Mint ahogyan olvasóink már megszokhatták, folyamatosan jelentkezünk New York-ból a legkülönfélébb tematikájú tudósításokkal, híranyagokkal. Napi szinten ez a helyi csapatunknak köszönhető, ugyanakkor alkalomtól függően mi is jelen vagyunk – fizikailag – a legfontosabb amerikai történéseknél. Így történt ez most is, ugyanis egy többnapos konferencián vett részt cégünk, ezért újból látogatást tettünk New York-ban.
Sajnos az elmúlt nagyjából két év nem igazán kedvezett az utazásnak a COVID-korlátozások rendkívüli módon redukálták a lehetőségeket. Kiváltképp, ha Európán kívül kellett ügyet intézni (nyaralásról nagyon szó sem lehetett), még inkább korlátozottak voltak a lehetőségek.
Korábban, a világjárvány berobbanása előtt amerikai, alapvetően New York-ba irányuló utazásainkat a LOT Lengyel Légitársasággal bonyolítottuk mindig. Alapvetően azért, mert rendkívül kecsegtetőnek tűnt – és az is volt gyakorlatban – a közvetlen, átszállás nélküli utazás. Másrészt a folyamatos háttértámogatás, a kiszolgálás, és nem utolsó sorban a személyzet kedvessége volt az, ami már az első utazás után egy kicsit kiemelte a sorból a LOT-ot; eléggé masszív összehasonlítási alappal jelentjük ki ezt.
Viszont a COVID ideje alatt a LOT Magyarországról indított közvetlen New York járatai (is) megszűntek, azaz szüneteltek sajnálatos módon. Utaznunk persze kellett – az USA-ba is – és sikerült alternatívákat találnunk, de… Az a „de” ott volt mindig. És nem azért, mert egy másik nívós légitársaság nem teljesítette volna nagyjából legalábbis a megkívánt elvárásokat, viszont a kényelem, amit az átszállások nélkülözése jelent, hiányzott. Nyilván nem rossz az átszállós irány sem, de azt csak úgy, ha a két járat között sikerül legalább 1 napot kinyerni az adott városban, hogy ott megszálljunk, és hellyel-közzel felfedezhessük az adottságokat.
Végre 2022 júniusára megtört a jég, a LOT bejelentette hónapokkal előtte, hogy újraindulnak a közvetlen USA járatok, így a Budapest-New York verzió is. Érdekes, mert pont május eleje felé körvonalazódott egy New York-i program, amelyre meghívást is kapott szerkesztőségünk, mindenkinek az lett volna optimális, hogy fizikailag is képviseljük helyben Magyarországot. El is kezdtük a szervezést, amikor is jött a felismerés: újra színen a LOT, újra mennek a gépek direktben New York-ba.
Egyértelmű volt a választás, el is intéztük gyorsan a foglalást – révén a nyári időszak rettentően zsúfolt, s bár New York nem kifejezetten nyárra, vízpartra, fürdésre formált turistaparadicsom, mégis kismillióan választják lokációként júniusban, júliusban és augusztusban is.
Amit külön szeretünk a LOT-nál, az az online foglalás dinamizmusa. A booking annyira jól működik, hogy nagyjából 3 percet vesz igénybe az adminisztráció. A legtöbb légitársaság oldala akadozik – főleg mostanában -, itt ilyesmit nem tapasztaltunk. Az e-mail visszajelzés, vagy akár az ingyenesen letölthető mobilapplikáción át történő kommunikálás is instant, informatív, rendkívül jól hasznosítható. Ha pedig a már meglévő foglalást módosítani kell, kellett, a check-in előtt minden alakítható, átírható, újraszervezhető, valamint extra kiegészítő szolgáltatások is hozzáadhatók.
Így nem meglepő, hogy az utazás maga is gördülékeny levezénylést kapott. A LOT folyamatosan frissítette az aktuális járat státuszát, tehát minden friss update azonnal eljutott hozzánk.
Most economy osztályon (LOT Economy Class) utaztunk, oda és vissza is. Mivel a LOT a Budapest-New York közvetlen járatait Boeing 787 Dreamliner-ekkel bonyolítja, nem is kérdés a komfort mikéntje.
Az Economy-n is (hármas üléssorok) optimális láb- és vállterek várják az utasokat, a könyöklők kicsit keskenyek, de ezzel együtt az odaút valamivel több, mint 10 órás időtartama teljesen kibírható. A 787-es számos pontján találhat mosdó, melyek könnyedén közelíthetők meg, az üléssorok közti folyosók is elegendő mérettel rendelkeznek ahhoz, hogy menet közben tudjunk mozogni a gépen kompromisszumoktól mentesen.
Az economyhoz két nagyobb étkezés – odafelé ebéd és vacsora, hazafelé vacsora és reggeli (a mi esetünkben) – tartozott. Ezek mellett folyamatos ital-felszolgálás, snack tartozott. Mindezek mellé volt lehetőség arra is, hogy alkoholtartalmú italokat rendelhessünk – egyebek mellett borok, sörök álltak rendelkezésre térítés ellenében. Sok esetben kevésnek érzi az ember a felszolgált ételmennyiséget, a LOT-nál ilyesmit nem tapasztaltunk egyáltalán, ahogyan a minőségre sem volt panasz, kifogás.
Utazásunk során alkalmunk nyílt arra, hogy bepillantsunk a LOT Business Class-ra is. Itt a kényelem maximalizálása, a kiszolgálás csúcsrajáratása a cél. Megnövelt lábterű, ultra ergonomikus, több irányban dönthető ülések, szeparált boxok teljes multimédiás supporttal várják az utasokat, míg a felszolgált ételek külön választható menüsorból kérhetők, az italfogyasztás korlátlan, természetesen az alkoholt tartalmazó italokból is.
Mindezeken felül rövid időre – még az indulás előtt – megtekintettük a 787-es pilótafülkéjét, a cabin crew pihenőhelyeit, valamint a menet közben folyamatosan működő konyhákat is testközelből láthattuk.
No és persze a kiszolgálás: mint ahogyan feljebb utaltunk rá, a LOT cabin crew-ja eddigi utazásaink során mindig a maximumot bírta teljesíteni az elvárásokon felül – ez most is így történt. Fontos, hogy legyen mindig egy kedves szó, egy érdeklődő, de nem tolakodó kérdés, egy mosoly.
Ez mindegyik légiutaskísérőnél jelen volt. S megfigyeltük: mindenki irányába. Ami egyébként rendkívül nagy teljesítményt és erőnlétet kíván, főként egy nagyjából tíz órás, feszített műszak keretein belül.
Teljesen kipihenten érkeztünk meg mindkét akalommal a végcélunkhoz – New York-ba, és Budapestre is. Valahogy a jetlag is most kíméletesebben viseltetett irántunk, mint eddig – persze az is lehet, hogy sokadjára már jobban bírja az utazó a gyűrődést. Az viszont most is tisztán látszik, hogy közvetlen USA útjainkhoz a továbbiakban is a LOT-ot szeretnénk választani, ugyanis újra ez a legkényelmesebb és leghatékonyabb megoldás.
Odafelé a LO33 járattal, 2022.06.21-én startoltunk, hazafelé pedig a LO34 járattal érkeztünk 2022.07.03-án.
Boeing 787 Dreamliner specifikációk
Modell | 787-3 | 787-8 | 787-9 | 787-10 |
---|---|---|---|---|
Személyzet | 2 fő | |||
Utasszám | 210–250 fő | 250–290 fő | 290–330 fő | 323 fő(3 osztályos elrendezésben) |
Hossz | 57 m | 63 m | 68,3 m | |
Szárnyfesztávolság | 52 m | 60 m | 63 m | 60,1 m |
Magasság | 16,92 m | 17 m | ||
Törzsmagasság | 5,91 m | |||
Törzsszélesség | 5,75 m | |||
Kabinszélesség | 5,49 m | |||
Szerkezeti tömeg | 101 151 kg | 109 769 kg | 115 212 kg | – |
Tankolható üzemanyag | 126 206 l (101 323 kg) | 138 700 l | ||
Maximális felszállótömeg | 165 107 kg | 219 538 kg | 244 940 kg | 253 000 kg |
Utazósebesség | 0,85 Mach (903 km/h) | |||
Maximális sebesség | 0,89 Mach (945 km/h) | |||
Hatótávolság | 4650 – 5650 km | 14 200 – 15 200 km | 14 800 – 15 750 km | 13 000 km |
Repülési magasság | 13 106 m | |||
Hajtóművek (2x) | General Electric GEnx vagy Rolls-Royce Trent 1000 | |||
Maximális tolóerő | 235,8 kN | 284,7 kN | 311,4 kN | 340 kN |