A Toyota hazai importőre menetpróba keretein belül lebbentette fel a fátylat új belépő szintű megoldásáról, az új Aygo-ról. Tulajdonképpen régi-új a koncepció, legalábbis, ami a modellt illeti: 2005-ben debütált először az Aygo.
Első modellciklusa majd’ 10 évig tartott – ám a folyamatos megújulásnak, termékújdonságok bevezetésének köszönhetően folyamatosan friss és üde tudott maradni az irányvonal, s most úgy tűnik, a Toyota remekbeszabottan próbál a már kikövezett úton haladni.
2007-től 4 éven keresztül az Év motorja díj birtokosa volt az Aygo modell, ez is bizonyítja, hogy bevált recepet alapján dolgoztak már a kezdetektől a tervezőmérnökök. Ami pedig a magyar vásárlók hozzáállását tükrözi: nem kevesebb, mint 2600 darab Aygo fut a magyar utakon a mai napig (világszerte 700 ezerre rúg az eladási ráta).
A prezentáció keretein belül külön megemlítésre került, hogy egyre élesedik a verseny az A szegmensben, tehát a városi minik térhódítása gyakorlatban is érezhető. Míg az Aygo-nak 2005-ben 9 versenytárssal kellett megmérkőznie a felhasználók kegyeiért, mára 20 versenytárssal kell számolni párhuzamosan, így a feladat nem egyszerű.
Az új, Genfben bemutatott Aygo megfelel a kisautós kritériumoknak, ugyanis fiatalos és lendületes dizájnja, optimális és szinten tartható üzemanyag-fogyasztása van, jó manőverezhetőséggel. Sok a változás az előző szériához képest: az A oszlop és a tetővonal át lett szabva, 0.28-as Cd értékkel bír a karosszéria, mely egyébként jelenleg a legrövidebb a szegmensben (3455 milliméter). Az enteriőr is tágasabb lett – a fejtér 80 milliméteres lett (plusz 7 milliméter növekedés), a lábterek összességében nőttek (gázpedáltól a hátsó üléspozícióig +10 milliméter), továbbá az első és a hátsó utasok fejtere közti távolság 1 milliméterrel növekedett mindössze (806 milliméter).
J-Playful formavilágnak nevezi a Toyota az új dizájn vonalát. Krajcsovits Sándor, a Toyota …. úgy fogalmazott, olyan ez, mint mikor egy akváriumba belecseppentünk egy vízcseppet, az szétfröccsen, és a tulajdonképpen véletlenszerű elrendezést kapó aszimmetrikus vonalak egysége szolgáltat a szemnek kellemes látványt – valahogy így volt ez az Aygo formavilágának megálmodásakor is. Kesze-kusza,m de mégsem, aszimmetrikus, de mégsem. Ahogy a mottó is tartja: a körvonalak találkoznak a mintázattal. Érdekes, ugye?
Elég az hozzá, hogy a formavilág, illetve maga az elképzelések az esztétikai megvalósítás terén teljes mértékben eltérnek a korábbi modelléhez képest, főként, ha figyelembe vesszük: az új, 2014-es Toyota Aygo szinte teljes mértékben testreszabható. Persze láttunk már ilyet korábban más márkák hasonló kategóriájába tartozó képviselőknél, tehát ez önmagában véve nem újdonság, viszont a Toyota eddigi arculatpalettáját tekintve igenis az. Nem titkolt szándék, hogy a japán gyártó szeretne szélesebb körben nyitni a fiatalabb korosztály felé, egy olyan trendi és dinamikus megoldássorozattal, mely nagy valószínűség szerint rabul ejti majd a szíveket. Alapvetően a gyengébbik nemet beirányozva, nyilvánvalóan.
Tehát lehet variálni a beltérrel, annak színeivel, részegységeivel, kiegészítőivel, de a karosszéria egyes elemei is cserélhetőek, egyedileg kialakíthatóak. Ráadásként kilátásba lett helyezve, hogy a fiatalság (vagy idősebb exhibicionisták) a http://www.toyota.hu –n hamarosan találkozhatnak majd egy teljesen új konfigurátorral is, ahol majd lehet sakkozni a variációkkal, virtuálisan.
Vessünk egy pillantást a hajtásláncra: a Toyota szerint az osztályelső takarékosság a cél, mindezt hatékonyabb erőátvitellel, tömegcsökkentéssel, illetve az aerodinamika javításával szándékoznak elérni. Az Aygo-hoz társított 3 hengeres, 1 literes VVT-i egység fejlesztett termikus hatékonysággal domborít, jobb kompressziós ellenállással, nagyméretű hűtővel szerelt EGR-rel, kettős olajteknővel, a hengerfejben közösített kipufogó leömlőkkel, továbbá a hagyományost a hibrid technológiával vegyítő Mild Atkinson ciklussal próbál kitűnni, az előzetes visszajelzések és saját (rövidke) gyakorlati tapasztalatok alapján stabil lábakon állva. A kisebb emisszió amúgy még köszönhető a szívószelepeknél alkalmazott 10 fokos eltolásnak (kompresszió irányába), illetve a csökkentett belső ellenállásnak (DLC bevonatú szelepemelők, dugattyúk). Elenyésző, 1 lóerős többletet értek el a fejlesztésekkel, de ha úgy vesszük, ez is előrelépés valamelyest.
Fentiek lehetővé teszik, hogy az új Aygo károsanyag-kibocsátása 1 kilométerre akár 88 gramm CO2 legyen, pluszban a nyomatékgörbe is kedvezőbb, mint korábban: jelenleg 95 Newtonméternél járunk. Mindehhez még nagyban hozzájárul az is, hogy a sebességváltó áttételezése rövidebb lett, így a fokozatok jobban kiautózhatók. 3.8 liter/100 kilométer a gyári átlagos üzemanyag-fogyasztás, ez az érték menetpróbánk során (többnyire város-előváros) magasabb lett, 6.8 literre jött ki. Vélhetően közrejátszottaka tényleges lámpáktól lámpákig történő kigyorsítások, sok fékezéssel, visszaváltással, no és persze az is, hogy a tesztautó nagyjából 3 napos lehetett, pár kilométerrel a motorjában. Későbbi nagytesztünkben valószínűsíthetően konkrétabb választ fogunk kapni egyebek mellett erre is.
A beltér low budget szellemisége ellensúlyozott az itt alkalmazott dizájnnak és kialakításoknak köszönhetően, jó minőségű anyaghasználattal, viszonylag kevés műanyaggal, az ajtók belső kárpitjának részleges hiányával (a belső burkolat a karosszéria fémelemivel közösen épül fel). Az üléspozíciókat javították, 10 milliméterrel alacsonyabb lett a korábbihoz képest, továbbá a kormányoszlop alapszöge 28 fok helyett 26.6 fokos lett. Az elektromos szervokormány az áttételek változtatásának köszönhetően 14 százalékkal lett hatékonyabb, az irányíthatóság az első- és hátsó futóművek újragondolása révén érezhetően nagyobb stabilitást ad.
Ha nem lenne elegendő az eleddig felsorolt változás-halmaz, jöjjön még néhány. Projektorosak lettek a fényszórók, lett hozzá LED menetfény, alkalmazásra került a TPW keréknyomás-figyelő rendszer, megtalálható a HAC hegymenet-indulást segítő asszisztens, továbbá USB aljzat is hozzáférhető.
Három alapfelszereltségi szintben kapható az új Toyota Aygo. A belépő szintet X névre, míg a közepest X-playre, illetve a magas verziót X-wavere keresztelte a gyártó, de léteznek limitált csomagok is X-cite és X-clusive néven. A Toyota Aygo induló ára 2 690 000 forint (bruttó listaár), további részletek a jövő hét elején várhatók.
Egyértelműen a nők választják elsősorban autójuknak a Toyota Aygo-t, 70-30 százalékos arányban a férfiakkal szemben. A vevőkör eloszlás szerint 75 százalékban privát, 25 százalékban céges felhasználókból tevődik össze, 60 százalékban vidéki, 40 százalékban budapesti területekről.
Még több fotó: Napimagazin Facebook oldal
A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük. Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSI, Epson, Canon, Camera Kft., Nike Utómunka hardver: Acer, MSI