A Gemius több éves kutatásai során összegyűjtött adatok jól mutatják, hogy az online marketing üzenetek észlelése és hatékonysága megváltozott. A banner kampányok post-view hatásának szerepe egyértelműen növekszik.
A hirdetési bannerek vagy linkek átkattintási aránya évről évre egyre csökken. Egyre kevesebb a közvetlen kattintás a hirdető céloldalán (a termék vagy szolgáltatás weboldalán). Más szóval, az internet felhasználók már kevésbé lelkesek, hogy azonnal reagáljanak a megjelent hirdetésekre; sokkal inkább már önállóan keresnek rá egy-egy információra a reklámozott termékkel kapcsolatban, vagy írják be a weboldal címét vagy a kulcsszót a kereső ablakba. A reklám maga csak inspiráció, vagy kiindulási pont az internetező számára, hogy felkeltse figyelmét egy reklámozott termék vagy szolgáltatás iránt – függetlenül a hirdetés formátumától: display szponzorált link, vagy videó.
Ami még inkább érdekes, az online forgalmi adatok elemzése lehetővé teszi, hogy beazonosítsuk a hirdetés megjelenése után azt az időszakot és pillanatot, amikor a reklámozott termék, szolgáltatás vagy márka iránti keresések gyakorisága növekszik.
Íme, néhány a fontosabb következtetés a Gemius elemzéséből:
Az internet felhasználók leginkább a banner megjelenését követő első 20 perc eltelte után mutatnak érdeklődést.
Hosszabb távon figyelve, a reklámmal kapcsolatos információra történő keresés leggyakrabban a megjelenést követő 3 órán belül tapasztalható. Ezután a kommunikáció hatékonysága – azaz a felhasználó információ keresési hajlandósága – idővel elhalványul, majd szinte teljesen eltűnik. Ez az időszak eltérő az egyes piaci szegmensekben és néhány órától néhány napig tarthat. Az internet felhasználók tevékenységében ciklikusság figyelhető meg; a ciklus változatos tulajdonságokat mutat a piaci szegmenstől függően. A reklám hatékonysága (a felhasználóban kiváltott vágy, hogy online rákeressen az ajánlattal kapcsolatos információra) szabályos időszakonként újra magasra szökik, 24, 48, 72 óra, stb. Ebből arra következtethetünk, hogy az emberek többsége egy napon belül mindig közel ugyan abban az időszakban használja a számítógépét internetezésre, így az érdeklődések csúcspontjaiban jól megfigyelhető ez a 24 órás ciklus.
Meg kell azonban jegyezni, hogy ez az érdeklődés néhány 24 órás ciklus után elhal. Érdekes, hogy egyes iparágakban, ahol a döntési folyamat hosszabb időt vesz igénybe (pl. telefon-szolgáltatók), a reklámüzenet akár 7 napig képes túlélni az internet felhasználó fejében. Más piaci szegmensekben (ahol a döntéseket gyorsabban hozzák, mint például online repülőjegy vásárlás, last minute ajánlatok), az érdeklődés hamarabb – 48-72 óra (azaz 2-3 ciklus) után elhalványul,
Hatékony kampány menedzsment
Ezek a megfigyelések ráirányítják a figyelmet az online hirdetési kampányok hatékonyságának mérésére és ellenőrzésére eddig használt módszerekre, valamint néhány új paradigma alkalmazására a hatékony kampány menedzsment során. Ilyen például a kampány teljes tartamára kiterjedő pontos felhasználói újracélzás (a reklámüzenet időről időre történő frissítése), mindez az értékelésnek megfelelően korrigálva az RTB rendszerben (figyelembe véve az eltelt idő hatását a vásárlási potenciálra), alkalmazva a céloldalon is (azon az adott webhelyen, ahol a tranzakcióra sor kerül), továbbá, figyelembe véve az előzményeket (statisztikák) és a reklám által az internetezőkben kiváltott hatást.