Főoldal Autó, motor Idén 40 éves a Citroën CX

Idén 40 éves a Citroën CX

1974, Párizsi Autószalon: ekkor és itt debütál a Citroën CX 2000. Kényelme, ergonómiája és menettulajdonságai azonnal lenyűgözték a szakmát : elnyerte Az Év Autója díjat, A Biztonság Díját és az Award Auto Style formatervezési díját. Pedig nem volt kockázatmentes az új modell piacra vezetése: magát az isteni, felejthetetlen DS-t kellett pótolnia, amely akkor már – húsz évnyi ragyogó karrier után – nyugdíjba készülődött, mindezt pedig a hetvenes évek első felében, amely kifejezetten nehéz volt a márka számára.

citroen_c1

A CX formavilága Robert Opron tehetségét dicséri. A 4,63 méter hosszú modell az első Citroën-limuzin, amely dízelmotort is kapott, valós alternatívát kínálva a korszak nagy európai benzines limuzinjaival szemben. Ne felejtsük el : csupán egy évvel vagyunk ekkor az 1973-as nagy olajválság után, a Citroën kutatásainak középpontjában a használati költségek, a hatékony, alacsony fogyasztású, de tökéletes vezetési élményt kínáló motorok állnak. A CX legendás sziluettje is e stratégia szülötte, sőt, maga a CX elnevezés is az aerodinamikából származik (a légellenállási tényező rövidítése cx).

A premiert követő években a CX családja szépen szaporodott : 1975-ben megjelent a kombi (break) változat, 1977-ben az elektronikus befecskendezéssel szerelt 2400 GTi sportváltozat, amely korának leggyorsabb francia utcai autója volt, 1978-ban pedig a szériánál 28 cm-rel hosszabb Prestige verzió.

A CX nem csupán stílusa és technológiai megoldásai miatt vált ikonná. Megörökölte a DS hidropneumatikus felfüggesztését, amely utolérhetetlenül kényelmessé tette a benne utazást, az SM-től pedig megkapta a sebességfüggő rásegítésű, automatikusan visszakormányozó szervókormányt. És itt nem áll meg a vezetés és az utazás kényelmét szolgáló különleges megoldások sora: a C-matic elnevezésű nyomatékátalakító, amely feleslegessé tette a kuplungpedált, így több helyet szabadított fel a vezető lábainál, a futurisztikus vezetőülés és kormány pedig minden vezérlőgombot könnyen elérhetővé tett. Ne felejtsük el azt sem, hogy a CX volt az első francia autó, amelyet – 1985-től – ABS-szel szereltek.

A Citroën CX limuzin változata 1989 júniusáig (az Xm megjelenéséig), break változata pedig1991 júniusáig maradt a márka kínálatában, összesen több mint 1,2 millió példány készült belőle.

A CX a mai napig nagy kedvence mind a márka rajongóinak, mind a youngtimer-gyűjtőknek, mind pedig a sportautók szerelmeseinek.