Az 1988-ban útjára indított Suzuki Vitara eleganciájával, főként városi autózásra szabott formatervével, kompakt, könnyű kezelést lehetővé tevő méreteivel, remek autópályás és országúti utazási kényelmével, illetve őszinte tereptulajdonságaival komoly hírnévre tett szert.
A Suzuki Vitara története során többször változott a karosszéria mérete és a hajtáslánc. Most, több mint negyed századdal az első modell bemutatója után a Vitara-örökség egy vadonatúj sport-szabadidő autóban ölt testet. A minden ízében megújult Vitara a kor követelményeinek megfelelően kisebb elődjénél. Az új modell a Suzuki ALLGRIP négykerekes csúcstechnológiáját, továbbá a legkorszerűbb biztonsági és telekommunikációs megoldásokat is felvonultatja. Mindezeken felül személyre szabható dizájnjával az új Vitara leendő tulajdonosainak lehetőséget ad az önkifejezésre is.
Az új Suzuki Vitara sorozatgyártása 2015-ben indul a Magyar Suzuki esztergomi gyárában, a modell ezt követően kerül piacra Európa-szerte. A későbbiekben a Suzuki a modellt globális kompakt sport-szabadidő autóként exportálja majd a világ számos pontjára.
Koncepció
– azonnal felismerhető Suzuki SUV-megjelenés
Vadonatúj külső dizájnjával az új modell egyszerre folytatja és emeli a legkorszerűbb szintre a Vitara és a Jimny szériák formatervi örökségét.
– a csúcsteljesítmény két kulcseleme: ALLGRIP és kiváló alváztechnológia
Nagy átmérőjű kerekeinek és emelt hasmagasságának köszönhetően a Vitara kitűnő tereptulajdonságokkal büszkélkedhet. Az ALLGRIP rendszer négy üzemmódja emellett lehetővé teszi, hogy a vezető mindig az útviszonyoknak legmegfelelőbb beállításban, optimálisan használja ki a Vitara út- és tereptulajdonságait.
– személyre szabott dizájn – a tulajdonos egyéniségének kifejezése
A Vitara tulajdonosai egy sor külső és belső elem szabad kiválasztásával és kombinálásával alakíthatják ki a személyiségükkel leginkább harmonizáló megjelenést.
– korszerű navigációs és biztonsági felszerelések
Az okostelefonnal is összekapcsolható audiorendszer a legkorszerűbb navigációs megoldásokat is elérhetővé teszi (a magasabb felszereltségi szinteken). Emellett radaros féktámogató rendszer (RBS) gondoskodik a maximális biztonságról (bizonyos felszereltségi szinteken). A milliméteres hullámhosszon működő radarrendszer segít elkerülni a karambolokat, illetve enyhíteni az ütközés erejét.
– gazdaságos üzemanyag-felhasználás
Az új Vitara maximálisan eleget tesz korunk gazdaságos üzemanyag-felhasználással kapcsolatos követelményeinek. A súlycsökkentést szolgáló megoldásoknak, köztük a nagy szilárdságú acél fokozott használatának köszönhetően a karosszéria rendkívül könnyű és merev. A hajtásláncban alkalmazott technológiák, így az újonnan fejlesztett hatsebességes automata váltó is segít a fogyasztás mérséklésében. Az új Vitara kétkerék-meghajtással és ötsebességes kézi sebességváltóval mindössze 123 gramm szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként.
Formaterv
- A Suzuki sport-szabadidő autós (SUV) örökségének korszerű adaptálása
- A markáns SUV-forma és a kifinomult színek találkozása
- A tulajdonos egyéniségének megfelelően megválasztható színek és formai megoldások
Külső formaterv
Az új Vitara erőteljes dizájnja a Suzuki sport-szabadidő autók formatervezési örökségét folytatja. A kagylóhéj motorháztető (a Vitara sorozat megkülönböztető jegye) masszív, erőteljes megjelenést kölcsönöz az autó orr-részének, a trapéz alakú első lökhárító határozott úttartást sugall. A kocsiszekrény oldalának emelkedő vonalvezetése és a motorháztető oldalsó szellőzőnyílásai az első generációs Vitarát idézik. Az egész karosszérián végigfutó vállvonalak a markáns SUV-karaktert erősítik. Mindezek mellett számos formai megoldásban érvényesül a Suzuki törekvése a legkedvezőbb aerodinamikai tulajdonságok elérésére, olyanokban, mint a lökhárítónyílások optimalizált alakja, a jármű hátsó része felé szelíden lejtő tetővonal és a lapos alvázelemek. A külső visszapillantó tükrök alakját és az első lökhárító éleit is légáramlás-elemzés eredményei alapján tervezték meg. A kék burás, LED-es első fényszórókat szintén az energiatakarékosság jegyében alakították ki, de a megoldás emellett az autó vonzó megjelenéséhez is hozzájárul.
Belső formaterv
A merész vonalú műszerfalszegély és a sebességváltó kar körüli az U alakú motívum SUV-jellegű keménységet sugall. A kerek óra és szellőzőnyílások – mindkettő a Grand Vitarát idézi – fiatalos, sportos kinézetet kölcsönöznek az új Vitara belső terének.
Személyre szabás
A modell fejlesztésében kezdettől fogva kiemelt szempont volt a személye szabhatóság. A külső színek széles választéka és egy sor opcionális dizájnelem lehetővé teszi, hogy a tulajdonos autója megjelenésével is kifejezze személyiségét. A vásárlók tizenöt színváltozat közül választhatnak, amelyek közül három vadonatúj, néhány pedig két árnyalat kombinációja. Az új színek és árnyalatkombinációk megalkotásakor a Suzuki tervezői a „vadász életérzés” kifejezéssel ragadták meg az élményt, amit az új Vitara vezetése jelent.
Az új színek:
- Az Atlantisz türkiz gyöngymetál (ZQN) a természetes szépség felfedezésének borzongató izgalmát villantja fel napjaink urbanizált városi környezetében.
- A horizont narancsmetál (ZQP) azt az örömteli izgalmat idézi meg, amit akkor érzünk, amikor a várost elhagyva, a kertes lakóövezethez közeledve elénk tárul a természet.
- A szavanna elefántcsontmetál (ZQQ) a szavannák kalandokra hívó, végtelen világát idézi.
Öt további külső és belső megoldás biztosítja, hogy az új Vitara még hívebben fejezze ki tulajdonosa egyéniségét. Ezek a következők:
- Első hűtőrács (fehér vagy fekete)
- Lökhárító-díszléc (fehér vagy fekete)
- Műszerfaldíszítés (türkiz, narancs, fehér vagy zongorafekete)
- Szellőzőnyílás-gyűrűk (türkiz, narancs, fehér vagy zongorafekete)
- Központi óra (CARBON vagy KANJI)
Tulajdonosa emellett két vizuális kiegészítő csomaggal hangsúlyozhatja az új Vitara városi–országúti, illetve terepjárós kvalitásait:
- A városi csomag krómelemekkel teszi még kifinomultabbá a jármű megjelenését. A csomag tartalma: ködlámpakeret (krómbevonatú), oldalszegélyek, hátsó tetőspoiler.
- A terepcsomag az SUV masszív karakterét és erejét emeli ki. Elemei: első és hátsó védőlemez, ködlámpakeret, oldalszegélyek, csomagtér-peremvédő.
Teljesítmény
- A Suzuki szakértelmét teljes egészében kifejező vezetési élmény
- Kiemelkedő menetteljesítmény aszfalton és terepen egyaránt – a Vitara sorozat hagyományos jellemzője
- Kiváló teljesítményt és rendkívül gazdaságos üzemanyag-felhasználást biztosító hajtáslánc
- A kompakt SUV-kategória egyik legkisebb CO2-kibocsátása
Motor és sebességváltó
Motor
Az új Vitarát M16 1,6 literes benzinmotor, illetve D16AA 1,6 literes dízelmotor hajtja. A benzines változatnál a motort és a kapcsolódó alkatrészeket jellemző csökkentett súrlódásnak és tömegnek köszönhetően a rendkívül üzemanyag-takarékos működés nagy teljesítménnyel és nyomatékkal párosul. A dízelmotor esetében az új kipufogógáz-visszavezető rendszer (EGR) és az elektronikus vezérlésű változó geometriájú turbófeltöltő (VGT) gondoskodik az erőről és a nyomatékról, ugyanakkor itt is igen csekély a károsanyag-kibocsátás, és kedvező az üzemanyag-felhasználás. A motorok teljesítményadatai az alábbi táblázatban láthatók:
M16A | D16AA | |
Max. teljesítmény | 88 kW / 6000 rpm | 88 kW / 3750 rpm |
Max. nyomaték | 156 Nm / 4400 rpm | 320 Nm / 1750 rpm |
Sebességváltó rendszerek
Az új Vitarában alkalmazott sebességváltó rendszerek mindegyikében érvényesül a kiemelkedően gazdaságos üzemanyag-felhasználásra, a kiváló váltásélményre, illetve a hatékony hang- és rezgéscsillapításra való törekvés.
Kézi sebességváltók
Az 1,6 literes benzinmotorhoz ötsebességes, az 1,6 literes dízelmotorhoz hatsebességes kézi váltó tartozik. Mindkét kézi váltó áttételezését a teljesítmény és a gazdaságos fogyasztás ideális egyensúlyához optimalizálták. A kényelmes és zökkenőmentes váltásról, ennélfogva a kiváló vezetési élményről olyan megoldások gondoskodnak, mint a sebességváltó-ellensúly.
Automata sebességváltó
Az 1,6 literes benzinmotorhoz hatsebességes automata váltó is rendelhető. A széles váltóáttételezési tartomány a sebességáttételek pontos meghatározásával lehetővé teszi, hogy kis sebességnél (például elindulásnál vagy emelkedőn való lassú haladásnál) is kiváló legyen a gázreakció, a motor alacsony fordulatszámon működjön. A tág kapcsolási határoknak köszönhetően kiváló a gyorsulás, gazdaságos az üzemanyag-felhasználás, csekély a motorzaj. Ráadásul az automata sebességváltó rendszernél kézi váltásra is van lehetőség: a vezető a kormányon elhelyezett fülek segítségével válthat sebességet.
Szén-dioxid-kibocsátás
Az új Vitara csekély szén-dioxid-kibocsátása a nagy szilárdságú acél alkalmazása és a karosszéria súlyát csökkentő más megoldások mellett az automatikus motorleállító és motorindító (stop-start) rendszernek köszönhető, ami a jármű megállásakor (például piros lámpánál) leállítja a motort. A Suzuki a benzinmotoros kétkerék-hajtású változat esetében ötsebességes kézi váltóval 123 g/km-es szén-dioxid-kibocsátást, hatsebességes automata váltóval pedig 127 g/km-t jelölt meg célszámként.
A négykerék-hajtást általában veszedelmesnek tekintik az üzemanyag-felhasználás és a károsanyag-kibocsátás szempontjából. Csakhogy a Suzuki ALLGRIP technológiája az négykerék-hajtású sport-szabadidő kategóriájában bámulatosan csekély szén-dioxid-kibocsátást tesz lehetővé. Az ALLGRIP rendszerrel felszerelt Vitara esetében a Suzuki az ötsebességes, kézi sebességváltós változatnál 134 g/km-es szén-dioxid-kibocsátást, míg a hatsebességes, automata váltós verziónál 138 g/km-es emissziós szintet jelölt meg célértékként.
Az új Vitara dízelmotoros változata szintén rendkívül alacsony szén-dioxid-kibocsátási értékkel büszkélkedhet. A Suzuki célszáma itt kétkerék-meghajtás és hatsebességes kézi váltó esetében 106 g/km, míg négykerék-hajtásnál, ugyanilyen váltóval 111 g/km.
Megjegyzés: A jelzett értékeket még nem hitelesítették – jelenleg célszámokként értendők.
ALLGRIP rendszer négy üzemmóddal
A Suzuki kifejlesztette világszerte elismert négykerék-hajtási technológiájának új generációját, amely a legváltozatosabb körülmények között képes biztosítani a vezetés élményét és a vezető, valamint utasai nyugalmát. Mindezt úgy, hogy közben kiemelt szempontként érvényesül gazdaságosság, illetve a négykerék-hajtású járművek által a környezetre rótt terhek csökkentése. Ezt az új technológiát a Suzuki ALLGRIP-nek nevezte el.
Az ALLGRIP a Suzuki SX4 S-CROSS-ban mutatkozott be, s azóta komoly elismertségre tett szert. A vezető négy biztonságos, élvezetes vezetést lehetővé tevő üzemmód közül választhatja ki az adott útviszonyoknak legmegfelelőbbet. A rendszer – „feedforward” funkcióval bővítve – az új Vitarához is rendelhető.
Az új Vitara ALLGRIP rendszere feedback technológia segítségével juttat nagyobb nyomatékot a hátsó kerekekre, ha úgy érzékeli, hogy az első kerekek kipörögnek. Az új feedforward rendszer emellett az útfelszín állapotából, a gázpedál pozíciójából és a kormányszögből előre érzékeli az első kerekek kipörgésének veszélyét, s ilyenkor még a kipörgés előtt több nyomatékot juttat a hátsó kerekekre. A rendszer az alábbi négy üzemmódban működik:
Auto
Az AUTO üzemmódban normál út- és vezetési viszonyok között az üzemanyag-felhasználás a fő szempont. A rendszer alaphelyzetben kétkerék-meghajtással működik, s csak akkor vált négykerék-hajtásra, ha kerékkipörgést észlel.
Sport
A SPORT üzemmód kanyargós úton ideális. Gyorsításkor a rendszer maximálisan kihasználja az négykerék-hajtás előnyeit. Az kis és közepes motorfordulat-tartományban a rendszer az optimális motorválasz és kanyarteljesítmény igényeihez hangolja a gyorsítást, illetve a nyomatékot.
Snow (hó)
A SNOW üzemmód havas, poros utakon, illetve egyéb csúszós útfelületeken ideális. A rendszer alaphelyzetben négykerék-hajtással működik, s a meghajtást a kormányzásnak és a gázadásnak megfelelően optimalizálja, növelve a tapadást és a stabilitást a kis tapadású felületeken.
Lock (elakadás)
A LOCK üzemmódot arra tervezték, hogy a jármű kiszabaduljon a hóból, sárból vagy homokból. A rendszer folyamatosan nagy nyomatékot küld a hátsó kerekekhez.
Felfüggesztés és fékek
A Suzuki arra törekszik, hogy összes modellje az adott kategória legjobb vezetési élményét nyújtsa. Ennek jegyében a Vitara rendkívül stabil, kiválóan irányítható, karosszériája könnyű.
Felfüggesztés
Az első kerekeknél MacPherson rugós tagos felfüggesztést alkalmaznak. Az alsó lengőkarok alakját, valamint a keretet is megváltoztatták, s a továbbfejlesztett rugóstagok fokozott merevséget, következésképpen jobb menetstabilitást biztosítanak. A hátsó kerekek torziós rudas felfüggesztést kaptak. A rúd alakja (zárt szakasz, amelyet egy U alakba hajlított cső alkot) olyan megoldás, amelyet a Suzuki először az SX4 S-CROSS-ban alkalmazott. Ez a kialakítás fokozott merevséget, így kiemelkedő utazási kényelmet biztosít.
Fékek
Az új Vitarát elöl léghűtéses tárcsafékek, hátul merev tárcsafékek fékezik. A féknyergek csökkentett súlya és légellenállása kiváló fékhatást és gazdaságos üzemanyag-felhasználást biztosít.
Biztonság
- Kiemelkedő stabilitás, átfogó aktív és passzív biztonsági csomag
- Radaros féktámogató rendszer (Radar Brake Support – RBS) segíti a biztonságos vezetést
- Könnyű, ütközéselnyelő karosszéria; sebességhatároló; ESP®* (Electronic Stability Program), keréknyomás-ellenőrző rendszer
- Adaptív sebességtartó a pihentetőbb vezetés érdekébenMegjegyzés: Az ESP* a jármű irányíthatóságának fenntartását szolgálja. A motornyomaték csökkenésének mértéke, a fékezett kerekek és a fékerő azonban az útviszonyok és vezetési feltételek függvényében változik. Az ESP® alapvetően a jármű stabilitásának fenntartását szolgálja. Ha a megcsúszás vagy farolás mértéke meghaladja a kerék és az út közötti tapadás határértékét, az ESP® aktiválódik ugyan, de nem feltétlenül hatékony.*Az ESP a Daimler AG bejegyzett védjegye.
Biztonsági felszerelés
Az új Vitara aktív biztonsági csomagjának része a radaros féktámogató rendszer (Radar Brake Support – RBS). Ha erős forgalom vagy egyéb ok miatt a jármű kis sebességgel halad, az RBS érzékeli az előtte haladó járművet, és ha ütközésveszélyt észlel, hangjelzéssel és a kijelzőn megjelenő felirattal figyelmezteti a vezetőt.
Ha az ütközésveszély tovább fokozódik, a rendszer aktiválja a fékrásegítőt, amely vészfékezés esetén növeli a fékerőt. Ha a rendszer úgy ítéli meg, hogy elkerülhetetlen az ütközés, automatikusan aktiválja a fékeket. Az RBS így kis sebességnél segít megelőzni az ütközést, illetve ha az ütközés bekövetkezik, segít csökkenteni annak erejét.
A passzív biztonsági csomag része a hét légzsák, ami frontális és oldalirányú ütközéskor is védi a járműben utazókat, az előfeszített biztonsági övek és erőhatárolók, valamint a fékpedál hátramozgását korlátozó szerkezet. Mindezeken felül a motorháztető formája, illetve szerkezete, az ablaktörlők és a lökhárítók is segítenek elnyelni az ütközés erejét gyalogosgázolás esetén.
Radaros féktámogató rendszer – RBS
Az milliméteres hullámhosszon működő RBS a jármű előtti utat figyeli. A radartechnológiának köszönhetően az RBS nagy sebességnél, sötétben, esőben és egyéb kedvezőtlen időjárási körülmények között is működik. A rendszer három funkció segítségével segít elkerülni az ütközést, illetve csökkenteni annak erejét:
(1) Figyelmeztetés
Kb. 5 km/óra feletti sebességgel történő haladás közben a rendszer érzékeli a jármű előtt haladó másik járművet, és ütközésveszély esetén figyelmezteti a vezetőt, hogy fékezzen.
(2) Fékrásegítés
Ha az RBS az autó előtt haladó járművet érzékelve fokozott ütközésveszélyt észlel, vészfékezés esetén növeli a fékezőerőt, ezzel segít elkerülni az ütközést, illetve csökkenteni annak súlyosságát.
(3) Automatikus fékezés
Ha az autó előtt haladó járművet érzékelve az RBS úgy ítéli meg, hogy elkerülhetetlen az ütközés, automatikusan aktiválja a fékeket, hogy elkerülje az ütközést, illetve csökkentse annak súlyosságát.
Adaptív sebességtartó (ACC)
Az új Vitara adaptív sebességtartó (ACC) rendszere az RBS radarfunkcióval kombinálva könnyebbé, pihentetőbbé teszi a vezetést. A rendszer a radar segítségével érzékeli az autó előtt haladó másik jármű távolságát, és automatikusan változtatja az új Vitara sebességét, hogy a vezető által a három lehetséges közül kiválasztott követési távolságot folyamatosan fenntartsa.
Könnyű, ütközéselnyelő TECT-karosszéria
A karosszéria a Suzuki Total Effective Control Technology (TECT) alkalmazásával készült. A technológia a járműben utazókat az ütközés erejének elnyelésével védi, és a jármű súlya is csökken. Az ultraszilárd acél kiterjedt használatának is köszönhető az új Vitara kiemelkedő ütközésvédelme és rendkívül gazdaságos üzemanyag-felhasználása.
Kényelem
- A karosszéria optimális arányai a sport-szabadidős képességeket szolgálják nehéz útviszonyok között is
- A panoráma-napfénytető nyílása ebben a gépjárműosztályában az egyik legnagyobb
- Audiorendszer újonnan fejlesztett érintőképernyővel és okostelefon-csatlakozási lehetőséggel
- A nagy első és hátsó terepszög biztosítja, hogy az autó a mélyen kivályúsodott, illetve havas útfelületekkel is sikeresen megbirkózzon
Karosszériaméretek
A 215/55R17 kerekekkel felszerelt új Vitara kocsiszekrényének hasmagassága 185 milliméter. Emellett 18,2°-os első és 28,2°-os hátsó terepszög biztosítja, hogy a vezető mélyen kivályúsodott és havas útfelületeken is biztonsággal kormányozhassa járművét.
A csomagtér befogadóképessége 375 liter (VDA német standard szerint) a hátsó ülések támláinak lehajtása nélkül. A hátsó ülések helyzete és a rakodófelület a különböző használati céloknak megfelelően állítható.
Panoráma-napfénytető
A Suzuki az SX4 S-CROSS-ban a világon elsőként* alkalmazott két külön csúsztatható elemből álló üvegtetőt. Az új Vitara most ugyanezt a tetszéssel fogadott megoldást vonultatja fel. A napfénytető az első és a hátsó ülések fölé is kiterjed, ami még kényelmesebbé és pihentetőbbé teszi az utasteret a bent ülők számára. A napfénytető zárt állapotában a két üvegpanel együttes hossza 1000 mm. Nyitott állapotban az 560 mm-es nyílás (ami az új Vitara osztályában az egyik legnagyobb) az autóban ülők számára a nyitott tetővel való utazás frissítő élményét adja.
* A Suzuki saját kutatása alapján – 2014. szeptember
Érintőképernyős audiorendszer okostelefon-csatlakozási lehetőséggel
Az audiorendszer hétcolos érintőképernyője lehetővé teszi az intuitív használatot – akár kesztyűben is. A háromdimenziós navigációs térképen remekül látszanak a tájékozódási pontok. A járműben utazók okostelefonjukat is csatlakoztathatják a rendszerre.
Fő méretek
Teljes hossz: 4175 mm
Teljes szélesség: 1775 mm
Teljes magasság: 1610 mm
Tengelytáv: 2500 mm
Nyomtáv: elöl 1535 mm
hátul 1505 mm
Minimális hasmagasság: 185 mm
Csomagtér (VDA szerint): 375 l
Abroncsméret: 215/60R16 vagy 215/55R17