Site icon Napimagazin

BLACK FRIDAY, ahol valóban megéri vásárolni

A marketingesek szerint a „Black Friday” a világ legismertebb árleszállítási akciója, vannak olyan országok, ahol ezt csupán egyszerű reklámakciónak fogják fel, de vannak ahol, ezt komolyan is gondolják. A Black Friday-ra a hálaadást követő pénteken kerül sor. Hivatalosan az ünnepi bevásárlás kezdetének számít.

Honnan származik a Black Friday kifejezés?

Az elnevezés furcsasága, hogy a fekete szóból származik, a kifejezésnek az amerikai angol nyelvben van egy olyan értelmezése, amely a szerencsétlenséghez, avagy a katasztrófához kapcsolódik.

Az elnevezésnek vannak történelmi vonatkozásai is. A kifejezés értelmezése a gazdasági stress-el társul, mivel az első – valódi, nem a mai értelemben vett – fekete péntek 1869. szeptember 24-én volt. Ez az a dátum, amikor az Egyesült Államokban az aranyspekulánsok által kiváltott pénzügyi pánik kitört. Két üzletember az aranypiacot sarokba szorító akciója pénzügyi válsághoz, a piac összeomlásához vezetett.

Tehát nem igaz az a vélekedés, amit sokan emlegetnek, miszerint a Black Friday kifejezés „nyereséget, veszteséget nem mutató” értelemből fejlődött ki.

Egy másik történelmi tény is befolyásolta a fekete péntek kifejezés elterjedését.

Az 1950-es években a philadelpiai rendőrök nevezték el fekete pénteknek azt a napot, amikor meg kellett küzdeniük a Philadelphiában megrendezett hadsereg-haditengerészet közötti amerikai futball-mérközésre érkezett és az árleszállítás okozta vásárlói tömegekkel.

Az 1990-es években vált teljesen Amerika szerte általánossá a Philadelphiából kiinduló kifejezés használata. Ekkor söpört végig az egész országon a nyomtatott és televíziós reklámokban a „fekete péntek”, nemcsak, mint reklám, hanem valóságos árleszállítási akció.

A 2000-es évek elején nyilvánították az év legnagyobb vásárlási napjává az USA-ban. Például 2011-ben a Walmart – reklámfogásból – bejelentette, hogy nem pénteken, hanem előző napon, a háladás napja estéjén nyitja meg a kereskedést, ez kereskedelmi forradalmat eredményezett. Mára gyakorlatilag az egész hétvégére terjed ki az akció.

Közgazdászok véleménye szerint a fekete péntek eladási adatai alkalmasak arra, hogy egy adott ország  általános gazdasági állapotát jellemezzék ezzel. Szakemberek szerint alkalmas a forgalmi adatok értelmezése akár hosszabb távú előrejelzésre is, az adatok csökkenését néha a lassabb gazdasági növekedés előhírnökének tekintik.

Érdemes vásárolni Black Friday akcióban?

Az, hogy jó-e valamit vásárolni a fekete pénteken, az függ a termék jellegétől és a kínált kedvezménytől. Általánosságban elmondható, hogy a fekete péntek a vásárlók számára komoly megtakarítást jelenthet.

Az Egyesült Államokban a kereskedők gyakran nagyon jelentős kedvezményeket kínálnak, nem ritka az 50-60%-os árleszállítás sem, sőt a kínálatban lehet találni akár 80% feletti kedvezményt is. Sok cég gondolkozik úgy, hogy mivel a fekete péntek, az év legnagyobb bevásárló napja, ezért ezt fel is használják a „készletkisöprésre”.

Nem véletlenül halasztják el a komolyabb vásárlásaikat az amerikaiak fekete péntekre, vagy a másik ilyen nagy akcióra Cyber Monday-ra. A fekete pénteket követő hétfőn főként az elektromos cikkek kiárusítása történik. A tapasztalatom szerint ilyenkor vásárolják meg leginkább az amerikaiak a valóban drága okostévéket.

Személyesen vagy online

A fekete pénteket tehát az Egyesült Államokban már több évtizede vásárlási ünnepként tartják számon. Korábban voltak olyan üzletek, ahol a közönség már a nyitás elötti órákban beállt a sorba, hogy elsőként juthasson hozzá a vágyott termékekhez, amely ezen a napon akár sokkal kevesebbért kapható meg, mint a kiskereskedelmi ára.

Mára ez a helyzet megváltozott, mivel az online kereskedelem vette át a kereskedelmi tevékenység nagy részét. Amióta a fekete péntek ajánlatai online érhetők el, azóta a számítógép és az internet adta előnyöket, elsőként s termékek összehasonlítását a vevők kihasználják.

Az online Black Friday-ajánlatok nagyobb termékválasztékkal járnak, mint a személyes vásárlási élmények, azonban például a ruházati termékek értékesítésében – a hölgyek általános véleménye szerint – mégsem a legelőnyösebb vásárlási mód. Igaz online vásárlások esetén a ruha anyaga megérintésének a hiánya, a próbafülke élménye hiányzik a hölgyeknek. Bár ez utóbbit számos hölgy igazán nem bánja.

Világosan kell látni, hogy manapság az online ajánlatok, ezen belül a talán Amazon viszi a prímet. (Ez a kiemelés itt nem a reklám helye, hanem ténymegállapítás) S, ez nemcsak az Amazon prime kínálatára igaz, mivel ez a kereskedelmi óriás ajánlja a például a technológiai termékek végtelen választékát, leginkább a számítógépek világában, a laptopok és az intelligens eszközök, például okostelefonok, okosórák, stb. értékesítésének lehetőségét.

Műszaki termékeket talán könnyebb online vásárolni, hiszen ily módon a műszaki paraméterek a számítógép képernyőjén könnyen hasonlíthatók össze, de a kipróbálás élménye itt is elmarad.

Hogyan vásároljunk a fekete pénteken?

Sok vevő szerint a vásárlás az egyik legjobb programja az ünnepi szezonnak. Karácsony elött tömegek látogatják meg a New York-i Fifth Avenue környékét csak is azért, hogy az ünnepi kirakatokat megnézzék. Vannak olyan esték, amikor ezen a környéken mozdulni sem lehet a tömegtől.

Fekete pénteken, kiváncsiságból, s hogy ezt a tudósítást megírhassam, ellátogattam az egyik New York-i külvárosi nagy bevásárlóközpontba. A tudósító is ember, így a tudósító is vásárol ajándékokat. Magam, talán a legjelentősebb amerikai áruházlánc egyik New York külvárosi áruházában húsz dolláért vásároltam megy egy pulóvert, amelynek az eredeti ára ötven dollár volt.

Mindenütt azt tapasztaltam, hogy óriási volt a tömeg, hosszú sorok álltak a pénztáraknál. Az említett pullóver árának kifizetéséért majdnem harminc percet álltam sorba. Tettem ezt örömmel, mert ez idő alatt lehetőségem volt az amerikai vásárlók lelkiállapotát megfigyelni. A sorbanállás közben „kihallgattam” többek beszélgetését. A legtöbben arról beszéltek, hogy milyen remek lehetőség ez a fekete pénteki akció arra, hogy pénzt spóroljunk az ünnepi ajándékokon és egyéb cikkeken.

Nagyon fontos, hogy vásárló – bármit is szeretne vásárolni – először az interneten tájékozódjon. Ugyanis nem ritka az az eset, amikor a kereskedők az akciók elött felemelik az árakat, s abból valóban jelentősebb engedéményeket „tudnak” adni, s ily módon a „pénzüknél vannak”.

Azonban gyorsan szeretném hozzátenni, hogy valóban jó dolog ez az akciós vásárlás, de nagyon fontos, hogy kritikus szemmel vásároljunk, s figyeljünk alaposan arra, hogy például az online ajánlat valós-e. Ugyanis sok az álhirdetés, a szinte ellenőrizhetetlen online „pénzlenyúlós” ajánlat. Sok csaló lemásolja a híres kereskedelmi brand-ek (főként az Amazon) oldalát, s azon ajánlja kínálatát. Szerencsére a bankok erre odafrigyelnek, s már sok esetben a vásárlás elött felfedezik, vagy komolyan tudják, hogy melyik ajánlat lehet csalás. Ily módon a pénz kifizetését eleve megtagadják, a bankkártyát zárolják, vagy le is tiltják.

Az online vásárlásokhoz egy tanács: érdemes kiváltani olyan „hitel-”, valójában u.n. pre-paid kártyát, amelyre csak annyi pénzt teszünk rá, amennyi a vásárláshoz minimálisan szükséges. Ily módon, ha csalók áldozatává válnánk, akkor csak az arra a termékre szánt pénzt vesztjük el, amennyit a kártyára rátettünk, s nem tudják a csalók az összes hitelkeretünket ellopni.

Összefoglalva, rendkivül jó dolog a fekete pénteken vásárolni, de oda kell figyelni sok dologra, hogy megalapozott vásárlási döntéseket tudjunk hozni.

Barát Tamás New York

Exit mobile version