Site icon Napimagazin

Digitális eszközök és a kisgyerekek fejlődése: veszélyben a nyelvi képességek?

A koronavírus-járvány időszakában drasztikusan megnőtt a digitális eszközök használata a kisgyermekek körében, ami komoly aggodalomra ad okot az ELTE kutatói szerint. Legújabb vizsgálatuk eredményei azt mutatják, hogy a korlátlan „kütyüzés” teljes generációk nyelvi képességeit és beszédértését sodorhatja veszélybe, ami hosszan tartó társadalmi hatásokkal járhat.

Az MTA támogatásával induló kutatás

Az ELTE kutatói a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) 2021-ben meghirdetett poszt-COVID-kutatási programja keretében vizsgálták az óvodáskorú gyerekek digitális eszközhasználatát. A kutatás középpontjában az állt, hogyan befolyásolták a karanténinézkedések a gyerekek szociális készségeit és fejlődését. Az eredményeket a Magyar Tudomány Ünnepén mutatták be.

Pogány Ákos, az ELTE Etológia Tanszékének adjunktusa kifejtette, hogy míg a járvány iskolásokra és felnőttekre gyakorolt hatásáról már sok információ áll rendelkezésre, addig az óvodáskorúakra tett hatások kevésbé ismertek. Az adatok szerint a pandémia alatt a gyerekek jelentősen több időt töltöttek okostelefonok és tabletek előtt, főleg mesefilmeket és videókat nézve.

A digitális eszközhasználat veszélyei

Az általános jelenség szerint már bölcsődőskorban elkezdődik a digitális eszközök használata, amely jelentősen befolyásolhatja a nyelvi fejlődést. Az első évek kiemelkedően fontosak a gyermek nyelvtanulásában, mivel ilyenkor az anyanyelv elsajátítása akusztikai információkon keresztül történik. Azonban a digitális eszközök vizuális ingerei elterelhetik a figyelmet ezekről a fontos folyamatokról.

Pogány Ákos rámutatott, hogy az óvodások nyelvi teljesíténye az elmúlt években drasztikusan csökkent. „A mai gyerekek nem érik el azt a nyelvi szintet, amit 3 vagy 5 évvel ezelőtt megfigyeltünk” – mondta, hozzáfűzve, hogy a probléma hátterében az okoseszközök által kínált vizuális ingeráradat áll.

A virtuális autizmus jelensége

A kutatók szerint a túlzott digitális eszközhasználat olyan viselkedési zavarokhoz vezethet, amelyeket szakemberek gyakran „virtuális autizmusként” emlegetnek. Ez a fogalom olyan gyerekekre utal, akiknél a túlzott és idő előtti eszközhasználat miatt az autizmushoz hasonló tünetek jelennek meg, mint például a kommunikáció zavarai vagy a társas interakciók hiánya.

Mi lehet a megoldás?

A kutatók hangsúlyozzák, hogy a problémák megoldásához megbízható adatokra és társadalmi összefogásra van szükség. Pogány Ákos felhívta a figyelmet arra, hogy fontos lenne tájékoztatni a szülőket az okoseszközök mértéktelen használatának káros hatásairól. „Egy hatalmas kísérlet zajlik, amelynek eredményeit csak évtizedek múlva fogjuk látni” – figyelmeztetett.

Exit mobile version