érzik felelősségüknek a magyar műszaki és kulturális örökség fenntartását. Míg Európában számos nagy autógyár saját múzeumot tart fenn és aktívan részt vesz a restaurálási projektekben, addig hazánkban a múzeum megkereséseire alig érkezik reakció. Az intézmény munkáját eddig főként hazai tulajdonú építőipari cégek támogatták.

Fotó: Illyés Tibor

A bemutatott Ikarus 30-as busz egykor különböző állami építőipari vállalatok flottájában szolgált, és Szokolyáról érkezett a múzeumhoz, amely tavaly vásárolta meg. Bár még jelentős restaurálási munka vár rá, a jármű már most is alkalmas kisebb távolságok megtételére.