Site icon Napimagazin

Felhőalapú tanmenethez kapcsolódhat 35 ezer egyetemista Wrocławban

A lengyel oktatás felhőalapú fejlesztéseibe több projekten keresztül is bekapcsolódik az IBM. Wrocławban és az alsó-sziléziai régióban a műegyetemi felhő fejlesztése enged hozzáférést online tanmenethez és okosítja fel a számtech laborokat. Egy másik kezdeményezés az összes lengyel iskolásnak és tanáraiknak kínál egységes formátumú e-tankönyveket.

Az IBM és a Wrocławi Műszaki Egyetem bejelentette, hogy közös és nyílt platformot nyitnak az egyetemi hallgatók, tanáraik, az ipari partnerek és a helyi önkormányzat számára. Az IBM felhőtechnológiájára épülő megoldás célja, hogy igény szerint biztosítson hozzáférést oktatási anyagokhoz, valamint hogy okos és személyre szabott osztálytermeket építsen hallgatói köré.

A 100 éves Wrocławi Műszaki Egyetem az egyik legkiválóbb műegyetem Lengyelországban, kétezer oktatóval és 35 ezer diákkal. Nemrég indította el az „Alsó-Sziléziai Oktatási Felhő” projektet, amelynek keretében oktatási anyagait digitalizálni kívánja, hogy hallgatói az egész régióból könnyebben és hatékonyabban férhessenek hozzá. Az egyetem regionális felhőszolgáltató központként is szeretne működni, s ebben az átalakulásban veszi igénybe az IBM felhőmegoldását, amely az „infrastruktúra mint szolgáltatás” modellje szerint hostolja az intézmény IT-környezetét. A megoldásnak egyaránt része infrastruktúra, applikáció, storage és hálózati automatizáció, amelyek egyetlen nyitott és bővíthető platformmá állnak össze.

A diákok és a tanárok ebben a szerkezetben könnyebben és hatékonyabban dolgozhatnak együtt, jobban hozzáférnek esettanulmányokhoz, technológiai fehérkönyvekhez és más oktatóanyagokhoz, amelyeket az IBM Academic Initiative portál kínál. Az oktatók ezen a platformon készíthetik el a tanterveiket is.

„A felhőtechnológia az okos egyetemen nem pusztán a tudás elérhetőségét könnyíti meg, és a számtech labor fenntartási költségeit tartja kordában” – magyarázza a bejelentés kapcsán Sepp Norbert, az IBM Magyarország hardver-szakértője. A gyakorlatban azt is jelentheti, hogy a felhőhöz csatlakozó munkaállomások mindig olyan tantermi környezetet hoznak létre a számítástechnikai laborban, amilyenre az adott helyzetben éppen szükség van. „A szünetekben a gépek például a soron következő tanóra igényének megfelelően újrakonfigurálják magukat, beállítják a szükséges környezetet, sőt, a munkacsoport onnan folytathatja a gyakorlatot, ahol legutóbb abbahagyta.”

Az IBM egy másik lengyelországi projektben ahhoz nyújt felhőalapú technológiát, hogy a lengyel kiadók egységes formátumban, könnyen hozzáférhetően kínálhassák a diákoknak tankönyveik e-változatait. A vállalat a Wydawnictwa Cyfrowe nevű digitális e-oktatási szolgáltatóval partnerségben a podrecznik.edu.pl címen hozza létre azt a felhőalapú platformot, ahol a kiadók terjeszthetik e-könyveiket.

Egyre több lengyel iskola dönt úgy, hogy a hagyományos tankönyvekről áttér a digitális könyvekre és könyvtárakra, hogy megkönnyítse a diákok és tanárok közötti kollaborációt és folyamatos hozzáférést biztosítson minden félnek a tanmenethez. Az online hozzáférésnek hála akár a szülők is valós időben követhetik gyermekeik előmenetelét.

Bár érezhetően növekszik az igény az interaktív, összekapcsolt e-könyvek iránt, eddig nem létezett ezekhez közös platform, a kiadók különböző sztenderdekhez igazodva hozták létre saját digitális anyagaikat. Az átfogó nemzeti projekt, amelyben a Wydawnictwa Cyfrowe és az IBM együttműködik, most egy intuitív, interaktív oktató platformot hoz létre, amelyhez az ország összes iskolája hozzáfér. A felület nemcsak a digitalizálást, hanem a terjesztést és az értékesítést is ki tudja szolgálni. A tanárok saját oktatói stílusuknak megfelelő tanterveket hozhatnak létre benne több könyv anyagából összegyúrva, vagy támaszkodhatnak a kész tervekre, és személyre szabottan instruálhatják tanítványaikat. A platfrom másként is rugalmas: anyagai számítógépről, tabletről és okostelefonról is elérhetők.

A Podrecznik.edu.pl fontos szolgálatot tesz, amikor lehetőséget ad rá, hogy a kiadók oktatási anyagaikat a Nemzeti Oktatási Minisztérium által meghatározott sztenderdeknek megfelelő formára konvertálják. Mivel a sztenderdek kidolgozásának feladata immár nem a kiadókat terheli, csökkenhetnek az e-könyvek előállítási költségei is.

„Az e-oktatás hazai törekvéseit is a sztenderdizáció lendíthetné előre” – véli Sepp Norbert. „Egy egységes keretben összekapcsolhatók lennének a többféle forrásból érkező tananyagok, a könyvek fejlesztésében pedig szerepet kaphatnának a kommentárként kapcsolódó oktatói, hallgatói tapasztalatok. Sőt, a felhőplatform az értékesítésben is pontos skálázhatóságot biztosít: képes ugyanis az egyes anyagok hozzáférhetőségét az elvégzett kurzusokhoz, teljesített feltételekhez kötni”.

Exit mobile version