Mentünk már messzebbre is elektromos autóval, konkrétan Nissan LEAF-fel is. Az Autóaddikt.hu-n visszakeresve olvashatók ilyen irányú cikkeink. Azonban most, a hosszútávú teszten nálunk lévő 40 kWh-s Nissan LEAF közreműködésével vezényeltünk le egy viszonylag hosszabb egyhúzamos túrát.
Terveink szerint több, alapvetően Budapesttől távolabb eső helyszínt fogunk felfedezni a Nissan LEAF 40 kWh-s tisztán elektromos autóval. Cikksorozatunk egyébként értelemszerűen az Autóaddikt.hu-n érhető el, külön dedikált rovatban – érdemes olvasgatni, mert kimondottan részletesen és mindent körülírva bővíthetjük információinkat, tudásunkat eme nagyszerű gépjárműről.
Tehát elsőként egy távolabbi, azonban mégis relatíve közel eső helyszínre esett a választásunk a teljese feltöltött Nissan LEAF 40 kWh tesztautóval: irány Esztergom. Méghozzá a hegyeken keresztül, mert úgy egyrészt izgalmasabb (mindig a 11-esen menni már monoton lehet), másrészt nagyobb kihívás elé állítja a LEAF-et.
Miért is nagyobb kihívás? Köztudott, hogy az elektromos autók nem nagyon szeretik az emelkedőket, kvázi a hegyvidéki utakkal nincsenek nagyon kibékülve. Ilyenkor a fogyasztásuk megnövekszik, a hajtáslánc sokkal nagyobb energiaigényt táplál az akkumulátorok irányába, mint mondjuk egy teljesen sima, egyenes szakaszon 70-80 kilométer/óra átlagtempó mellett. Persze ez így van minden esetben, hagyományos (fosszilis) hajtással felszerelt gépjárműveknél is, legalábbis a sémát tekintve.
Szinte teljesen feltöltött akkumulátorral – 93%, 258 kilométer range indultunk Budapest mellől, úgy 40-50 kilométer volt előirányozva oda és vissza is. Dobogókő felé, Pomázon keresztül indultunk neki az útnak, sima szakaszokon 11-13 kWh tényleges fogyasztással. Értelemszerűen az emelkedők hatványozták a Nissan LEAF 40 kWh energiafelhasználását, legmagasabb értékként 23.6 kWh értéket rögzítettünk 100 kilométeres átlagra.
Esztergoimba 77%-os akkumulátor töltöttségi szinttel, 214 kilométeres hatótávval érkeztünk meg, 51 kilométer megtétele után. 44 kilométerrel csökkent a hatótávunk, ami azt jelenti a ténylegesen megtett kilométer mennyiségéhez képest, hogy 7 kilométert sikerült visszanyernünk egyebek mellett az adaptív fékerő-visszatáplálással a lejtős szakaszokon (fék, motorfék). Ez remek érték, ugyanis nagyon ritka az olyan tisztán elektromos hajtású autó, amely ilyen élhető, ténylegesen alacsony fogyasztást produkál az átlagosnál magasabb szintű igénybevétel – jelen esetben hegymenet – révén.
Esztergomban is találtunk egy 22kWh-s töltőoszlopot a Lidl parkolójában, mellyel nagyjából 30 percnyi töltés után némi plusz hatótávot szerezve indultunk vissza. Ezúttal a 11-es úton autóztunk a Nissan LEAF-fel, Visegrádig, majd ott ismét következhetett egy eredei, emelkedős-lejtős útszakasz, Pilisszentlászló érintésével, egészen Szentendréig.
Együttműködő partnereink: Nissan Magyarország, Nissan Solymár-Szalay Kft., Huawei, HTC, Acer