A 15-19 éves magyar fiatalok közel kétharmada határozott jövőképpel rendelkezik – derül ki az UniCredit Bank megbízásából készített reprezentatív kutatásból, amely a kamaszok és szüleik jövőképpel, továbbtanulással, külföldi tervekkel és pénzügyi tudatossággal kapcsolatos véleményeit vizsgálta.
A fiatalok 63 százaléka állította, hogy már tudja, milyen irányba szeretné alakítani életét, míg a szülők ezt valamivel kevesebb, 57 százalékban érzékelték gyermekeikről. Érdekesség, hogy a kamaszok 22 százaléka szerint egyelőre nincs elképzelése a jövőről, ám ők átlagon felül szeretnének fejlődni olyan kulcskompetenciákban, mint a problémamegoldás, a kreativitás és a kommunikáció.

A kutatás rávilágított arra is, hogy mind a szülők, mind a gyerekek kiemelten fontosnak tartják a pénzügyi tudatosság fejlesztését. A válaszadók 60 százaléka tekinti ezt prioritásnak, ugyanakkor több mint 40 százalék saját pénzügyi ismereteit jónak vagy kiválónak értékeli.
Külföldi tervek: sokan nyitottak, de a lelkesedés az idő múlásával csökken
A 15-19 éves fiatalok 39 százaléka szívesen kipróbálná magát rövid időre külföldön, míg a végleges kivándorlás gondolata 36 százalékukban merült fel. A szülők körében a támogatók aránya ennél alacsonyabb: mindössze 31 százalékuk tudja elképzelni, hogy gyermekük végleg más országban telepedjen le. Az emigrációs kedv az életkor előrehaladtával mérséklődik: míg a 15-16 évesek 40 százaléka örökre külföldre költözne, addig a 19 évesek körében ez az arány 33 százalékra csökken.
Azok a szülők, akik szeretnék, hogy gyermekük itthon építse karrierjét, a siker kulcsának a szakmatanulást tartják (41%), amivel a fiatalok 58 százaléka is egyetért. Ezzel szemben a külföldi életet támogatók számára a szabad, kötöttségektől mentes élet a legfőbb érték (50%).
Döntés előtt: tanácsadás és tapasztalatszerzés segíthet
Annak ellenére, hogy a fiatalok és szüleik többsége stabil jövőképről számolt be, a bizonytalanok aránya sem elhanyagolható. A kamaszok 36, míg a szülők 44 százaléka nem biztos abban, hogy a gyermekének van konkrét terve a jövőre nézve. A helyzet javítására a megkérdezettek szerint a pályaválasztási tanácsadás (gyerekek 42%, szülők 35%) jelenthetne megoldást, emellett szinte egyhangú volt az igény a gyakorlatias tapasztalatszerzésre: a résztvevők 95 százaléka szerint hasznos lenne, ha a fiatalok nyári munkák vagy iskolai időszakban elérhető szakmai gyakorlatok során többféle szakmát is kipróbálhatnának.
Fejlesztendő készségek: eltérő generációs fókusz
A kutatás szerint a szülők leginkább a kitartás erősítését (51%), míg a fiatalok a kommunikációs készségek fejlesztését (48%) tartják fontosnak a jövő szempontjából. A Z-generáció individualista szemléletét tükrözi, hogy számukra az alkalmazkodóképesség (35%) és az együttműködés (24%) kevésbé fontos, mint szüleik számára (43% és 33%).
Mindkét generáció elégedett a fiatalok kreativitásával és megbízhatóságával, ezek fejlesztését csupán a válaszadók kis része tartja szükségesnek.
Az UniCredit „Re-Power Your Future!” programjának adatai alapján jól látszik, hogy a fiatalok jövőképének megerősítéséhez nemcsak megfelelő támogatásra, hanem gyakorlati tapasztalatokra és a pénzügyi tudatosság fejlesztésére is nagy szükség van.